a| Autonieuws
BMW 1
ieuwe Fiat Panda is evolutie
Oer-Land Rover
serie
PIATA
v
krijgt opvolger
BB
j
Zelf
rijden?
Dealers
£5
=12011
DE AUTOMAAT DONDERDAG 1 SEPTEMBER 2011 PAGINA 5
1006
Vervolg van voorpagina
uimte
jste kei
wassen
en mag
ïen scherp
nogeens
d dealer
‘Ct OP
7
iw wegen-
Tony Vos
deaan-
20 procent
voor u een
jt zelfs
jw Ford
de voor-
ord.nl
'erence
a.
ision^
:rum
013-5959100
013-5443330
013-4652100
013-4634355
013-4647676
013-5470040
013-5959100
013-5351035
013-5321411
013-5840000
Email:
tonyvos@automedia.nl
Mercedes Rüttchen
Mitsubishi I Suzuki De Auto-Avenue
Nissan Denissen
Peugeot Vingerhoets
Saab Zuid Oost
Seat I Skoda Auto Noordhoek
Smart Rüttchen.....
Toyota Van Dorst Tilburg
Volkswagen Van Mossel Tilburg.
Volvo Van Roosmalen
Alfa Romeo-Fiat-Lancia VanDeVen013-5943980
Audi Audi Centrum Tilburg013-7500777
BMW I MINI Renova013-5422133
Chevrolet Auto Noordhoek Waalwijk-Tilburg 0416-651590
Chrysler I Dodge I Jeep Rüttchen013-5959100
Citroen Bertens013-5423030
Daihatsu IMG Bink 013-5420143
Ford P. van de Ven013-5943943
Jaguar Bogaers Jaguar Breda076-5263800
Kia Denissen013-4652100
Email:
advertentie@tilburgsekoerier.nl
ij- en achterruit, terwijl de
;n op bumpers en
’ijn. Datzelfde
dranden die i
-ge elementen
ol bij het dashboard,
stuurkussen ais alle
Tony Vos
Tel. 0495-430930
Postbus 2144, 6020 AC Budel
Het is veel automobilisten inmiddels
duidelijk dat mobiel bellen gevaar
lijk is voor de verkeersveiligheid. Wie
met een mobieltje aan het oor zit en
wordt opgemerkt door oom agent,
die mag een fikse boete verwachten.
Ik wil deze gang van zaken niet ter
discussie stellen, maar het bevreemd
mij zeer dat de toenemende elektro
nische voorzieningen in de auto nog
veel meer afleiden dan een mobiele
telefoon. Dat levert in de nabije'toe-
komst ongetwijfeld een groot aan
tal ongevallen op die gemakkelijk
voorkomen hadden kunnen worden.
Het navigatiesysteem is al langer
bekend. In het begin van dit feno
meen waren er nog auto's waar je
geen bestemming kon invoeren tij-
dens het rijden, maar daar is vrijwel
iedereen inmiddels vanaf gestapt.
We tikken allemaal vrolijk op het
schermpje en kijken dus niet op de
weg om alvast op pad te gaan. De
mogelijkheden van dat schermpje
in de auto worden steeds groter en
om deze te gebruiken moet er met
nadruk op gekeken worden. Neem
nu de nieuwe BMW 1-serie met de
mogelijkheid om in de auto Twitter
berichten te ontvangen, te lezen en
ook weer een aantal vaste berichten
uit te sturen. Niemand kan én een
berichtje lezen én meteen op de weg
letten. Maar BMW haalt de schou
ders op, het is gewoon de trend.
Toyota brengt dit soort technieken
nu ook op de nieuwe Yaris. Ook daar
lijkt het computerschermpje een
belangrijkere rol te spelen dan het
zicht op de weg. Verkeersveiligheid
verdwijnt zo naar de achtergrond en
zijn er weer andere geavanceerde
systemen nodig om ons allemaal
op de weg te houden en worden we
straks gereden in plaats van dat we
het nog zelf doen...
dit onderstel wel heel erg stug. De
motor is vanaf lage toerentallen al
helemaal bij de les en de bak schakelt
uitermate direct en trefzeker. Ook de
besturing is helemaal naar wens. De
BMW 118i is een echte rijdersauto
met z'n achterwielaandrijving. Uiter
aard zijn alle ondersteuningstechnie-
ken aanwezig om de auto op koers te
houden, maar diverse waakhonden
zijn geheel of gedeeltelijk uit te zetten
voor wie de uitdaging aan wil.
