i (Autotest
Denissen
Nissan Micra DIG-S
O
y
L
4.995
Nissan Micra DiG-S
SB
TOBER 2011 I
DE AUTOMAAT DONDERDAG 27 OKTOBER 2011 PAGINA 3
Abracadabra
Merk en type:
Nissan
Micra 1.2 DIG-S
Connect Edition
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
acceleratie
O-IOOin 11,3 sec.
Verbruik:
C02-uitstoot:
Prijs:
Touch screen
Blindstaren
aslons
Technische
gegevens:
lieer voor minder geldt doorgaans voor auto’s die tegen een geringe meer
lijs meer spullen aan boord hebben. Maar bij de Micra DIG-S gaat juist een
ink hoger motorvermogen samen met belastingvrijstelling. Het abracadabra
de technici?
72 kW/98 pk
bij 5.600 tr/min
142 Nm
stadscyclus
5.2 liter/100 km
buitenwegcydus
3,7 liter/100 km
gecombineerd
4.3 liter/100 km
99 g/km (A-label)
15.350 euro
’unto Evo
LiltiJet Diese
Ie tilburgse koerier -
■Bk GARAGEB I
irg.
tilburg.nl
ijs krediet
>08.80
Occasion
jentrum
N MOSSEL
-
bij 4.400 tr/min
lengte 3,780 mtr,
breedte 1,675 mtr
960 kg
Aanhanggewicht: g.o.
topsnelheid
183 km/u
Kraaivenstraat 18, Tilbui
013 465 21 OO www.denissen-ti
Test 'm Nu
i driepitter. We schakelen
in en vrijwel direct zijn
1 dat Nissan bij de
r.__van dit exemplaar inderdaad
een supercharger heeft ingebouwd. Waar
de gewone motor al redelijk vlot is, voelen
we duidelijk de invloed van het blaasap
paraat. In 11,3 seconden flitsen we naar
de 100 km/u en de Micra DIG-S zet een
top neer van 183 km/u. En dat is nog maar
één kant van het verhaal.
Nissan heeft niet zomaar een snellere vari
ant willen maken, maar combineert deze
toevoeging met een aanzienlijke verlaging
van de gemeten C02-uitstoot. Waar de
bestaande versie bij 115 g/km niet verder
komt dan 20 procent bijtelling, bereikt de
DIG-S afhankelijk van de bandenmaat een
resultaat van 95 tot 99 g/km. En dat zit
flink onder de norm voor vrijstelling van
BPM en wegenbelasting, terwijl zakelijke
gebruiker 14 procent bijtelling in het voor
uitzicht wordt gesteld. Dat allemaal als
gevolg van één technische wijziging. Het
zorgt er in ieder geval voor dat de Micra
Je Nederlandse markt er .aanzienlijk
mee zal scoren.
De huidige Micra is met een lengte van
3,78 meter een behoorlijk compact model
en dat terwijl de binnenruimte keurig aan
sluiting vindt bij de meeste andere model
len in het B-segment. Op het gebied van
materialen heeft Nissan de Micra bewust
wat minder hoogstaand in de markt gezet
en dat heeft een gunstig invloed op de
prijs. Er zijn in totaal vier uitrustingsvari-
anten van de Visia, via Acenta en Connect
Edition tot de meest complete Tekna. De
Connect Edition biedt een aantrekkelijk
totaalpakket met standaard mistlampen
in de voorbumper, parkeersensoren achter
en 15 inch lichtmetalen wielen. Het interi
eur is compleet met een navigatiesysteem
voorzien van een touch screen en gekop
peld aan een uitgebreide audio-instal-
latie.
De handbediende airco, elektrische ruiten
en spiegels, lederen stuurwiel en Bluetooth
zijn al standaard op de Acenta.
De meerprijs voor de supercharger is niet
gelijk over de hele linie, maar ligt gemid
deld op een goede 1.700 euro. Door het
Nu moeten we ons voor het praktijkver-
bruik niet blindstaren op wat er in de
folder staat genoemd. Want vergeet het
maar datje een verbruik van rond de 1 op
23 kunt halen. Denk maar zo, iedere keer
dat de supercharger wordt aangesproken,
stroomt er extra brandstof door de ade
ren. Wie voorzichtig aan doet komt in de
praktijk op 1 op 17 tot 18 en wie volop
de onderste stand van het pedaal weet te
vinden zakt onder de 1 op 15. Daar hoeft
Nissan zich beslist niet voor te schamen,
dat is nu eenmaal door de gebruikte tech
niek de praktijk.
wegvallen van de BPM wordt het verschil
met de gewone Micra echter kleiner. De
Visia is namelijk te koop vanaf 12.995
euro en de Connect Edition komt op
15.350 euto en dan bedraagt het verschil
nog maar 1.050 euro. Een verschil dat
door het vervallen van de wegenbelasting
moet worden goedgemaakt om. de extra
uitgave te rechtvaardigen. De duurste is
de Tekna voor 16.150 euro. De DIG-S is
net als de gewone 1.2 verkrijgbaar met
een CVT, maar dan neemt de C02-uitstoot
toe tot 115 g/km en vervalt de belasting
vrijstelling.
Aantal cilinders: 3 in lijn
Cilinderinhoud; 1.198 cc
W een jaar geleden mochten we voor gepruttel van een
't eerst proeven aan de nieuwe Nissan het eerste verzet L.
iffa. De vijfdeurs lijkt wellicht nog wat we ervanovertuigd r
>z'n voorganger, toch zijn er de nodige productie van dit exe
a|«n gewijzigd. Zo was er tot voor kort -L-~1‘
«ar één motorvariant me een keuze
|t een vijfbak of CVT. Doordat het model
meer in Engeland wordt gebouwd,
ordt wel een aantrekkelijk prijsvoordeel.
O m i’percharger
is er een jaar na dato ineens de
pan Micra die de toevoeging DIG-S
Hij werd al bij de eerste presenta-
r aangekondigd. De nieuwe driecilinder
liter motor is in deze nieuwe versie
nrzien van een mechanische compres-
die een effect geeft dat vergelijkbaar
[met een turbo. En we weten dat dit
M toevoegingen de prestaties van een
rotor enorm kunnen verbeteren. Om con-
M te zijn, het vermogen is hierdoor
«genomen van 80 naar 99 pk, terwijl
aiia FuimtP Bt koppel steeg van 110 naar 142 Nm. In
hoeft» kei !r9eliikin9 met een turbo ligt alleen het
ue D erental waarbij dit koppel wordt bereikt
mzienlijk hoger, op 4.400 tr/min. Direct op de
1 het starten klinkt de kenmerkende beter n
6
45-US-7