3
i.vj'i ram.
4
Audi R8 GT Spyder
R
COT)
ertI
fï.
1'
Nieuwe BMW 3-serie
>IT!
-
HHI
45zOO
95,00
grote showr
aangepast en stuurt onder aard
andigheden meer vermogen deal
ardesigntapij'
.00 - 17.00 uur
Burgemeeser opent nieuw
pand TTA Truckland
Nieuwe Audi A3 bij
Audi Centrum Tilburg
Na 333 exemplaren gebouwd te
hebben van de Audi R8 GT coupe
introduceert de Duitse fabrikant de
topless versie. Rond het Zuid-Duitse
Ingolstadt (de thuishaven van Audi,
nabij München) maakten we de eer
ste meters met deze monsterlijke R8
GT Spyder. Op winterhanden. Het is
immers herfst. Of we alsjeblieft wel
het snelheidslimiet willen respecte
ren: 270 km/u.
Audi
Centrum Tilburg
sluitend
rteur/
i welke
en
rt.
Kippenvel!
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 22 *nr 44» Donderdag 17 november 2011 Oplage 111.800
Kraaivenstraat 14, Tilburg
T: 013 75 00 777
www.audicentrumtilburg.nl
TILBURGSE
Range Rover Evoque
Natuurlijk. Geen probleem. We halen
echt niet in ons hoofd om de '270'
te tikken in een door zeer dichte
geteisterd München. Bij een temperatuur
van net boven het vriespunt heeft de GT
Spyder moeite om op gang te komen. De
motor is ijskoud maar gorgelt er stationair
heerlijk op los. Toch voelen we direct dat
we met een zwaar opgefokt apparaat te
maken hebben. De eerste meters verlo
pen nogal 'bokkig'. Dat belooft wat! Na
enkele kilometers door de stad gesukkeld
te hebben, zijn de vloeistoffen op tempe
ratuur gekomen en gedraagt de anabolen
R8 zich opeens stukken beschaafder. Het
monsterlijke motorgeluid nog even buiten
beschouwing latend.
Boutje
In de R8 GT Spyder ligt de bekende V10-
motor, die Lamborghini ook gebruikt. In dit
geval levert de tiencilinder geen 525 maar
560 pk. Bovendien heeft Audi de Spyder
op dieet gezet. De fabrikant weet liefst
80 kilogram aan gewicht te besparen ten
opzichte van de gewone V10 Spyder. Vol
gens eigen zeggen heeft Audi de ge
wone Spyder tot op het laatste boutje
uit elkaar geschroefd om te bekijken
waar gewicht bespaard kon worden.
Tevens zijn er diverse carrosseriede-
j len in koolstofvezel uitgevoerd. De R8
i GT Spyder is anderzijds geen tot op
het bot uitgeklede sportwagen. Een
I leek zou het verschil in het interieur
I met de gewone Spyder nauwelijks
I opmerken. Een navigatiesysteem,
elektrische ramen, een automati-
sche klimaatinstallatie, qua comfort
ontbreekt het de inzittenden aan
ontbreekt logischerwijs. In plankgas mo
dus houdt de motor enigszins in bij over- uitaccelereren is met c
schakelen. Iets gas liften bij overschakelen maal geen probleem. He
en het probleem is opgelost. In manuele c_
modus vertikt de software het om weer hoge snelhi
terug te gaan naar automaat als je enige keer tot de
tijd de flippers onberoerd hebt gelaten. -
Ook weigert ie zelfstandig over te schake
len wanneer je de toerenteller tot diep in
de rode cijfers laai komen. De motor knalt
dan vrolijk in de toerenbegrenzing. Over
schakelen in manuele modus gaat in een
fractie van een seconde en gepaard met
een dot tussengas.
a Waar deze R8 in uitblinkt is het 'monster-
Ivlppf* 1/01170 lijke'geluid uit beide vuistdikke uitlaten.
w w 1 Werkelijk oorstrelend. Als je vervolgens 270 is r.Jr
oolj nog eens de sportknop achter de pook de GT r~.v.
a indrukt, gaan alle kleppen in het uitlaat- Voor de volle
Qll lAnflrf systeem open en blaast de tiencilinder de in 3,8 tellen.
J uitlaatgassen zonder restricties naar bui- r
ten. Kippenvel! Keer op keer. We kunnen
I M er geen genoeg van krijgen. Vanwege het
I O 110 O gure weer hebben we het dak maar dicht
gelaten, maar dat machtige geluid bereikt
het interieur toch wel. Zeker met geopend
achterruitje, dat separaat van de kap be
diend kan worden. Leuk detail! Afgekeken
van Lamborghini.
Waarschuwingssignaal
Audi heeft bij deze top R8 het quattro-
systeem lichte aangepast en stuurt onder
normale omstar
voor 245 pk en een koppel van 350 Nm.
Dat is meer dan genoeg om in 5,9 secon
den naar de 10Ö km/u te sprinten. De top
per wordt de 335i met een 306 pk sterke
zespitter. Verder begint BMW met twee
varianten van de 2 liter diesel. De Efficient
Dynamics Edition levert 163 pk en 380 Nm
en komt volgens de huidige normen nog
in aanmerking voor 20 procent bijtelling.
