j ïpt Autotest jud aan auto's rlM u pas een drieling 4BER2011 - FAGIN 1LBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT- DONDERDAG 8 DECEMBER 2011 PAGINA 3 Technisch gegevens: Mercedes C180 Merk en type: Coupé A7 Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1.796 cc 115 kW/156 pk Vermogen: bij 5.000 tr/min 250 Nm bij Koppel: 1600-4200 tr/min Afmetingen: lengte 4,590 mtr, breedte 1,77 mtr Gewicht: (geremd) topsnelheid Prestaties: 223 km/u acceleratie 0-100 in 8,9 sec. iryice gecombineerd Verbruik: ibiliteit 6,5 - 7,0 liter/ a twerk 100 km 150- 162g/km CO2-uitstoot: (B-label) Prijs: 41.421 euro ipend dak AMG-pakket Materialen trijs AT Fiorino 316v 95pk Euro-5 Mercedes-Benz Used 1. Soms is tweedehands eerste keus. Ruitenen Autowereld kussen is gemaakt. Ook de twee gevormde zitplaatsen achterin dr 1.420 kg Aanhanggewicht: 1.800 kg leveringsprogramma van de Mercedes C-klasse is kort na de facelift uit leid met een derde carrosserievariant, een tweedeurs coupé. De auto ope- lin een piepklein segment met een handjevol vooral Duitse tegenstrevers, bescheiden aanbod in Europa is natuurlijk een teken aan de wand. Gekeurd en gecontroteerd op 110 punten V 12 mnd garantie Inci. APK /NAP Km-stand 180.000 km Het interieur is op een aantal vlakken afwijkend van de sedan. Kijk maar naar de stoelen. Die hebben een hoge rugleuning waarop aan de bovenkant een verstelbaar Rüttchen Waalwijk Havenweg 15, Waalwijk. T: 0416-671 900. www.rüttchen.nl/vans prettige combinatie op. De bak kan met paddles achter het stuur ook handmatig worden bediend, maar omdat schakelen én snel én zonder schokken gaat, komt dat er in de praktijk nauwelijks van. In een soepele beweging sprint de auto in 8,9 seconden naar de 100 km/u en zet een topsnelheid neer van 223 km/u. Rumoerig is de bescheiden turbomotor beslist niet. Op papier heeft de C180 een behoorlijk gunstig brandstofverbruik, maar zoals normaal wordt dat in de praktijk niet gehaald. Gezien motor, gewicht, prestaties en niet te vergeten de specifieke elemen ten van AMG is echter een praktijkgemid- delde van 1 op 11,4 beslist goed. Zoals gezegd horen bij het AMG-pakket ultra lage banden en een verlaagd onder stel. Die elementen maken een flinke aan- specifiek is. Lange portieren en een sterk aflopend dak aan de achterkant zijn stijl kenmerken die bij dit type auto horen. Zo sterk zelfs dat we in de algehele lijn van de C-klasse ook de BMW 3-serie coupé menen te herkennen. De buitenspiegels hebben de kenmerkende V-vormige rich tingaanwijzers en aan de achterkant is de aanblik ook weer vertrouwd op het niveau van verlichting en algehele vormgeving. Dit exemplaar is voorzien van het zoge naamde AMG sportpakket. Dat bestaat onder meer uit specifieke 18 inch wielen met behoorlijk lage banden, dorpelverbre- ders, skirts en een verlaagd onderstel. fabrikanten kunnen niet meer akkelijk twee portieren schrappen en resultaat eenvoudig coupé noemen, «we naar de C-klasse dan begint de vertrouwd. Immers de neus is voor groot deel identiek aan de sedan en bi. Maar vanaf de raamstijl wordt ten heel ander verhaal. De coupé is dijk wat lager uitgevallen en mist (portieren, waardoor al het plaatwerk pijen. Toch e breedte van iid-Oost als merk er bekendheid he :^ZX"ércedes Cl 80 Coupé eker doen." Zuid-Oost de fooi ialisme. "Daarna! e ons op het mid-1 egment met andr i Zon voorziet vo 1 grotere rol weg- :r sales bedrijven) een deel van hel in dealerbedriiva n. jy-Mallen jaren was de tweedeurs sedan “jfcpa een fenomeen- Hele volksstam- W/eden met dit carrosserietype. Maar jjnate het gemak van een vierdeurs i ervaren, verloor de tweedeurs ter- I De enig overlevenden zijn op dit •ent nog de grotere coupémodellen daarvan is deze.nieuwe C-klasse er beelscherm onde ping als het instrumentarium. Wi in een Mercedes heeft gereden, zal alle bedieningselementen direct vinden. Maar het aantal knoppen op de middenconsole is toch wel behoorlijk groot om snel over zicht te hebben. Het AMG sportpakket gaat in het interieur verder met een afgeplat driespaaks stuur wiel, roestvrijstalen pedalen en geborsteld aluminium sierdelen. Op het benzinefront is de 1,8 liter C180 BlueEfficiency de instapper en dat is alles behalve afzien. De turbomotor levert een vermogen van 156 pk en komt aan een zeer behoorlijk koppel van 250 Nm tus sen 1.600 en 4.200 tr/min. Samen met de 7G-Tronic automaat levert dat een spraak op het rijcomfort. Je moet wel een erg grote liefhebber van stugge demping zijn om voor deze optie te kiezen en dat terwijl een Mercedes C-klasse juist wordt geroemd door zijn B hoogstaande comfort. Belangrijk dus B om bij overweging van het AMG-pak- I ket eerst met een hiermee uitgerust I exemplaar proef te rijden. I Verder is het rijgedrag van de C180 natuurlijk dik in orde. Geen piepjes en kraakjes en genieten van alle standaard voorzieningen. Door de andere onder- stelafstemming stuurt de coupé nog een tandje exacter. Mercedes heeft de C180 Coupé geprijsd vanaf 38.950 euro en dat is bijzonder concurrerend. Met automaat komt de auto op 41.421 euro. Ook kan dit model wordt geleverd als 204 pT sterke C250, C 350 met de 3,5 liter V6 (306 pk) en als super snelle 63 AMG die op 110.950 euro komt. Daarnaast twee economische diesels (163 en 204 pk). Het AMG sportpakket kost 2.898 euro, maar daarmee is het hele ver haal nog niet verteld. Omdat de auto door de andere wielen een hogere C02-uitstoot heeft moet er ook nog even 732 euro aan extra BPM worden afgetikt. voor- agen. VU i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 27