3 4 1 IQCIl IJ BMW M5 Hl Ml' Motorfiets The Fonz onder de hamer Nissan Juke-R is extra dikke mini-SUV DE TILBURG! yundai i40 CRDi i-Vision De schj I impressie www.renova.nl RDAG TOBEF 7.30 Ul Breda richt t De kroon is op de nieuwe BMW 5-serie gezet met de komst van de M5, die in eerste instantie alleen als sedan wordt aangeboden. Net als bij de meer modale uitvoeringen toont deze krachtpatser uitermate beschei den met slechts hier en daar voor de kenner wat specifieke elementen. len- reild van kan Chevrolet Camaro neegekw- staan al Powersedan doet 't met minder SSS ZX JMMWT HM. SS SS mhm» «mb mi SSSST WMMT SSS iMimmSS mmwnSS Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 22 nr 39» Donderdag 13 oktober 2011 Oplage 111.800 bestuurder zijn. herinnert zich niet 'The Fonz' een van hoofdrolspelers uit de TV-serie - F gemaakt. Deze rocker verplaatste geheel toepasselijk op een Triumph [hy TR5 motorfiets, een 'machine' JM.NL e serie ging son naar de eigen?ar 1995 in z'n bezit hou. t hij de motor aan een t dat zijn nieuwe aan- irogramma voor plug in lybrides Geen grap, maar serieus bedoek is de Nissan Juke-R. Onder.de van deze opgeklopte rriini-SUV techniek van de veel geprezen f GT-R. Dat betekent een 3,8 liter V6 met twee turbo's die een slordige 480 pk voortbrengt alsmede de van de sport wagen afgeleide vierwielaandrijving. Nissan heeft de opmerkelijke sporter ontwikkeld als een auto die zo in pro- eld, dat ductie zou kunnen gaan, maar toch Je huid worden er niet meer dan twee exem- J zit de plaren gebouwd. Een met links en de Nissan ander met rechts stuur. Dè carrosserie wordt gekenmerkt door uitgebouwde spatbroden rond de. 20 inch wielen. Binnenin zijn er met name wat extra instrumenten uit de GT-R meegeko men. De eerste testkilometers gepland voor november. De nieuwe 5-serie is een auto met een bij,. bescheiden chique uistraling. Het past niet om daar allerhande ordinaire spoilers op I te hangen. En dat hebben de mensen van M GmbH goed begrepen. biljoenen voor oudste luto de opnames werd geleend van winst een TV-persoonlijkheid waf. Binnen- hoofdrolspelers uit de TV-serie Happy stuntman Bud Elkins. Na de serie ging de kort wordt de Triumph Trophy TR5 geveild P die tot en met vroeg jaren tachtig Triumph weer gewoon naar de eigenaar en er wordt een opbrengst verwacht van P gemaakt. Deze rocker verplaatste terug die de TR5 tot 1995 in z'n bezit had. maar liefst 90.000 dollar. Daarvoor ka» h Vervolgens verkocht hij de motor aan een The Fonz heel wat brillantine door z'n ha- vriend, die niet wist dat zijn nieuwe aan- ren smeren. Renova Tilburg Ringbaan Oost 102a 5013 CD Tilburg T(013)54221 33 Renova Waalwijk Van Andelstraat9 fÏÏSSS Renova Group Renova Breda r 7(076)5223549 ganger verdeelde zijn trekkracht mooi k—**--ns- over het toerenbereik, waar de nieuwe machtige motor door z'n twee turbo's meer stac- lule 1 ver- cato functioneert. De achterwielen krijgen de motorisch krachten toebedeeld via een nieuwe DCT bak, een versnellingsbak met dubbele koppeling. Die kan uiteraard vol ledig automatisch, maar ook handmatig worden geschakeld. En dan komen de ver schillende M-knoppen van pas. De scha- kelprogramma's van de bak, de reacties op het gaspedaal en het stuur en bijvoorbeeld et het grootste ook de instelling van de schokdempers 5 in 4,4 tellen kunnen allemaal afzonderlijk worden ge- neiheid is in ba- wijzigd. Alle verschillende standen kunnen dan weer met elkaar gecombineerd wor den tot een geheel eigen M-instelling die onder de knop op het stuur worden vast gelegd. Ook de manier van ingrijpen van de verschillende elektronisch waakhonden kan worden ingesteld. Alles kan uit, maar er is ook een pretverhogende tussenstand, die het enthousiasme nog net op tijd be teugeld als het echt mis dreigt te gaan. De het Spaanse Ascari circuit, maar daarvoor achterkant zet op een vermakelijke manier is de grote sedan niet direct gemaakt. Het stapjes opzij, zonder dat de bestuurder is meer een autobahncruiser die in z'n vrije maximaal op z'n qui vive moet zijn. tijd de bochtige plattelandswegen kiest, waar al heel gauw veel te hard wordt ge- Voor het hele gezin reden. Maar tegelijk gedraagt de M5 zich Natuurlijk liet BMW de M5 proberen op Lees verder op pagina 5 j Helse machine BMW lijkt zich wat dat betreft beperkt te hebben tot de voor- en achterbumper, wie- len, dorpels en uiteraard het kenmerkende I M-roostertje op de voorspatborden. Toch I is de koets op een uiterst beschaafde ma nier uitgebouwd en doen de twee dubbele I uitlaten iedere twijfel verdwijnen. Voor het interieur geldt eigenlijk hetzelfde. L, In basis-heeft men het ontwerp onge- moeid gelaten. Uiteraard zitten de voor- passagiers op wat meer racy stoelen met aangebouwde hoofdsteunen én zitten er hiér en daar wat knopjes met een M-logo. Maar achter de knoppen schuilen juist de verschillen. BMW heeft de nieuwe M5 een harttrans plantatie gegeven. Helaas is de machtige V10-motor met roots uit de formule vei- dwenen. Die past ondanks zijn brute ka rakter niet meer in deze tijd. Vandaar dat de inmiddels vertrouwde V8 is genomen en werd gekieteld tot een helse machine. De toevoeging van twee turbo's zwepen het vermogen op naar 560 pk, terwijl het koppel mee klimt tot niet minder dan 680 I Nm. Dat zijn cijfers die de vorige V10 weer in de schaduw zetten. Met he*-*-*- gemak katapulteert de M5 naar de 100 km/u. De topsne sis keurig begrensd op 250 km/u, maar wie het M Drivers Package neemt gaat moeite- f loos tot 305 km/u door. Stapje opzij i motor klink bruut, maar beslist be gaafder dan de V10. De turboloze voor-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 25