PARCOURS EN HINDERNISSEN SURVIVALRUN UDENHOUT 2011 'W 1 R VOORWOORD SURVIVALRUN DONDERDAG 15 SEPTEMBER 2011 PAGINA 3 m el' als /an Met sportieve survival-groet, om Jos Kuiper, voorzitter SAF HINDERNISSEN 2 2a 8 een ituatie en Fietsrichting Parcoursrichting ABC D E F G Splitsing of Samenkomst ■Jt 'Hot-Spot' hindernis (voor toeschouwers) Fietsroute ■varing en mail ons 921 en onaal eleide beschikken ians om i@weijtmans ijtmans.nl N b v listen bij de t. Daar werd iep me strengen al Bond Nederl. ie namelijk bij aanc laar is gaan we Ov! 4a 5 v 6 14 V 15 16 17 20 V Versf 21 22 23 ijn vast id. Be rnet touw, zijn is meer aan het anbanden. Een balk jssen gehangen en Want de htige sport, aker ook om nogmaals vastgemaakt met inband. Dat werkt erg goed. Jos Kuiper, voorzitter SAF ■^3 )it wordt de 17e keer dat we onze wedstrijd in Udenhout or- laniseren. Nog 3 jaar en dan zitten we aan het mooie getal van !0 jaar. Er is heel veel veranderd als ik zo terug kijk. Ik zal eens ijken of ik duidelijk kan maken hoe de voorbereiding voor de tin "vroeger" in elkaar staken hoe dat nu is. Dan kan je zien dat reorganisatie gegroeid is. Niet alleen in het aantal deelnemers naar ook in heel veel andere opzichten. =R 2011 PAGInL TILBURGSE KOERIER - daarna p een span Vastmaken is makkelijker, sneller, maar vooral veiliger dan met touw. De materialen hangen of staan ge sorteerd in de loods. Alle touwen, en dat zijn er honderden, zijn gelabeld qua lengte. Alle spanbanden staan gesorteerd op lengtes, voor diverse doeleinden, in stellingen. De materialen We gebruiken tegenwoordig alleen nog maar kunststof touw, natuur- touw is verboden door de bond. Na- tuurtouw kan rotten in de kern en is qua kwaliteit moeilijk te beoordelen aan de buitenkant. Ook alte diktes van de te gebruiken touwen zijr gelegd door de survivalbond halve dat we knopen i we in Udenhout steeds werken met spar wordt in hijslus; De jurering Vroeger hadden alle pos hindernissen een turflijst, aangevinkt wiebij de hindernis was aangekomen en wie deze hindernis goed had genomen. Als na afloop alle lijsten binnen waren, werden ze verzameld en nagekeken. Samen met de finish-tijden van de sporters werden de uitslagen handmatig uit gerekend middels een ingewikkeld telsysteem. Het duurde vervolgens uren voordat de uitslag bekend was. Tegenwoordig hebben we een draadloos computernetwerk. Alle eindtijden worden meteen verwerkt in een speciaal doorvoor geschreven computerprogramma. Het klasse ment wordt dus 'live' bijgehouden. Als een sporter gefinisht is, kan hij of zij op een groot flatscreen meteen zien op welke plaats hij of zij (vöorlo- pig) geëindigd is. Het bouwen Dat duurde in de beginjaren onge veer 3 weken, elke avond en zaterdag werd er aan het circuit gewerkt. Dat is nu nog steeds zo. Vroeger namen we een aanhanger. Die werd lukraak Swing-over netje Autoband swing-over Touw swing-over Steigerbuishindernis 2b Bosje'Kwekerij' 3 Spaanse ruiter A Swing-over Netklim Apenhang 'schuin op en neer' Lastige apenhang Verspost (water) Laantje van Gils (swing-overs) Enteren Albatros Netklim Autoband swing-over Verspost Belletje rinkelen Apenhang Lastige swingovers Lange apenhang Gekruiste indianenbrug Swing-over langs het water illetoversteek Oversteek 2 Het afbreken In de beginjaren van de run waren we daar ook nog een fiks aantal we ken mee bezig. De meeste mensen waren nog moe van het bouwen en voor het afbreken na de wed strijd was niet zoveel animo meer. Dit kwam dan helaas vaak op het bordje van slechts een paar perso nen en duurde dus relatief lang. Het afbreken van het parcours gaat nu heel anders. Als de laatste startgroe vertrokken is staat er al een colonr loaders, tractoren met platte wagens V 9 10 11 12 13 Swing-over langs 13a Palletoversteek 1 Kraanhindernis Verspost 2x Swing-over Apenhang 'speciaal' Overpaktouwen 18 Horizontaal net 19 Lean back balance Bomensloot ''erspost (water) Daknet Apenhang kom Slappe zak Swing-over boven netje 23a Reuzenzwierwier (mim-run) 