utotest
yundai i40 CRDi i-Vision
Auto SmMws
EN!
Test 'm bij ons!
Mercedes-Benz 125jaar.
"w
TlLBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT DONDERDAG 13 OKTOBER 2011 PAGINA 3
Technische
•en nieuwe zienswijze
gegevens:
Merk en type:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
Verbruik:
CO2-uitstoot:
difference
torte neus
Geïsoleerd
Her en der
■R
125jaar innovatie
OBER 2011 «PA
1
tasion I
itrum
Pee, de
meten
e aan Hyundai denkt, ziet meteen compacte modellen en SUV's voor zich,
ar legt niet meteen de associatie naar een meer zakelijk segment. De
üiwe Ï40 is er de aanleiding voor om deze 'zienswijze' danig bij te stellen.
stap met de diesel met lage bijtelling.
Slechts 100 auto’s
beschikbaar. Kijk op
www.ruttchen.nl voor
ons actuele voorraad.
CO,-uitstoot: 118-178 3/kni.
Rüttchen
Autowereld
Profiteer nu van
i een zogenaamde smart key met
ip.
Mercedes-Benz
iz C-Klasse
Jlue Efficiency,
art, 43.984 KM
ruimte
beste keuze
Prijs:
Wat betreft de uitstraling heeft Hyundai
het nieuwe model goed voqr elkaar, maar
A-Klasse
Edition 125!
Normaal 23.644,-
Uw voordeel 4.654,-
Vanaf 18.990,-
Hyundai i40
1.7CRDi i-Vision
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
Vermogen:
De enige echte Hyundai-dealer voor Tilburg en omstreken
Kraaivenstraat 16 5048 AB Tilburg - 013-5286900
latie en i
startknof
1.685 cc
85kW/116pk
bij 4.000 tr/min
260 Nm bij 1.250
- 1.750 tr/min
lengte 4,77 meter,
breedte 1,815 meter
1.460 kg
Aanhanggewicht: 1.500 kg -
♦(geremd)
topsnelheid
190 km/u
acceleratie 0-100
in 12,9 sec.
stadscyclus
5.3 liter/100 km
buitenwegcydus
3,7 liter/100 km
gecombineerd
4.3 liter/100 km
113 g/km
(A-label)
32.495 euro
Rüttchen Tilburg B.V. Kraaivenstraat 12. 5048 AB Tilburg, tel. 013 - 595 91 00.
Ruttchen.nl, tilburg@ruttchen.nl
»de zakelijke klasse is het roer bij Hyundai
Keens omgegaan. Normaal gesproken
ou er nu de zoveelste generatie Sonata in
«showroom zijn aangeschoven, die weer
jen stuk beter zou zijn dan z'n voorgan-
p, maar wederom op de Europése markt
pn potten zou breken.
S-
■40 is er nu meteen als ruim
stationwagon met moderne, op
«opa afgestemde motoren die in de
ederlandse situatie ook nog eens kun-
m profiteren van belastingvoordeel. De
dan, inderdaad afgeleid van de Sonata,
nut er binnenkort bij, maar zal geen rol
n betekenis gaan spelen.
aar liefst 4,77 meter is de i40 lang,
wendien is de koets tegelijk laag en
eed, waardoor een langgerekte, elegante
im kan worden toegepast. Opmerkelijk
touwens dat de neus behoorlijk kort is
Style, 2008 tgevallen. Dat is maar goed ook, vanuit
itostuurderszitplaats is die neus name-
helemaal niet te zien. Maar omdat ie
voor een auto van dit formaat uitstekend.
Dat betekent dat met een 60 liter brand
stoftank een actieradius mogelijk is die
ver boven de 1000 km uitkomt.
Geheel volgens verwachting heeft de i40
een op comfort afgestemd onderstel. Het
is zodoende een prima gezinsauto die
door de week voor lange, zakelijke ritten
wordt ingezet. Hinderlijk overhellen in
bochten doet de carrosserie beslist niet.
