5
6
7
Ks iaat
Nieuwe B-klasse heeft
'n prijs
F5
5
Peugeot 3008 HYbrid4
75
VERDER MET SflNGERHOETS
ur
iouderl
Middenairbag van
General Motors
r...
riLBURGSE
Iflii is nummer 3
ies
ialf
:ompacte SUV's
ini Coupé
www.vingerhoets.nl
coper!
4D
1U
7.00 uur
n
De eerste dieselhybride ter wereld
werd ons door Peugeot al jarenlang
als noviteit voorgehouden. Maar nu
is het dan eindelijk zover dat het
concern meerdere modellen met
deze techniek gaat uitrusten. De
Peugeot 3008 bijt als HYbrid4 het
spits af.
ihevrolet Cruz hatchback
1.6 LT
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 22 nr 38* Donderdag 6 oktober 2011 Oplage 111.800
DIESSEN OISTERWIJK TILBURG WAALWIJK
Julianastraat 36-38 Sprendlingenstraat 35 Kraaivenstraat 26 Tuinstraat 22a
T. 013 - 504 12 13 T. 013 - 528 24 29 T. 013 - 463 43 55 T. 0416 - 33 45 83
I
Daar is ie dan eindelijk
Volgas
srmet Het mooie is dat al rijdend van de bijzon-
litslui- dere techniek weinig te merken is. De auto doet de Peugc
snel- rijdt de 3008
hankelijk van de hoeveelheid s
accu en de snelheid van intrap
gaspedaal of en wanneer de
bijspringt. Bij volgas is dat
fractie van een seconde het geval,
kabbelend door stad of dorp, ho
Het is al weer ruim tien jaar geleden dat
Toyota met de eerste Prius op de prop
pen kwam. Toen keek de wereld nog op
van een benzineauto ondersteund door
een elektromotor met als doel een gun-
stig brandstofverbruik. Mede dankzij
overheidssubsidies heeft de hybride in WH
Nederland een vlucht genomen en het
zijn vooral de Japanse merken die hier het
voortouw nemen.
Vierwielaandrijving
Zo niet bij de eerste dieselhybride waar
voor de eer naar het Franse Peugeot gaat. -w-
Als dieselspecialist bij uitstek is er hard
aan deze technische combinatie gewerkt.
Door de specifieke eigenschappen van een
dieselmotor is het samengaan van twee
aandrijftechnieken niet zo vanzelfspre-
de 3008 dus nog veel duurder maken.
Als zowel diesel- als elektromotor functi
oneren is de 3008 een vierwielaandrijver.
Geen echte terreinauto, maar wel een
ssover voertuig dat onder natte omstandigheden
elatief of glibberige ondergrond net wat meer
te vertellen heeft. Met de draaiknop op
de console kun je als bestuurder de vier
wielaandrijving ook handmatig ingescha-
kelen. J|
General Motors heeft nog een plek rugleuning van de bestuurdersstoel en
gevonden om en extra airbag in de moet voorkomen dat bij een zijdelingse
auto in te bouwen. Er wordt gespro- aanrijding de beide voorpassagiers
ken over de middenairbag die in een elkaar raken. Uiteraard werkt de air-
drietal Amerikaanse modellen wordt bag alleen naar behoren als de gordel
aangeboden. Deze is gemonteerd in de wordt gedragen.
[de wereldprimeur op de IAA maakt ket bestaande uit lederen stuurwiel, par- met een vermogen van 122 pk. We praten
Kedes de prijs bekend van de nieuwe B- keerhulp, xenon verlichting, navigatie en dan over de B180. Er komt ook een B200
Ke. Die komt nog voor het einde van het cruise control voor een meerprijs van 1.995 met dezelfde motor goed voor 156 pk. De
if in de showroom vanaf 26.990 euro. De euro. De instapversie van de B-klasse maakt 7G-DCT versnellingsbak met dubbele kop-
mt kan kiezen voor een introductiepak- gebruik van de nieuwe 1,6 liter turbomotor peling wordt een felbegeerde optie.
jeot niet. Op de elektromotor auto het zo'n drie tot vier kilometer volle-
weg en dan is het louter af- dig elektrisch vol. Peugeot heeft berekend
i de hoeveelheid stroom in de dat als het systeem optimaal z'n werk kan
telheid van intrappen van het doen, dat er dan per volle brandstoftank
e dieselmotor tot 280 kilometer volledig elektrisch kan
binnen een worden gereden. Tdth is het verwonderlijk
ral, rustig
houdt de Lees verder op pagina 5
aan ucz.c technische combinatie gewe.^.
j-1-cifieke eigenschappen van een
-1 twee
aandrijftechnieken niet zo vanzelfspre
kend.
Peugeot levert de eerste dieselhybride, tot
HYbrid4 gedoopt, in de 3008. Ondanks een
paar kleine uiterlijke wijzigingen zoals de
grille, achterlichten met LED's en de nodi
ge typeplaatjes alsmede specifieke wielen,
is er aan het concept van deze cross
niet gesleuteld. Voorin ligt een relatie,
grote dieselmotor die uit een cilinderin
houd van 2 liter een respectabel vermogen
haalt van 163 pk en een koppel van 300
Nm. De gemiddelde koper zal weinig meer
te wensen hebben, omdat deze motor tot
prima prestaties in staat is.
Toch voegt Peugeot er een tweede aan-
drijflijn aan toe. De 37 pk elektromotor -*
nog eens 200 Nm aan koppel drijft uitslui- dere techniek weinig te merken is.
tend de achterwielen aan en is onder de beschikt over een gerobotiseerde versr
vloer van de bagageruimte geplaatst. Er lingsbak die in het normale rijprogramma
is gekozen voor traditionele accu's en niet veel beter schakelt dan we tot nu toe bij
de steeds vaker toegepaste lithium-ion andere modellen hebben ervaren. Alleen
batterij. Lithium-ion is in het voordeel qua in de Sport-stand bij fors accelereren keert
volume, maar zorgt voor een aanzienlijk het hinderlijke inhouden bij schakelen
hogere aanschafprijs van de auto en zou weer op de voorgrond. Traditioneel starten
f-