Autotest
BMW 116i
D
4!
J.
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT DONDERDAG 3 NOVEMBER 2011 PAGINA 3
2011 PAGINA 2
Technische gegevens:
BMW116i
Freude am fahren
1.598 cc
100kW/136 pk
220 Nm bij 1.350
tr/min
lengte 4,324
Gewicht:
topsnelheid 210
Prestaties:
km/u
acceleratie
0-100 in 8,5 sec.
Verbruik:
stadscyclus 7,1
liter/100 km
buitenweg-
129g/km(A-
CO2-uitstoot:
label)
Prijs:
27.950 euro
Uitgefilterd
De prestaties, zoals de top van 210 km/u
Schouderlijn
Mini
www.renova.nl
sion’
rum
Niemand zal ervan staan te kijken dat de nieuwe 1-serie van BMW als twee
druppels water lijkt op z'n voorganger. En toch is de vijfdeurs wel degelijk
helemaal nieuw, zo blijkt onder meer onderhuids.
o zelf
mnen
1.265 kg
Aanhanggewichtr 1.200 kg
(geremd)
Vermogen:
bij 4.400 tr/min
Koppel:
;eot
/ww.peugeot.nl.
liters extra
i totaal van 360
Renova Tilburg
Ringbaan Oost 102a
5013 CD Tilburg
T (013) 542 21 33
Merk en type:
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
Afmetingen:
meter, breedte 1,765 meter
Renova Waalwijk
VanAndelstraatS
T (0416) 332 443 Renova Group
Renova Breda
Huifekkerstraat 1
4815 PN Breda
T(076) 522 35 49
en acceleratie naar 100 in 8,5 seconden,
geven nauwelijks aanleiding naar een nog
krachtigere variant te verlangen. Ook tus-
sensprintjes verlopen door de aanwezig
heid van de turbo uitermate vlot en over
de hele linie is niet alleen de motor stil,
maar worden ook afrol- en buitengeluiden
mooi uitgefilterd. Belangrijk is dat BMW
laat zien al haar typische merkeigenschap-
pen ook in bescheiden formaat te kunnen
samenbrengen.
BMW heeft - -
aan een groen imago, ««w
daar weer volledig-
C02-uitstoot van T
cyclus 4,6 liter/100 km
gecombi
neerd 5,5 liter/100 km
De auto is van bumper tot bumper nieuw,
maar toch is het handig er even het
bestaande model bij te halen om de
daadwerkelijke noviteiten in de vorm
geving te zien. Allereerst is het formaat
toegenomen, zowel in lengte als wielbasis
en dat levert simpelweg meer interieur-
ruimte op. De nieren die de grille vormen
zijn hoger. De belijning van de motorkap
volgt de grotere 5- en-7-serie, terwijl juist
de gewijzigde indeling van de voorbumper
de extra breedte benadrukt. Een soort
gelijke ingreep laat de achterkant zien
waar de lichtunits nadrukkelijker op de
hoeken staan en daarbij ietwat naar bin
nen neigen. De portiergrepen zijn hoger
geplaatst en keurig opgenomen in de
krachtige schouderlijn. Ook is de naar
achteren oplopende vorm van de dorpels
De 116i Sport heeft uitstekend aansluiten
de stoelen met een fors verstelbereik zodat
mensen met een zeer divers postuur prima
kunnen zitten. Zijn de voorpassagiers niet
overdreven lang dan is op de achterbank
duidelijk het toegenomen formaat van de
auto te merken. Niet alleen de beenruimte
is forser, hetzelfde geldt voor de afstand
tussen zitting en dak. Daarnaast biedt de
bewaard gebleven. Kortom, de 1-serie
blijft zichzelf.
Ook van binnen zijn er beslist parallel
len met z'n voorganger. Maar de strakke
belijning van het dashboard heeft daar
plaatsgemaakt voor wat meer speelse vor
men. Bovendien is er een overheersende
rol weggelegd voor het digitale scherm
dat als losse unit boven de middenconsole
prijkt. Daarop alle functies van BMW's
i-Drive afhankelijk van uitrusting of opties
uitgebreid met bijvoorbeeld navigatie,
maar ook Twitter of Facebook. Berichten
komen al rijdend binnen en kunnen wor
den gelezen, wat niet bevorderlijk lijkt
voor de verkeersveiligheid. Uiteraard heeft
BMW airbags en elektrische waakhonden
aangebracht, maar voorkomen lijkt toch
beter dan genezen.
auto in aanmerking voor 20 procent
bijtelling en ook in de praktijk is de
motor redelijk zuinig. Wie vlot rijdt
komt rond de 1 op 13 uit, maar het kan
veel zuiniger. Uiteraard is er gezorgd
voor een start/Stop systeem en kent de
auto een speciale Eco modus. Die heeft
bijvoorbeeld invloed op de airco die in
dat geval wat minder enthousiast koelt.
Op het dashboard rekent de auto Zcü
igen. uit hoeveel extra kilometers kunnen
=ft de laatste jaren gewerkt worden gereden als het gevolg van
"•oen imago. Ook de 116i doet inschakeling van deze functie.
j aan mee. Met een BMW start de nieuwe 1-serie als 116i bij
129 g/km komt de 27.950 euro.
BMW heeft bijna iedere maand wel belang
rijk nieuws te melden. Nieuwe motoren,
nieuwe uitvoeringen, gewijzigde modellen
of compleet nieuwe modelseries volgen
elkaar in rap tempo op. Aan de basis is
de vernieuwing ook ingezet. De tweede
generatie 1-serie staat als vijfdeurs bij
de dealer en zal later door andere carros-
serievarianten worden gevolgd.
Imte
ste keuze
BMW 1 -serie enkele tientallen
aan bagageruimte met een 1
liter (maximaal 1.200 liter).
Een nieuwe carrosserie en interieur zijn
nog niet alles. BMW heeft het onderstel
opnieuw opgebouwd en komt zelfs met
door het merk niet eerder gebruikte ben
zinemotoren. Op dit moment is er louter
een 1,6 liter turbo die in de 116i goed
is voor 136 pk. De motor is niet volledig
nieuw, BMW gebruikt deze al bij haar
dochtermerk Mini. Een belangrijk kenmerk
van deze motor is de heerlijke souplesse.
De compacte vierpitter levert een behoor-
I lijk koppel van 220 Nm en dat al bij een
I opmerkelijk laag toerental van 1.350 tr/
I min. Dat betekent dat direct bij wegrijden
I de motor daadkrachtig overkomt. Grappig
I is ook dat het geluid helemaal aansluit
I bij de verwachting van de BMW-kenner.
I Verder blijkt de versnellingsbak zeer exact
I te schakelen. Het lijkt een detail, maar
I zorgt wel voor het typische BMW-gevoel.
E De pook zit precies op de goede plaats
zodat de hand van de bestuurder er bijna
I automatisch omheen grijpt.
68-SFL-5