De bekrachtigde besturing kan natuur
lijk altijd wat communicatiever, maar we
betwijfelen of de gemiddelde gebruiker
daar aanstoot aan zal nemen. Belangrijk
is dat Hyundai met dit model een zeer
aantrekkelijk totaalpakket aanbiedt waar
mee het de Europese en Aziatische con
currentie recht in de ogen kan kijken. Als
Hyundai ooit één auto heeft uitgebracht
die zakelijk volledig mee kan, dan is het
wel deze i40.
Wie gaat voor de 1.7 CRDi onder het Blue
label, is minimaal 27.995 euro kwijt voor de
i-Drive. De i-Motion is twee mille duurder en
de i-Vision is de meest complete voor 32.495
euro. Zakelijke rijders kunnen ook gaan voor
de Business Edition, die vrijwel gelijk is aan
de i-Vision en 30.995 euro kost.
Motorisch zet Hyundai haar nieuwe zake
lijke model interessant neer. Dat komt
omdat zowel de instap benzine- als die
selmotor in aanmerking komt voor 20
procent bijtelling. De diesel is een uitste
kende 1,7 liter die een vermogen levert
van 116 pk, maar veel belangrijker een
koppel van 260 Nm al vanaf 1.250 tr/min.
Dat is meteen goed te merken bij wegrij
den. Al direct geeft de motor thuis, trekt
lekker vlot door en presteert daardoor
bijna boven verwachting. In 12,9 secon
den schakel je vlot op naar 100 km/u en
Hyundai geeft een top op van 190 km/u.
Vooral ook in tussenacceleraties bewijst
de soepele diesel z'n kracht. Bovendien is
de krachtbron keurig geïsoleerd en slechts
op de achtergrond hoorbaar. De standaard
handgeschakelde zesbak schakelt soepel
en voldoende exact. Het zal niemand
verbazen dat we het opgegeven brand
stofverbruik in de praktijk niet halen, maar
een gemiddelde van rond de 1 op 18 is
zo kort is, stop je in de praktijk eerder dan
noodzakelijk. Net zoals bij diverse andere
Hyundai-modellen is de voorkant van net
iets te veel lijnen voorzien, maar vooral
schuin van achteren is de stationwagon
zeer geslaagd. De achterlichtunits zijn
enorm van formaat en worden over de
klep heen door een chromen strip met
elkaar verbonden. De belijning op de
flanken is net niet te veel van het goede.
Bijzonder is de metaalkleurige omlijs
ting van de zijruiten die mede het beeld
bepaald en dat geldt ook zo voor de
redelijk forse dakspoiler.
De 16 inch lichtmetalen wielen zijn op dit
uitrustingsniveau standaard. Ze staan de
auto goed, maar komen op het oog wat
klein over. Grotere wielen worden niet
geleverd omdat dit een negatieve invloed
zou hebben op de CO2-uitstoot en moge
lijk ook het bijtellingspercentage.
dat kan ook zo wórden gezegd van het
interieur. Het merk heeft door Europese
designinbreng een fraai dashboard
gemaakt met een aantal kenmerken die
we inmiddels in meer modellen zien. Door
de sterke belijning trekt de middenconsole
de aandacht. Ondanks dat in het interieur
alleen voor zwart en grijstinten is geko
zen, komt het geheel niet saai over. Dat
is onder meer te danken aan de metaal
kleurige accenten die her en der worden
toegepast.
Ruimte biedt de i40 volop,,sterker nog,
de auto kan met de grootste modellen in
het segment wedijveren. Want of je nu
voorin zit of op de achterbank, been- en
hoofdruimte is er volop. En ook op bagage-
volume is er niet gespaard. Met minimaal
553 liter komt de Hyundai prima voor de
dag en dat is eenvoudig uit te breiden tot
1.719 liter. Bovendien valt op dat er vrijwel
overal keurige materialen worden gebruikt,
zowel de bekledingsstoffen, het tapijt als
Je kunststoffen. Hierdoor geeft de auto
een verzorgde indruk af, bijna Europees en
minimaal op het Japanse niveau.
De i-Vision uitrustingsvariant is behoorlijk
compleet en onder meer voorzien van een
links en rechts gescheiden automatische
airconditioning, gekoeld dashboardkastje,
naast de zeven bekende airbags ook zij-
airbags achterin, navigatiesysteem, ach-
teruitrijcamera, uitgebreide audio-instal-
Radio/
biting
MP3-
►5,-