t g 5 5 I X* ■vm ivi i iaat Mazda blikt in de toekomst met Takeri Lancia Thema en Voyager Met zn zestienen in een VWUp jen’ DE TILBURGSE I aan de tand voelen. i om pr én het JM.NL RDAG TOBER 7.30 Ul lortdubs genomineerd or Toyota Teamauto Rat heeft een belangrijk deel van de aandelen Chrysler in handen en gaat in Europa de voormalige Chrysler modellen als Lancia Grand Jaargang 22 nr 41 Donderdag 27 oktober 2011 Oplage 111.800 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Kwestie van omlabelen Breda tricht in Volkswagen doet lancering van de luister bij te zette het merk gekeken hoeveel (slanke) me dewerkers in zo'n kleine auto passen. fesan Micra DiG-S Tilburg Oisterwijk Oirschot Waalwijk Breda Oosterhout Etten-Leur www.tigchelaar.nl au. De Italianen zijn maar wat blij dat het merk Lancia in leven wordt gehouden, zo blijkt tijdens de presentatie in hartje Turijn. Ze vinden vooral de Thema een welkome aanvulling. Een bijzonder model is het Je waarmee weer diverse yActiv voorzieningen in het interieur worden ge- iiesel- voed. Ook zet Mazda haar gewichtsbe- sparende maatregelen door, eveneens een onderdeel van SkyActiv. huidige Mazda6 is beslist nog bij de tijd, op de Tokyo Motorshow. De auto maa de blik staat richting de toekomst en vergaand gebruik van de diverse SkyActiv gaat er wat betreft het merk uitzien in technieken. Niet alleen de nieuwe diesel anting van de Takeri. Deze concept van motor met i-Stop en de toegepaste versnel zakelijke sedan staat begin december lingsbak, maar ook zaken als het terugwin- zeker, zijn donor 300C is immers een op vallende auto. Daar veranderen de Lancia- badges helemaal niets aan. Grote wielen, lage ruiten, typisch Amerikaans willen we bijna zeggen. Lancia heeft volgens eigen zeggen wel het nodige veranderd aan het exterieur en ziet zelfs overeenkomsten met de Flaminia van weleer en zelfs met de Thema uit de jaren tachtig. Naar onze aanse VM Motori. We reden de laatste in de krachtigste uitvoering met 239 pk (de instapper heeft 190 pk). Eew perfecte com binatie. De diesel is heerlijk stil en lekker koppelkrachtig (550 Nm). Een vijftraps automaat zorgt voor de krachtsoverbren- ging naar de achterwielen. Als het moet spurt de Thema in alle rust in 7,8 tellen naar de honderd en haalt een top van 230 km/u. De diesel heeft onderin (vanaf 1.800 tr/min) voldoende pit om de forse bilpartij een stapje opzij te laten zetten. Het stabiliteitssysteem laat dat ook tot op zekere hoogte toe. Al met al is de nieuwe Thema een zeer comfortabele auto die in snel genomen bochten niet vies is van een beetje overhellen.. De vlakke stoelen ver raden zijn Amerikaanse inborst en bieden helaas weinig zijdelingse steun tijdens een snelle rit. bescheiden mening iets te ver gezocht. VM Motori De Thema is gebaseerd op de gefacelifte versie van de 300C, die in 2010 werd ge presenteerd. Het verschil met de 300C zit hem vooral in het front waarin een Lancia F grille siert. Het plaatje oogt iets minder IH pompeus dan de neus van de Chrysler evenknie. De wielen (19-inch groot) komen ook van de Italiaanse tekentafel, maar dan heb je het ook wel gehad. De invloed van de designafdeling van Lancia is beperkt. Het interieur is wel naar een hoger plan getild, voornamelijk door gebruik te ma ken van veel leer en betere materialen dan voorheen. Het instrumentarium is aangepast en een analoog 'Lancia klokje' maakt het interieur af. Het binnenste oogt overigens wel wat zakelijker dan het fraaie interieur van zijn weinig succesvolle voor ganger, de Thesis. De Thema komt er met twee dikke zesci linders, een 3,6 liter V6 benzinemotor en een 3,0 liter Multijet diesel van het Itali- er alles aan om de En het zijn er zestièn om precies te zijn, compacte Up meer Vijftien dames en één heer wurmden ten. Zo hebben ze bij zich in het interieur tot op het dash- n hoeveel (slanke) me- board en in de voetruimte toe. En dat in een auto die slechts 3,54 meter lang is. Vorm volgt functie Vanuit de Thema stappen we over in de Voyager. In geen enkel opzicht doet de Lees verder op pagina 5 iBUSi M EKO?5THT 'r'

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 29