Denissen
Autotest
Kia Rio
Test hem bij Garage Penissen
DE AUTOMAAT DONDERDAG 24 NOVEMBER 2011 PAGINA 3
takt beslist indruk
ss, 2007
Technische gegevens:
Kia Rio 1.2
121 Nm bij
lengte
buitenwegcydus 4,2 liter/100 km
Rüttchen
iedtmeer
je verwacht
1.248 cc
63 kW/85
f Mercedes-Benz Used 1.
Soms is tweedehands eerste keus.
Gekeurd en gecontroleerd
op 110 punten
12 mnd garantie
z Incl. APK/NAP
Km-stand 180.000 km
acceleratie 0-100 in 13,1 sec.
Verbruik: stadscyclus
5,8 liter/100 km
I Fiorino
16v95pk Euro-5
gecombineerd 4,8 liter/100 km
C02-uitstoot: 109g/km
(A-label)
Prijs:
12.595 euro
BER 2011 PAGINA
-ETILBURGSE KOERIER -
I
irg.
tilburg.nl
Kraaivenstraat 18, Tilbur<
013 465 21 00 www.denissen-ti.v
Merk en type:
CWT
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1
Vermogen:
pk bij 6.000 tr/min
Koppel:
4.000 tr/min
Afmetingen:
4,045 meter, breedte 1,720 meter
Gewicht: 1.004 kg
Aanhanggewicht: 900 kg (geremd)
Prestaties: topsnelheid
172 km/u
i uitstraling past helemaal bij deze tijd.
P dit moment is er alleen een vijfdeurs,
niet sportiever ogende driedeurs komt-
Rüttchen Waalwijk Havenweg 15, Waalwijk.
T: 0416-671 900. www.rüttchen.nl/vans
netjes, iets te
jlijking met de
Vlot genoeg
Het programma van de Kia Rio omvat vier
motoren, twee benzine en twee diesels.
In eerste instantie profiteert de koper
van de lichtste benzine en diesel van
BPM vrijstelling en kwijtschelding van de
wegenbelasting. En dan is gemakkelijk te
voorspellen dat Kia met de 85 pk 1,2 liter
benzinemotor relatief gemakkelijk aan de
man en vrouw te brengen is. De kracht-
Maximaal voordeel
Prijstèchnisch heeft Kia de nieuwe Rio
keurig tussen de directe tegenstrevers
gepositioneerd. Vanaf 12.595 euro is de
instapversie met lichtste benzinemotor
te koop. Daarbij komt 1.495 euro voor
het Comfort Pack of 2.090 euro voor het
Plus Pack of zelfs 3.500 euro voor het
Super Pack. De grotere 1,4 liter zal in ons
land weinig aftrek vinden omdat deze
slechts in aanmerking komt voor 20 pro
cent bijtelling (vanaf 16.090 euro inclusief
Comfort Pack). De haast bijzonderel ,1
liter driecilinder is er vanaf 15.195 euro
en heeft een C02-uitstoot van slechts 85
g/km en blijft daarmee ook vanaf juli 2012
profiteren van maximaal voordeel.
J sneltreinvaart heeft Kia zich tot de meest Europese Aziatische autofabrikant
Beten op te werken. Dat komt deels door de Duitse ontwerpafdeling die werd
Bopend, maar ook door het aantrekkend van een Duitse hoofdontwerper die
■n kunstjes eerder bij Volkswagen en Audi vertoonde. De nieuwe Rio is z'n
Mende schepping.
fc we de historie van de Kia Rio in
«schouw nemen, dan wordt duidelijk
«ede ontwikkeling voortraast. De eerste
generatie was een flauw vormgegeven
■Ine wagon die veel volume bood voor
einig geld, maar qua vormgeving en rij-
namiek geen indruk wist te maken. Het
irige model sloot qua formaat al veel
eter bij de Europese segmentindeling
en, maar was door z'n anonimiteit na het
«bij rijden alweer vergeten. Nee, dan
derde oplage. Dat is ineens een auto
m formaat die met een lengte van ruim
er meter alle voorwaarden in huis heeft
m niet alleen redelijk compact te zijn,
aar tegelijk volop ruimte te bieden aan
Ksagiers en bagage.
bron voldoet in de dagelijkse praktijk
ook meer dan uitstekend. Qua prestaties
komt de Rio vlot genoeg over. De auto
haalt een top van 172 km/u en accelereert
naar 100 km/u in 13,1 seconden. Geen
enkele wanklank over de prima schake
lende handgeschakelde vijfbak. Een kleine
opmerking over het brandstofverbruik.
Volgens de officiële cijfers springt de Rio
spaarzaam met de benzine om, maar
daarvoor is meer dan bij sommige concur
renten een beheersing van de rechter voet
gewenst. Een praktijkgemiddelde van 1 op
17 is haalbaar, maar 1 op 15 komt vaker
voor. Wie ook nog eens te keer gaat op
de Duitse autobaan moet met nog minder
genoegen nemen.
binnenkort eraan. De voorkant toont
robuust en zelfs wat stoer door grote
verlichtingsunits en eveneens de van
alle huidige Kia's bekende familiegrille.
Bekijken we het profiel dan lijkt de Rio
zelfs groter dan de cijfers uit de brochure
doen vermoeden. De aflopende daklijn
geeft de Rio schuin van achteren bijna
de indruk van een coupé. Het grappige
is dat je daardoor verwacht dat de auto
qua hoofdruimte achterin en het bagage-
volume ten behoeve van de vormgeving
steken moeten laten vallen. Maar nee,
dat is beslist niet het geval. Twee vol
wassenen kunnen heel behoorlijk hun
ledenmaten en hoofd kwijt, terwijl de
minimale bagage-inhoud met 288 liter de
Rio in de top van zijn segment plaatst. Na
het neerklappen van de achterbank groeit
dit naar 923 liter.
De interieurinrichting is
zakelijk, zeker in vergel
geslaagde, kleinere Picanto die beslist
frivoler overkomt. Wel is de Rio een echte
instappen en wegwezen auto waarin door
de kersverse bestuurder nauwelijks naar
alle functies hoeft te worden gezocht. De
stoelen zijn niet overdreven bemeten en
kennen ook geen forse zijdelingse onder
steuning, maar blijken ook bij uren achter
elkaar achter het stuur goed te voldoen.
Kia heeft ook bij de Rio een standaard
uitrustingsniveau dat met behulp van pak
ketten kan worden uitgebreid. Standaard
zijn onder meer zes airbags, ESP, centrale
vergrendeling, stuurbekrachtiging, een
start/stop systeem, verstelbaar stuur en
elektrische spiegels. En voor airconditio
ning inclusief elektrische ramen rondom
en spiegelverwarming moet het Comfort
Pack worden gekozen.
07
trijs