5 6 7 Ks iaat Nieuwe B-klasse heeft 'n prijs F5 5 Peugeot 3008 HYbrid4 75 VERDER MET SflNGERHOETS ur iouderl Middenairbag van General Motors r... riLBURGSE Iflii is nummer 3 ies ialf :ompacte SUV's ini Coupé www.vingerhoets.nl coper! 4D 1U 7.00 uur n De eerste dieselhybride ter wereld werd ons door Peugeot al jarenlang als noviteit voorgehouden. Maar nu is het dan eindelijk zover dat het concern meerdere modellen met deze techniek gaat uitrusten. De Peugeot 3008 bijt als HYbrid4 het spits af. ihevrolet Cruz hatchback 1.6 LT Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 22 nr 38* Donderdag 6 oktober 2011 Oplage 111.800 DIESSEN OISTERWIJK TILBURG WAALWIJK Julianastraat 36-38 Sprendlingenstraat 35 Kraaivenstraat 26 Tuinstraat 22a T. 013 - 504 12 13 T. 013 - 528 24 29 T. 013 - 463 43 55 T. 0416 - 33 45 83 I Daar is ie dan eindelijk Volgas srmet Het mooie is dat al rijdend van de bijzon- litslui- dere techniek weinig te merken is. De auto doet de Peugc snel- rijdt de 3008 hankelijk van de hoeveelheid s accu en de snelheid van intrap gaspedaal of en wanneer de bijspringt. Bij volgas is dat fractie van een seconde het geval, kabbelend door stad of dorp, ho Het is al weer ruim tien jaar geleden dat Toyota met de eerste Prius op de prop pen kwam. Toen keek de wereld nog op van een benzineauto ondersteund door een elektromotor met als doel een gun- stig brandstofverbruik. Mede dankzij overheidssubsidies heeft de hybride in WH Nederland een vlucht genomen en het zijn vooral de Japanse merken die hier het voortouw nemen. Vierwielaandrijving Zo niet bij de eerste dieselhybride waar voor de eer naar het Franse Peugeot gaat. -w- Als dieselspecialist bij uitstek is er hard aan deze technische combinatie gewerkt. Door de specifieke eigenschappen van een dieselmotor is het samengaan van twee aandrijftechnieken niet zo vanzelfspre- de 3008 dus nog veel duurder maken. Als zowel diesel- als elektromotor functi oneren is de 3008 een vierwielaandrijver. Geen echte terreinauto, maar wel een ssover voertuig dat onder natte omstandigheden elatief of glibberige ondergrond net wat meer te vertellen heeft. Met de draaiknop op de console kun je als bestuurder de vier wielaandrijving ook handmatig ingescha- kelen. J| General Motors heeft nog een plek rugleuning van de bestuurdersstoel en gevonden om en extra airbag in de moet voorkomen dat bij een zijdelingse auto in te bouwen. Er wordt gespro- aanrijding de beide voorpassagiers ken over de middenairbag die in een elkaar raken. Uiteraard werkt de air- drietal Amerikaanse modellen wordt bag alleen naar behoren als de gordel aangeboden. Deze is gemonteerd in de wordt gedragen. [de wereldprimeur op de IAA maakt ket bestaande uit lederen stuurwiel, par- met een vermogen van 122 pk. We praten Kedes de prijs bekend van de nieuwe B- keerhulp, xenon verlichting, navigatie en dan over de B180. Er komt ook een B200 Ke. Die komt nog voor het einde van het cruise control voor een meerprijs van 1.995 met dezelfde motor goed voor 156 pk. De if in de showroom vanaf 26.990 euro. De euro. De instapversie van de B-klasse maakt 7G-DCT versnellingsbak met dubbele kop- mt kan kiezen voor een introductiepak- gebruik van de nieuwe 1,6 liter turbomotor peling wordt een felbegeerde optie. jeot niet. Op de elektromotor auto het zo'n drie tot vier kilometer volle- weg en dan is het louter af- dig elektrisch vol. Peugeot heeft berekend i de hoeveelheid stroom in de dat als het systeem optimaal z'n werk kan telheid van intrappen van het doen, dat er dan per volle brandstoftank e dieselmotor tot 280 kilometer volledig elektrisch kan binnen een worden gereden. Tdth is het verwonderlijk ral, rustig houdt de Lees verder op pagina 5 aan ucz.c technische combinatie gewe.^. j-1-cifieke eigenschappen van een -1 twee aandrijftechnieken niet zo vanzelfspre kend. Peugeot levert de eerste dieselhybride, tot HYbrid4 gedoopt, in de 3008. Ondanks een paar kleine uiterlijke wijzigingen zoals de grille, achterlichten met LED's en de nodi ge typeplaatjes alsmede specifieke wielen, is er aan het concept van deze cross niet gesleuteld. Voorin ligt een relatie, grote dieselmotor die uit een cilinderin houd van 2 liter een respectabel vermogen haalt van 163 pk en een koppel van 300 Nm. De gemiddelde koper zal weinig meer te wensen hebben, omdat deze motor tot prima prestaties in staat is. Toch voegt Peugeot er een tweede aan- drijflijn aan toe. De 37 pk elektromotor -* nog eens 200 Nm aan koppel drijft uitslui- dere techniek weinig te merken is. tend de achterwielen aan en is onder de beschikt over een gerobotiseerde versr vloer van de bagageruimte geplaatst. Er lingsbak die in het normale rijprogramma is gekozen voor traditionele accu's en niet veel beter schakelt dan we tot nu toe bij de steeds vaker toegepaste lithium-ion andere modellen hebben ervaren. Alleen batterij. Lithium-ion is in het voordeel qua in de Sport-stand bij fors accelereren keert volume, maar zorgt voor een aanzienlijk het hinderlijke inhouden bij schakelen hogere aanschafprijs van de auto en zou weer op de voorgrond. Traditioneel starten f-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 33