Autotest BMW 116i D 4! J. DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT DONDERDAG 3 NOVEMBER 2011 PAGINA 3 2011 PAGINA 2 Technische gegevens: BMW116i Freude am fahren 1.598 cc 100kW/136 pk 220 Nm bij 1.350 tr/min lengte 4,324 Gewicht: topsnelheid 210 Prestaties: km/u acceleratie 0-100 in 8,5 sec. Verbruik: stadscyclus 7,1 liter/100 km buitenweg- 129g/km(A- CO2-uitstoot: label) Prijs: 27.950 euro Uitgefilterd De prestaties, zoals de top van 210 km/u Schouderlijn Mini www.renova.nl sion’ rum Niemand zal ervan staan te kijken dat de nieuwe 1-serie van BMW als twee druppels water lijkt op z'n voorganger. En toch is de vijfdeurs wel degelijk helemaal nieuw, zo blijkt onder meer onderhuids. o zelf mnen 1.265 kg Aanhanggewichtr 1.200 kg (geremd) Vermogen: bij 4.400 tr/min Koppel: ;eot /ww.peugeot.nl. liters extra i totaal van 360 Renova Tilburg Ringbaan Oost 102a 5013 CD Tilburg T (013) 542 21 33 Merk en type: Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: Afmetingen: meter, breedte 1,765 meter Renova Waalwijk VanAndelstraatS T (0416) 332 443 Renova Group Renova Breda Huifekkerstraat 1 4815 PN Breda T(076) 522 35 49 en acceleratie naar 100 in 8,5 seconden, geven nauwelijks aanleiding naar een nog krachtigere variant te verlangen. Ook tus- sensprintjes verlopen door de aanwezig heid van de turbo uitermate vlot en over de hele linie is niet alleen de motor stil, maar worden ook afrol- en buitengeluiden mooi uitgefilterd. Belangrijk is dat BMW laat zien al haar typische merkeigenschap- pen ook in bescheiden formaat te kunnen samenbrengen. BMW heeft - - aan een groen imago, ««w daar weer volledig- C02-uitstoot van T cyclus 4,6 liter/100 km gecombi neerd 5,5 liter/100 km De auto is van bumper tot bumper nieuw, maar toch is het handig er even het bestaande model bij te halen om de daadwerkelijke noviteiten in de vorm geving te zien. Allereerst is het formaat toegenomen, zowel in lengte als wielbasis en dat levert simpelweg meer interieur- ruimte op. De nieren die de grille vormen zijn hoger. De belijning van de motorkap volgt de grotere 5- en-7-serie, terwijl juist de gewijzigde indeling van de voorbumper de extra breedte benadrukt. Een soort gelijke ingreep laat de achterkant zien waar de lichtunits nadrukkelijker op de hoeken staan en daarbij ietwat naar bin nen neigen. De portiergrepen zijn hoger geplaatst en keurig opgenomen in de krachtige schouderlijn. Ook is de naar achteren oplopende vorm van de dorpels De 116i Sport heeft uitstekend aansluiten de stoelen met een fors verstelbereik zodat mensen met een zeer divers postuur prima kunnen zitten. Zijn de voorpassagiers niet overdreven lang dan is op de achterbank duidelijk het toegenomen formaat van de auto te merken. Niet alleen de beenruimte is forser, hetzelfde geldt voor de afstand tussen zitting en dak. Daarnaast biedt de bewaard gebleven. Kortom, de 1-serie blijft zichzelf. Ook van binnen zijn er beslist parallel len met z'n voorganger. Maar de strakke belijning van het dashboard heeft daar plaatsgemaakt voor wat meer speelse vor men. Bovendien is er een overheersende rol weggelegd voor het digitale scherm dat als losse unit boven de middenconsole prijkt. Daarop alle functies van BMW's i-Drive afhankelijk van uitrusting of opties uitgebreid met bijvoorbeeld navigatie, maar ook Twitter of Facebook. Berichten komen al rijdend binnen en kunnen wor den gelezen, wat niet bevorderlijk lijkt voor de verkeersveiligheid. Uiteraard heeft BMW airbags en elektrische waakhonden aangebracht, maar voorkomen lijkt toch beter dan genezen. auto in aanmerking voor 20 procent bijtelling en ook in de praktijk is de motor redelijk zuinig. Wie vlot rijdt komt rond de 1 op 13 uit, maar het kan veel zuiniger. Uiteraard is er gezorgd voor een start/Stop systeem en kent de auto een speciale Eco modus. Die heeft bijvoorbeeld invloed op de airco die in dat geval wat minder enthousiast koelt. Op het dashboard rekent de auto Zcü igen. uit hoeveel extra kilometers kunnen =ft de laatste jaren gewerkt worden gereden als het gevolg van "•oen imago. Ook de 116i doet inschakeling van deze functie. j aan mee. Met een BMW start de nieuwe 1-serie als 116i bij 129 g/km komt de 27.950 euro. BMW heeft bijna iedere maand wel belang rijk nieuws te melden. Nieuwe motoren, nieuwe uitvoeringen, gewijzigde modellen of compleet nieuwe modelseries volgen elkaar in rap tempo op. Aan de basis is de vernieuwing ook ingezet. De tweede generatie 1-serie staat als vijfdeurs bij de dealer en zal later door andere carros- serievarianten worden gevolgd. Imte ste keuze BMW 1 -serie enkele tientallen aan bagageruimte met een 1 liter (maximaal 1.200 liter). Een nieuwe carrosserie en interieur zijn nog niet alles. BMW heeft het onderstel opnieuw opgebouwd en komt zelfs met door het merk niet eerder gebruikte ben zinemotoren. Op dit moment is er louter een 1,6 liter turbo die in de 116i goed is voor 136 pk. De motor is niet volledig nieuw, BMW gebruikt deze al bij haar dochtermerk Mini. Een belangrijk kenmerk van deze motor is de heerlijke souplesse. De compacte vierpitter levert een behoor- I lijk koppel van 220 Nm en dat al bij een I opmerkelijk laag toerental van 1.350 tr/ I min. Dat betekent dat direct bij wegrijden I de motor daadkrachtig overkomt. Grappig I is ook dat het geluid helemaal aansluit I bij de verwachting van de BMW-kenner. I Verder blijkt de versnellingsbak zeer exact I te schakelen. Het lijkt een detail, maar I zorgt wel voor het typische BMW-gevoel. E De pook zit precies op de goede plaats zodat de hand van de bestuurder er bijna I automatisch omheen grijpt. 68-SFL-5

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 63