utotest I NIEUWE TOYOTA? r I Bjilw ’WK vandorst.nl ^J^DEALE^j IBER2011 PAGII JRGSE KOERIER DE AUTOMAAT DONDERDAG 1 DECEMBER 2011 PAGINA 3 Jb Technische gegevens Koppel: Afmetingen: Prestaties: Verbruik: 5S-SFZ-7 C02-uitstoot: difference I Prijs: 2008 S is S, e ruimte beste ke 51 kW/69 pk bij 6.000 tr/min 93 Nm bij 3.600 tr/min lengte 3,885 meter, breedte 1,695 meter 955 kg Mercedes-Benz Used 1. Soms is tweedehands eerste keus. mte! al en rief. id krediet s Insurance Rüttchen Autowereld )yota Yaris 1.0 WT-i Aspiration ipaarzaamheid loont C-Klasse benzine, 2010 3.984 km onder vochtige a handbediende airco wordt gebruikt. y Gekeurd en gecontroleerd op 110 punten 12 mnd garantie Incl. APK /NAP Km-stand 180.000 km Gewicht: Aanhanggewicht:750 kg (geremd) topsnelheid 155km/u acceleratie 0-100 in 15,3 sec. stadscyclus 5.7 liter/100 km buitenwegcydus 4,2 liter/100 km gecombineerd 4.8 liter/100 km 110 g/km (A-label) 12.870 euro Merk en type: Toyota Yaris 1.0 WT-i Aspiration 5-d Aantal cilinders: 3 in lijn Cilinderinhoud: 998 cc Vermogen: Rüttchen Waalwijk Havenweg 15, Waalwijk. T: 0416-671 900. www.rüttchen.nl/vans mpacte Yaris is al jaren een verkooptopper van Toyota op de Europese L Niet vreemd, de auto wordt als drie- en vijfdeurs in frankrijk gebouwd --Jaal afgestemd op onze smaak. Dat houdt automatisch in dat een vol- lie generatie een bepaald belangrijke noviteit voor het meric is. Belastingvrij Het interieur van de Yaris vraagt enige gewenning. Het lijkt wel alsof Toyota voor wat betreft het materiaalgebruik even bij Ford is gaan winkelen. De verschillende kunststoffen zijn zeer verschillend qua oppervlak en omdat ook nog eens twee kleuren worden gebruikt, komt het alles bij elkaar wat onrustig over. Ook schroomt Toyota niet om op verschillende plaat sen hard plastic toe te eenvoud van bediening verdient overigens een hoog cijfer. Alle zitten op de bekende plaatsen en duidelijk. Het meubilair van de Yaris doet niet onder voor de concurrentie en is gewoor-1 Bovendien wordt op een besc..^.w.. manier kleur toegepast. De ho/’ beenruimte op de achterbank kar. met de tegenstrevers mee en het baga- gevolume van 375 liter is zelfs ongekend royaal. Handig is dat de hoedenplak op twee niveaus kan worden gebruikt. Motorisch biedt Toyota eeq interessante mogelijkheid, niet zozeer wat betreft de derde generatie van het compacte lel heeft een zeer serieuze uitstraling regen, uiteraard volgens de laatste igntrends van het me'rk, maar heel t Europees. Niet voor niets werpt de 1 associaties op met de Peugeot 207. .nu kan het model weer als drie- en tors hatchback worden gekozen. zicht aan de achterkant. De meegespoten spiegels en deurgrepen zijn specifiek voor de Aspiration uitvoering samen met de 15 inch wielen met wieldoppen. streaming. De muziek die in de telefoon zit kan door middel van Bluetooth via de audio-installatie van de auto worden afgespeeld. Dit systeem is gekoppeld aan zes luidsprekers en kan tegen meerprijs worden uitgebreid met een full map navi gatiesysteem. Dan praten we van Toyota Touch Go. tuderlijn rde meeste modéllen in het segment grens van vier meter lengte hebben schreden, blijft de Toyota aan de com- tekant met 3,89 meter. Maar door slim fcgebruik doet de auto qua interieur- me niet voor z’n concurrenten onder, «omgeving is minder bol dan voor- Er loopt zelfs een strakke schou- jo van de voorspatborden naar de «lichten en ook het front is hoekiger orden om daarmee aan te sluiten bij ita Verso S. Aan het profiel is duidelijk s en dat de wielen keurig op de hoeken ie carrosserie staan en dat levert weer flinke wielbasis op van 2,51 meter. De 0 (heiden dakspoiler, chroom strip boven immerplaat, driehoekige lampen en 5 gevormde bumpers bepalen het Toyota Touch Het interieur van de Toyota Yaris was altijd apart, vooral vanwege de plaatsing van het instrumentarium in het midden. Daar is het merk nu helemaal van afgestapt. Om een volledig legitieme reden overi gens. Zoals veel auto's heeft de nieuwe Yaris nu een flinke display in het mid den van het dashboard en om daarvoor plaats te maken werden snelheidsme ter en toerenteller terugverwezen naar hun oorspronkelijke plek direct achter het stuur. De snelheidsmeter staat groot in het midden met links en rechts kleinere klokken. Op het met leer beklede stuur zitten een aantal bedieningsknoppen voor het gebruik van audio en telefoon. De Aspiration versie van de Toyota Yaris heeft namelijk het Toyota Touch systeem waarin niet alleen de radio/CD-speler en een uit gebreide boordcomputer zijn opgenomen, maar eveneens Bluetooth voor handsfree telefoneren en het zogenaamde music techniek, maar wel vanwege de lage CO2- uitstoot die op dit moment nog flink voor deel oplevert. De 1 liter driecilinder met een vermogen van 69 pk voldoet namelijk aan alle eisen voor vrijstelling van BPM en wegenbelasting alsmede 14 procent bijtel- ling. Dan heb je op de Nederlandse markt r.op dit moment het broodje van de bakker passen. Voor de te pakken. Het koppel van 93 Nm is niet verdient de Yaris meer dan normaal en datzelfde geldt voor functies de prestaties met een top van 155 km/u zijn snel en acceleratie naar 100 in 15,3 seconden. De bediening gaat licht en eenvoudig en de bekende roffel van een driecilinder is ion goed. bij gas geven hoorbaar. Rumoerig is de „r „escheiden Yaris beslist niet. Een gemiddeld praktijk- toegepast. De hoofd- en verbruik van 1 op 16 is keurig zeker als ip de achterbank kan ook onder vochtige omstandigheden ook de VAN DORST TILBURG B.V. KRAAIVENSTRAAT10 TILBURG T(013) 53510 35 Gevoelloos De nieuwe Toyota Yaris is bovenal een allemansvriend met een voldoende com fortabel geveerd onderstel die weinig problemen heeft met drempels en ande re oneffenheden. De elektrische stuur bekrachtiging is zoals gebruikelijk wat gevoelloos, maar over het geheel zal de gemiddelde automobilist prima uit de voe ten kunnen met deze compacte Japanner die spreekt met een Frans accent. De serie begint als vijfdeurs bij 11.420 euro voor de 1 liter Comfort en komt op 12.870 euro voor de Aspiration. De driedeurs is 430 euro goedkoper. Vanaf 13.260 euro is de Yaris ook te koop met een krachtigere 1,3 liter motor, maar die valt alleen nog maar binnen de normen voor 20 procent bijtelling. E55-SFZ-7 jze

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 35