Autotest 1 ■e ;nige iurt. Ford Fiesta 1.6 TDCi Titanium Econetic Jenz PEN! kLS! yBBW. .f 9BER2011 PAGi DE AUTOMAAT DONDERDAG 20 OKTOBER 2011 PAGINA 3 Technische iparen zonder afzien gegevens: Merk en type: Ford Fiesta 1.6 TDCi Econetic Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1.560 cc 70 kW/95 pk Vermogen: bij 4.000 tr/min Koppel: 205 Nm bij 2.000 tr/min Afmetingen: lengte 3,95 meter, breedte 1,722 meter Gewicht: 1.019 kg Aanhanggewicht: 0 kg (geremd) topsnelheid Prestaties: 178km/u acceleratie 0-100 in 12,7 sec. gecombineerd Verbruik: 3,6 liter/100 km 95 g/km (A-label) C02-uitstoot: Prijs: 15.995 euro Geen vermoeidheid O smart' Voordelen een enkel merk kan het zich óp de Europese markt veroorloven om geen (tra schone diesel in het programma te voeren. Ford is sinds kort met de esta Econetic in het rijtje aangesloten. En het merk is van plan voorlopig een iste positie in te nemen. s kort is ittchen ir het 4aast de e. Uiteraard kunt u bij >ns gerust rte welkom. ILBURG RIJVEN omstar aan en TILBURGSE KOERIER - een. na i-eisen deverd Mercedes-Benz PEUGEOT .et overdre- ?ede onder overdreven Fiesta is het sn de ivolgende generaties r'“o heeft nooit id gestaan en int zet keurige cijfers i wetgever stelt ech- ordeel extra strenge =m.cu van C02-uitstoot en metic nu aan voldoen. gestelde compacte modellen. Dat is in het gedrag van de krachtbron goed te merken. De auto weegt 1.019 kg en heeft daarom voldoende aan de diesel. Dat is ook voelbaar in de prestaties, immers een top van 178 km/u en acceleratie naar 100 in 12,7 seconden zijn zeer keuric Fiesta voelt onder de meeste heden ook voldoende krachtig zonder al te veel te schakelen gereden. Het geluidsniveau blijft daai netjes binnen de perken. Ford koppelt diesel in deze extra zuinige Fiesta aan t handgeschakelde vijfbak. Een zesde verzet zou het verbruik op de snelweg verder kunnen temperen, maar heeft weer een negatieve invloed op het gewicht en de consumentenprijs. Tilburg Oisterwijk Oirschot Waalwijk Breda Oosterhout Etten-Leur www.tigchelaar.nl de achtereenvolgende 1976 mee. De auto ider dorstig bekend euwste variar* landse i ingvoor ïbied vé in diverse Europese landen een 2-grens van 99 g/km belastingvoordeel Wrt, mag een auto in ons land niet I dan 95 gram per kilometer uitsto om in aanmerking te komen voor stelling van BPM en wegenbelasting, endien valt een dergelijke auto in aantrekkelijke bijtellingsklasse van 14 pit. Merken die geen aanbod volgens normen hebben, zien hun marktkan- sterk slinken. heeft even geduurd voordat Ford aan- ™9 vond. De nieuwe Fiesta Éconetic jWizien van de bekende 1,6 liter die- tnotor die in deze uitvoering aan een m°gen komt van 95 pk. Prettig is vendien het koppel van 205 Nm bij tr/min. Ford levert daarmee de Xrtste dieselmotor in het segment vrij- De Econetic heeft een aantal veranderin gen ondergaan die mede het brandstof verbruik omlaag brengen. Zo rolt de auto op banden met een lagere rolweerstand, jr heeft een versnellingsbak met een gewij- HHMHggg zigde eindoverbrenging en onderging een aantal aërodynamische wijzigingen zoals een dichte grille en lagere stand op de wielen. Duidelijk afwezig is een' gM start/stop systeem, zodat Ford voor de nabije toekomst nog extra mogelijkheden heeft de Econetic nog zuiniger te maken. Dat gaat ook gebeuren, sterker nog r1- volgende generatie Fiesta Econetic is aangekondigd, zodat het model ook i het aanscherpen van de emissie-eis' half volgend jaar belastingvrij gele»c kan worden. De Fiesta is qua rijgedrag een no-non- sense auto. Een model waar je in stapt en vrijwel meteen wegrijdt. Dan valt ook het comfort van het uitstekende onderstel op. Tot sportieve capriolen nodigt de auto overigens niet uit. De Econetic heeft in de Titanium-uitvoering standaard 14 inch stalen wielen die tegen een meerprijs van 431 euro kunnen worden ingewis seld voor lichtmetalen exemplaren. De lage C02-uitstoot wordt daardoor niet beïnvloed. Ford geeft voor de Fiesta Econetic een gemiddeld brandstofverbruik op van 1 op 27,7. Het zou geweldig zijn als dit zon der inspanning in de praktijk ook wordt behaald. Maar helaas, net zoals alle ande re zuinige diesels mogen we blij zijn met een gemiddelde dorst van iets onder de 1 op 20. En zeker ten opzichte van de op dit vlak identiek presterende driecilinders van verschillende merken, heeft de relatief grote viercilinder aanzienlijke voordelen op het gebied van prestaties en geluid. De huidige Fiesta kennen we al weer een paar jaar, maar kan door zijn moderne, bijna coupéachtige uitstraling nog steeds plezieren. De auto heeft een typische Ford- uitstraling met een bijzondere detaillering. De krachtige lijn ter hoogte van de portier- grepen, de hooggeplaatste achterlichten en de metaalkleurige accentuering van de zijruiten geven de auto extra cachet. Ook van het interieur heeft Ford iets bij zonders gemaakt. De auto is beslist geen grijze muis, met zijn bijzonder vormgege ven metaalkleurige middenconsole en de in afzonderlijke kokers geplaatste toeren- teller en snelheidsmeter. Het gebruik van verschillende soorten kunststof bij het dashboard maakt het geheel een beetje rommelig en door de hoeveelheid knop pen is de console niet erg overzichtelijk. Op lange ritten bieden de niet ven bemeten stoelen een goede steuning en treedt er geen overt vermoeidheid op. Verder biedt de achterin behoorlijk de ruimte en bagagevolume met 295 liter een var grootste in het segment. Ford levert de Econetic in de uitrustingsva- rianten Trend en Titanium. Airco, een boord computer, ESP, mistlampen voor en een audio-installatie zijn in alle gevallen van de partij. Bij de Titanium is de aankleding rijker door sfeerverlichting, chroom aan de buitenkant, leer op stuurwiel en pookknop en een fraaiere hemelbekleding. Eén motor, twee uitrustingsvarianten en de keuze uit drie- of vijfdeurs maakt een programma van vier uitvoeringen. De prijzen lopen daardoor uiteen van 15.995 euro voor de driedeurs Trend tot 17.245 euro voor deze vijfdeurs Titanium. akelen

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 47