GSD
ife .1
Prettig compact
1.995,-
DE AUTOMAAT DONDERDAG 15 DECEMBER 2011 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Audi Q3 2.0TFSI
Vermogen:
Koppel:
tr/min
Afmetingen:
Prestaties:
Verbruik:
CO2-uitstoot:
Prijs:
www.audicentrumtilburg.nl
stelbereik
Sportstand
Quattro
Rüttchen Waalwijk Havenweg 15, Waalwijk.
T: 0416-671 900. www.rüttchen.nl/vans
Audi
Centrum Tilburg
into Evo
tiJet Diesel
Gekeurd en gecontroleerd
op 110 punten
12 mnd garantie
Incl. APK /NAP
Km-stand 180.000 km
lengte 4,385 mtr,
breedte 1,831 mtr
1.640 kg
Kraaivênstraat 14, Tilburg
T: 013 75 00 777
Mercedes-Benz Used 1.
Soms is tweedehands eerste keus.
1.984 cc
155 kW/211 pk
bij 5.000-6.200
tr/min
300 Nm bij
1.800-4.900
0-100 in 6,9 sec.
topsnelheid
230 km/u
stadscyclus
10,2 liter/100 km
buitónwegcydus
6,4 liter/100 km
gecombineerd
7,7 liter/100 km
179 g/km (.-label)
45.900 euro
Rüttchen
Autowereld
waarop or
worden ve
ritten is d(
Audi
vanaf
gevraa
e ruimte
beste keuze
xasion
ntrum
Merk en type:
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
Gewicht:
Aanhanggewicht: 2.000 kg
(geremd)
acceleratie
an uitstekend met een
an acceleratie naar 100
wvk tussenacceleraties
±g en heerlijk snel. Het
verbruik tipt aan de 1 op 11,2
en dat is zeker gezien de prestaties, het
gewicht en type voertuig keurig.
Het onderstel is voldoende dynamisch
en tegelijk comfortabel. Uiteraard is de
wielkeuze wel van invloed op de manier
Het interieur is typisch Audi, maar minder
verfijnd dan bij de Q5. De uitstraling sluit
meer aan bij de binnenkant van de A1
Ondanks de wat minder hoogstaande
1BER2011.PAG^T,LBURGSEKOERIER
op oneffenheden als verkeerdrempels
en verwerkt. Maar op lange snelweg-
i is de Q3 een prima metgezel.
heeft de nieuwe Q3 gelanceerd
f 38.900 euro, een bedrag dat wordt
J sagd voor de 170 pk 2.0 TFSI. Wie
gaat voor de 211 pk versie met S-tronic
laat minimaal 45.900 euro bij de dealer
achter. Uiteraard zijn er ook diesels, even
eens alleen maar viercilinders, die vanaf
38.400 euro te koop zijn. Verder kunnen
alle versies in een completere Pro Line
uitvoering worden geleverd en geeft Audi
een dikke catalogus met opties uit.
uitstraling van de Q5 is onder de
Weermachine gelegd en daar verkleind
Ier vandaan gekomen. Tot aan de klein
nuances lijken de grote en kleinere
er op elkaar, bijna een tweeling waar-
1de laatste boreling stukken later ter
fed is gekomen. Toch maakt de Q3 een
I indruk, maar de lengte van 4,385
Br is opvallend bescheiden. De hogere
Bs, de grote wielen en de uitgeklopte
lbordranden zorgen voor een stoere
Kg.
[afwerking is van de bekende hoog-
Bnde Audi kwaliteit. Aan alle details is
--seen automerk met een nieuw type voertuig behoorlijk succesvol is, ont-
-iat de neiging om dit succes naar andere formaten en segmenten door te
kkenBij de SUV's kiest Audi voor de top-down opzet en gaat van de grote
m ]k i via de meer bescheiden Q5 nu naar de prettig compacte Q3.
U teen Audi koopt heeft bepaalde vast-
lijnde verwachtingen hoe zo'n auto
lit moet zien. De kritiek is dat het merk
«wel erg strak aan vast houdt, maar
tl ze eens ongelijk. Het succes is zelfs
crisistijd ongekend.
schokken schakelen. Uiteraard kent de bak
een sportstand waarbij het toerental bin
nen het bereik van het maximale koppel
van 300 Nm wordt gehouden. De pres
taties zijn meer dan uitstekend met een
top van 230 km/u en acceleratie naar 100
Motorisch start de Q3 met de 2 liter in 6,9 seconden. Ook tussenacceleraties
TFSI turbomotor die kan worden gele- verlopen vliegensvlug
verd met 170 en 211 pk aan vermo- brandstofverbruik tipt
gen. De 'instapper' is gekoppeld aan een e~ 1-
handgeschakelde zesbak, terwijl de 211 c
pk onlosmakelijk is verbonden met de F
S-tronic gerobotiseerde versnellingsbak en ti
met dubbele koppeling. Zoals in andere wielkcu<.c wei
modellen van het merk is dat een perfecte
combinatie die staat voor snel en zonder
materialen, is de vormgeving en afwer
king helemaal op niveau. Concurrenten
komen vooral uit de Duitse hoek zoals
de Mercedes GLK en de BMW X1-serie.
Die twee auto's kunnen met zowel ach
ter- als vierwielaandrijving worden gele
verd. Maar Audi houdt in eerste instantie
vast aan permanente quattro aandrijving.
Zoals gebruikelijk hoeft de bestuurder
daar niets aan te doen. Afhankelijk van
de omstandigheden worden de aandrijf-
krachten over de wielen verdeeld. Maar
omdat de Q5 inmiddels wel met alleen
voorwielaandrijving verkrijgbaar is, zal die
stap in de toekomst met de Q3 beslist ook
worden gemaakt en dat zal beslist een
gunstige invloed hebben op het brand
stofverbruik en de aanschafprijs.
volop aandacht gegeven. De auto beschikt
over een voldoende brede achterklep die
opent naar een bagageruimte die met 460
liter opmerkelijk ruim is en op de gebrui
kelijke manier wordt uitgebreid naar maxi
maal 1.365 liter.
Ook de interieurruimte mag er zijn, de Q3
kan minimaal wedijveren met een flinke
middenklasser. Binnenin wordt dankbaar
gebruik gemaakt van de wat hogere car
rosserie zodat passagiers wat meer recht
op zitten. Ook achterin kunnen twee vol
wassenen goed zitten. De stoelen voorin
hebben een flink verstelbereik waardoor
mensen van een zeer uiteenlopend pos
tuur prima een plek vinden.
a
B57-SFH
\udi Q3