3 7 ivi iciai JN Opel Zafira Tourer ■JAtl |Algehele zakelijkheid lvoor VX/V Passat CC ilD‘ 'n Hogere inzet Opel Zafira Lathouwers Bandenlabel voor makkelijker vergelijken TILBURGSE Jaguar XF 2.2 Diesel eggen apijt w Suziki Swift Sport Astra OPC www.lathouwers.nl uw ige Lees verder op pagina 5 utotest *ssie DAG EMBER .30 UUF ee i gratis ctie Breda richt n Kort voor de eeuwwisseling was de Zafira Opel's antwoord op de in Frankrijk uitgevonden middenklasse "mdat i ucnoor- moderne Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang22 *nr43 •Donderdag 10 november 2011 Oplage 111.800 Tilburg jl, Kraaivenstraat 28 Tel. 013-59 42 555 ide maximur j is Opel exp tra GTC al met voorruit en bren we Zafira Toure kelijk front en dito achterkant. Het is nu veel meer een gewone Passat geworden en dat is jammer, beide modellen lijken te dicht tot elkaar te zijn gekomen. Fijn dat de standaarduitrusting wordt uitgebreid. Motorisch is er weinig nieuws. De klant kan in het eerste kwartaal van volgend Wij vertellen u er graag meer over! jaar kiezen uit een 2.0 TDI goed vooi of 170 pk, twee viercilinders benzine met 160 en 210 pk en de machtige 3,6 liter V6 met 300 pk en 4Motion vierwielaan- drijving. De laatste heeft standaard DSG en dat is weer een optie op de andere motoren. pectabele 710 liter bedraagt. De vreemc schuifconstructie van de tweede zitrij verdwenen. De drie stoelen klappen af zonderlijk plat, terwijl de middenstoel ook tot een comfortabele armleuning kan wor den omgevormd. Als alle zitplaatsen wor den platgelegd gaat de zevenzitter tot een M6Ck 1 Verso prijstechnisch I aantrekkelijker In alle landen van de Europese Unie wordt het bandenlabel gelanceerd dat vanaf 1 november volgend jaar stan daard moet worden gevoerd op alle banden die bij dealers, garages en ban denspecialisten aan consumenten wor den getoond. Bovendien moet de consu ment voorafgaand aan de aankoop van een band het label getoond krijgen. Het label zorgt ervoor dat banden beter met elkaar vergeleken kunnen worden. Net zoals bij het energielabel van een auto of elektrisch apparaat geeft het banden label op soortgelijke wijze inzicht over de invloed op het brandstofverbruik en jm volume van 1800 liter. xperimenteerde met de vorige As- I al met een verder doorgetrokken u en brengt dat nu ook op de nieu- ira Tourer. We kennen het kunstje de grip op een natte ondergrond. Een A- label staat voor zeer zuinig en veel grip. Bij een G-label scoort de band op een be treffend onderdeel slecht. Met een derde symbool wordt de geluidsproductie van de band weergegeven. Drie geluidsgol ven staat voor de bestaande norm, niets meer en niets minder. Bij twee of één ge luidsgolf is de band dus stiller dan strikt noodzakelijk. Samen met de bandenprijs kan de consument hierdoor een meer afgewogen keuze maken. He bandenla bel wordt overigens niet ingevoerd voor winterhanden en banden voor motor fietsen. Twee generaties lang heeft Opel vastge houden aan haar Flex7 stoelopstelling. Zeven zitplaatsen waren altijd standaard. De achterste twee, slechts geschikt voor kinderen, klappen in de vloer weg, terwijl de exemplaren op de tweede zitrij opge- 3 klapt in z'n totaliteit tegen de voorstoelen k van de keuze van aan werd geschoven. Daarmee voorkwam kleurmogelijkheden Opel het slepen met losse stoelen, maar elling van het dash- bereikte het merk nooit het maximaal mo gelijke bagagevolume. Dat beleid is hele maal op de schop gegaan. Bij de nieuwe Opel Zafira Tourer zijn de twee stoelen he lemaal achterin een optie geworden voor 895 euro. Deze twee klappen als voorheen keurig in de vloer weg en hebben slechts een geringe invloed op het bagagevolume dat na het wegklappen een meer dan res- t een uauvicn <xu ook kunnen Bedenken. Sterker nog, de hele facelift Bad door iedere autoliefhebber zo uit- Betekend kunnen worden. Een van de Booiste auto's van deze tijd wordt deels Bttkracht door een wel erg strak en za- ruimtewagen. Het merk scoorde I meteen door de standaard zeven zitplaatsen die altijd in de auto blij- ven. Twaalf jaar later hebben we te maken met de derde generatie die nog voor het einde van het jaar bij I de dealer verschijnt. In het afgelopen decennium is er wel het nodige gebeurt, ook met de midi-MPV. I Want zo midi is die niet meer. De formaten I zijn zover toegenomen dat ze al groter zijn I dan de fullsize MPV's uit de jaren tachtig. I En Opel doet ook aan deze trend mee, I sterker nog, het merk spant de kroon. Volgepropt I Ten opzichte van de bestaande Zafira is de I nieuweling maar liefst 18 cm langer. De J lengte van 4,66 meter komt exact overeen met de Renault Espace. De wielen staan verder uit elkaar en Opel past uiteraard I een nieuw onderstel toe met de laatste I verfijningen van de Astra en Insignia. De I vormgeving is geheel volgens het huidige I Opel-DNA. In het front komen we zowaar SSg&iOSggS I de lichtopstelling van de Ampera tegen in JT A I een soort van gekantelde V-vorm. De rand -'--V’v- I die op de flanken langs de dorpels op de I achterportieren omhoog loopt, kennen we Armleuning J ook van andere modellen van het merk. De I achterkant toont zakelijk, is voorzien van I fors bemeten lichtunits en de bij Opel obli- I gate chromen strip met daarin het logo. Wie de huidige Astra in gedachten houdt, zal niet verwonderd zijn door de vormge- ving en het materiaalgebruik binnenin de I nieuwe Zafira. Het ziet er allemaal keurig uit, terwijl afhankelijk van de keuze van I de koper zelfs diverse kl'-™~’“l!il'h“4“’ I bestaan. De samenstelling van I board is traditioneel, simpelweg omd I de koper van een ruimtewagen behoc I lijk traditioneel is. Zoals bij alle moder;.. I auto's speelt de centrale display boven I de console een dominante rol. Jammer al- leen dat Opel die console maximaal heeft I volgepropt met knoppen die intuïtief lang I niet altijd snel te vinden zijn. ,EQ91é

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 25