utotest yundai i40 CRDi i-Vision Auto SmMws EN! Test 'm bij ons! Mercedes-Benz 125jaar. "w TlLBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT DONDERDAG 13 OKTOBER 2011 PAGINA 3 Technische •en nieuwe zienswijze gegevens: Merk en type: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: Verbruik: CO2-uitstoot: difference torte neus Geïsoleerd Her en der ■R 125jaar innovatie OBER 2011 «PA 1 tasion I itrum Pee, de meten e aan Hyundai denkt, ziet meteen compacte modellen en SUV's voor zich, ar legt niet meteen de associatie naar een meer zakelijk segment. De üiwe Ï40 is er de aanleiding voor om deze 'zienswijze' danig bij te stellen. stap met de diesel met lage bijtelling. Slechts 100 auto’s beschikbaar. Kijk op www.ruttchen.nl voor ons actuele voorraad. CO,-uitstoot: 118-178 3/kni. Rüttchen Autowereld Profiteer nu van i een zogenaamde smart key met ip. Mercedes-Benz iz C-Klasse Jlue Efficiency, art, 43.984 KM ruimte beste keuze Prijs: Wat betreft de uitstraling heeft Hyundai het nieuwe model goed voqr elkaar, maar A-Klasse Edition 125! Normaal 23.644,- Uw voordeel 4.654,- Vanaf 18.990,- Hyundai i40 1.7CRDi i-Vision Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: Vermogen: De enige echte Hyundai-dealer voor Tilburg en omstreken Kraaivenstraat 16 5048 AB Tilburg - 013-5286900 latie en i startknof 1.685 cc 85kW/116pk bij 4.000 tr/min 260 Nm bij 1.250 - 1.750 tr/min lengte 4,77 meter, breedte 1,815 meter 1.460 kg Aanhanggewicht: 1.500 kg - ♦(geremd) topsnelheid 190 km/u acceleratie 0-100 in 12,9 sec. stadscyclus 5.3 liter/100 km buitenwegcydus 3,7 liter/100 km gecombineerd 4.3 liter/100 km 113 g/km (A-label) 32.495 euro Rüttchen Tilburg B.V. Kraaivenstraat 12. 5048 AB Tilburg, tel. 013 - 595 91 00. Ruttchen.nl, tilburg@ruttchen.nl »de zakelijke klasse is het roer bij Hyundai Keens omgegaan. Normaal gesproken ou er nu de zoveelste generatie Sonata in «showroom zijn aangeschoven, die weer jen stuk beter zou zijn dan z'n voorgan- p, maar wederom op de Europése markt pn potten zou breken. S- ■40 is er nu meteen als ruim stationwagon met moderne, op «opa afgestemde motoren die in de ederlandse situatie ook nog eens kun- m profiteren van belastingvoordeel. De dan, inderdaad afgeleid van de Sonata, nut er binnenkort bij, maar zal geen rol n betekenis gaan spelen. aar liefst 4,77 meter is de i40 lang, wendien is de koets tegelijk laag en eed, waardoor een langgerekte, elegante im kan worden toegepast. Opmerkelijk touwens dat de neus behoorlijk kort is Style, 2008 tgevallen. Dat is maar goed ook, vanuit itostuurderszitplaats is die neus name- helemaal niet te zien. Maar omdat ie voor een auto van dit formaat uitstekend. Dat betekent dat met een 60 liter brand stoftank een actieradius mogelijk is die ver boven de 1000 km uitkomt. Geheel volgens verwachting heeft de i40 een op comfort afgestemd onderstel. Het is zodoende een prima gezinsauto die door de week voor lange, zakelijke ritten wordt ingezet. Hinderlijk overhellen in bochten doet de carrosserie beslist niet. De bekrachtigde besturing kan natuur lijk altijd wat communicatiever, maar we betwijfelen of de gemiddelde gebruiker daar aanstoot aan zal nemen. Belangrijk is dat Hyundai met dit model een zeer aantrekkelijk totaalpakket aanbiedt waar mee het de Europese en Aziatische con currentie recht in de ogen kan kijken. Als Hyundai ooit één auto heeft uitgebracht die zakelijk volledig mee kan, dan is het wel deze