3
7
ivi iciai
JN
Opel Zafira Tourer
■JAtl
|Algehele zakelijkheid
lvoor VX/V Passat CC
ilD‘
'n Hogere inzet
Opel Zafira
Lathouwers
Bandenlabel voor
makkelijker vergelijken
TILBURGSE
Jaguar XF 2.2 Diesel
eggen
apijt
w
Suziki Swift Sport
Astra OPC
www.lathouwers.nl
uw
ige
Lees verder op pagina 5
utotest
*ssie
DAG
EMBER
.30 UUF
ee i
gratis
ctie
Breda
richt
n
Kort voor de eeuwwisseling was
de Zafira Opel's antwoord op de in
Frankrijk uitgevonden middenklasse
"mdat
i ucnoor-
moderne
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang22 *nr43 •Donderdag 10 november 2011 Oplage 111.800
Tilburg jl,
Kraaivenstraat 28
Tel. 013-59 42 555
ide maximur
j is Opel exp
tra GTC al met
voorruit en bren
we Zafira Toure
kelijk front en dito achterkant. Het is nu
veel meer een gewone Passat geworden
en dat is jammer, beide modellen lijken te
dicht tot elkaar te zijn gekomen. Fijn dat
de standaarduitrusting wordt uitgebreid.
Motorisch is er weinig nieuws. De klant
kan in het eerste kwartaal van volgend
Wij vertellen u er graag meer over!
jaar kiezen uit een 2.0 TDI goed vooi
of 170 pk, twee viercilinders benzine met
160 en 210 pk en de machtige 3,6 liter
V6 met 300 pk en 4Motion vierwielaan-
drijving. De laatste heeft standaard DSG
en dat is weer een optie op de andere
motoren.
pectabele 710 liter bedraagt. De vreemc
schuifconstructie van de tweede zitrij
verdwenen. De drie stoelen klappen af
zonderlijk plat, terwijl de middenstoel ook
tot een comfortabele armleuning kan wor
den omgevormd. Als alle zitplaatsen wor
den platgelegd gaat de zevenzitter tot een
M6Ck 1 Verso prijstechnisch
I aantrekkelijker
In alle landen van de Europese Unie
wordt het bandenlabel gelanceerd dat
vanaf 1 november volgend jaar stan
daard moet worden gevoerd op alle
banden die bij dealers, garages en ban
denspecialisten aan consumenten wor
den getoond. Bovendien moet de consu
ment voorafgaand aan de aankoop van
een band het label getoond krijgen. Het
label zorgt ervoor dat banden beter met
elkaar vergeleken kunnen worden. Net
zoals bij het energielabel van een auto
of elektrisch apparaat geeft het banden
label op soortgelijke wijze inzicht over
de invloed op het brandstofverbruik en
jm volume van 1800 liter.
xperimenteerde met de vorige As-
I al met een verder doorgetrokken
u en brengt dat nu ook op de nieu-
ira Tourer. We kennen het kunstje
de grip op een natte ondergrond. Een A-
label staat voor zeer zuinig en veel grip.
Bij een G-label scoort de band op een be
treffend onderdeel slecht. Met een derde
symbool wordt de geluidsproductie van
de band weergegeven. Drie geluidsgol
ven staat voor de bestaande norm, niets
meer en niets minder. Bij twee of één ge
luidsgolf is de band dus stiller dan strikt
noodzakelijk. Samen met de bandenprijs
kan de consument hierdoor een meer
afgewogen keuze maken. He bandenla
bel wordt overigens niet ingevoerd voor
winterhanden en banden voor motor
fietsen.
Twee generaties lang heeft Opel vastge
houden aan haar Flex7 stoelopstelling.
Zeven zitplaatsen waren altijd standaard.
De achterste twee, slechts geschikt voor
kinderen, klappen in de vloer weg, terwijl
de exemplaren op de tweede zitrij opge-
3 klapt in z'n totaliteit tegen de voorstoelen
k van de keuze van aan werd geschoven. Daarmee voorkwam
kleurmogelijkheden Opel het slepen met losse stoelen, maar
elling van het dash- bereikte het merk nooit het maximaal mo
gelijke bagagevolume. Dat beleid is hele
maal op de schop gegaan. Bij de nieuwe
Opel Zafira Tourer zijn de twee stoelen he
lemaal achterin een optie geworden voor
895 euro. Deze twee klappen als voorheen
keurig in de vloer weg en hebben slechts
een geringe invloed op het bagagevolume
dat na het wegklappen een meer dan res-
t een
uauvicn <xu ook kunnen
Bedenken. Sterker nog, de hele facelift
Bad door iedere autoliefhebber zo uit-
Betekend kunnen worden. Een van de
Booiste auto's van deze tijd wordt deels
Bttkracht door een wel erg strak en za-
ruimtewagen. Het merk scoorde
I meteen door de standaard zeven
zitplaatsen die altijd in de auto blij-
ven. Twaalf jaar later hebben we te
maken met de derde generatie die
nog voor het einde van het jaar bij
I de dealer verschijnt.
In het afgelopen decennium is er wel het
nodige gebeurt, ook met de midi-MPV.
I Want zo midi is die niet meer. De formaten
I zijn zover toegenomen dat ze al groter zijn
I dan de fullsize MPV's uit de jaren tachtig.
I En Opel doet ook aan deze trend mee,
I sterker nog, het merk spant de kroon.
Volgepropt
I Ten opzichte van de bestaande Zafira is de
I nieuweling maar liefst 18 cm langer. De
J lengte van 4,66 meter komt exact overeen
met de Renault Espace. De wielen staan
verder uit elkaar en Opel past uiteraard
I een nieuw onderstel toe met de laatste
I verfijningen van de Astra en Insignia. De
I vormgeving is geheel volgens het huidige
I Opel-DNA. In het front komen we zowaar SSg&iOSggS
I de lichtopstelling van de Ampera tegen in JT A
I een soort van gekantelde V-vorm. De rand -'--V’v-
I die op de flanken langs de dorpels op de
I achterportieren omhoog loopt, kennen we Armleuning
J ook van andere modellen van het merk. De
I achterkant toont zakelijk, is voorzien van
I fors bemeten lichtunits en de bij Opel obli-
I gate chromen strip met daarin het logo.
Wie de huidige Astra in gedachten houdt,
zal niet verwonderd zijn door de vormge-
ving en het materiaalgebruik binnenin de
I nieuwe Zafira. Het ziet er allemaal keurig
uit, terwijl afhankelijk van de keuze van
I de koper zelfs diverse kl'-™~’“l!il'h“4“’
I bestaan. De samenstelling van
I board is traditioneel, simpelweg omd
I de koper van een ruimtewagen behoc
I lijk traditioneel is. Zoals bij alle moder;..
I auto's speelt de centrale display boven
I de console een dominante rol. Jammer al-
leen dat Opel die console maximaal heeft
I volgepropt met knoppen die intuïtief lang
I niet altijd snel te vinden zijn.
,EQ91é