impressie
S is
len
ER
Gematigde brulpijp
Chevy Colorado
met twee diesels
1ST
ING*
Minder files in
derde kwartaal
- m
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 13 OKTOBER 201 PAÓiNA'7
Chevrolet Camaro
kt
tellers in het instrumentarium overbodig. - met
Wat opvalt is de vrij fors gedimensioneer- kunn
de infrastructuur. Het bewijs voor de avondspitsen
asfalt op de juiste plekken Arnhem en Eindhoven.
(OCHT
OKTOBER 2ai1f Iburgse KOERIER 1 1 1 1»-■
jevrolet Camaro is van oor-
g een echte Amerikaanse
car. Chevrolet Nederland
Ie auto nu ook officieel leveren
land. Er zijn echter wel wat
ssingen gedaan om de auto in
a nog enigszins betaalbaar te
n, Cilinderuitschakeling en een
lafeche transmissie maken de
ro tot een gematigde brulpijp.
prijs inbegrepen. Helaas komt de versie
met handbak dus niet officieel naar ons
land. Dat is toch jammer.
rruimte er flink op
usting naar een hl rtomaat mt
doet de laatste ji eiste in zijr
het model. De iw t—*-- -
van veiligheid zij»
sioh, Lane Keepr
is de wel degelijk verschil uit maakt. Tegelijk
land is de hinder bij wegwerkzaamheden
beperkt en ook dat leverde minder files
op. Uiteraard zijn er ook plekken waar
de doorstroming in ons land proble
men ondervond. Dat geldt onder meer
ór de avondspitsen op de A50 tussen
-
beeld. Een hele reeks meters voor oliedruk
en -temperatuur, transmissievloeistoftem-
peratuur en accuspanning zijn wel bij de
kilogram op de schaal.
Het design van de Camaro is zoals een
echte muscle car hoort te zijn met grote
20-inch wielen, lage ruiten en een agres
sieve neus. Het is een buitènbeentje in
Europa, zo blijkt tijdens onze testrit.
Overal waar we komen worden we uit
voerig bekeken. Dat ook het interieur naar
Amerikaanse maatstaven is vormg-zg?"-?",
mag geen verrassing heten. Voornamelijk
harde plastic elementen sieren de kracht
patser. Maar hé.jn Amerika kost ie ook
maar een fractie van hier.
Zit Chevrolet ons lekker te ma
dikke pick-up, de nieuwe Color,
ze er meteen bij dat deze
het normale dealerkanaal
aangeboden. Of een dealer
in het zelf importeren.
van de wereld wordt d
In het derde kwartaal van 2011 ii
zogenaamde filezwaarte in ons l«llu
afgenomen met niet minder dan 35 pro
cent. Dat is geen gevolg van economisch
mindere tijden, maar vloeit direct voort
uit het op structurele plekken verbe
teren van de infrastructuur. Het bewijs
dat meer a
lerika kost de Chevrolet Camaro
Ie 35.000 dollar. In ons land moet er
ms 83.995 euro worden afgerekend
e Camaro coupé. De cabriolet is nog
es mille duurder. Aanzienlijke bedra-
i vergelijking met de prijskaartjes
overkant van de plas.
maken met een overigens wel verkocht naar keuze met twee
olorado, vertellen dieselmotoren. De koper kan kiezen uit een
e nieuweling via 2,5 liter goed voort 150 pk en 350 Nm en
niet zal worden een 2,8 liter variant die 180 pk voortbrengt
Ier moet brood zien en goed is voor 440 Nm. Wie bij deze kracht
en. In een groot deel bron kiest voor een automaat beschikt zelfs
de Chevy met laadbak over 470 Nm aan koppel.
twoordelijk daarvoor is de 6,2-li
ichtbron die het niet al te nauw
t met de CO2-uitstoot (304 g/km)
vooral in ons land een flin-
i wordt geheven. Daarom is
en om alleen de automaat te gaan
I, omdat deze versie gezegend is
ilinderuitschakeling en daardoor het
ik gemiddeld genomen met een liter
naar 13,1 1/100 km. De versie met
ak zou ruim 10.000 euro duurder
Cadillac biedt die
i trouwens wel in
daar (vooralsnog)
een lengte van 1,90 meter of meer
izienlijk. Alleen bij vollast Wat opvalt is de vrij fors gedimensioneer- kunnen nogal wat hinder ondervinden van
zuigers in de rondte, bij de A-stijl, die tegenliggers op bochtige het beperkte (hoofd)ruimteaanbod voorin.
>nair worden vier van de bergwegen laat verdwijnen. Op dit soort De bestuurdersstoel in relaxhouding posi-
itenspel gezet. De V8 in wegen volgt de Amerikaan trouwens keu- tioneren, luidt dan het devies. Achterin is
automaat levert boven- rig de opgedragen rijrichting, maar heeft in theorie plek voor twee personen, maar
/ermogen: 405 tegen 432 de Camaro wel enigszins last van zijn vrij de beenruimte is nagenoeg nihil.
I is 556 Nm voorhanden. forse leeggewicht van ruim 1.800 kilo- In de cabriolet is meer hoofdruimte
Amerikaan in 5,4 tellen gram. De cabriolet legt zelfs bijna 2.000 beschikbaar, ook met het dak dicht. De
'aten sprinten en een kilogram op de schaal. constructie met het stoffen kapje is dui-
km/u op de klok te Het design van de Camaro is zoals een delijk compacter dan die van het vaste
n klachten. echte muscle car hoort te zijn met grote dak. Het dak opent en sluit tergend lang
zaam, maar eenmaal opgevouwen achter
de achterstoelen, maakt de V8-brul veel
goed. Zolang je tenminste het gaspedaal
volledig vloert bij accelereren, want ook
in de cabriolet is de achtcilinder bij con-
rmgegeven, stante snelheid opvallend stil. Het comfort
oornamelijk is dik in orde, Chevrolet heeft in de cabri-
j. 0|et duidelijk voor een andere onderstel
iv wk set-up gekozen. De cabrio is minder stug
afgeveerd dan de coupé.
Wzi/&£t/n^
naat
larop
irptax
1 om alli
omdat
uitscha..
naarun/li
ak zou ruim
ïoncemgenoot C<
ere handbakoptie
i-V, Chevrolet ziet i
.Zonde!
m zonde? Welnu, de versie met
rak is gewoon de lekkerste. Hij klinkt
r en geeft je veel meer het gevoel
i echte Amerikaanse muscle car te
Niet dat de versie met automaat
■d klinkt, maar het geluid is flink
Wipt. Zelfs bij stationair toerental is
«schil in geluidsproductie tussen
versies aanzienlijk. AH---
m alle acht z"- :-
st en stationair r
cilinders buitensf
imaro met autome
lts minder ver
aan koppel is 556 Nm voort
tg om de Amerikaan in 5/
ie honderd te laten sprinten
elheid van 250 k
i. Daarover geen uouimi.
W display
ihi (tomaat met zes verzetten is niet
eiste in zijn soort, maar kan even
zo handmatig worden bediend met
dj» s achter het stuurwiel, dat trouwens
>A uk is aan het stuur uit de andere
olet-modellen, zoals de Volt, Cruze
[GG PR243j
iyjSj
nnF‘nrjIir -a s
Opvallend stil
Het meubilair zit prima, maar personen