24 Boogschieten 25 Kasteellaantje 26 Hakhoutloop Duiker (met hout door de duiker) 27 Hout hakken 28 Eindhindernis 1 De route Bden beginne pakten we de moun- Bainbike en gingen we een stukje Bietsen. Zonder echte route in ons Boofd, wel met een globaal idee. re stapten op de fiets met een stuk pier in de rugzak en begonnen te toetsen en te krabbelen. Hier een iuwnet, hier een horizontaal touw, bar een waterdoorgang. En gaande reg was de route klaar en de hinder- issen in een middagje uitgedacht, laar tegenwoordig maken we ge- ruik van Google Maps. We meten e diverse routes op, om zodoende en parcours te krijgen dat voldoet an de strengen eisen van de Survi- rland (SBN). Daar zijn aangesloten. Als dat ook met de moun- bike op pad. Nu bekijken we per geplande hindernis of deze in de praktijk ook wel gerealiseerd kan worden. We hebben een digitale af standsmeter bij ons om de afstanden tussen de te gebruiken bomen op te meten. Zodoende kan de materiaal- man de juiste lengtes touw meege ven, om te voorkomen dat we touw mee krijgen dat nét te kort is of juist veel te lang. Tevens bekijken we ter plekke of de doorstroming van deel nemers vlot genoeg kan verlopen. Zo niet, dan wordt een hindernis in meervoud uitgevóerd. volgegooid met touwen en andere spullen en we gingen aan de slagi Twee ladders tegen twee bomen, een houten balk op de armen en dan omhoog lopen. Eenmaal op hoogte, max. 4 meter, op de wiebelige lader 'even' die balk vastknopen. Dat viel niet altijd mee en vaak waren we be hoorlijk bezweet, niet alleen van de fysieke inspanning maar ook van de vraag; vallen we een keer naar bene den of niet. Alles werd vastgeknoopt met wat voor touw we ook maar op de kar hadden liggen.Tegenwoordig hangen we de balken al in de bomen voordat de definitieve hindernissen geknoopt gaan worden. Dit do.en we m.b.v. tractoren of bouwkranen in plaats die wiebelige ladders, en dat is wel zo veilig. Als de bouwers samen komen bij de loods waar alle spullen liggen, dan staan de hindernissen die die avond gemaakt moeten wor den al klaar in rolcontainers. De spul len worden in één van de legervoer tuigen of aanhangers geladen en de mensen kunnen ermee op pad. Vaak zijn de wagens en aanhangers zelfs al geladen met de juiste spullen en kunnen de bouwers meteen vertrek ken. Als de bouwers weg zijn gaan de materiaalmannen aan de slag met het verzamelen van de materialen die de bouwers de volgende dag no dig hebben. van de regionale KPJ warm te draai en. Die gaan achter de laatste groep lopers aan. De loaders het eerst. Daarmee maken we alle hindernis sen los en leggen deze materialen op de grond. De tractoren met de platte wagens rapen die materialen daarna op en voeren deze af naar de loods. Daar staan weer mensen die de spullen sorteren en in de loods opbergen. Rond 20.00 uur krijgt de lokale chinees'de grootste bestelling van de week' en om 21.00 uur zitten zo'n 40 personen op het start- en finischterrein aan hun welverdiende eten. Dan is het hele circuit opge ruimd, fantastisch! Conclusie Er is in die 17 jaar dus veel veran derd, in heel veel punten is de sur- vivalrun gegroeid en/of verbeterd. Zo zijn we bijvoorbeeld vanaf 2005 met ons evenement 'verhuisd' naar de maand september i.p.v. de maand mei (broedseizoen), om de stichting 'Het brabants Landschap' tegemoet te komen. Want de natuur is en blijft onze beste vriend. En nog zijn we niet waar we graag willen zijn. We zijn al één van de grootste (in aantal len deelnemers) van de wedstrijden in Nederland en België. Maar we wil len ook gaan voor de best georgani seerde wedstrijd. Zodat alle betrok kenen, het bestuur van de bond en alle deelnemers kunnen zeggen: "Die gasten in Udenhout, die hebben het pas goed voor elkaar!" Ik wens de sporters een heel spor tieve dag toe en de toeschouwers een heel spectaculaire dag. survivalsport is een prachtic om te beoefenen, maar zek<=. naar te kijken. Steeg de Kok UDENHOUT ^/c

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 17