j
ïpt Autotest
jud aan auto's
rlM
u pas een drieling
4BER2011 - FAGIN
1LBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT- DONDERDAG 8 DECEMBER 2011 PAGINA 3
Technisch
gegevens:
Mercedes C180
Merk en type:
Coupé A7
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
1.796 cc
115 kW/156 pk
Vermogen:
bij 5.000 tr/min
250 Nm bij
Koppel:
1600-4200 tr/min
Afmetingen:
lengte 4,590 mtr,
breedte 1,77 mtr
Gewicht:
(geremd)
topsnelheid
Prestaties:
223 km/u
acceleratie 0-100
in 8,9 sec.
iryice
gecombineerd
Verbruik:
ibiliteit
6,5 - 7,0 liter/
a twerk
100 km
150- 162g/km
CO2-uitstoot:
(B-label)
Prijs:
41.421 euro
ipend dak
AMG-pakket
Materialen
trijs
AT Fiorino
316v 95pk Euro-5
Mercedes-Benz Used 1.
Soms is tweedehands eerste keus.
Ruitenen
Autowereld
kussen is gemaakt. Ook de twee
gevormde zitplaatsen achterin dr
1.420 kg
Aanhanggewicht: 1.800 kg
leveringsprogramma van de Mercedes C-klasse is kort na de facelift uit
leid met een derde carrosserievariant, een tweedeurs coupé. De auto ope-
lin een piepklein segment met een handjevol vooral Duitse tegenstrevers,
bescheiden aanbod in Europa is natuurlijk een teken aan de wand.
Gekeurd en gecontroteerd
op 110 punten
V 12 mnd garantie
Inci. APK /NAP
Km-stand 180.000 km
Het interieur is op een aantal vlakken
afwijkend van de sedan. Kijk maar naar de
stoelen. Die hebben een hoge rugleuning
waarop aan de bovenkant een verstelbaar
Rüttchen Waalwijk Havenweg 15, Waalwijk.
T: 0416-671 900. www.rüttchen.nl/vans
prettige combinatie op. De bak kan met
paddles achter het stuur ook handmatig
worden bediend, maar omdat schakelen
én snel én zonder schokken gaat, komt
dat er in de praktijk nauwelijks van. In
een soepele beweging sprint de auto in
8,9 seconden naar de 100 km/u en zet een
topsnelheid neer van 223 km/u. Rumoerig
is de bescheiden turbomotor beslist niet.
Op papier heeft de C180 een behoorlijk
gunstig brandstofverbruik, maar zoals
normaal wordt dat in de praktijk niet
gehaald. Gezien motor, gewicht, prestaties
en niet te vergeten de specifieke elemen
ten van AMG is echter een praktijkgemid-
delde van 1 op 11,4 beslist goed.
Zoals gezegd horen bij het AMG-pakket
ultra lage banden en een verlaagd onder
stel. Die elementen maken een flinke aan-
specifiek is. Lange portieren en een sterk
aflopend dak aan de achterkant zijn stijl
kenmerken die bij dit type auto horen. Zo
sterk zelfs dat we in de algehele lijn van
de C-klasse ook de BMW 3-serie coupé
menen te herkennen. De buitenspiegels
hebben de kenmerkende V-vormige rich
tingaanwijzers en aan de achterkant is de
aanblik ook weer vertrouwd op het niveau
van verlichting en algehele vormgeving.
Dit exemplaar is voorzien van het zoge
naamde AMG sportpakket. Dat bestaat
onder meer uit specifieke 18 inch wielen
met behoorlijk lage banden, dorpelverbre-
ders, skirts en een verlaagd onderstel.
fabrikanten kunnen niet meer
akkelijk twee portieren schrappen en
resultaat eenvoudig coupé noemen,
«we naar de C-klasse dan begint de
vertrouwd. Immers de neus is voor
groot deel identiek aan de sedan en
bi. Maar vanaf de raamstijl wordt
ten heel ander verhaal. De coupé is
dijk wat lager uitgevallen en mist
(portieren, waardoor al het plaatwerk
pijen. Toch
e breedte van
iid-Oost als merk
er bekendheid he
:^ZX"ércedes Cl 80 Coupé
eker doen."
Zuid-Oost de fooi
ialisme. "Daarna!
e ons op het mid-1
egment met andr
i Zon voorziet vo
1 grotere rol weg-
:r sales bedrijven)
een deel van hel
in dealerbedriiva
n.
jy-Mallen jaren was de tweedeurs sedan
“jfcpa een fenomeen- Hele volksstam-
W/eden met dit carrosserietype. Maar
jjnate het gemak van een vierdeurs
i ervaren, verloor de tweedeurs ter-
I De enig overlevenden zijn op dit
•ent nog de grotere coupémodellen
daarvan is deze.nieuwe C-klasse er
beelscherm onde
ping als het instrumentarium. Wi
in een Mercedes heeft gereden, zal alle
bedieningselementen direct vinden. Maar
het aantal knoppen op de middenconsole
is toch wel behoorlijk groot om snel over
zicht te hebben.
Het AMG sportpakket gaat in het interieur
verder met een afgeplat driespaaks stuur
wiel, roestvrijstalen pedalen en geborsteld
aluminium sierdelen.
Op het benzinefront is de 1,8 liter C180
BlueEfficiency de instapper en dat is alles
behalve afzien. De turbomotor levert een
vermogen van 156 pk en komt aan een
zeer behoorlijk koppel van 250 Nm tus
sen 1.600 en 4.200 tr/min. Samen met
de 7G-Tronic automaat levert dat een
spraak op het rijcomfort. Je moet wel
een erg grote liefhebber van stugge
demping zijn om voor deze optie te
kiezen en dat terwijl een Mercedes
C-klasse juist wordt geroemd door zijn
B hoogstaande comfort. Belangrijk dus
B om bij overweging van het AMG-pak-
I ket eerst met een hiermee uitgerust
I exemplaar proef te rijden.
I Verder is het rijgedrag van de C180
natuurlijk dik in orde. Geen piepjes en
kraakjes en genieten van alle standaard
voorzieningen. Door de andere onder-
stelafstemming stuurt de coupé nog een
tandje exacter.
Mercedes heeft de C180 Coupé geprijsd
vanaf 38.950 euro en dat is bijzonder
concurrerend. Met automaat komt de auto
op 41.421 euro. Ook kan dit model wordt
geleverd als 204 pT sterke C250, C 350
met de 3,5 liter V6 (306 pk) en als super
snelle 63 AMG die op 110.950 euro komt.
Daarnaast twee economische diesels (163
en 204 pk). Het AMG sportpakket kost
2.898 euro, maar daarmee is het hele ver
haal nog niet verteld. Omdat de auto door
de andere wielen een hogere C02-uitstoot
heeft moet er ook nog even 732 euro aan
extra BPM worden afgetikt.
voor-
agen.
VU
i