3 I J _4mivi iaat Mercedes M-klasse Extra uitrusting voor Audi A1 Connect en elis Verkooijen en Eddy Smeets 10e laats algemeen in Hellendoorn Rally ssen zonder Leon FR "U'WMMk 1 Ip Grand Cherokee 3.0 b Overland Jaargang 22 nr 37 Donderdag 29 september 2011 Oplage 111.800 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato toerentallen gevonden en ook dat draagt bij aan een zo efficiënt mogelijk gebruik van iedere liter dieselolie. Natuurlijk hoort ook een start/stop systeem tot de stan daardspecificaties. Wie zichzelf bovendien in toom kan houden, moet met de nieuw Mercedes ML 25 Logisch vervolg bereiding, kaartlezer, Bluetooth audio streaming en telefoonvoorbereiding. De Audi A1 Connect heeft voor de ge noemde aanschafprijs de 86 pk sterke 1,2 liter TFSI motor, maar is er ook met 122 pk 1.4 TFSI en de 1.6 TDI met 90 is uitzonderlijk veel fraaier en hoogwaardiger is. Het ben- wicht van ruim zineaanbod blijft voorlopig beperkt tot de ML 350 met een eveneens nieuwe V6 van 3,5 liter en 306 pk aan vermogen. Qua to taal rijgevoel doen beide V6-en nauwelijks voor elkaar onder, dat lezen we ook uit de j- prestatiecijfers die op hetzelfde niveau lig- wel sterk gen. Over enige tijd zal er zonder twijfel 'escilinder. een krachtige AMG-versie verschijnen, die beslist zuiniger zal zijn dan de vorige generatie, maar waarbij een zo laag mo gelijke CÓ2-uitstoot niet het uitgangspunt van de ontwikkeling is. Voortzetting Wat betreft vormgeving is de nieuwe ML duidelijk een voortzetting van de bestaan de lijn. Verwacht op dit vlak geen uitschie ters, de auto lijkt aan de buiten zelfs wat Lees verder op pagina 5 In een beperkte oplage levert Audi op dit moment de A1 Connect voor 18.900 euro. Deze versie is gebaseerd op de A1 Attraction en wordt standaard voorzien van lichtmetalen wielen, airconditio ning en een zogenaamde Commectivity pakket. Dat bestaat uit navigatievoor- ?reen moderne 7G-tronic'automaat worden on- op 13 kunnen halen en dat i: >n lut- der alle rijomstandigheden de optimale gezien formaat en een gewic allen gevonden en ook dat draagt 2.100 kg. Hoogwaardiger icaties. Wie zichzelf bovendien Ook in het rijgedrag kom je aan de vierpit- houden, moet met de nieuwe ter niets te kort, al missen we wel sterk 250 CDI gemiddeld zo’n 1 het machtige geluid van een zesc"..™. De auto haalt een top van 210 km/u en accelereert in negen tellen naar de 100 km/u. Daar is niets mis mee. Gelukkig biedt Mercedes die zo fel be geerde V6 diesel eveneens aan in de ML 350 CDI die ook voldoet aan de EU6 emis sienorm en met een C02-uitstoot van 179 g/km niet eens zoveel ongunstiger uitkomt qua verbruik. Het gewicht is vrijwel iden tiek, maar de prestaties liggen met 225 km/u en een acceleratie naar 100 in 7,4 seconden op een hoger niveau. De groot ste winst zit toch vooral in het geluid dat I generatie is een vertaling van het- zelfde concept naar de moderne r tijd met vooral nadruk op een lager i brandstofverbruik. De productie blijft gewoon in Amerika, daar waar de I meeste SUV's en crossovers worden afgezet. De nieuwe diesels zijn ech- ter speciaal op Europa afgestemd. Veel consumenten zijn nog steeds zeer ge- charmeerd van de stoere, grote SUV's liefst I gemaakt door merken uit de topklasse. Op I een goede manier reageren de verschil- I lende fabrikanten op druk van overheden I en milieuclubs. AdBlue I Want zeg nou zelf, de nieuwe Mercedes I ML is met een lengte van 4,80 meter I forse auto, maar het scheelt maar een luu- I tele vier centimeter in lengte met de 'mid- denklasse' Opel Astra Tourer. Die dus qua ruimtegebruik op de weg identiek is. Een auto als de ML gebruikt alleen meer ruim te in de hoogte en daar kan toch niemand bezwaar tegen maken. De andere klacht i betreft het gemiddelde brandstofverbruik en daaraan gekoppeld de milieubelasting, I maar met een C02-uitstoot van 158 g/km I verstomt ook op dit vlak de kritiek. I Voor het eerst komt Mercedes in dit seg- j I ment met een viercilinder diesel. Het gaat I om de krachtigste variant van de 2,1 liter I I die met twee turbo's tot een vermogen I I komt van 204 pk en veel belangrijker een I I koppel van 500 Nm al vanaf 1.600 tr/min. I I Door AdBlue toe te voegen, voldoet de I I krachtbron al aan de volgende milieunorm I F voor 2014 (Euro6). Door de krachtige I vierpitter bovendien te koppelen aan de 1 en 17 september jl. is Nelis Ver- teraf intermedium hadden moeten steken. hadden gemonteerd. De koplopers hadden bij de Hellendoom Rally op een Op klassementsproef Luttenberg zijn we een gat geslagen zodat we zaterdag vanaf tiende plaats algemeen geëindigd verrast - evenals vele andere rijders - door de achtste plek moesten beginnen aan een ijfde in de eigen klasse. Nelis Ver- een flinke regenbui. Ondanks de regen heb- inhaalrace. Concluderend kunnen we zeg- Jammer dat we vrijdagavond ben we ons redelijk kunnen handhaven in gen dat we een heel goeie wedstrijd heb- •tart een verkeerde bandenkeuze het middenveld maar moesten toch tijd ben gereden en zeker tevreden kunnen zijn -a. We vertrokken voor de eerste toegeven in vergelijking met de tweede se- met het resultaat in Hellendoorn.'' Meer op ln op harde slicks, terwijl we ach- rie proeven toen we wel de juiste banden de website: verkooijenrallysport.nl. sraf intermedium hadden mc lp klassementsproef Luttent ..rast - e een flinke regenbui. Onde ben we ons redelijk kum het middenveld maar moesten ‘—geven in vergelijking met de 1 roeven toen we wel de jr Was in 1997 de Mercedes M-klasse UI.NL >da ht

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 45