i (Autotest Denissen Nissan Micra DIG-S O y L 4.995 Nissan Micra DiG-S SB TOBER 2011 I DE AUTOMAAT DONDERDAG 27 OKTOBER 2011 PAGINA 3 Abracadabra Merk en type: Nissan Micra 1.2 DIG-S Connect Edition Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: acceleratie O-IOOin 11,3 sec. Verbruik: C02-uitstoot: Prijs: Touch screen Blindstaren aslons Technische gegevens: lieer voor minder geldt doorgaans voor auto’s die tegen een geringe meer lijs meer spullen aan boord hebben. Maar bij de Micra DIG-S gaat juist een ink hoger motorvermogen samen met belastingvrijstelling. Het abracadabra de technici? 72 kW/98 pk bij 5.600 tr/min 142 Nm stadscyclus 5.2 liter/100 km buitenwegcydus 3,7 liter/100 km gecombineerd 4.3 liter/100 km 99 g/km (A-label) 15.350 euro ’unto Evo LiltiJet Diese Ie tilburgse koerier - ■Bk GARAGEB I irg. tilburg.nl ijs krediet >08.80 Occasion jentrum N MOSSEL - bij 4.400 tr/min lengte 3,780 mtr, breedte 1,675 mtr 960 kg Aanhanggewicht: g.o. topsnelheid 183 km/u Kraaivenstraat 18, Tilbui 013 465 21 OO www.denissen-ti Test 'm Nu i driepitter. We schakelen in en vrijwel direct zijn 1 dat Nissan bij de r.__van dit exemplaar inderdaad een supercharger heeft ingebouwd. Waar de gewone motor al redelijk vlot is, voelen we duidelijk de invloed van het blaasap paraat. In 11,3 seconden flitsen we naar de 100 km/u en de Micra DIG-S zet een top neer van 183 km/u. En dat is nog maar één kant van het verhaal. Nissan heeft niet zomaar een snellere vari ant willen maken, maar combineert deze toevoeging met een aanzienlijke verlaging van de gemeten C02-uitstoot. Waar de bestaande versie bij 115 g/km niet verder komt dan 20 procent bijtelling, bereikt de DIG-S afhankelijk van de bandenmaat een resultaat van 95 tot 99 g/km. En dat zit flink onder de norm voor vrijstelling van BPM en wegenbelasting, terwijl zakelijke gebruiker 14 procent bijtelling in het voor uitzicht wordt gesteld. Dat allemaal als gevolg van één technische wijziging. Het zorgt er in ieder geval voor dat de Micra Je Nederlandse markt er .aanzienlijk mee zal scoren. De huidige Micra is met een lengte van 3,78 meter een behoorlijk compact model en dat terwijl de binnenruimte keurig aan sluiting vindt bij de meeste andere model len in het B-segment. Op het gebied van materialen heeft Nissan de Micra bewust wat minder hoogstaand in de markt gezet en dat heeft een gunstig invloed op de prijs. Er zijn in totaal vier uitrustingsvari- anten van de Visia, via Acenta en Connect Edition tot de meest complete Tekna. De Connect Edition biedt een aantrekkelijk totaalpakket met standaard mistlampen in de voorbumper, parkeersensoren achter en 15 inch lichtmetalen wielen. Het interi eur is compleet met een navigatiesysteem voorzien van een touch screen en gekop peld aan een uitgebreide audio-instal- latie. De handbediende airco, elektrische ruiten en spiegels, lederen stuurwiel en Bluetooth zijn al standaard op de Acenta. De meerprijs voor de supercharger is niet gelijk over de hele linie, maar ligt gemid deld op een goede 1.700 euro. Door het Nu moeten we ons voor het praktijkver- bruik niet blindstaren op wat er in de folder staat genoemd. Want vergeet het maar datje een verbruik van rond de 1 op 23 kunt halen. Denk maar zo, iedere keer dat de supercharger wordt aangesproken, stroomt er extra brandstof door de ade ren. Wie voorzichtig aan doet komt in de praktijk op 1 op 17 tot 18 en wie volop de onderste stand van het pedaal weet te vinden zakt onder de 1 op 15. Daar hoeft Nissan zich beslist niet voor te schamen, dat is nu eenmaal door de gebruikte tech niek de praktijk. wegvallen van de BPM wordt het verschil met de gewone Micra echter kleiner. De Visia is namelijk te koop vanaf 12.995 euro en de Connect Edition komt op 15.350 euto en dan bedraagt het verschil nog maar 1.050 euro. Een verschil dat door het vervallen van de wegenbelasting moet worden goedgemaakt om. de extra uitgave te rechtvaardigen. De duurste is de Tekna voor 16.150 euro. De DIG-S is net als de gewone 1.2 verkrijgbaar met een CVT, maar dan neemt de C02-uitstoot toe tot 115 g/km en vervalt de belasting vrijstelling. Aantal cilinders: 3 in lijn Cilinderinhoud; 1.198 cc W een jaar geleden mochten we voor gepruttel van een 't eerst proeven aan de nieuwe Nissan het eerste verzet L. iffa. De vijfdeurs lijkt wellicht nog wat we ervanovertuigd r >z'n voorganger, toch zijn er de nodige productie van dit exe a|«n gewijzigd. Zo was er tot voor kort -L-~1‘ «ar één motorvariant me een keuze |t een vijfbak of CVT. Doordat het model meer in Engeland wordt gebouwd, ordt wel een aantrekkelijk prijsvoordeel. O m i’percharger is er een jaar na dato ineens de pan Micra die de toevoeging DIG-S Hij werd al bij de eerste presenta- r aangekondigd. De nieuwe driecilinder liter motor is in deze nieuwe versie nrzien van een mechanische compres- die een effect geeft dat vergelijkbaar [met een turbo. En we weten dat dit M toevoegingen de prestaties van een rotor enorm kunnen verbeteren. Om con- M te zijn, het vermogen is hierdoor «genomen van 80 naar 99 pk, terwijl aiia FuimtP Bt koppel steeg van 110 naar 142 Nm. In hoeft» kei !r9eliikin9 met een turbo ligt alleen het ue D erental waarbij dit koppel wordt bereikt mzienlijk hoger, op 4.400 tr/min. Direct op de 1 het starten klinkt de kenmerkende beter n 6 45-US-7

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 31