3 i.vj'i ram. 4 Audi R8 GT Spyder R COT) ertI fï. 1' Nieuwe BMW 3-serie >IT! - HHI 45zOO 95,00 grote showr aangepast en stuurt onder aard andigheden meer vermogen deal ardesigntapij' .00 - 17.00 uur Burgemeeser opent nieuw pand TTA Truckland Nieuwe Audi A3 bij Audi Centrum Tilburg Na 333 exemplaren gebouwd te hebben van de Audi R8 GT coupe introduceert de Duitse fabrikant de topless versie. Rond het Zuid-Duitse Ingolstadt (de thuishaven van Audi, nabij München) maakten we de eer ste meters met deze monsterlijke R8 GT Spyder. Op winterhanden. Het is immers herfst. Of we alsjeblieft wel het snelheidslimiet willen respecte ren: 270 km/u. Audi Centrum Tilburg sluitend rteur/ i welke en rt. Kippenvel! Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 22 *nr 44» Donderdag 17 november 2011 Oplage 111.800 Kraaivenstraat 14, Tilburg T: 013 75 00 777 www.audicentrumtilburg.nl TILBURGSE Range Rover Evoque Natuurlijk. Geen probleem. We halen echt niet in ons hoofd om de '270' te tikken in een door zeer dichte geteisterd München. Bij een temperatuur van net boven het vriespunt heeft de GT Spyder moeite om op gang te komen. De motor is ijskoud maar gorgelt er stationair heerlijk op los. Toch voelen we direct dat we met een zwaar opgefokt apparaat te maken hebben. De eerste meters verlo pen nogal 'bokkig'. Dat belooft wat! Na enkele kilometers door de stad gesukkeld te hebben, zijn de vloeistoffen op tempe ratuur gekomen en gedraagt de anabolen R8 zich opeens stukken beschaafder. Het monsterlijke motorgeluid nog even buiten beschouwing latend. Boutje In de R8 GT Spyder ligt de bekende V10- motor, die Lamborghini ook gebruikt. In dit geval levert de tiencilinder geen 525 maar 560 pk. Bovendien heeft Audi de Spyder op dieet gezet. De fabrikant weet liefst 80 kilogram aan gewicht te besparen ten opzichte van de gewone V10 Spyder. Vol gens eigen zeggen heeft Audi de ge wone Spyder tot op het laatste boutje uit elkaar geschroefd om te bekijken waar gewicht bespaard kon worden. Tevens zijn er diverse carrosseriede- j len in koolstofvezel uitgevoerd. De R8 i GT Spyder is anderzijds geen tot op het bot uitgeklede sportwagen. Een I leek zou het verschil in het interieur I met de gewone Spyder nauwelijks I opmerken. Een navigatiesysteem, elektrische ramen, een automati- sche klimaatinstallatie, qua comfort ontbreekt het de inzittenden aan ontbreekt logischerwijs. In plankgas mo dus houdt de motor enigszins in bij over- uitaccelereren is met c schakelen. Iets gas liften bij overschakelen maal geen probleem. He en het probleem is opgelost. In manuele c_ modus vertikt de software het om weer hoge snelhi terug te gaan naar automaat als je enige keer tot de tijd de flippers onberoerd hebt gelaten. - Ook weigert ie zelfstandig over te schake len wanneer je de toerenteller tot diep in de rode cijfers laai komen. De motor knalt dan vrolijk in de toerenbegrenzing. Over schakelen in manuele modus gaat in een fractie van een seconde en gepaard met een dot tussengas. a Waar deze R8 in uitblinkt is het 'monster- Ivlppf* 1/01170 lijke'geluid uit beide vuistdikke uitlaten. w w 1 Werkelijk oorstrelend. Als je vervolgens 270 is r.Jr oolj nog eens de sportknop achter de pook de GT r~.v. a indrukt, gaan alle kleppen in het uitlaat- Voor de volle Qll lAnflrf systeem open en blaast de tiencilinder de in 3,8 tellen. J uitlaatgassen zonder restricties naar bui- r ten. Kippenvel! Keer op keer. We kunnen I M er geen genoeg van krijgen. Vanwege het I O 110 O gure weer hebben we het dak maar dicht gelaten, maar dat machtige geluid bereikt het interieur toch wel. Zeker met geopend achterruitje, dat separaat van de kap be diend kan worden. Leuk detail! Afgekeken van Lamborghini. Waarschuwingssignaal Audi heeft bij deze top R8 het quattro- systeem lichte aangepast en stuurt onder normale omstar voor 245 pk en een koppel van 350 Nm. Dat is meer dan genoeg om in 5,9 secon den naar de 10Ö km/u te sprinten. De top per wordt de 335i met een 306 pk sterke zespitter. Verder begint BMW met twee varianten van de 2 liter diesel. De Efficient Dynamics Edition levert 163 pk en 380 Nm en komt volgens de huidige normen nog in aanmerking voor 20 procent bijtelling. De gewone 320d levert 184 pk en even eens 380 Nm. Iets later komen minder ver mogende motoren zoals