utotest
G!
"Éi
Volkswagen Golf Cabrio 1.4 TSI
■MF
RmbI
:eed
IOVA!
L.
p.-
DE AUTOMAAT DONDERDAG 22 SEPTEMBER 2011 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Merk en type:
Koppel:
Afmetingen:
Prestaties:
Verbruik:
CO2-uitstoot:
Prijs:
4 secor
laait v;
Langere voorwerpen
nopend!
i) 522 35 49
www.van-mossel.nl
Oirschot
(0499)57 571
Oisterwijk
Bedrijfswej
013 - 528 32 2
1390 a
118 kW/160 pk
bij 5.800 tr/min
240 Nm bij
2.000 tr/min
lengte 4,246 mtr,
breedte 1,782 mtr
1.403 kg
Fop Deal
tot wel p
1 seen autofabrikant een andere weg inslaat, pakt dat lang niet altijd goed
~t. Toch had Volkswagen geen klachten over de belangstelling voor de New
gjJ stie Cabrio en de Eos nadat de Golf Gabrio uit productie werd genomen.
a jaren van afwezigheid is de Golf Cabriolet nu weer helemaal terug, anders,
vertrouwd.
ia rd is zeer
kunststof-
r eenvoud,
afgelezen.
Biedt meer
dan je verwacht
KL--
Volkswagen Golf
Cabrio 1.4TSI
DSG
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
Vermogen:
Gewicht:
Aanhanggewicht: 1.400 kg
(geremd)
topsnelheid
216 km/u
acceleratie 0-100
in 8,4 sec.
stadscyclus
7,8 liter/100 km
buitenwegcydus
5,4 liter/100 km
gecombineerd
6,3 liter/100 km
148g/km
(B-label)
33.690 euro
3jo:
Garand
Sportiviteit is leuk, zolang het maar niet
ten. koste gaat van het rijcomfort. En op
dat vlak is het onderstel van de cabrio
helemaal op orde. Volkswagen heeft een
goede mix gevonden waardoor beide
werelden prima worden gecombineerd.
De nieuwe Golf Cabrio is te koop vanaf
27.290 euro voor de 1.2 TSI. De 1.4 TSI
staat in de prijslijst vanaf 31.390 euro
en inclusief DSG komt de auto op 33.690
euro. De auto kan ook als 1.6 TDI worden
gekozen vanaf 32.390 euro.
ueizoensonafhankelijk
De keuze voor een softtop zorgt er mede
voor dat het bagagevolume onafhankelijk jgOf
is van de stand van de kap. Die bedraagt
namelijk altijd 250 liter. Het kofferklep is
aan de kleine kant, dus is het meenemen XSËffi.
van flexibele bagage bijna een must. De
rugleuning van de achterbank kan in twee
gelijke delen worden neergeklapt, waarna
een bescheiden doorlaadmogelijkheid
ontstaat om langere voorwerpen mee te 86^
kunnen nemen.
Voorin hebben passagiers volop de ruimte.
Volkswagen zorgt voor goede stoelen
met
wor
materialen bekleed..cl i
bekend, gemaakt van I
fen en wordt gekenmerk
zodat het snel kan worden
I genot
F detail is verdwenen en daar zal nie-
|nd rouwig om zijn. De beschermende
pugel direct achter de portieren heeft
f veld moeten ruimen en is vervangen
ff beugels die bij een dreigende koprol
fwschijn komen. Dat geeft een nog
fier gevoel van vrijheid aan de Golf
p het verdwijnen van deze permanente
perming hebben de ontwerpers de
f hger kunnen construeren en staat
I vooruit onder een grotere hoek. Dat
pte zou kunnen betekenen dat de
Fjsting te ver het interieur in komt en
Rrlijk is bij in- en uitstappen, maar zo
[heeft Volkswagen het gelukkig niet
Fn komen. De Golf biedt in deze versie
[maximale genot van open rijden.
[dat gemak de mens dient, wordt ieder
Bnplaar voorzien van een elektrische
jaar lang, om precies te zijn, was
eld verstoken van een Golf Cabrio.
is volgens het merk gebaseerd op
sde generatie Golf, maar komt ook
k overeen met de open versie van de
I' A3. Uiteraard is de carrosserie vol-
S specifiek en niet van een bestaande
’afgeleid.
Volkswagen levert de nieuwe Golf Cabrio
louter met direct ingespoten turbomo
toren. Naast de 1,2 liter instapper die in
aanmerking komt voor 20 procent bijtel-
ling, staat de 1.4 TSI op de tweede trede.
Met een vermogen van 160 pk komt deze
motor niets te kort. Vooral niet vanwege
het uitstekende koppel van 240 Nm al bij
2.000 tr/min. Met de souplesse en de trek
kracht is er niets mis. Geen wonder dat de
100 km/u al na 8,4 seconden is bereikt en
de auto een top haalt van 216 km/u. Ter
uitbreiding van het comfortgevoel is de
/V TilburS
V- Ringbaan Noord 65
013 - 532 1411
De ppbouw is bekend met twee ronde
klokken voor snelheid en toerental en in
het midden een display. De middencon
sole omvat een fors digitaal scherm onder
meer voor het navigatiesysteem (optie).
Diverse aluminium accenten zorgen voor
de nodige afwisseling.
De Golf Cabrio heet een vierzitter te zijn.
De achterbank is keurig op twee personen
bemeten, maar de beenruimte is aan de
krappe kant bij langere voorpassagiers. Als
iedereen een beetje inschikt, lukt het wel.
bekende zeventraps DSG versnellingsbak
als optie beschikbaar. Deze sluit perfect
aan bij de motorische eigenschappen van
de 1.4 TSI. Natuurlijk kan er handmatig
worden geschakeld met flippers achter het
stuur, maar omdat de bak altijd bij de les
is en vliegensvlug schakelt, voel je je als
bestuurder daar nooit toe geroepen. De
bak heeft ook eer» Sport stand waarbij het
toerental binnen bereik van het maximale
koppel wordt gehouden en de Golf rond
uit sportief wordt.
kapbediening. De constructie is mooi een
voudig gehouden. In nog geen tien tellen
klapt het geheel tussen achterbank en
kofferdeksel, waarbij het voorste deel
van het dak meteen ter afdekking dient.
De kap is mooi dik uitgevoerd en goed
geïsoleerd waardoor de Golf Cabrio het
hele jaar door gereden kan worden.
ilkswagen zorgt voor goede stoelen I
“t een uitstekende zijdelingse steun. Ze
arden maar liefst met drie verschillende ShK
aterialen bekleed. Het dashboard is zeer SpP
fraaie k
rkt door
geme
vordt
I-
AV» Ktr “p