utotest aguar XF 2.2 Diesel JE N! JAGUAR S' 1 Technische üeidscorrectie gegevens: Koppel: Afmetingen Prestaties: Verbruik: C02-uitstoot: Prijs: Rijdersatrto Heine wijzigingen Dieselgeluid RT ga casion itrum !hele wereld hangt op dit moment aan elkaar van acties waarmee snel op Snderingen wordt ingesprongen. Autofabrikanten weten als geen ander tspel te spelen. In Europa vragen ondernemers om zuinige modellen met r ehoud van ruimte en comfort. En aldus is bij Jaguar de viercilinder XF diesel uitstaan. 15, Waalwijk. r.nl/vans DE AUTOMAAT DONDERDAG 10 NOVEMBER 2011 PAGINA 3 Mercedes-Benz Used 1. Soms is tweedehands eerste keus. Gekeurd en gecontroleerd op 110 punten 12 mnd garantie Incl. APK /NAP Km-stand 180.000 km 2.179 cc 140kW/190pk bij 3.500 tr/min 450 Nm bij 2.000 tr/min lengte 4,961 mtr, breedte 1,877 mtr 1.745 kg Rüttchen Autowereld lash- Rüttchen Waalwijk Havenweg 1f T: 0416-671 900. www.rüttchen.r ruimte beste keuze Gewicht: Aanhanggewicht: 1.850 kg (geremd) topsnelheid 225 km/u acceleratie 0-100 in 8,5 sec. stadscyclus 6,6 liter/100 km buitenwegcydus 4,8 liter/100 km gecombineerd 5,4 liter/100 km 149 g/km (B-label) 56.600 euro Minervum 71 1 8 4817 ZN Breda. Tel.: 076 - 5263800 www.bogaers-iaguar.nl Uw regionaal Jaguar Centrum: BOGAERS JAGUAR BREDA B.V. i lancering van een tweede dieselmotor j an de onderkant van het XF-programma s meteen gekoppeld aan een facelift lie de auto heeft ondergaan. Daarmee noet het model modern worden gehou- j ten, ondanks dat de veranderingen niet i Mreem zijn. jrkant is goed te zien dat ede oplage van de XF te De koplampen zijn hun Hét grote I de komst I dieselmotc I machine. K, y. I door Peugeot i I keld en onder I de nieuws van de Jaguar XF is van een 2,2 liter viercilinder tor. Dat is overigens een bekende Het gaat om een krachtbron die ?ot en Ford samen is ontwik- d en onder meer ook te vinden is in Peugeot 508 en diverse Land/Range frivole rondinc en zien er strakker en lager uit «ve ze bijdragen aan het verbreden uitstraling. De grille lijkt identiek, r qua formaat iets groter en vooral doorgetrokken. Ook zijn er daardoor kleine wijzigingen aan de voorbum— qua indeling gelijk is gebleven. F- achterkant hadden nauwelijks veranderin gen nodig, want de in vorm aangepaste kieuw op de voorspatborden verandert weinig aan de totale uitstraling. Achter is men zeer subtiel te werk gegaan. De inde ling van de lichtunits is iets aangepast en de verbindende chromen strip is smaller geworden. Dat geeft ook hier een verbre dend effect. Wie het portier opent en de XF goed kent, zal wellicht zo de veranderingen lijk de binnenin kunnen aanwijzen, maar ze zijn een be van dezelfde orde als de buitenkant. Het stuurwiel is anders vormgeving en hier en daar zijn er een paar kleine wijzigingen doorgevoerd, onder meer aan het instru mentarium. Aanraken Ingrijpende wijzigingen waren ook nog helemaal niet nodig. De XF is met zijn lengte van net onder de vijf meter een forse auto die concurreert met onder meer de BMW 5-serie en Mercedes E-klasse. De auto heeft door zijn coupéachtige lijn een geheel eigen positie in het segment. Wie een Jaguar koopt wil zichzelf verwennen, r»-men jgp we| wat diepei- 1.1 uc um.mc. casten, maar dat heeft de lief hebber er beslist voor over. Het interieur is keurig inrichting met fraai leer, hoogpolig *?pijt en afhankelijk van de keuze van de ■Loper accenten in hout. Een grappig detail Rovers. De versie die in de XF huist levert •:nden we bij de binnenverlichting waar een vermogen van 190 pk en komt aan !™/”k maar naar hoeft te wijzen om een koppel van 450 Nm bij 2.000 tr/min. die te ontsteken. Aanraken is niet nodig. Daarmee is het niet de krachtigste vierci- Kijken we naar de materialen van dash- linder van de markt, maar weet de auto board en portierpanelen dan heeft Jaguar prima mee te komen. Probleemloos wordt de laatste tien jaar een flinke kwaliteits- de 1.745 kg wegende koets vlot op gang slag gemaakt. Maar tegelijkertijd heeft gebracht, haalt een top van 225 km/u en ook de concurrentie niet stil gezeten. laat de snelheidsnaald in 8,5 tellen naar Binnenruimte is er volop. Voorin staan de 100 km/u gaan. De stilte in het interieur twee goed ondersteunende stoelen die is alom aanwezig, Jaguar heeft de isolatie volop verstelbaar zijn. Ondanks de aflo- van alle geluiden goed voor elkaar. Daarom pende daklijn biedt de XF achterin behoor- niet het typisch nagelende dieselgeluid dat ,!:l- de ruimte en heeft daarnaast ook nog een enkele Duitse concurrent laat horen. En bagagevolume van 540 liter en dat is dat betekent dat ondanks de bescheiden uit te breiden door het neerklappen van motor ook deze XF een echt Jaguar-gevoel de rugleuning van de achterbank. blijft geven. De motor is standaard gekoppeld aan een moderne achttraps automaat die qua scha- kelgedrag optimaal werkt. Het blijft iedere keer weer prachtig om te zien hoe de bedieningsknop tijdens het starten uit de middenconsole omhoog komt. Staat de bak nog in de D-stand en wordt de motor stop gezet, dan draait de knop automatisch naar P en zakt keurig weg. Nodig is het niet, maar geeft de auto wel extra cachet. to de voor met de tweede toen hebben. E Alhoewel de XF 2.2D de bestuurder niet opzweept tot snel rijden, is het onderstel daar wel op berekend. De afstemming van vering en demping biedt een goed compromis tussen sportiviteit en comfort. Op lange ritten is het goed in de auto uit te houden, maar wie over bochtige weggetjes gaat cruisen zal merken dat de ophanging tot meer in staat is. Het is een lekkere rijdersauto die uitnodigt om nog een extra blokje om te rijden. Dat doet de XF dan keurig zuinig met een gemiddeld gebruik van 1 op 13 met de wetenschap dat wie rustig gas geeft nog gunstiger uit kan komen. De XF 2.2D is de instapper in het XF pro gramma met een vanafprijs van 56.600 euro. Daarna kan het stapelen beginnen, want de optielijst geeft alle mogelijkhe den om de auto lekker aan te kleden. De 240 pk sterke 3 liter V6 diesel is uiteraard ook van de partij en kost exact 10.000 euro extra, terwijl de topper de 275 pk versie is die voor 70.200 euro in de prijs lijst staat. ngen aan de bovenkant kwijt Daarvoor moet r trakker en lager uit waardoor in de buidel taste van de hebber er beslist maar is keurig inrichtin- al dieper tapij wat kopt jumper, die vinden we Profiel en je letterlijk m«r die te ontsteken Merk en type: Jaguar XF 2.2D Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: Vermogen: l rS2

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 27