Autotest
1
■e
;nige
iurt.
Ford Fiesta 1.6 TDCi Titanium Econetic
Jenz
PEN!
kLS!
yBBW. .f
9BER2011 PAGi
DE AUTOMAAT DONDERDAG 20 OKTOBER 2011 PAGINA 3
Technische
iparen zonder afzien
gegevens:
Merk en type:
Ford Fiesta 1.6
TDCi Econetic
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
1.560 cc
70 kW/95 pk
Vermogen:
bij 4.000 tr/min
Koppel:
205 Nm
bij 2.000 tr/min
Afmetingen:
lengte 3,95 meter,
breedte 1,722 meter
Gewicht:
1.019 kg
Aanhanggewicht: 0 kg (geremd)
topsnelheid
Prestaties:
178km/u
acceleratie
0-100 in 12,7 sec.
gecombineerd
Verbruik:
3,6 liter/100 km
95 g/km (A-label)
C02-uitstoot:
Prijs:
15.995 euro
Geen vermoeidheid
O smart'
Voordelen
een enkel merk kan het zich óp de Europese markt veroorloven om geen
(tra schone diesel in het programma te voeren. Ford is sinds kort met de
esta Econetic in het rijtje aangesloten. En het merk is van plan voorlopig een
iste positie in te nemen.
s kort is
ittchen
ir het
4aast de
e. Uiteraard
kunt u bij
>ns gerust
rte welkom.
ILBURG
RIJVEN
omstar
aan en
TILBURGSE KOERIER -
een.
na
i-eisen
deverd
Mercedes-Benz
PEUGEOT
.et overdre-
?ede onder
overdreven
Fiesta
is het
sn de
ivolgende generaties
r'“o heeft nooit
id gestaan en
int zet keurige cijfers
i wetgever stelt ech-
ordeel extra strenge
=m.cu van C02-uitstoot en
metic nu aan voldoen.
gestelde compacte modellen. Dat is in
het gedrag van de krachtbron goed te
merken. De auto weegt 1.019 kg en heeft
daarom voldoende aan de diesel. Dat is
ook voelbaar in de prestaties, immers
een top van 178 km/u en acceleratie naar
100 in 12,7 seconden zijn zeer keuric
Fiesta voelt onder de meeste
heden ook voldoende krachtig
zonder al te veel te schakelen
gereden. Het geluidsniveau blijft daai
netjes binnen de perken. Ford koppelt
diesel in deze extra zuinige Fiesta aan t
handgeschakelde vijfbak. Een zesde verzet
zou het verbruik op de snelweg verder
kunnen temperen, maar heeft weer een
negatieve invloed op het gewicht en de
consumentenprijs.
Tilburg
Oisterwijk
Oirschot
Waalwijk
Breda
Oosterhout
Etten-Leur
www.tigchelaar.nl
de achtereenvolgende
1976 mee. De auto
ider dorstig bekend
euwste variar*
landse i
ingvoor
ïbied vé
in diverse Europese landen een
2-grens van 99 g/km belastingvoordeel
Wrt, mag een auto in ons land niet
I dan 95 gram per kilometer uitsto
om in aanmerking te komen voor
stelling van BPM en wegenbelasting,
endien valt een dergelijke auto in
aantrekkelijke bijtellingsklasse van 14
pit. Merken die geen aanbod volgens
normen hebben, zien hun marktkan-
sterk slinken.
heeft even geduurd voordat Ford aan-
™9 vond. De nieuwe Fiesta Éconetic
jWizien van de bekende 1,6 liter die-
tnotor die in deze uitvoering aan een
m°gen komt van 95 pk. Prettig is
vendien het koppel van 205 Nm bij
tr/min. Ford levert daarmee de
Xrtste dieselmotor in het segment vrij-
De Econetic heeft een aantal veranderin
gen ondergaan die mede het brandstof
verbruik omlaag brengen. Zo rolt de auto
op banden met een lagere rolweerstand, jr
heeft een versnellingsbak met een gewij- HHMHggg
zigde eindoverbrenging en onderging
een aantal aërodynamische wijzigingen
zoals een dichte grille en lagere stand
op de wielen. Duidelijk afwezig is een' gM
start/stop systeem, zodat Ford voor de
nabije toekomst nog extra mogelijkheden
heeft de Econetic nog zuiniger te maken.
Dat gaat ook gebeuren, sterker nog r1-
volgende generatie Fiesta Econetic is
aangekondigd, zodat het model ook i
het aanscherpen van de emissie-eis'
half volgend jaar belastingvrij gele»c
kan worden.
De Fiesta is qua rijgedrag een no-non-
sense auto. Een model waar je in stapt
en vrijwel meteen wegrijdt. Dan valt ook
het comfort van het uitstekende onderstel
op. Tot sportieve capriolen nodigt de auto
overigens niet uit. De Econetic heeft in
de Titanium-uitvoering standaard 14 inch
stalen wielen die tegen een meerprijs
van 431 euro kunnen worden ingewis
seld voor lichtmetalen exemplaren. De
lage C02-uitstoot wordt daardoor niet
beïnvloed.
Ford geeft voor de Fiesta Econetic een
gemiddeld brandstofverbruik op van 1 op
27,7. Het zou geweldig zijn als dit zon
der inspanning in de praktijk ook wordt
behaald. Maar helaas, net zoals alle ande
re zuinige diesels mogen we blij zijn met
een gemiddelde dorst van iets onder de
1 op 20. En zeker ten opzichte van de op
dit vlak identiek presterende driecilinders
van verschillende merken, heeft de relatief
grote viercilinder aanzienlijke voordelen
op het gebied van prestaties en geluid.
De huidige Fiesta kennen we al weer een
paar jaar, maar kan door zijn moderne,
bijna coupéachtige uitstraling nog steeds
plezieren. De auto heeft een typische Ford-
uitstraling met een bijzondere detaillering.
De krachtige lijn ter hoogte van de portier-
grepen, de hooggeplaatste achterlichten
en de metaalkleurige accentuering van de
zijruiten geven de auto extra cachet.
Ook van het interieur heeft Ford iets bij
zonders gemaakt. De auto is beslist geen
grijze muis, met zijn bijzonder vormgege
ven metaalkleurige middenconsole en de
in afzonderlijke kokers geplaatste toeren-
teller en snelheidsmeter. Het gebruik van
verschillende soorten kunststof bij het
dashboard maakt het geheel een beetje
rommelig en door de hoeveelheid knop
pen is de console niet erg overzichtelijk.
Op lange ritten bieden de niet
ven bemeten stoelen een goede
steuning en treedt er geen overt
vermoeidheid op. Verder biedt de
achterin behoorlijk de ruimte en
bagagevolume met 295 liter een var
grootste in het segment.
Ford levert de Econetic in de uitrustingsva-
rianten Trend en Titanium. Airco, een boord
computer, ESP, mistlampen voor en een
audio-installatie zijn in alle gevallen van
de partij. Bij de Titanium is de aankleding
rijker door sfeerverlichting, chroom aan de
buitenkant, leer op stuurwiel en pookknop
en een fraaiere hemelbekleding.
Eén motor, twee uitrustingsvarianten en
de keuze uit drie- of vijfdeurs maakt
een programma van vier uitvoeringen. De
prijzen lopen daardoor uiteen van 15.995
euro voor de driedeurs Trend tot 17.245
euro voor deze vijfdeurs Titanium.
akelen