utotest
I
NIEUWE TOYOTA?
r I
Bjilw
’WK
vandorst.nl ^J^DEALE^j
IBER2011 PAGII
JRGSE KOERIER
DE AUTOMAAT DONDERDAG 1 DECEMBER 2011 PAGINA 3
Jb
Technische
gegevens
Koppel:
Afmetingen:
Prestaties:
Verbruik:
5S-SFZ-7
C02-uitstoot:
difference I
Prijs:
2008
S
is
S,
e ruimte
beste ke
51 kW/69 pk
bij 6.000 tr/min
93 Nm bij
3.600 tr/min
lengte
3,885 meter,
breedte
1,695 meter
955 kg
Mercedes-Benz Used 1.
Soms is tweedehands eerste keus.
mte!
al en
rief.
id krediet
s Insurance
Rüttchen
Autowereld
)yota Yaris 1.0 WT-i Aspiration
ipaarzaamheid loont
C-Klasse
benzine, 2010
3.984 km
onder vochtige a
handbediende airco wordt gebruikt.
y Gekeurd en gecontroleerd
op 110 punten
12 mnd garantie
Incl. APK /NAP
Km-stand 180.000 km
Gewicht:
Aanhanggewicht:750 kg (geremd)
topsnelheid
155km/u
acceleratie 0-100
in 15,3 sec.
stadscyclus
5.7 liter/100 km
buitenwegcydus
4,2 liter/100 km
gecombineerd
4.8 liter/100 km
110 g/km
(A-label)
12.870 euro
Merk en type: Toyota Yaris 1.0
WT-i Aspiration
5-d
Aantal cilinders: 3 in lijn
Cilinderinhoud: 998 cc
Vermogen:
Rüttchen Waalwijk Havenweg 15, Waalwijk.
T: 0416-671 900. www.rüttchen.nl/vans
mpacte Yaris is al jaren een verkooptopper van Toyota op de Europese
L Niet vreemd, de auto wordt als drie- en vijfdeurs in frankrijk gebouwd
--Jaal afgestemd op onze smaak. Dat houdt automatisch in dat een vol-
lie generatie een bepaald belangrijke noviteit voor het meric is.
Belastingvrij
Het interieur van de Yaris vraagt enige
gewenning. Het lijkt wel alsof Toyota voor
wat betreft het materiaalgebruik even bij
Ford is gaan winkelen. De verschillende
kunststoffen zijn zeer verschillend qua
oppervlak en omdat ook nog eens twee
kleuren worden gebruikt, komt het alles
bij elkaar wat onrustig over. Ook schroomt
Toyota niet om op verschillende plaat
sen hard plastic toe te
eenvoud van bediening verdient
overigens een hoog cijfer. Alle
zitten op de bekende plaatsen en
duidelijk.
Het meubilair van de Yaris doet niet onder
voor de concurrentie en is gewoor-1
Bovendien wordt op een besc..^.w..
manier kleur toegepast. De ho/’
beenruimte op de achterbank kar.
met de tegenstrevers mee en het baga-
gevolume van 375 liter is zelfs ongekend
royaal. Handig is dat de hoedenplak op
twee niveaus kan worden gebruikt.
Motorisch biedt Toyota eeq interessante
mogelijkheid, niet zozeer wat betreft de
derde generatie van het compacte
lel heeft een zeer serieuze uitstraling
regen, uiteraard volgens de laatste
igntrends van het me'rk, maar heel
t Europees. Niet voor niets werpt de
1 associaties op met de Peugeot 207.
