3
4
1
IQCIl
IJ
BMW M5
Hl
Ml'
Motorfiets The Fonz
onder de hamer
Nissan Juke-R is extra
dikke mini-SUV
DE TILBURG!
yundai i40 CRDi i-Vision
De
schj
I
impressie
www.renova.nl
RDAG
TOBEF
7.30 Ul
Breda
richt
t
De kroon is op de nieuwe BMW
5-serie gezet met de komst van de
M5, die in eerste instantie alleen als
sedan wordt aangeboden. Net als bij
de meer modale uitvoeringen toont
deze krachtpatser uitermate beschei
den met slechts hier en daar voor de
kenner wat specifieke elementen.
len-
reild
van
kan
Chevrolet Camaro
neegekw-
staan al
Powersedan doet 't met minder
SSS ZX JMMWT HM. SS SS mhm» «mb mi SSSST WMMT SSS iMimmSS mmwnSS
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 22 nr 39» Donderdag 13 oktober 2011 Oplage 111.800
bestuurder
zijn.
herinnert zich niet 'The Fonz' een van
hoofdrolspelers uit de TV-serie -
F gemaakt. Deze rocker verplaatste
geheel toepasselijk op een Triumph
[hy TR5 motorfiets, een 'machine'
JM.NL
e serie ging
son naar de eigen?ar
1995 in z'n bezit hou.
t hij de motor aan een
t dat zijn nieuwe aan-
irogramma voor plug in
lybrides
Geen grap, maar serieus bedoek
is de Nissan Juke-R. Onder.de
van deze opgeklopte rriini-SUV
techniek van de veel geprezen f
GT-R. Dat betekent een 3,8 liter V6 met
twee turbo's die een slordige 480 pk
voortbrengt alsmede de van de sport
wagen afgeleide vierwielaandrijving.
Nissan heeft de opmerkelijke sporter
ontwikkeld als een auto die zo in pro-
eld, dat ductie zou kunnen gaan, maar toch
Je huid worden er niet meer dan twee exem-
J zit de plaren gebouwd. Een met links en de
Nissan ander met rechts stuur. Dè carrosserie
wordt gekenmerkt door uitgebouwde
spatbroden rond de. 20 inch wielen.
Binnenin zijn er met name wat extra
instrumenten uit de GT-R meegeko
men. De eerste testkilometers
gepland voor november.
De nieuwe 5-serie is een auto met een
bij,. bescheiden chique uistraling. Het past niet
om daar allerhande ordinaire spoilers op
I te hangen. En dat hebben de mensen van
M GmbH goed begrepen.
biljoenen voor oudste
luto
de opnames werd geleend van winst een TV-persoonlijkheid waf. Binnen-
hoofdrolspelers uit de TV-serie Happy stuntman Bud Elkins. Na de serie ging de kort wordt de Triumph Trophy TR5 geveild
P die tot en met vroeg jaren tachtig Triumph weer gewoon naar de eigenaar en er wordt een opbrengst verwacht van
P gemaakt. Deze rocker verplaatste terug die de TR5 tot 1995 in z'n bezit had. maar liefst 90.000 dollar. Daarvoor ka»
h Vervolgens verkocht hij de motor aan een The Fonz heel wat brillantine door z'n ha-
vriend, die niet wist dat zijn nieuwe aan- ren smeren.
Renova Tilburg
Ringbaan Oost 102a
5013 CD Tilburg
T(013)54221 33
Renova Waalwijk
Van Andelstraat9
fÏÏSSS Renova Group
Renova Breda r
7(076)5223549
ganger verdeelde zijn trekkracht mooi
k—**--ns- over het toerenbereik, waar de nieuwe
machtige motor door z'n twee turbo's meer stac-
lule 1 ver- cato functioneert. De achterwielen krijgen
de motorisch krachten toebedeeld via een
nieuwe DCT bak, een versnellingsbak met
dubbele koppeling. Die kan uiteraard vol
ledig automatisch, maar ook handmatig
worden geschakeld. En dan komen de ver
schillende M-knoppen van pas. De scha-
kelprogramma's van de bak, de reacties op
het gaspedaal en het stuur en bijvoorbeeld
et het grootste ook de instelling van de schokdempers
5 in 4,4 tellen kunnen allemaal afzonderlijk worden ge-
neiheid is in ba- wijzigd. Alle verschillende standen kunnen
dan weer met elkaar gecombineerd wor
den tot een geheel eigen M-instelling die
onder de knop op het stuur worden vast
gelegd. Ook de manier van ingrijpen van
de verschillende elektronisch waakhonden
kan worden ingesteld. Alles kan uit, maar
er is ook een pretverhogende tussenstand,
die het enthousiasme nog net op tijd be
teugeld als het echt mis dreigt te gaan. De het Spaanse Ascari circuit, maar daarvoor
achterkant zet op een vermakelijke manier is de grote sedan niet direct gemaakt. Het
stapjes opzij, zonder dat de bestuurder is meer een autobahncruiser die in z'n vrije
maximaal op z'n qui vive moet zijn. tijd de bochtige plattelandswegen kiest,
waar al heel gauw veel te hard wordt ge-
Voor het hele gezin reden. Maar tegelijk gedraagt de M5 zich
Natuurlijk liet BMW de M5 proberen op Lees verder op pagina 5
j Helse machine
BMW lijkt zich wat dat betreft beperkt te
hebben tot de voor- en achterbumper, wie-
len, dorpels en uiteraard het kenmerkende
I M-roostertje op de voorspatborden. Toch
I is de koets op een uiterst beschaafde ma
nier uitgebouwd en doen de twee dubbele
I uitlaten iedere twijfel verdwijnen.
Voor het interieur geldt eigenlijk hetzelfde.
L, In basis-heeft men het ontwerp onge-
moeid gelaten. Uiteraard zitten de voor-
passagiers op wat meer racy stoelen met
aangebouwde hoofdsteunen én zitten er
hiér en daar wat knopjes met een M-logo.
Maar achter de knoppen schuilen juist de
verschillen.
BMW heeft de nieuwe M5 een harttrans
plantatie gegeven. Helaas is de machtige
V10-motor met roots uit de formule vei-
dwenen. Die past ondanks zijn brute ka
rakter niet meer in deze tijd. Vandaar dat
de inmiddels vertrouwde V8 is genomen
en werd gekieteld tot een helse machine.
De toevoeging van twee turbo's zwepen
het vermogen op naar 560 pk, terwijl het
koppel mee klimt tot niet minder dan 680
I Nm. Dat zijn cijfers die de vorige V10 weer
in de schaduw zetten. Met he*-*-*-
gemak katapulteert de M5
naar de 100 km/u. De topsne
sis keurig begrensd op 250 km/u, maar wie
het M Drivers Package neemt gaat moeite-
f loos tot 305 km/u door.
Stapje opzij
i motor klink bruut, maar beslist be
gaafder dan de V10. De turboloze voor-