de 320i met een turboloze 2 liter alsmede de BMW 316d die 116 pk voortbrengt. Verder wordt de tussenruimte opgevuld met de 318d (143 pk) en komt er als dieseltopper nog een zescilinder diesel. Ook kondigt BMW nu al de komst aan van vierwielaandrijving en een hybride. Die laatste schuift volgend jaar herfst in de showroom aan. niets. De carbon racekuipjes maken feite lijk het enige verschil. Ze zitten als gego ten, maar de opstaande wangen maken het in- en uitstappen tot een hele opgave. Je moet jezelf echt in de stoel wurmen. De leuning vormt bovendien één geheel met het zitvlak en is dus niet te verstellen. Jammer dat het carbonframe van de stoel met een wel heel dun laagje al- cantara. Dat maakt de stoel vrij hard. Al u udt natuurlijk perfect bij het karakter deze agressieve Spyder. Oorstrelend De motor is inmiddels op bedrijfstempera- tuur en dat betekent dat we het gas wat dieper kunnen intrappen. Het beste kun je vervolgens de manuele modus van de zestraps R tronie transmissie selecteren, simpelweg door de flippers achter het stuur aan het raken. De transmissie is van het type gerobotiseerde handbak. Het ontkoppelen wordt dus door de elektro nica overgenomen. Een koppelingspedaal j is echt een auto waar de wereld op j heeft zitten wachten, de nieuwe BMW 3- serie. Volgend voorjaar staat de vierdeurs I sedan bij de dealer. De lengte en wielbasis I zijn structureel gegroeid en dat levert niet I alleen meer beenruimte op voor de ach- I terpassagiers, maar ook een fors groter M i’agagevolume van 480 liter. BMW heeft waar mogelijk gewicht bespaard en daar- I door is ieder exemplaar zo'n 30 kg minder -J zwaar. De uitstraling is typisch BMW. De nieuwe 3 heeft de bescheidenheid van de 168 61 88 Srotere 5-serie overgenomen. Apart zijn te koplampen die nu tot de nieren van de grille worden doorgetrokken. Het profiel >ogt vertrouwd en ook de achterkant le- W geen grote verrassingen op. Motorisch start BMW het nieuwe model ran bovenaf. De 328i maakt gebruik van te nieuwe 2 liter turbomotor die goed is De vanafprijs van de nieuwe Lancia Yp silon is flink teruggebracht nu ook het uitrustingsniveau Silver op de prijslijst is verschenen. Deze uitvoering omvat onder meer een start/stop systeem, elektrisch bediende ramen en spiegels, centrale ver grendeling met afstandsbediening en vier airbags. Voorzien van de 1,2 liter benzine motor kost deze auto 12.900 euro. Deze krachtbron komt zonder LPG-installatie niet in aanmerking voor belastingvrijstel ling. Dat is wel het geval bij de 85 pk ster ke TwinAir motor die in deze uitvoering 13.900 euro moet opbrengen. Tussen de Silver en bestaande Gold uitvoering in zit nog de Black Red voor 500 euro extra die is voorzien van een speciaal interieur, airco en een audiosysteem. naar de achterwielen. Driftend een bocht uitaccelereren is met deze R8 dus hele maal geen probleem. Het gemak waarmee de tiencilinder de bolide naar ontiegelijk l-?|heden loodst spreekt keer op tot de verbeelding. De mist is inmid dels aardig opgetrokken en met de drukte op de Autobahn valt het ook wel mee. Plankgas en een paar keer flipperen resul teerde meermaals in een geel oplichtend waarschuwingssignaal: snelheidslimiet bereikt. Inderdaad, voor we er erg in had den tikte de naald van de snelheidsmeter de 270 km/u aan. De R8 blijft ook bij deze snelheden mooi stabiel. Geen zweetdrup pel te ontdekken op ons voorhoofd. Bij is de pijp trouwens nog lang niet leeg, GT Spyder haalt een top van 317 km/u. "-ar de volledigheid: nul naar honderd kan „”„i. Een sportwagen voor dagelijks gebruik is deze uiterlijk zwaar gepimpte R8 overigens niet echt. Oké, met gemak bereik je hoogst illegale snelheden en ook de wegligging is fantastisch, maar het onderstel en de stoe len zijn voor dagelijks gebruik toch iets te hard. Deze R8 GT Spyder is echt een speel tje voor 'erbij'. Interesse in de über R8? Enige haast is geboden. Audi bouwt ook van de Spyder slechts 333 exemplaren, waarvan twee ge reserveerd voor ons land. Klein lichtpuntje, ze zijn nog niet verkocht. Je dient wel een =>ardig zakcentje mee te nemen naar de - aler. De R8 GT Spyder kost 279.900 euro. maar de of het in- en ui‘ >e leuning iet het zitv janimer d> bedekt is uaiiiara. past dat van i ^7^1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 41