.Rij impressie
Special Deals
linï Coupé
ULE
tot 1.300,- korting
Nu €8.660,-
Nu bij Auto Smolders
roBt
oog wil ook wat
VRIJ
Korting 1.500,-
Korting 1.300,
Nu €10.995,-
DE AUTOMAAT DONDERDAG 6 OKTOBER 2011 PAGINA 7
d r i j
.A. 465,-
■A. 495,-
•A. 495,-
.A. 679,-
.A. 495,-
.A. 679,-
,A. 495,-
,A. 679,-
.A. 699,-
.A. 645,-
.A. 865,-
Meerprijs 5-drs 700,-
«20%
leurt. RDW i
a. €1800,-
AUTO SMOLDERS TILBURG KRAAIVENSTRAAT 16, TILBURG
TELEFOON 013-5286900, WWW.HYUNDAI.NL/SMOLDERS-TILBURG
lANDEN!
BS!
.A. 775,-
ELGEN
LBEHEERSBIJC
WEGENBELASTING
Hyundai i10 Cool Summer Edition
Van 10.160,-
Airco Mistlampen Color Pack
Er is al een Hyundai i10 van 7.995,- nu voor €7.495,-
MOLENSCH
-135 (g/km). Uitstoot- en brandstof-
ng 715/2007/EEG.
Hyundai i20 i-Motion Cool
Van 12.295,-
Er is al een Hyundai i20 vanaf 10.995,- OU VOOr 9.995,-
■ÖI82P
BER 2011 PAG» tilbuRGSE KOERIER -
ree jaar geleden stonden ze gebroederlijk nog als
ricept naast elkaar op de IAA: de Mini Coupé en
ini Roadster. De eerste is nu dus werkelijkheid op de
reede hoeven we niet lang meer te wachten.
erde deur
HYUODRI POSS IBIUTIE5.
Gecombineerd brandstofverbruik: 3,7 - 5,8 (1/100 km) 27 -17,2 (km/l); C02 - emissie: 98 -1 f
verbruikgegevens zijn gebaseerd op tests die zijn uitgevoerd volgens Europese Verordening 7
en tien jaar geleden Mini uit de as herrees,
idden we nooit kunnen vermoeden dat het
erk onder aanvoering van BMW in zo'n korte
jDfw d tot een gigantisch modellenprogramma
iu gaan uitgroeien. Nu is het de beurt aan de
wpé om de gelederen te versterken.
016V411648^^^J
Vermakelijk
Met het grootste gemakt lanceert de auto zich in 6,4
seconden naar de 100 km/u en gaat door tot niet min
der dan 240 km/u. De Coupé rijdt uitermate vermake
lijk, maar tegelijk zo stug dat je vrijwel constant wordt
opgezweept om het maximale eruit te halen.
De Mini Coupé is duurder dan een vergelijkbaar gemo
toriseerde hatchback, is minder praktisch en zal dus
vooral door zijn aanstekelijke uiterlijk gaan scoren.
De reeks begint met de Cooper bij 24.350 euro. De
Cooper S heeft een vanafprijs van 30.500 euro en
de JCW moet minimaal 39.500 euro opbrengen. Die
laatste komt voor geen enkel belastingvoordeel in
aanmerking, dat doen de overige motoren met hand-
geschakelde versnellingsbak wel, die halen de norm
voor 20 procent bijtelling, ook de 143 pk sterke 2 liter
diesel.
teraard heeft Mini haar bekende basis gebruikt,
aardoor de Coupé nauwelijks afwijkt van de normale
itchback. Maar om de carrosseriestijfheid te verbete-
i zijn verstevigingen doorgevoerd aan de carrosserie
e vergelijkbaar zijn met de cabrio, terwijl ook de
ielophanging met hetzelfde doel kleine wijzigingen
«ft ondergaan. Dat betekent dat ondanks het lagere
dichte dak en het verdwijnen van de achterbank de
totoch zo'n 25 kg is aangekomen.
I uitstraling van de Mini Coupé is krachtig en
ggirtef. Het dak met dubbele boiling maakt 'm drie
^|Mneter lager. Verder staat de voorruit onder een
"“fotere hoek en is de auto voorzien van een kort klepje
rin verwerkt een spoiler die bij hogere snelheid
komt. Ontgrendelen we de klep, dan blijkt
se derde deur te hebben, want ook
=miert mee. Daarmee krijgen we toe
gang tot een bagageruimte die 280 liter groot is. Het
niet hebben van een achterbank heeft z'n voordelen,
maar er is geen mogelijkheid het bagagevolume verder
uit te breiden.
Fors koppel
Eenmaal gezeten op de sportieve stoelen van de
snelste variant, de John Cooper Works, kijken we op
een overbekend dashboard dat gelijk is aan dat van
de andere Mini-modellen. Op de grote stationsklok
in het midden kijk je nooit voor de snelheid, omdat
6 dat gegeven ook digitaal op de toerenteller achter het
11 stuur worc^t weer9e9even- De aankleding is kleurrijk
gyAt-- r en speels en daarbij heeft de klant nog de nodige
invloed. Ondanks het lagere dak is de hoofdruimte
meer dan voldoende.
I Mini levert de nieuwe Coupé als Cooper (1,6 liter 120
pk). Cooper S (met turbo), diesel en deze JCW. Die
haalt 211 pk uit z'n turbomotor en weet het tot een
■fors koppel te schoppen van 280 Nm bij 1.850 tr/min.
Het hoeft dan ook nauwelijks betoog dat het rijden
■met deze Mini Coupé een groot genoegen is van begin
tot eind. En eigenlijk is het maar goed dat er geen
achterbank in zit, want daar zou het gezien het stugge
onderstel niet echt prettig toeven zijn. De auto rijdt
zoals we gewend zijn messcherp, laat op een leuke
manier van zich horen en heeft ook een versnellings
bak die weinig te wensen overlaat. Naast de zesbak
is tegen meerprijs een automaat verkrijgbaar op alle
varianten, behalve op de JCW.
ËN47Q31
HYUnORI /Q