PARCOURS EN HINDERNISSEN SURVIVALRUN UDENHOUT 2011
'W
1
R
VOORWOORD
SURVIVALRUN DONDERDAG 15 SEPTEMBER 2011 PAGINA 3
m
el'
als
/an
Met sportieve survival-groet,
om
Jos Kuiper, voorzitter SAF
HINDERNISSEN
2
2a
8
een
ituatie en
Fietsrichting
Parcoursrichting
ABC D E F G
Splitsing of Samenkomst
■Jt 'Hot-Spot' hindernis (voor toeschouwers)
Fietsroute
■varing en
mail ons
921 en
onaal
eleide
beschikken
ians om
i@weijtmans
ijtmans.nl
N
b v
listen bij de
t. Daar werd
iep
me
strengen
al Bond Nederl.
ie namelijk bij aanc
laar is gaan we Ov!
4a
5
v
6
14
V
15
16
17
20
V Versf
21
22
23
ijn vast
id. Be
rnet touw, zijn
is meer aan het
anbanden. Een balk
jssen gehangen en
Want de
htige sport,
aker ook om
nogmaals vastgemaakt met
inband. Dat werkt erg goed.
Jos Kuiper, voorzitter SAF
■^3
)it wordt de 17e keer dat we onze wedstrijd in Udenhout or-
laniseren. Nog 3 jaar en dan zitten we aan het mooie getal van
!0 jaar. Er is heel veel veranderd als ik zo terug kijk. Ik zal eens
ijken of ik duidelijk kan maken hoe de voorbereiding voor de
tin "vroeger" in elkaar staken hoe dat nu is. Dan kan je zien dat
reorganisatie gegroeid is. Niet alleen in het aantal deelnemers
naar ook in heel veel andere opzichten.
=R 2011 PAGInL TILBURGSE KOERIER -
daarna p
een span
Vastmaken is makkelijker, sneller,
maar vooral veiliger dan met touw.
De materialen hangen of staan ge
sorteerd in de loods. Alle touwen, en
dat zijn er honderden, zijn gelabeld
qua lengte. Alle spanbanden staan
gesorteerd op lengtes, voor diverse
doeleinden, in stellingen.
De materialen
We gebruiken tegenwoordig alleen
nog maar kunststof touw, natuur-
touw is verboden door de bond. Na-
tuurtouw kan rotten in de kern en is
qua kwaliteit moeilijk te beoordelen
aan de buitenkant. Ook alte diktes
van de te gebruiken touwen zijr
gelegd door de survivalbond
halve dat we knopen i
we in Udenhout steeds
werken met spar
wordt in hijslus;
De jurering
Vroeger hadden alle pos
hindernissen een turflijst,
aangevinkt wiebij de hindernis was
aangekomen en wie deze hindernis
goed had genomen. Als na afloop
alle lijsten binnen waren, werden
ze verzameld en nagekeken. Samen
met de finish-tijden van de sporters
werden de uitslagen handmatig uit
gerekend middels een ingewikkeld
telsysteem. Het duurde vervolgens
uren voordat de uitslag bekend
was. Tegenwoordig hebben we een
draadloos computernetwerk. Alle
eindtijden worden meteen verwerkt
in een speciaal doorvoor geschreven
computerprogramma. Het klasse
ment wordt dus 'live' bijgehouden.
Als een sporter gefinisht is, kan hij
of zij op een groot flatscreen meteen
zien op welke plaats hij of zij (vöorlo-
pig) geëindigd is.
Het bouwen
Dat duurde in de beginjaren onge
veer 3 weken, elke avond en zaterdag
werd er aan het circuit gewerkt. Dat
is nu nog steeds zo. Vroeger namen
we een aanhanger. Die werd lukraak
Swing-over netje
Autoband swing-over
Touw swing-over
Steigerbuishindernis
2b Bosje'Kwekerij'
3 Spaanse ruiter
A Swing-over Netklim
Apenhang 'schuin op en neer'
Lastige apenhang
Verspost (water)
Laantje van Gils (swing-overs)
Enteren
Albatros Netklim
Autoband swing-over
Verspost
Belletje rinkelen Apenhang
Lastige swingovers
Lange apenhang
Gekruiste indianenbrug
Swing-over langs het water
illetoversteek Oversteek 2
Het afbreken
In de beginjaren van de run waren
we daar ook nog een fiks aantal we
ken mee bezig. De meeste mensen
waren nog moe van het bouwen
en voor het afbreken na de wed
strijd was niet zoveel animo meer.
