Denissen Autotest Kia Rio Test hem bij Garage Penissen DE AUTOMAAT DONDERDAG 24 NOVEMBER 2011 PAGINA 3 takt beslist indruk ss, 2007 Technische gegevens: Kia Rio 1.2 121 Nm bij lengte buitenwegcydus 4,2 liter/100 km Rüttchen iedtmeer je verwacht 1.248 cc 63 kW/85 f Mercedes-Benz Used 1. Soms is tweedehands eerste keus. Gekeurd en gecontroleerd op 110 punten 12 mnd garantie z Incl. APK/NAP Km-stand 180.000 km acceleratie 0-100 in 13,1 sec. Verbruik: stadscyclus 5,8 liter/100 km I Fiorino 16v95pk Euro-5 gecombineerd 4,8 liter/100 km C02-uitstoot: 109g/km (A-label) Prijs: 12.595 euro BER 2011 PAGINA -ETILBURGSE KOERIER - I irg. tilburg.nl Kraaivenstraat 18, Tilbur< 013 465 21 00 www.denissen-ti.v Merk en type: CWT Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1 Vermogen: pk bij 6.000 tr/min Koppel: 4.000 tr/min Afmetingen: 4,045 meter, breedte 1,720 meter Gewicht: 1.004 kg Aanhanggewicht: 900 kg (geremd) Prestaties: topsnelheid 172 km/u i uitstraling past helemaal bij deze tijd. P dit moment is er alleen een vijfdeurs, niet sportiever ogende driedeurs komt- Rüttchen Waalwijk Havenweg 15, Waalwijk. T: 0416-671 900. www.rüttchen.nl/vans netjes, iets te jlijking met de Vlot genoeg Het programma van de Kia Rio omvat vier motoren, twee benzine en twee diesels. In eerste instantie profiteert de koper van de lichtste benzine en diesel van BPM vrijstelling en kwijtschelding van de wegenbelasting. En dan is gemakkelijk te voorspellen dat Kia met de 85 pk 1,2 liter benzinemotor relatief gemakkelijk aan de man en vrouw te brengen is. De kracht- Maximaal voordeel Prijstèchnisch heeft Kia de nieuwe Rio keurig tussen de directe tegenstrevers gepositioneerd. Vanaf 12.595 euro is de instapversie met lichtste benzinemotor te koop. Daarbij komt 1.495 euro voor het Comfort Pack of 2.090 euro voor het Plus Pack of zelfs 3.500 euro voor het Super Pack. De grotere 1,4 liter zal in ons land weinig aftrek vinden omdat deze slechts in aanmerking komt voor 20 pro cent bijtelling (vanaf 16.090 euro inclusief Comfort Pack). De haast bijzonderel ,1 liter driecilinder is er vanaf 15.195 euro en heeft een C02-uitstoot van slechts 85 g/km en blijft daarmee ook vanaf juli 2012 profiteren van maximaal voordeel. J sneltreinvaart heeft Kia zich tot de meest Europese Aziatische autofabrikant Beten op te werken. Dat komt deels door de Duitse ontwerpafdeling die werd Bopend, maar ook door het aantrekkend van een Duitse hoofdontwerper die ■n kunstjes eerder bij Volkswagen en Audi vertoonde. De nieuwe Rio is z'n Mende schepping. fc we de historie van de Kia Rio in «schouw nemen, dan wordt duidelijk «ede ontwikkeling voortraast. De eerste generatie was een flauw vormgegeven ■Ine wagon die veel volume bood voor einig geld, maar qua vormgeving en rij- namiek geen indruk wist te maken. Het irige model sloot qua formaat al veel eter bij de Europese segmentindeling en, maar was door z'n anonimiteit na het «bij rijden alweer vergeten. Nee, dan derde oplage. Dat is ineens een auto m formaat die met een lengte van ruim er meter alle voorwaarden in huis heeft m niet alleen redelijk compact te zijn, aar tegelijk volop ruimte te bieden aan Ksagiers en bagage. bron voldoet in de dagelijkse praktijk ook meer dan uitstekend. Qua prestaties komt de Rio vlot genoeg over. De auto haalt een top van 172 km/u en accelereert naar 100 km/u in 13,1 seconden. Geen enkele wanklank over de prima schake lende handgeschakelde vijfbak. Een kleine opmerking over het brandstofverbruik. Volgens de officiële cijfers springt de Rio spaarzaam met de benzine om, maar daarvoor is meer dan bij sommige concur renten een beheersing van de rechter voet gewenst. Een praktijkgemiddelde van 1 op 17 is haalbaar, maar 1 op 15 komt vaker voor. Wie ook nog eens te keer gaat op de Duitse autobaan moet met nog minder genoegen nemen. binnenkort eraan. De voorkant toont robuust en zelfs wat stoer door grote verlichtingsunits en eveneens de van alle huidige Kia's bekende familiegrille. Bekijken we het profiel dan lijkt de Rio zelfs groter dan de cijfers uit de brochure doen vermoeden. De aflopende daklijn geeft de Rio schuin van achteren bijna de indruk van een coupé. Het grappige is dat je daardoor verwacht dat de auto qua hoofdruimte achterin en het bagage- volume ten behoeve van de vormgeving steken moeten laten vallen. Maar nee, dat is beslist niet het geval. Twee vol wassenen kunnen heel behoorlijk hun ledenmaten en hoofd kwijt, terwijl de minimale bagage-inhoud met 288 liter de Rio in de top van zijn segment plaatst. Na het neerklappen van de achterbank groeit dit naar 923 liter. De interieurinrichting is zakelijk, zeker in vergel geslaagde, kleinere Picanto die beslist frivoler overkomt. Wel is de Rio een echte instappen en wegwezen auto waarin door de kersverse bestuurder nauwelijks naar alle functies hoeft te worden gezocht. De stoelen zijn niet overdreven bemeten en kennen ook geen forse zijdelingse onder steuning, maar blijken ook bij uren achter elkaar achter het stuur goed te voldoen. Kia heeft ook bij de Rio een standaard uitrustingsniveau dat met behulp van pak ketten kan worden uitgebreid. Standaard zijn onder meer zes airbags, ESP, centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging, een start/stop systeem, verstelbaar stuur en elektrische spiegels. En voor airconditio ning inclusief elektrische ramen rondom en spiegelverwarming moet het Comfort Pack worden gekozen. 07 trijs

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 31