utotest
aguar XF 2.2 Diesel
JE
N!
JAGUAR
S'
1
Technische
üeidscorrectie
gegevens:
Koppel:
Afmetingen
Prestaties:
Verbruik:
C02-uitstoot:
Prijs:
Rijdersatrto
Heine wijzigingen
Dieselgeluid
RT
ga
casion
itrum
!hele wereld hangt op dit moment aan elkaar van acties waarmee snel op
Snderingen wordt ingesprongen. Autofabrikanten weten als geen ander
tspel te spelen. In Europa vragen ondernemers om zuinige modellen met
r ehoud van ruimte en comfort. En aldus is bij Jaguar de viercilinder XF diesel
uitstaan.
15, Waalwijk.
r.nl/vans
DE AUTOMAAT DONDERDAG 10 NOVEMBER 2011 PAGINA 3
Mercedes-Benz Used 1.
Soms is tweedehands eerste keus.
Gekeurd en gecontroleerd
op 110 punten
12 mnd garantie
Incl. APK /NAP
Km-stand 180.000 km
2.179 cc
140kW/190pk
bij 3.500 tr/min
450 Nm
bij 2.000 tr/min
lengte 4,961 mtr,
breedte 1,877 mtr
1.745 kg
Rüttchen
Autowereld
lash-
Rüttchen Waalwijk Havenweg 1f
T: 0416-671 900. www.rüttchen.r
ruimte
beste keuze
Gewicht:
Aanhanggewicht: 1.850 kg
(geremd)
topsnelheid
225 km/u
acceleratie
0-100 in 8,5 sec.
stadscyclus
6,6 liter/100 km
buitenwegcydus
4,8 liter/100 km
gecombineerd
5,4 liter/100 km
149 g/km
(B-label)
56.600 euro
Minervum 71 1 8
4817 ZN Breda.
Tel.: 076 - 5263800
www.bogaers-iaguar.nl
Uw regionaal Jaguar Centrum:
BOGAERS JAGUAR BREDA B.V.
i lancering van een tweede dieselmotor
j an de onderkant van het XF-programma
s meteen gekoppeld aan een facelift
lie de auto heeft ondergaan. Daarmee
noet het model modern worden gehou-
j ten, ondanks dat de veranderingen niet
i Mreem zijn.
jrkant is goed te zien dat
ede oplage van de XF te
De koplampen zijn hun
Hét grote
I de komst
I dieselmotc
I machine. K, y.
I door Peugeot i
I keld en onder
I de
nieuws van de Jaguar XF is
van een 2,2 liter viercilinder
tor. Dat is overigens een bekende
Het gaat om een krachtbron die
?ot en Ford samen is ontwik-
d en onder meer ook te vinden is in
Peugeot 508 en diverse Land/Range
frivole rondinc
en zien er strakker en lager uit «ve
ze bijdragen aan het verbreden
uitstraling. De grille lijkt identiek, r
qua formaat iets groter en vooral
doorgetrokken. Ook zijn er daardoor
kleine wijzigingen aan de voorbum—
qua indeling gelijk is gebleven. F-
achterkant hadden nauwelijks veranderin
gen nodig, want de in vorm aangepaste
kieuw op de voorspatborden verandert
weinig aan de totale uitstraling. Achter is
men zeer subtiel te werk gegaan. De inde
ling van de lichtunits is iets aangepast en
de verbindende chromen strip is smaller
geworden. Dat geeft ook hier een verbre
dend effect.
Wie het portier opent en de XF goed
kent, zal wellicht zo de veranderingen lijk de
binnenin kunnen aanwijzen, maar ze zijn een be
van dezelfde orde als de buitenkant. Het
stuurwiel is anders vormgeving en hier en
daar zijn er een paar kleine wijzigingen
doorgevoerd, onder meer aan het instru
mentarium.
