utotest rs ^0 Range Rover Evoque 5.NL ien: deel NGV. j HH LANDROVER PARTS ÏTILBURGSE KOERIER 3ER2O11 PAGIfWl Technische gegevens: timen omhoog! Merk en type: Koppel: Afmetingen: Verbruik: )0 uur uur auto's. ONDERHOUD REPARATIE ONDERDELEN - ACCESSOIRES OUTDOOR GEAR MAAR OOK VOOR DE RANGE ROVER EVOQUE Cilinderinhoud: Vermogen: )O uur CO2-uitstoot: Prijs: Gekeurd en gecontroleerd op 110 punten 12 mnd garantie IncL APK /NAP Km-stand 180.000 km .sen!* Mercedes-Benz Used 1. Soms is tweedehands eerste keus. Ruttchen Autowereld DE AUTOMAAT- DONDERDAG 17 NOVEMBER 2011 PAGINA 3 Range Rover Evoque coupé 2.2 TD4 Prestige Aantal cilinders: 4 in lijn 2.179 cc 110 kW/150 pk bij 4.000 tr/min 400 Nm bij 1.750 tr/min lengte 4,355 mtr, breedte 1,895 mtr 1.605 kg Gewicht Aanhanggewicht: 1.800 kg (geremd) Prestaties: topsnelheid 185 km/u acceleratie 0-100 in 10,8 sec. stadscyclus 6.7 liter/100 km buitenwegcydus 5,2 liter/100 km gecombineerd 5.7 liter/100 km 149 g/km (C-label) 56.900 euro Rüttchen Waalwijk Havenweg 15, Waalwijk. T: 0416-671 900. www.rüttchen.nl/vans iigantische keuze Iteindelijk zijn we zo'n vier jaar verder, te LRX is omgedoopt tot Evoque de derde ju binnen het programma geworden. In «is heeft de Evoque hetzelfde onderstel kde Land Rover Freelander, maar er zijn weel detailaanpassingen verricht, dat er reinig meer overeenkomt. In z'n totaliteit sde Evoque korter, breder en lager dan I Freelander bij een gelijk gebleven rélbasis en fractioneel afwijkende spoor- xeedte. Maar het zijn vooral vering en temping die onder de loep zijn genomen, let resultaat is meer het gedrag van een Wsonenauto dan van een hoog op de réien geplaatste vierwielaandrijver. ^vormgeving is onmiskenbaar Range lover. De proporties en basislijnen komen «t de grotere modellen overeen. Range voorzien in een elektrische rolhoes om het te snel opwarmen van het interieur te voorkomen. Kopers van een Evoque worden uitge nodigd te spelen met kleur. Kijk maar naar deze Prestige uitrustingsvariant die met vier verschillende leerkleuren besteld kan worden. Ook voor het leer bovenop het dashboard en op de portierpanelen bestaan er meerdere combinatiemoge lijkheden. Bovendien zijn er veertien lak- kleuren en kan het dak in meerdere tinten worden gespoten. Verder nog zes types lichtmetalen wielen in 19 of 20 inch en het wordt duidelijk dat het uitkiezen en personaliseren van de eigen Range Rover Evoque geen sinecure is. ht Range Rover immens grote en onbetaalbare terreingangers maakt, is [iet helemaal meer waar nu de compacte Evoque in de showroom is binnen ierold. Het succes lijkt meteen groot, nooit eerder verkocht het merk op voor land al zoveel exemplaren. ten paar jaar geleden stonden op de Rover ziet de Evoque als een Mini in het Detroit Auto Show oog in oog met de premium SUV-segment. Daar speelt het - merk met een gigantische keuze aan opties en kleuren op in. Toch leerde een kort bezoek aan de fabriek in Engeland dat op het parkeerterrein vooral zilver grijze, donkergrijze en zwarte Evoques klaar staan voor aflevering. schakelde (zesbak) TD4 4WD die naast het vermogen van 150 pk goed is voor :- een koppel van 400 Nm. Dat is goed at te merken als meteen bij het wegrijden lit volop trekkracht beschikbaar blijkt. De motor is slechts op de achtergrond als diesel hoorbaar en laat zich op het vlak van prestaties van een goede kant zien: een top van 185 km/u en acceleratie naar 100 km/u in 10,6 seconden. De z?sbak schakelt netjes direct en tref zeker. Bovendien blijkt het gemiddelde brandstofverbruik van rond de 1 op 12, weliswaar hoger dan de beloofde 1 op 17,5, maar voor dit type auto keurig. Combinatiemogelijkheden Kopers kunnen kiezen uit twee carrosse- rievarianten, de vijfdeurs en een driedeurs die Coupé wordt genoemd. Belangrijk verschil is niet alleen het aantal portieren, maar vooral het feit dat het dak van de coupé naar achteren sterk afloopt. De zij- en achterruiten zijn daardoor een stuk lager emfat veroorzaakt een andere aanblik. De Coupé is minder praktisch als de achterbank veelvuldig wordt gebruikt, maar ondanks het lagere dak is er een maal achterin gezeten voldoende ruimte. Het verschil in hoofdruimte bedraagt 2 tot 3 cm afhankelijk of de auto een normaal dak of een glazen panoramadak heeft. In het laatste geval h.' vanaf de achterbank i naar boven waardoor lijk effect wordt verkregen, hoog aan de hemel staat is De aanpassingen aan het onderstel zor gen voor een behoorlijk neutraal rijgé- voel. De carrosserie helt nauwelijks over in snel genomen bochten en duikt even min bij fors remmen. De lagere carros serie zorgt voor een lager zwaartepunt en dat heeft samen met de specifieke afstemming van vering en demping een aanzienlijke verhoging van de rijdyna- miek tot gevolg. De Evoque start vanaf 42.900 euro als voorwielaangedreven vijfdeurs. De TD4 4WD Prestige kost al meteen 55.900 euro en voor de Coupé geldt over de hele linie een meerprijs van 1.000 euro. Detroit Auto Show oog in oog Bange Rover LRX concept, een compact Adel auto helemaal volgens de desig- Jltaal van het Britse merk. Dit probeersel As bedoeld om de reacties van het |9ubliek te peilen. En die reacties kwamen S zijn het best als 'dolenthousiast' te Dflfcsdirijven. Voor het merk was er geen «Zjteg meer terug, de LRX moest er komen. Volop trekkracht Technisch zijn er verschillende moge lijkheden. Toch wordt snel duidelijk dat het op de Europese markt vooral draait om diesels. De enige benzinemotor is meteen een 240 pk sterke viercilinder turbo met standaard vierwielaandrijving en automaat. De dieselkeuze komt in alle gevallen neer op een 2,2 liter viercilinder uit de samenwerking tussen Peugeot en zesba Ford. Deze wordt door Range Rover in zeker auto een normaal twee vermogensvarianten aangeboden, panoramadak heeft. 150 of 190 pk. De instapdiesel kan met heb je als passagier louter voorwielaandrijving uitsluitend een prachtig zicht met handbak worden geleverd, alleen een extra ruimte- de varianten met 4WD hebben optioneel -1. Als de zon een automaat. .iaat is er gelukkig In dit geval gaat het om een handge- ÉÈO landroverspecialist.nl rendlingenstraat 27 Oisterwijk T 013 511 5080 Wvvjj S1V

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 43