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013-5368805
Fax 013-5359985
dat de uiteindelijke, nieuwe Defender
waarschijnlijk sterk op deze DC 100 zal
lijken. Land Rover is er nog niet uit op
welk onderstel de nieuweling zal ko
men. Een nieuw platform is natuurlijk
mogelijk gezien de specifieke eisen die
aan een dergelijk model worden ge
steld, maar dat brengt wel aanzienlijke
kosten met zich mee. Over een paar
jaar zullen we het weten.
DE AUTOMAAT IS EEN UITGAVE VAN DE TILBURGSE KOERIER I.S.M. DEALER ASSOCIATIE TILBURG EN OMSTREKEN, VERSCHIJNT IN GEHEEL TILBURG, GOIRLE, RIEL, LOON OP ZAND,
UDENHOUT, BERKEL ENSCHOT, OISTERWIJK, MOERGESTEL, HILVARENBEEK EN HULTEN.
Bij aanvang komen er drie diesels,
allemaal de bekende 2 liter die 116,
143 en 184 pk leveren (260, 320 en
380 Nm aan koppel). De dikste diesel
voelden we aan de tand met een acht-
traps automaat. Een geweldige com
binatie, die echter een totaal andere
indruk achterlaat. Alles gaat zo stil en
gemakkelijk dat bijna een kil karakter
wordt opgewekt. Als bestuurder heb
Jein theorie wel de leiding in handen.
maar toch lijkt de auto het allemaal
zelf te doen. Prima voor iemand die
autorijden geen hobby vindt, maar
niet passend bij wat we van BMW ge
wend zijn.
Door de lage CO2-uitstoot van alle
motoren komt het gros van de-uitvoe-
ringen in aanmerking voor 20 procent
bijtelling. Alleen opties kunnen de
auto hiervan af brengen. BMW trekt
wat betreft het milieu alles uit de kast.
Dat begint uiteraard bij een standaard
start/stop systeem, maar het merk
lanceert ook de Eco Pro stand. In dat
geval reageert de motor minder fel op
bewegingen van het gaspedaal, scha
kelt de automaat anders en doet ook
de airco een stapje terug.
Over een paar weken staat de nieuwe
BMW 1 -serie bij de dealer in de show
room. De vanafprijs van de basis 116i
vijfdeurs bedraagt 27.950 euro. De
118i komt op 30.750 euro. Met 29.990
euro is de 116d zeer gunstig geprijsd.
De 120d standaard met automaat kost
38.510 euro.
Land Rover is druk bezig om een op
volger te maken voor de iconische
Defender. De eerste echte poging
daartoe is de DC 100 Concept die op
de IAA wordt getoond. De opvolger
van de oer-Land Rover moet in 2015
verschijnen. De DC 100 vormt hierbij
het beginpunt van het project. Maar
bij veel nieuwe auto’s bestaat het be
ginpunt uit het definitief maken van
de vormgeving. En dat wil zeggen
TILBURGSE KOERIER -
R S I en goed kijken, maar dit is daadwerke-
de nieuwe Panda die Fiat op de IAA
■9 n doop houdt. De vijfdeurs heeft vooral
ia profiel zijn vertrouwde uitstraling be-
>uden. De derde generatie is wat groter
worden, daar staan we niet van te kij-
n. De achterlichten vormen een verbin-
ng tussen de zij- en achterruit, terwijl dc
ote stootvlakken op bumpers en flanken
jereelementen zijn. Datzelfde geldt voor
hoekige spatbordranden die nadrukke-
i uitgebouwd zijn. Hoekige
eten ook een hoofdrol bij hel
mei de klokken, het Suuui^u
sters van bedieningselementen en de
lio zijn in dit thema opgetrokken.
t motorenprogramma omvat de tweeci-
ier TwinAir zonder en met turbo en 69
85 pk alsmede de 1,2 liter van 69 pk
entueel met LPG. Ook de 1,3 liter die-
is weer van de partij. Het programma
irdt zeer uitgebreid met drie uitrustings-
ianten, tien kleuren, vier interieurstijlen
verschillende wielopties. Een 4x4 komt
ter. Vanaf januari is de nieuwe Fiat Panda
rkrijgbaar.