Aanraken
Ingrijpende wijzigingen waren ook nog
helemaal niet nodig. De XF is met zijn
lengte van net onder de vijf meter een
forse auto die concurreert met onder meer
de BMW 5-serie en Mercedes E-klasse. De
auto heeft door zijn coupéachtige lijn een
geheel eigen positie in het segment. Wie
een Jaguar koopt wil zichzelf verwennen,
r»-men jgp we| wat diepei-
1.1 uc um.mc. casten, maar dat heeft de lief
hebber er beslist voor over. Het interieur is
keurig inrichting met fraai leer, hoogpolig
*?pijt en afhankelijk van de keuze van de
■Loper accenten in hout. Een grappig detail Rovers. De versie die in de XF huist levert
•:nden we bij de binnenverlichting waar een vermogen van 190 pk en komt aan
!™/”k maar naar hoeft te wijzen om een koppel van 450 Nm bij 2.000 tr/min.
die te ontsteken. Aanraken is niet nodig. Daarmee is het niet de krachtigste vierci-
Kijken we naar de materialen van dash- linder van de markt, maar weet de auto
board en portierpanelen dan heeft Jaguar prima mee te komen. Probleemloos wordt
de laatste tien jaar een flinke kwaliteits- de 1.745 kg wegende koets vlot op gang
slag gemaakt. Maar tegelijkertijd heeft gebracht, haalt een top van 225 km/u en
ook de concurrentie niet stil gezeten. laat de snelheidsnaald in 8,5 tellen naar
Binnenruimte is er volop. Voorin staan de 100 km/u gaan. De stilte in het interieur
twee goed ondersteunende stoelen die is alom aanwezig, Jaguar heeft de isolatie
volop verstelbaar zijn. Ondanks de aflo- van alle geluiden goed voor elkaar. Daarom
pende daklijn biedt de XF achterin behoor- niet het typisch nagelende dieselgeluid dat
,!:l- de ruimte en heeft daarnaast ook nog een enkele Duitse concurrent laat horen. En
bagagevolume van 540 liter en dat is dat betekent dat ondanks de bescheiden
uit te breiden door het neerklappen van motor ook deze XF een echt Jaguar-gevoel
de rugleuning van de achterbank. blijft geven.
De motor is standaard gekoppeld aan een
moderne achttraps automaat die qua scha-
kelgedrag optimaal werkt. Het blijft iedere
keer weer prachtig om te zien hoe de
bedieningsknop tijdens het starten uit de
middenconsole omhoog komt. Staat de bak
nog in de D-stand en wordt de motor stop
gezet, dan draait de knop automatisch naar
P en zakt keurig weg. Nodig is het niet,
maar geeft de auto wel extra cachet.
to de voor
met de tweede
toen hebben. E
Alhoewel de XF 2.2D de bestuurder niet
opzweept tot snel rijden, is het onderstel
daar wel op berekend. De afstemming
van vering en demping biedt een goed
compromis tussen sportiviteit en comfort.
Op lange ritten is het goed in de auto
uit te houden, maar wie over bochtige
weggetjes gaat cruisen zal merken dat de
ophanging tot meer in staat is. Het is een
lekkere rijdersauto die uitnodigt om nog
een extra blokje om te rijden. Dat doet de
XF dan keurig zuinig met een gemiddeld
gebruik van 1 op 13 met de wetenschap
dat wie rustig gas geeft nog gunstiger uit
kan komen.
De XF 2.2D is de instapper in het XF pro
gramma met een vanafprijs van 56.600
euro. Daarna kan het stapelen beginnen,
want de optielijst geeft alle mogelijkhe
den om de auto lekker aan te kleden. De
240 pk sterke 3 liter V6 diesel is uiteraard
ook van de partij en kost exact 10.000
euro extra, terwijl de topper de 275 pk
versie is die voor 70.200 euro in de prijs
lijst staat.
ngen aan de bovenkant kwijt Daarvoor moet r
trakker en lager uit waardoor in de buidel taste
van de hebber er beslist
maar is keurig inrichtin-
al dieper tapij
wat kopt
jumper, die vinden we
Profiel en je letterlijk m«r
die te ontsteken
Merk en type: Jaguar XF 2.2D
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
Vermogen:
l rS2