De gewone 320d levert 184 pk en even
eens 380 Nm. Iets later komen minder ver
mogende motoren zoals de 320i met een
turboloze 2 liter alsmede de BMW 316d
die 116 pk voortbrengt. Verder wordt de
tussenruimte opgevuld met de 318d (143
pk) en komt er als dieseltopper nog een
zescilinder diesel. Ook kondigt BMW nu al
de komst aan van vierwielaandrijving en
een hybride. Die laatste schuift volgend
jaar herfst in de showroom aan.
niets. De carbon racekuipjes maken feite
lijk het enige verschil. Ze zitten als gego
ten, maar de opstaande wangen maken
het in- en uitstappen tot een hele opgave.
Je moet jezelf echt in de stoel wurmen.
De leuning vormt bovendien één geheel
met het zitvlak en is dus niet te verstellen.
Jammer dat het carbonframe van de stoel
met een wel heel dun laagje al-
cantara. Dat maakt de stoel vrij hard. Al
u udt natuurlijk perfect bij het karakter
deze agressieve Spyder.
Oorstrelend
De motor is inmiddels op bedrijfstempera-
tuur en dat betekent dat we het gas wat
dieper kunnen intrappen. Het beste kun
je vervolgens de manuele modus van de
zestraps R tronie transmissie selecteren,
simpelweg door de flippers achter het
stuur aan het raken. De transmissie is van
het type gerobotiseerde handbak. Het
ontkoppelen wordt dus door de elektro
nica overgenomen. Een koppelingspedaal
j is echt een auto waar de wereld op
j heeft zitten wachten, de nieuwe BMW 3-
serie. Volgend voorjaar staat de vierdeurs
I sedan bij de dealer. De lengte en wielbasis
I zijn structureel gegroeid en dat levert niet
I alleen meer beenruimte op voor de ach-
I terpassagiers, maar ook een fors groter
M i’agagevolume van 480 liter. BMW heeft
waar mogelijk gewicht bespaard en daar-
I door is ieder exemplaar zo'n 30 kg minder
-J zwaar. De uitstraling is typisch BMW. De
nieuwe 3 heeft de bescheidenheid van de
168 61 88 Srotere 5-serie overgenomen. Apart zijn
te koplampen die nu tot de nieren van de
grille worden doorgetrokken. Het profiel
>ogt vertrouwd en ook de achterkant le-
W geen grote verrassingen op.
Motorisch start BMW het nieuwe model
ran bovenaf. De 328i maakt gebruik van
te nieuwe 2 liter turbomotor die goed is
De vanafprijs van de nieuwe Lancia Yp
silon is flink teruggebracht nu ook het
uitrustingsniveau Silver op de prijslijst is
verschenen. Deze uitvoering omvat onder
meer een start/stop systeem, elektrisch
bediende ramen en spiegels, centrale ver
grendeling met afstandsbediening en vier
airbags. Voorzien van de 1,2 liter benzine
motor kost deze auto 12.900 euro. Deze
krachtbron komt zonder LPG-installatie
niet in aanmerking voor belastingvrijstel
ling. Dat is wel het geval bij de 85 pk ster
ke TwinAir motor die in deze uitvoering
13.900 euro moet opbrengen. Tussen de
Silver en bestaande Gold uitvoering in zit
nog de Black Red voor 500 euro extra
die is voorzien van een speciaal interieur,
airco en een audiosysteem.
naar de achterwielen. Driftend een bocht
uitaccelereren is met deze R8 dus hele
maal geen probleem. Het gemak waarmee
de tiencilinder de bolide naar ontiegelijk
l-?|heden loodst spreekt keer op
tot de verbeelding. De mist is inmid
dels aardig opgetrokken en met de drukte
op de Autobahn valt het ook wel mee.
Plankgas en een paar keer flipperen resul
teerde meermaals in een geel oplichtend
waarschuwingssignaal: snelheidslimiet
bereikt. Inderdaad, voor we er erg in had
den tikte de naald van de snelheidsmeter
de 270 km/u aan. De R8 blijft ook bij deze
snelheden mooi stabiel. Geen zweetdrup
pel te ontdekken op ons voorhoofd. Bij
is de pijp trouwens nog lang niet leeg,
GT Spyder haalt een top van 317 km/u.
"-ar de volledigheid: nul naar honderd kan
„”„i.
Een sportwagen voor dagelijks gebruik is
deze uiterlijk zwaar gepimpte R8 overigens
niet echt. Oké, met gemak bereik je hoogst
illegale snelheden en ook de wegligging is
fantastisch, maar het onderstel en de stoe
len zijn voor dagelijks gebruik toch iets te
hard. Deze R8 GT Spyder is echt een speel
tje voor 'erbij'.
Interesse in de über R8? Enige haast is
geboden. Audi bouwt ook van de Spyder
slechts 333 exemplaren, waarvan twee ge
reserveerd voor ons land. Klein lichtpuntje,
ze zijn nog niet verkocht. Je dient wel een
=>ardig zakcentje mee te nemen naar de
- aler. De R8 GT Spyder kost 279.900 euro.
maar de of
het in- en ui‘
>e leuning
iet het zitv
janimer d>
bedekt is
uaiiiara.
past dat
van i
^7^1