utotest
rs
^0
Range Rover Evoque
5.NL
ien:
deel
NGV. j
HH LANDROVER PARTS
ÏTILBURGSE KOERIER
3ER2O11 PAGIfWl
Technische
gegevens:
timen omhoog!
Merk en type:
Koppel:
Afmetingen:
Verbruik:
)0 uur
uur
auto's.
ONDERHOUD REPARATIE ONDERDELEN - ACCESSOIRES OUTDOOR GEAR
MAAR OOK VOOR DE RANGE ROVER EVOQUE
Cilinderinhoud:
Vermogen:
)O uur
CO2-uitstoot:
Prijs:
Gekeurd en gecontroleerd
op 110 punten
12 mnd garantie
IncL APK /NAP
Km-stand 180.000 km
.sen!*
Mercedes-Benz Used 1.
Soms is tweedehands eerste keus.
Ruttchen
Autowereld
DE AUTOMAAT- DONDERDAG 17 NOVEMBER 2011 PAGINA 3
Range Rover
Evoque coupé 2.2
TD4 Prestige
Aantal cilinders: 4 in lijn
2.179 cc
110 kW/150 pk
bij 4.000 tr/min
400 Nm bij
1.750 tr/min
lengte 4,355 mtr,
breedte 1,895 mtr
1.605 kg
Gewicht
Aanhanggewicht: 1.800 kg (geremd)
Prestaties: topsnelheid
185 km/u
acceleratie
0-100 in 10,8 sec.
stadscyclus
6.7 liter/100 km
buitenwegcydus
5,2 liter/100 km
gecombineerd
5.7 liter/100 km
149 g/km (C-label)
56.900 euro
Rüttchen Waalwijk Havenweg 15, Waalwijk.
T: 0416-671 900. www.rüttchen.nl/vans
iigantische keuze
Iteindelijk zijn we zo'n vier jaar verder,
te LRX is omgedoopt tot Evoque de derde
ju binnen het programma geworden. In
«is heeft de Evoque hetzelfde onderstel
kde Land Rover Freelander, maar er zijn
weel detailaanpassingen verricht, dat er
reinig meer overeenkomt. In z'n totaliteit
sde Evoque korter, breder en lager dan
I Freelander bij een gelijk gebleven
rélbasis en fractioneel afwijkende spoor-
xeedte. Maar het zijn vooral vering en
temping die onder de loep zijn genomen,
let resultaat is meer het gedrag van een
Wsonenauto dan van een hoog op de
réien geplaatste vierwielaandrijver.
^vormgeving is onmiskenbaar Range
lover. De proporties en basislijnen komen
«t de grotere modellen overeen. Range
voorzien in een elektrische rolhoes om
het te snel opwarmen van het interieur te
voorkomen.
Kopers van een Evoque worden uitge
nodigd te spelen met kleur. Kijk maar
naar deze Prestige uitrustingsvariant die
met vier verschillende leerkleuren besteld
kan worden. Ook voor het leer bovenop
het dashboard en op de portierpanelen
bestaan er meerdere combinatiemoge
lijkheden. Bovendien zijn er veertien lak-
kleuren en kan het dak in meerdere tinten
worden gespoten. Verder nog zes types
lichtmetalen wielen in 19 of 20 inch en
het wordt duidelijk dat het uitkiezen en
personaliseren van de eigen Range Rover
Evoque geen sinecure is.
ht Range Rover immens grote en onbetaalbare terreingangers maakt, is
[iet helemaal meer waar nu de compacte Evoque in de showroom is binnen
ierold. Het succes lijkt meteen groot, nooit eerder verkocht het merk op voor
land al zoveel exemplaren.
ten paar jaar geleden stonden op de Rover ziet de Evoque als een Mini in het
Detroit Auto Show oog in oog met de premium SUV-segment. Daar speelt het
- merk met een gigantische keuze aan
opties en kleuren op in. Toch leerde een
kort bezoek aan de fabriek in Engeland
dat op het parkeerterrein vooral zilver
grijze, donkergrijze en zwarte Evoques
klaar staan voor aflevering.