Dit kwam dan helaas vaak op het
bordje van slechts een paar perso
nen en duurde dus relatief lang. Het
afbreken van het parcours gaat nu
heel anders. Als de laatste startgroe
vertrokken is staat er al een colonr
loaders, tractoren met platte wagens
V
9
10
11
12
13 Swing-over langs
13a Palletoversteek 1
Kraanhindernis
Verspost
2x Swing-over
Apenhang 'speciaal'
Overpaktouwen
18 Horizontaal net
19 Lean back balance
Bomensloot
''erspost (water)
Daknet
Apenhang kom
Slappe zak
Swing-over boven netje
23a Reuzenzwierwier (mim-run)
24 Boogschieten
25 Kasteellaantje
26 Hakhoutloop Duiker
(met hout door de duiker)
27 Hout hakken
28 Eindhindernis
1 De route
Bden beginne pakten we de moun-
Bainbike en gingen we een stukje
Bietsen. Zonder echte route in ons
Boofd, wel met een globaal idee.
re stapten op de fiets met een stuk
pier in de rugzak en begonnen te
toetsen en te krabbelen. Hier een
iuwnet, hier een horizontaal touw,
bar een waterdoorgang. En gaande
reg was de route klaar en de hinder-
issen in een middagje uitgedacht,
laar tegenwoordig maken we ge-
ruik van Google Maps. We meten
e diverse routes op, om zodoende
en parcours te krijgen dat voldoet
an de strengen eisen van de Survi-
rland (SBN). Daar zijn
aangesloten. Als dat
ook met de moun-
bike op pad. Nu bekijken we
per geplande hindernis of deze in
de praktijk ook wel gerealiseerd kan
worden. We hebben een digitale af
standsmeter bij ons om de afstanden
tussen de te gebruiken bomen op te
meten. Zodoende kan de materiaal-
man de juiste lengtes touw meege
ven, om te voorkomen dat we touw
mee krijgen dat nét te kort is of juist
veel te lang. Tevens bekijken we ter
plekke of de doorstroming van deel
nemers vlot genoeg kan verlopen.
Zo niet, dan wordt een hindernis in
meervoud uitgevóerd.
volgegooid met touwen en andere
spullen en we gingen aan de slagi
Twee ladders tegen twee bomen,
een houten balk op de armen en dan
omhoog lopen. Eenmaal op hoogte,
max. 4 meter, op de wiebelige lader
'even' die balk vastknopen. Dat viel
niet altijd mee en vaak waren we be
hoorlijk bezweet, niet alleen van de
fysieke inspanning maar ook van de
vraag; vallen we een keer naar bene
den of niet. Alles werd vastgeknoopt
met wat voor touw we ook maar op
de kar hadden liggen.Tegenwoordig
hangen we de balken al in de bomen
voordat de definitieve hindernissen
geknoopt gaan worden. Dit do.en we
m.b.v. tractoren of bouwkranen in
plaats die wiebelige ladders, en dat is
wel zo veilig. Als de bouwers samen
komen bij de loods waar alle spullen
liggen, dan staan de hindernissen
die die avond gemaakt moeten wor
den al klaar in rolcontainers. De spul
len worden in één van de legervoer
tuigen of aanhangers geladen en de
mensen kunnen ermee op pad. Vaak
zijn de wagens en aanhangers zelfs
al geladen met de juiste spullen en
kunnen de bouwers meteen vertrek
ken. Als de bouwers weg zijn gaan
de materiaalmannen aan de slag met
het verzamelen van de materialen
die de bouwers de volgende dag no
dig hebben.
van de regionale KPJ warm te draai
en. Die gaan achter de laatste groep
lopers aan. De loaders het eerst.
Daarmee maken we alle hindernis
sen los en leggen deze materialen
op de grond. De tractoren met de
platte wagens rapen die materialen
daarna op en voeren deze af naar de
loods. Daar staan weer mensen die
de spullen sorteren en in de loods
opbergen. Rond 20.00 uur krijgt de
lokale chinees'de grootste bestelling
van de week' en om 21.00 uur zitten
zo'n 40 personen op het start- en
finischterrein aan hun welverdiende
eten. Dan is het hele circuit opge
ruimd, fantastisch!
Conclusie
Er is in die 17 jaar dus veel veran
derd, in heel veel punten is de sur-
vivalrun gegroeid en/of verbeterd.
Zo zijn we bijvoorbeeld vanaf 2005
met ons evenement 'verhuisd' naar
de maand september i.p.v. de maand
mei (broedseizoen), om de stichting
'Het brabants Landschap' tegemoet
te komen. Want de natuur is en blijft
onze beste vriend. En nog zijn we
niet waar we graag willen zijn. We
zijn al één van de grootste (in aantal
len deelnemers) van de wedstrijden
in Nederland en België. Maar we wil
len ook gaan voor de best georgani
seerde wedstrijd. Zodat alle betrok
kenen, het bestuur van de bond en
alle deelnemers kunnen zeggen: "Die
gasten in Udenhout, die hebben het
pas goed voor elkaar!"
Ik wens de sporters een heel spor
tieve dag toe en de toeschouwers
een heel spectaculaire dag.
survivalsport is een prachtic
om te beoefenen, maar zek<=.
naar te kijken.
Steeg de Kok
UDENHOUT
^/c