utotest ZT Renault Grand Scénic 1.6 dCi HgM J I volgende stap in de goede richting ff l R2011 ITILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT' DONDERDAG 1 SEPTEMBER 2011 PAGINA 3 Technische gegevens: Merk en type: Renault Grand Scénic 1.6 dCi 1 1.598 a 96kW/130 pk Vermogen: bij 4.000 tr/min Koppel: 320 Nm bij 1.750 tr/min Afmetingen: lengte 4,560 mtr, breedte 1,845 mtr Gewicht: 1.487 kg Aanhanggewicht: 1.300 kg (geremd) Prestaties: topsnelheid 195 km/u acceleratie 0-100 in 10,5 sec. Verbruik: stadscyclus 5,1 liter/100 km buitenwegcydus 4,0 liter/100 km gecombineerd 4,4 liter/100 km 115g/km 31.990 euro 'oor TomTom imic Control AREND AUTO, UW OFFICIËLE RENAULT DEALER CO2-uitstoot: Prijs: Renault levert de 1.6 dCi in de Scénic in vier uitrustingsvarianten: Parisienne, Dynamique, Bose en Privilège. De basisprijs voor de korte Scénic bedraagt 30.990 euro. De Dynamique Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: Inieuwe 1.6 dCi staat nog maar aan het bin van z'n carrière. Niet alleen zullen pellen als de Mégane en Laguna van b motor in de nabije toekomst worden brzien, er zijn ook meerdere vermogens- lanten van in aantocht. Niet voor niets Inde Renaulfin de Captur concept een lirboversie goed voor 160 pk en een b-uitstoot van minder dan 100 g/km. motor uitschakelt als de versnellings- in de neutraalstand wordt gezet. starten gebeurt bijna ongemerkt. De We diesel is bijzonder stil en draagt rtoor bij aan het algehele comfort van raimtewagen. t betreft de prestaties is de nieuwe or ongekend krachtig. Niet alleen het "ogen van 130 pk spreekt boekdelen, ral het forse koppel van 320 Nm Is onderlijk voor een krachtbron van dit haat. I alternatieve manieren van wort hing ten spijt, valt de grootste Iwvinst nog steeds te behalen Igr het efficiënter maken van ver- Hngsmotoren. En dan kunnen In Nederland dieselmotoren nog basten, het terugdringen van |02-uitstoot gaat met een diesel ■nmaal sneller. Renault lanceert irom een splinternieuwe 1,6 Idle in de Scénic het spits mag F .presteren is dan ook geen enkel Heem. De auto gaat in 10,5 seconden r <fe 100 km/u en haalt een top van km/u. Wie overigens maximaal van de Ixci. kostenrijkiw arische krachten gebruik maakt, komt ódXïndstoS ldrlijk nooit aan het opgegeven brand- rerbruik van 1 op 22,7. Maar ook wie r* - 1 vn f naal ri^t' za' noo't aan c*eze gemeten BUKv f(le komen. Een gemiddelde van 1 op 5 eerder het resultaat. Dat is wellicht tegenvaller, maar ook de concurrentie FUikt fors meer dan volgens de offici- -cijfers wordt opgegeven. Door de hoge zitpositie hebben bestuur der en passagiers een royaal uitzicht. Het instrumentarium is uitgevoerd als een kleurenscherm midden op de console. De afleesbaarheid van de snelheid is goed, de overige instrumenten vragen wat meer Het concept van de Scénic en Grand Scénic is inmiddels zeer bekend. Al in 1996 lan ceerde Renault dit type auto en was daar door voorloper in het segment. Ook anno 2011 weet het merk zich prima tussen een grote groep concurrenten te handhaven. Nu moet gezegd worden dat de midden klasse ruimtewagen aardig uit z'n voegen is gegroeid. De korte versie van de Scénic is al flink groter dan de eerste generatie Espace uit de jaren tachtig. De Grand Scénic is nog een slag forser en meet 4,56 meter in lengte. Normaal gesproken gaat het bij dit model om een vijfzitter met drie afzonderlijke stoelen als achterbank. Deze kunnen los van elkaar worden versteld en verwijderd. Tegen meerprijs kan de Grand Scénic nog worden uitgerust met twee klapstoelen die een derde zitrij vormen. AREND AUTO aandacht. Het standaard geïntegreerde TomTom navigatiesysteem zit rechts naast het instrumentarium en is qua scherm groot genoeg om probleemloos de gege ven aanwijzingen te volgen. De bediening zit prettig dicht bij de bestuurder net onder de middenarmleuning. Overal en nergens heeft Renault opbergvakken in de Scénic gemaakt, niet alleen in de portieren, het dashboard en onder de armleuning, maar ook in de vloer. Verder horen er natuurlijk ook de klaptafeltjes achterin bij. Het bagagevolume is enorm en overtreft die van de grootste stationwa gons met minimaal 645 liter en maximaal 2.050 liter als de achterstoelen uit de auto zijn gehaald. Het is juist die flexibiliteit die de Scénic zo populair maakt. B dat laatste weet de Scénic 1.6 dCi ■niette komen, maar de motor voldoet 8an de CO2-norm om in aanmerking jomen voor 20 procent bijtelling bij Blijk gebruik. En heel veel van deze gaan een zakelijke weg. De nieuwe jel is verkrijgbaar in de normale Scénic ■leze Verlengde Grand Scénic. I is wat jnaar te bedenken valt om de tor schoon en zuinig te maken wordt or Renault ingezet. Dat begint al met i zo laag mogelijke interne wrijving, der wordt een nieuw soort oliepomp past die alleen z'n maximale opbrengst irt als dat nodig is. Daarmee wordt ndstof bespaard. De 1.6 dCi is ook eerste motor van Renault die wordt lerust met een start/stop systeem dat en Bose maken iedere keer stapjes van 1.000 euro, terwijl de Privilège op 34.490 euro uitkomt. De meerprijs voor de Grand op 1.000 euro uit. Z' Tv-I w iic komt i A’.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 47