t g
5
5
I
X*
■vm ivi i iaat
Mazda blikt in de toekomst
met Takeri
Lancia Thema en Voyager
Met zn
zestienen in een
VWUp
jen’
DE TILBURGSE I
aan de tand voelen.
i om pr
én het
JM.NL
RDAG
TOBER
7.30 Ul
lortdubs genomineerd
or Toyota Teamauto
Rat heeft een belangrijk deel van de aandelen Chrysler in handen
en gaat in Europa de voormalige Chrysler modellen als Lancia
Grand
Jaargang 22 nr 41 Donderdag 27 oktober 2011 Oplage 111.800
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Kwestie van omlabelen
Breda
tricht
in
Volkswagen doet
lancering van de
luister bij te zette
het merk gekeken hoeveel (slanke) me
dewerkers in zo'n kleine auto passen.
fesan Micra DiG-S
Tilburg
Oisterwijk
Oirschot
Waalwijk
Breda
Oosterhout
Etten-Leur
www.tigchelaar.nl
au.
De Italianen zijn maar wat blij dat het
merk Lancia in leven wordt gehouden, zo
blijkt tijdens de presentatie in hartje Turijn.
Ze vinden vooral de Thema een welkome
aanvulling. Een bijzonder model is het
Je waarmee weer diverse
yActiv voorzieningen in het interieur worden ge-
iiesel- voed. Ook zet Mazda haar gewichtsbe-
sparende maatregelen door, eveneens een
onderdeel van SkyActiv.
huidige Mazda6 is beslist nog bij de tijd, op de Tokyo Motorshow. De auto maa
de blik staat richting de toekomst en vergaand gebruik van de diverse SkyActiv
gaat er wat betreft het merk uitzien in technieken. Niet alleen de nieuwe diesel
anting van de Takeri. Deze concept van motor met i-Stop en de toegepaste versnel
zakelijke sedan staat begin december lingsbak, maar ook zaken als het terugwin-
zeker, zijn donor 300C is immers een op
vallende auto. Daar veranderen de Lancia-
badges helemaal niets aan. Grote wielen,
lage ruiten, typisch Amerikaans willen we
bijna zeggen. Lancia heeft volgens eigen
zeggen wel het nodige veranderd aan het
exterieur en ziet zelfs overeenkomsten
met de Flaminia van weleer en zelfs met
de Thema uit de jaren tachtig. Naar onze
aanse VM Motori. We reden de laatste in
de krachtigste uitvoering met 239 pk (de
instapper heeft 190 pk). Eew perfecte com
binatie. De diesel is heerlijk stil en lekker
koppelkrachtig (550 Nm). Een vijftraps
automaat zorgt voor de krachtsoverbren-
ging naar de achterwielen. Als het moet
spurt de Thema in alle rust in 7,8 tellen
naar de honderd en haalt een top van
230 km/u. De diesel heeft onderin (vanaf
1.800 tr/min) voldoende pit om de forse
bilpartij een stapje opzij te laten zetten.
Het stabiliteitssysteem laat dat ook tot op
zekere hoogte toe. Al met al is de nieuwe
Thema een zeer comfortabele auto die in
snel genomen bochten niet vies is van een
beetje overhellen.. De vlakke stoelen ver
raden zijn Amerikaanse inborst en bieden
helaas weinig zijdelingse steun tijdens een
snelle rit.
bescheiden mening iets te ver gezocht.
VM Motori
De Thema is gebaseerd op de gefacelifte
versie van de 300C, die in 2010 werd ge
presenteerd. Het verschil met de 300C zit
hem vooral in het front waarin een Lancia
F grille siert. Het plaatje oogt iets minder
IH pompeus dan de neus van de Chrysler
evenknie. De wielen (19-inch groot) komen
ook van de Italiaanse tekentafel, maar dan
heb je het ook wel gehad. De invloed van
de designafdeling van Lancia is beperkt.
Het interieur is wel naar een hoger plan
getild, voornamelijk door gebruik te ma
ken van veel leer en betere materialen
dan voorheen. Het instrumentarium is
aangepast en een analoog 'Lancia klokje'
maakt het interieur af. Het binnenste oogt
overigens wel wat zakelijker dan het fraaie
interieur van zijn weinig succesvolle voor
ganger, de Thesis.
De Thema komt er met twee dikke zesci
linders, een 3,6 liter V6 benzinemotor en
een 3,0 liter Multijet diesel van het Itali-
er alles aan om de En het zijn er zestièn om precies te zijn,
compacte Up meer Vijftien dames en één heer wurmden
ten. Zo hebben ze bij zich in het interieur tot op het dash-
n hoeveel (slanke) me- board en in de voetruimte toe. En dat in
een auto die slechts 3,54 meter lang is.
Vorm volgt functie
Vanuit de Thema stappen we over in de
Voyager. In geen enkel opzicht doet de
Lees verder op pagina 5
iBUSi
M EKO?5THT 'r'