Rij impressie
I
MAZDA 5 CRX
Auto
Kaas op het brood
I
■j
1
DE AUTOMAAT DONDERDAG 8 DECEMBER 2011 PAGINA 7
ER 2011 PAGINA!
I
Mazda CX-5
i grille
20% bijtelling
week het vervolg.
RIJF
nds 1982
TomTom
tsautobedrijf.nl
crossover speelt is omvang-
Het is de eerste nieuwe
a die volledig profiteert van de
tiv technieken.
Japanse Mazda is er klaar mee
zich de kaas van het brood te
In eten en geeft met de nieuwe
een gepast antwoord op
's als de Nissan Qashqai en Kia
je. Maar de rol die de com-
and en dat mate
I over de dorpels.
■TILBURGSE KOERIER -
De enige echte Mazda-dealer voor Tilburg en omstreken
Kraaivenstraat 16 5048 AB Tilburg - 013-5286900
aanbod crossovers groeit met het
^^WlTtes van de modellen die het midden
7* Men tussen een hatchback en een
y*- if-^Jkinwagen. Mensen houden van de
F jfee zitpositie en het extra gevoel van
O Ofcheid. Mazda levert al twee SUV's, de
CX-9, maar die zijn vanwege hun
^wJknaat meer op de Amerikaanse klant
Omdat we nog reden met voorserie exem
plaren drukte Mazda ons op het hart niet
te hard te oordelen over een aantal ele-
letopl! nu 695,-
1..let op» nu 3.499,-
Jet op!! nu 2.299,-
15.950,-
6.950.-
.let op!! nu 1.450,-
Inu 2.750,-
12.299,-
nu 2.999,-
ilet op slechts 4.495,-
vanaf 1.299,-
je van een Japanse crossover
mag verwachten. De achterruit
staat onder een relatief grote
hoek en de lichtunits lopen
lan de binnenkant schuin op.
let front toont het nieuwe
Vlazda-gezicht, maar dat wijkt
niet zoveel van de bestaande
modellen af. De vijfhoekige
grille is wat groter uitgeval
len, maar verder hebben we
geen bijzondere wijzigingen
van het vertrouwde beeld
kunnen waarnemen.
■ijken we de nieuweling dan heeft
Ito een bijzonder profiel. Vooral de n
Imt erg laag over en dat levert bij
«^■piassen hoogte vanzelf behoorlijk hoge
Wkn op en dat is weer een voordeel
ISb het overzicht op het verkeer. De
-^“irruitstijlen staan genoeg naar achte-
ivoor een opmerkelijk goed uitzicht,
wijl vanaf de bestuurderszitplaats ook
motorkap vol in beeld ligt. De forse
Kringen in de spatborden zijn zwart
land en dat materiaal loopt keurig
Aan de onderkant
Mazda heeft de naam
SkyActiv bedacht voor een
>rker nog, de techniel
getest en nagenoet
i elektrokracht korrt
leter ver, daarna to
5 pk sterke benzine
er. Opladen van hel
via het stopcontad
menten in het interieur. Het ruimteaanbod
in de CX-5 is prima, ook op de achterbank.
Die kan in drie delen (40-20-40) worden
neergeklapt en dat is zelfs mogelijk van
uit de bagageruimte. Doordat de zitting
licht zakt bij dit proces, ontstaat er een
keurig vlakke laadvloer. Het standaard
bagagevolume komt, op 503 liter. Het
dashboardontwerp is keurig, maar geen
uitschieter. TomTom levert de navigatie
software en daarom levert de CX-5 ons
op vertrouwde manier op de gewenste
locatie af. De nieuwste Mazda ziet objec
ten in de dode hoeken en heeft een
voorziening waarmee tot 15 km/u gericht
remingrepen kunnen worden uitgevoerd
als een obstakel te dicht wordt genaderd.
Boven deze snelheid wordt slechts bijge
remd en zal de bestuurder het deels zelf
moeten doen.
Een belangrijke verworvenheid van de
Mazda CX-5 is dat het voertuiggewicht
zo'n T 00 kg lager ligt dan de gemiddelde
concurrent en dat levert een positieve
bijdrage aan het brandstofverbruik. Op
papier is dat gunstig laag, getuige de 20
procent bijtelling van de handgescha-
kelde benzine. Maar ook een blik op de
boordcomputer belooft veel goeds.
Mazda gaat de nieuwe CX-5 vanaf
half februari leveren vanaf 25.990
euro met louter voorwielaandrijving.
Vierwielaandrijving behoort eveneens tot
de mogelijkheden, maar maakt de Mazda
niet tot een volwaardige terreinganger.
Denk meer aan een toegevoegde veilig
heid op natte ondergrond. De meerprijs
bedraagt 7.200 euro inclusief automaat
(160 pk). De prijs van de dieselversie
wordt iets later bekend gemaakt, die
varianten komen zo'n twee maanden later
beschikbaar.
aanbieding 4.499,-
Jnu 7.950,-
vanaf 2.250,-
J. aanbieding 3.299,-
nu 7.950,-
J.opruiming 999,-
j..opruiming 2.499,-
.opruiming 2.499,-
J. .opruiming 1.999,-
reeks van ingrepen en technisch novitei
ten die moeten leiden tot sportief rijdende
en tegelijk weinig brandstof verbruikende
nieuwe modellen. Omdat de motor aan de
basis ligt van het verbruik, komt Mazda
met een compleet nieuwe 2 liter vier-
cilinder. Die heeft een ongekend hoge
compressieverhoudingen en levert met
165 pk een respectabel vermogen en met
210 Nm ook een prima koppel. De vermo
gensopbouw van de nieuwe krachtbron
werkt mooi geleidelijk, maar dat brengt
- wel met zich mee dat het karakter niet zo
J sportief is als men vanuit het vermogen
zou kunnen verwachten. Verder is het
PW' opmerkelijk dat Mazda in haar streven tot
Hl brandstofreductie heeft gekozen voor een
traditionele zestraps automaat en niet
heeft gekeken naar een gerobotiseerde
bak met dubbele koppeling. De automaat
zal overigens in Nederland nauwelijks
worden verkocht, simpelweg omdat de
handgeschakelde versie tot half volgend
jaar nog in aanmerking komt voor 20
procent bijteling.
Diesels heeft Mazda uiteraard ook klaar
staan, de bekende 2,2 liter is eveneens
op veel details aangepast en kan worden
gekozen met 150 en 175 pk. Net zoals
de benzinemotor zijn de diesels voorzien
van start/stop, maar een lampje dat advi
seert over de juiste versnelling ontbreekt.
Vroeg overschakelen is bij de diesel geen
probleem al bij zeer lage toeren is het
overgrote deel van het hoge koppel al
present.