schakelde (zesbak) TD4 4WD die naast
het vermogen van 150 pk goed is voor
:- een koppel van 400 Nm. Dat is goed
at te merken als meteen bij het wegrijden
lit volop trekkracht beschikbaar blijkt. De
motor is slechts op de achtergrond als
diesel hoorbaar en laat zich op het vlak
van prestaties van een goede kant zien:
een top van 185 km/u en acceleratie
naar 100 km/u in 10,6 seconden. De
z?sbak schakelt netjes direct en tref
zeker. Bovendien blijkt het gemiddelde
brandstofverbruik van rond de 1 op 12,
weliswaar hoger dan de beloofde 1 op
17,5, maar voor dit type auto keurig.
Combinatiemogelijkheden
Kopers kunnen kiezen uit twee carrosse-
rievarianten, de vijfdeurs en een driedeurs
die Coupé wordt genoemd. Belangrijk
verschil is niet alleen het aantal portieren,
maar vooral het feit dat het dak van de
coupé naar achteren sterk afloopt. De
zij- en achterruiten zijn daardoor een
stuk lager emfat veroorzaakt een andere
aanblik. De Coupé is minder praktisch als
de achterbank veelvuldig wordt gebruikt,
maar ondanks het lagere dak is er een
maal achterin gezeten voldoende ruimte.
Het verschil in hoofdruimte bedraagt 2 tot
3 cm afhankelijk of de auto een normaal
dak of een glazen panoramadak heeft.
In het laatste geval h.'
vanaf de achterbank i
naar boven waardoor
lijk effect wordt verkregen,
hoog aan de hemel staat is
De aanpassingen aan het onderstel zor
gen voor een behoorlijk neutraal rijgé-
voel. De carrosserie helt nauwelijks over
in snel genomen bochten en duikt even
min bij fors remmen. De lagere carros
serie zorgt voor een lager zwaartepunt
en dat heeft samen met de specifieke
afstemming van vering en demping een
aanzienlijke verhoging van de rijdyna-
miek tot gevolg.
De Evoque start vanaf 42.900 euro als
voorwielaangedreven vijfdeurs. De TD4
4WD Prestige kost al meteen 55.900
euro en voor de Coupé geldt over de
hele linie een meerprijs van 1.000 euro.
Detroit Auto Show oog in oog
Bange Rover LRX concept, een compact
Adel auto helemaal volgens de desig-
Jltaal van het Britse merk. Dit probeersel
As bedoeld om de reacties van het
|9ubliek te peilen. En die reacties kwamen
S zijn het best als 'dolenthousiast' te
Dflfcsdirijven. Voor het merk was er geen
«Zjteg meer terug, de LRX moest er komen.
Volop trekkracht
Technisch zijn er verschillende moge
lijkheden. Toch wordt snel duidelijk dat
het op de Europese markt vooral draait
om diesels. De enige benzinemotor is
meteen een 240 pk sterke viercilinder
turbo met standaard vierwielaandrijving
en automaat. De dieselkeuze komt in alle
gevallen neer op een 2,2 liter viercilinder
uit de samenwerking tussen Peugeot en zesba
Ford. Deze wordt door Range Rover in zeker
auto een normaal twee vermogensvarianten aangeboden,
panoramadak heeft. 150 of 190 pk. De instapdiesel kan met
heb je als passagier louter voorwielaandrijving uitsluitend
een prachtig zicht met handbak worden geleverd, alleen
een extra ruimte- de varianten met 4WD hebben optioneel
-1. Als de zon een automaat.
.iaat is er gelukkig In dit geval gaat het om een handge-
ÉÈO landroverspecialist.nl rendlingenstraat 27 Oisterwijk T 013 511 5080
Wvvjj
S1V