lUtotest
Chevrolet Cruze hatchback 1.6 LT
OR
EN!
DE AUTOMAAT DONDERDAG 6 OKTOBER 2011 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Vu pas Europees
Merk en type:
Chevrolet
ri
Cruze 1.6 LT
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
acceleratie 0-100
Verbruik:
1
C02-uitstoot:
Prijs:
CHEVROLET
«stof bekleed
Prettig compleet
indeerd
en
en
91 kW/124pk
bij 6.400 tr/min
154Nm bij
4.200 tr/min
in 10,9 sec.
stadscyclus
8,9 liter/100 km
buitenwegcydus
5,2 liter/100 km
gecombineerd
6,6 liter/100 km
153 gAm
(B-label)
20.795 euro
CHEVROLET
:,T: 0416-65 15 90
:.nl
PEUGEOT
.EEUWEKEUR ellJk
occasions gang
van Andelstraat 11, 5141 PB Waalwijk,
www.autonoordhoek.r
Auto Noordhoek Groep
i h u g - W a a I w i i k - e n B o s c h -
de Cruze toont Chevrolet haar concurrentiekracht in de middenklasse,
al wilde het met de verkopen nog niet edit lukten. De verklaring; de auto
tot nu toe alleen beschikbaar als vierdeurs sedan. Met de komst van de
vijfdeurs hatchback is de Cruze pas echt klaar voor Europa.
lengte 4,51 meter,
breedte 1,788 meter
1.305 kg
Aanhanggewicht: 1.200 kg
(geremd)
topsnelheid
190km/u
w verandc
merknaam
tol geschrapt.
M nog gewc
I wk, zoals de Cruze, i
I i wordt gemengd
I als de Corvette er
..3J top v_..
geluidsniveau ook bij
behoorlijk binnen de
in dit geval onze km
naar de IAA in Fr-
hatchback en
dat ondanks er
3BER 2011 PAG»
-—tOLBURGSE KOERIER -
portiergrepen, een chromen rand rond
de grille en niet te vergeten de 16 inch
lichtmetalen wielen. Alles bij elkaar een
prettig complete auto.
Concurrerend
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.598 cc
papier die wellicht net niet helemaal meer
van deze tijd zijn, de auto toch een prettig
vervoermiddel is. Zonder poespas, maar
gewoon goed. Wat minder verfijnde moto
ren mogen dan op papier niet zo zuinig
zijn dan de moderne turbo's, in de praktijk
is het verschil vaak minder groot. Met de
Cruze is gemakkelijk 1 op 12 te halen.
Prettig is dat Chevrolet de Cruze concur
rerend heeft geprijsd. De hatchback begint
als 1.6 LS bij 18.995 euro. Onze LT-variant
komt op 20.795 euro. Daarnaast is de
Cruze ook verkrijgbaar met een 1,8 liter
benzinemotor eventueel met automaat en
als 163 pk sterke 2 liter diesel.
vormgegeven instrumentarium waarin
duidelijk trekjes van het Opel-design terug
te vinden zijn. Het dashboard loopt fraai
in de portierpanelen door en is deels met
stof bekleed. De middenconsole heeft
een metaalachtige finish afgewisseld met
glanzend zwart. Verder is het interieur
louter in grijstinten opgetrokken.
De Cruze is gebouwd op een bodem-
groep die binnen General Motors breed
wordt ingezet. Deze is namelijk nauw
verwant aan dat van de Opel Astra. Nu
staat het ieder merk vrij om binnen een
bestaand kader wijzigingen aan te bren- eenvoudige zestienklepper zonder turbo
gen. Chevrolet heeft vooral achter geko- of directe inspuiting. Een motor waarmee
zen voor een traditionele wielophanging. een merk vijf jaar geleden nog goede sier
Die voldoet prima, zeker waar het gaat om kon maken, maar die in het huidige turbo-
comfort, maar laat een beetje te wensen geweld qua souplesse op de achtergrond
over als er sportief met de Cruze wordt is geraakt. Er moet nadrukkelijk in toeren
omgegaan. Maar we vragen ons meteen worden geklommen om de beloofde pres-
af of de gemiddelde koper daar wel op taties te halen zoals een acceleratie van
uit is. Het weggedrag is verder behoorlijk 0 tot 100 in 10,9 seconden en een keu-
neutraal. Een prima aanbieding vooral rige top van 190 km/u. Gelukkig blijft het
voor de particulier, omdat geen enkele geluidsniveau ook bij maximaal presteren
motor in aanmerking komt voor een lage- behoorlijk binnen de perken. We maakten
re bijtelling bij zakelijk gebruik. in dit geval onze kilometers op en neer
De 1,6 liter benzine is de instapper en naar de IAA in Frankfurt met de Cruze
deze levert een vermogen van 124 pk en hatchback en dan moeten we bekennen
koppel van 154 Nm bij 4.200 tr/min. Een dat ondanks een aantal eigenschappen op
hevrolet heeft een
oorgemaakt nadat
Daewoo enkele jaren terug
Een deel van de auto's
roon uit de Koreaanse
maar het program-
met Amerikaanse
irvette en Camaro.
J Cruze wordt door Chevrolet gezien
een wereldauto, een model dat overal
j et kunnen worden verkocht. En dat
klaart waarom is gekozen voor een
J w traditionele sedan. De hatchback is
wal een Europese aangelegenheid. Het
ere front is gelijk gebleven net zoals
portieren. De lengte is iets afgenomen,
ar belangrijk is dat de nieuwe achter-
tt de Cruze een sportief tintje geeft. De
•terlichten zijn wat meer bescheiden
Hormaat om plaats te bieden aan een
achterklep met een forse
occasions gang tot het bagagevolume. Ook op dit
doet de hatchback nauwelijks voor
:.ni Aröe geldig tot en sedan onder met een inhoud van 450
rente eon 3,9* r. Daarna kan uiteraard de bank nog in
-sto worden neergeklapt.
zal niemand verbazen dat ook de
toting van het interieur identiek is
-- 1 de sedan. De auto- heeft een modern
Achter het beklede en verstelbare stuur
wiel zit het instrumentarium dat is gevat
in drie ronde klokken onder een com
pacte overkapping. Links en rechts de
toerenteller en snelheidsmeter en centraal
de kleinere instrumenten en een digitale
display. Een tweede scherm zit bovenaan
de middenconsole en herbergt het bij
de LT-versie optionele navigatiesysteem
(995 euro). De radio/cd-speler met MP3-
functie maakt automatisch onderdeel uit
van de standaarduitrusting net zoals de
handmatig bediende airconditioning. Op
het stuur kunnen enkele audiofuncties
alsmede de cruise control worden bediend
en op het portierpanelen zitten de bedie
ningsknoppen voor de elektrische ruiten
en spiegels.
De LT-versie onderscheidt zich verder van
de standaard LS door de parkeersensoren
achter, mistlampen voor, meegespoten
2 km