.nu kan het model weer als drie- en
tors hatchback worden gekozen.
zicht aan de achterkant. De meegespoten
spiegels en deurgrepen zijn specifiek voor
de Aspiration uitvoering samen met de 15
inch wielen met wieldoppen.
streaming. De muziek die in de telefoon
zit kan door middel van Bluetooth via
de audio-installatie van de auto worden
afgespeeld. Dit systeem is gekoppeld aan
zes luidsprekers en kan tegen meerprijs
worden uitgebreid met een full map navi
gatiesysteem. Dan praten we van Toyota
Touch Go.
tuderlijn
rde meeste modéllen in het segment
grens van vier meter lengte hebben
schreden, blijft de Toyota aan de com-
tekant met 3,89 meter. Maar door slim
fcgebruik doet de auto qua interieur-
me niet voor z’n concurrenten onder,
«omgeving is minder bol dan voor-
Er loopt zelfs een strakke schou-
jo van de voorspatborden naar de
«lichten en ook het front is hoekiger
orden om daarmee aan te sluiten bij
ita Verso S. Aan het profiel is duidelijk
s en dat de wielen keurig op de hoeken
ie carrosserie staan en dat levert weer
flinke wielbasis op van 2,51 meter. De
0 (heiden dakspoiler, chroom strip boven
immerplaat, driehoekige lampen en
5 gevormde bumpers bepalen het
Toyota Touch
Het interieur van de Toyota Yaris was altijd
apart, vooral vanwege de plaatsing van
het instrumentarium in het midden. Daar
is het merk nu helemaal van afgestapt.
Om een volledig legitieme reden overi
gens. Zoals veel auto's heeft de nieuwe
Yaris nu een flinke display in het mid
den van het dashboard en om daarvoor
plaats te maken werden snelheidsme
ter en toerenteller terugverwezen naar
hun oorspronkelijke plek direct achter het
stuur. De snelheidsmeter staat groot in
het midden met links en rechts kleinere
klokken. Op het met leer beklede stuur
zitten een aantal bedieningsknoppen voor
het gebruik van audio en telefoon. De
Aspiration versie van de Toyota Yaris heeft
namelijk het Toyota Touch systeem waarin
niet alleen de radio/CD-speler en een uit
gebreide boordcomputer zijn opgenomen,
maar eveneens Bluetooth voor handsfree
telefoneren en het zogenaamde music
techniek, maar wel vanwege de lage CO2-
uitstoot die op dit moment nog flink voor
deel oplevert. De 1 liter driecilinder met
een vermogen van 69 pk voldoet namelijk
aan alle eisen voor vrijstelling van BPM en
wegenbelasting alsmede 14 procent bijtel-
ling. Dan heb je op de Nederlandse markt
r.op dit moment het broodje van de bakker
passen. Voor de te pakken. Het koppel van 93 Nm is niet
verdient de Yaris meer dan normaal en datzelfde geldt voor
functies de prestaties met een top van 155 km/u
zijn snel en acceleratie naar 100 in 15,3 seconden.
De bediening gaat licht en eenvoudig en
de bekende roffel van een driecilinder is
ion goed. bij gas geven hoorbaar. Rumoerig is de
„r „escheiden Yaris beslist niet. Een gemiddeld praktijk-
toegepast. De hoofd- en verbruik van 1 op 16 is keurig zeker als
ip de achterbank kan ook onder vochtige omstandigheden ook de
VAN DORST TILBURG B.V. KRAAIVENSTRAAT10 TILBURG T(013) 53510 35
Gevoelloos
De nieuwe Toyota Yaris is bovenal een
allemansvriend met een voldoende com
fortabel geveerd onderstel die weinig
problemen heeft met drempels en ande
re oneffenheden. De elektrische stuur
bekrachtiging is zoals gebruikelijk wat
gevoelloos, maar over het geheel zal de
gemiddelde automobilist prima uit de voe
ten kunnen met deze compacte Japanner
die spreekt met een Frans accent.
De serie begint als vijfdeurs bij 11.420
euro voor de 1 liter Comfort en komt
op 12.870 euro voor de Aspiration. De
driedeurs is 430 euro goedkoper. Vanaf
13.260 euro is de Yaris ook te koop met
een krachtigere 1,3 liter motor, maar die
valt alleen nog maar binnen de normen
voor 20 procent bijtelling.
E55-SFZ-7
jze