Rij impressie I MAZDA 5 CRX Auto Kaas op het brood I ■j 1 DE AUTOMAAT DONDERDAG 8 DECEMBER 2011 PAGINA 7 ER 2011 PAGINA! I Mazda CX-5 i grille 20% bijtelling week het vervolg. RIJF nds 1982 TomTom tsautobedrijf.nl crossover speelt is omvang- Het is de eerste nieuwe a die volledig profiteert van de tiv technieken. Japanse Mazda is er klaar mee zich de kaas van het brood te In eten en geeft met de nieuwe een gepast antwoord op 's als de Nissan Qashqai en Kia je. Maar de rol die de com- and en dat mate I over de dorpels. ■TILBURGSE KOERIER - De enige echte Mazda-dealer voor Tilburg en omstreken Kraaivenstraat 16 5048 AB Tilburg - 013-5286900 aanbod crossovers groeit met het ^^WlTtes van de modellen die het midden 7* Men tussen een hatchback en een y*- if-^Jkinwagen. Mensen houden van de F jfee zitpositie en het extra gevoel van O Ofcheid. Mazda levert al twee SUV's, de CX-9, maar die zijn vanwege hun ^wJknaat meer op de Amerikaanse klant Omdat we nog reden met voorserie exem plaren drukte Mazda ons op het hart niet te hard te oordelen over een aantal ele- letopl! nu 695,- 1..let op» nu 3.499,- Jet op!! nu 2.299,- 15.950,- 6.950.- .let op!! nu 1.450,- Inu 2.750,- 12.299,- nu 2.999,- ilet op slechts 4.495,- vanaf 1.299,- je van een Japanse crossover mag verwachten. De achterruit staat onder een relatief grote hoek en de lichtunits lopen lan de binnenkant schuin op. let front toont het nieuwe Vlazda-gezicht, maar dat wijkt niet zoveel van de bestaande modellen af. De vijfhoekige grille is wat groter uitgeval len, maar verder hebben we geen bijzondere wijzigingen van het vertrouwde beeld kunnen waarnemen. ■ijken we de nieuweling dan heeft Ito een bijzonder profiel. Vooral de n Imt erg laag over en dat levert bij «^■piassen hoogte vanzelf behoorlijk hoge Wkn op en dat is weer een voordeel ISb het overzicht op het verkeer. De -^“irruitstijlen staan genoeg naar achte- ivoor een opmerkelijk goed uitzicht, wijl vanaf de bestuurderszitplaats ook motorkap vol in beeld ligt. De forse Kringen in de spatborden zijn zwart land en dat materiaal loopt keurig Aan de onderkant Mazda heeft de naam SkyActiv bedacht voor een >rker nog, de techniel getest en nagenoet i elektrokracht korrt leter ver, daarna to 5 pk sterke benzine er. Opladen van hel via het stopcontad menten in het interieur. Het ruimteaanbod in de CX-5 is prima, ook op de achterbank. Die kan in drie delen (40-20-40) worden neergeklapt en dat is zelfs mogelijk van uit de bagageruimte. Doordat de zitting licht zakt bij dit proces, ontstaat er een keurig vlakke laadvloer. Het standaard bagagevolume komt, op 503 liter. Het dashboardontwerp is keurig, maar geen uitschieter. TomTom levert de navigatie software en daarom levert de CX-5 ons op vertrouwde manier op de gewenste locatie af. De nieuwste Mazda ziet objec ten in de dode hoeken en heeft een voorziening waarmee tot 15 km/u gericht remingrepen kunnen worden uitgevoerd als een obstakel te dicht wordt genaderd. Boven deze snelheid wordt slechts bijge remd en zal de bestuurder het deels zelf moeten doen. Een belangrijke verworvenheid van de Mazda CX-5 is dat het voertuiggewicht zo'n T 00 kg lager ligt dan de gemiddelde concurrent en dat levert een positieve bijdrage aan het brandstofverbruik. Op papier is dat gunstig laag, getuige de 20 procent bijtelling van de handgescha- kelde benzine. Maar ook een blik op de boordcomputer belooft veel goeds. Mazda gaat de nieuwe CX-5 vanaf half februari leveren vanaf 25.990 euro met louter voorwielaandrijving. Vierwielaandrijving behoort eveneens tot de mogelijkheden, maar maakt de Mazda niet tot een volwaardige terreinganger. Denk meer aan een toegevoegde veilig heid op natte ondergrond. De meerprijs bedraagt 7.200 euro inclusief automaat (160 pk). De prijs van de dieselversie wordt iets later bekend gemaakt, die varianten komen zo'n twee maanden later beschikbaar. aanbieding 4.499,- Jnu 7.950,- vanaf 2.250,- J. aanbieding 3.299,- nu 7.950,- J.opruiming 999,- j..opruiming 2.499,- .opruiming 2.499,- J. .opruiming 1.999,- reeks van ingrepen en technisch novitei ten die moeten leiden tot sportief rijdende en tegelijk weinig brandstof verbruikende nieuwe modellen. Omdat de motor aan de basis ligt van het verbruik, komt Mazda met een compleet nieuwe 2 liter vier- cilinder. Die heeft een ongekend hoge compressieverhoudingen en levert met 165 pk een respectabel vermogen en met 210 Nm ook een prima koppel. De vermo gensopbouw van de nieuwe krachtbron werkt mooi geleidelijk, maar dat brengt - wel met zich mee dat het karakter niet zo J sportief is als men vanuit het vermogen zou kunnen verwachten. Verder is het PW' opmerkelijk dat Mazda in haar streven tot Hl brandstofreductie heeft gekozen voor een traditionele zestraps automaat en niet heeft gekeken naar een gerobotiseerde bak met dubbele koppeling. De automaat zal overigens in Nederland nauwelijks worden verkocht, simpelweg omdat de handgeschakelde versie tot half volgend jaar nog in aanmerking komt voor 20 procent bijteling. Diesels heeft Mazda uiteraard ook klaar staan, de bekende 2,2 liter is eveneens op veel details aangepast en kan worden gekozen met 150 en 175 pk. Net zoals de benzinemotor zijn de diesels voorzien van start/stop, maar een lampje dat advi seert over de juiste versnelling ontbreekt. Vroeg overschakelen is bij de diesel geen probleem al bij zeer lage toeren is het overgrote deel van het hoge koppel al present.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 31