i40. Wie gaat voor de 1.7 CRDi onder het Blue label, is minimaal 27.995 euro kwijt voor de i-Drive. De i-Motion is twee mille duurder en de i-Vision is de meest complete voor 32.495 euro. Zakelijke rijders kunnen ook gaan voor de Business Edition, die vrijwel gelijk is aan de i-Vision en 30.995 euro kost. Motorisch zet Hyundai haar nieuwe zake lijke model interessant neer. Dat komt omdat zowel de instap benzine- als die selmotor in aanmerking komt voor 20 procent bijtelling. De diesel is een uitste kende 1,7 liter die een vermogen levert van 116 pk, maar veel belangrijker een koppel van 260 Nm al vanaf 1.250 tr/min. Dat is meteen goed te merken bij wegrij den. Al direct geeft de motor thuis, trekt lekker vlot door en presteert daardoor bijna boven verwachting. In 12,9 secon den schakel je vlot op naar 100 km/u en Hyundai geeft een top op van 190 km/u. Vooral ook in tussenacceleraties bewijst de soepele diesel z'n kracht. Bovendien is de krachtbron keurig geïsoleerd en slechts op de achtergrond hoorbaar. De standaard handgeschakelde zesbak schakelt soepel en voldoende exact. Het zal niemand verbazen dat we het opgegeven brand stofverbruik in de praktijk niet halen, maar een gemiddelde van rond de 1 op 18 is zo kort is, stop je in de praktijk eerder dan noodzakelijk. Net zoals bij diverse andere Hyundai-modellen is de voorkant van net iets te veel lijnen voorzien, maar vooral schuin van achteren is de stationwagon zeer geslaagd. De achterlichtunits zijn enorm van formaat en worden over de klep heen door een chromen strip met elkaar verbonden. De belijning op de flanken is net niet te veel van het goede. Bijzonder is de metaalkleurige omlijs ting van de zijruiten die mede het beeld bepaald en dat geldt ook zo voor de redelijk forse dakspoiler. De 16 inch lichtmetalen wielen zijn op dit uitrustingsniveau standaard. Ze staan de auto goed, maar komen op het oog wat klein over. Grotere wielen worden niet geleverd omdat dit een negatieve invloed zou hebben op de CO2-uitstoot en moge lijk ook het bijtellingspercentage. dat kan ook zo wórden gezegd van het interieur. Het merk heeft door Europese designinbreng een fraai dashboard gemaakt met een aantal kenmerken die we inmiddels in meer modellen zien. Door de sterke belijning trekt de middenconsole de aandacht. Ondanks dat in het interieur alleen voor zwart en grijstinten is geko zen, komt het geheel niet saai over. Dat is onder meer te danken aan de metaal kleurige accenten die her en der worden toegepast. Ruimte biedt de i40 volop,,sterker nog, de auto kan met de grootste modellen in het segment wedijveren. Want of je nu voorin zit of op de achterbank, been- en hoofdruimte is er volop. En ook op bagage- volume is er niet gespaard. Met minimaal 553 liter komt de Hyundai prima voor de dag en dat is eenvoudig uit te breiden tot 1.719 liter. Bovendien valt op dat er vrijwel overal keurige materialen worden gebruikt, zowel de bekledingsstoffen, het tapijt als Je kunststoffen. Hierdoor geeft de auto een verzorgde indruk af, bijna Europees en minimaal op het Japanse niveau. De i-Vision uitrustingsvariant is behoorlijk compleet en onder meer voorzien van een links en rechts gescheiden automatische airconditioning, gekoeld dashboardkastje, naast de zeven bekende airbags ook zij- airbags achterin, navigatiesysteem, ach- teruitrijcamera, uitgebreide audio-instal- Radio/ biting MP3- ►5,-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 27