utotest
ZT
Renault Grand Scénic 1.6 dCi
HgM
J
I
volgende stap in de goede richting
ff l
R2011
ITILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT' DONDERDAG 1 SEPTEMBER 2011 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Merk en type:
Renault Grand
Scénic 1.6 dCi
1
1.598 a
96kW/130 pk
Vermogen:
bij 4.000 tr/min
Koppel:
320 Nm bij
1.750 tr/min
Afmetingen:
lengte 4,560 mtr,
breedte 1,845 mtr
Gewicht:
1.487 kg
Aanhanggewicht: 1.300 kg
(geremd)
Prestaties:
topsnelheid
195 km/u
acceleratie
0-100 in 10,5 sec.
Verbruik:
stadscyclus
5,1 liter/100 km
buitenwegcydus
4,0 liter/100 km
gecombineerd
4,4 liter/100 km
115g/km
31.990 euro
'oor
TomTom
imic Control
AREND AUTO,
UW OFFICIËLE
RENAULT DEALER
CO2-uitstoot:
Prijs:
Renault levert de 1.6 dCi in de Scénic in vier
uitrustingsvarianten: Parisienne, Dynamique,
Bose en Privilège. De basisprijs voor de korte
Scénic bedraagt 30.990 euro. De Dynamique
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
Inieuwe 1.6 dCi staat nog maar aan het
bin van z'n carrière. Niet alleen zullen
pellen als de Mégane en Laguna van
b motor in de nabije toekomst worden
brzien, er zijn ook meerdere vermogens-
lanten van in aantocht. Niet voor niets
Inde Renaulfin de Captur concept een
lirboversie goed voor 160 pk en een
b-uitstoot van minder dan 100 g/km.
motor uitschakelt als de versnellings-
in de neutraalstand wordt gezet.
starten gebeurt bijna ongemerkt. De
We diesel is bijzonder stil en draagt
rtoor bij aan het algehele comfort van
raimtewagen.
t betreft de prestaties is de nieuwe
or ongekend krachtig. Niet alleen het
"ogen van 130 pk spreekt boekdelen,
ral het forse koppel van 320 Nm Is
onderlijk voor een krachtbron van dit
haat.
I alternatieve manieren van wort
hing ten spijt, valt de grootste
Iwvinst nog steeds te behalen
Igr het efficiënter maken van ver-
Hngsmotoren. En dan kunnen
In Nederland dieselmotoren nog
basten, het terugdringen van
|02-uitstoot gaat met een diesel
■nmaal sneller. Renault lanceert
irom een splinternieuwe 1,6
Idle in de Scénic het spits mag
F
.presteren is dan ook geen enkel
Heem. De auto gaat in 10,5 seconden
r <fe 100 km/u en haalt een top van
km/u. Wie overigens maximaal van de
Ixci. kostenrijkiw arische krachten gebruik maakt, komt
ódXïndstoS ldrlijk nooit aan het opgegeven brand-
rerbruik van 1 op 22,7. Maar ook wie
r* - 1 vn f naal ri^t' za' noo't aan c*eze gemeten
BUKv f(le komen. Een gemiddelde van 1 op
5 eerder het resultaat. Dat is wellicht
tegenvaller, maar ook de concurrentie
FUikt fors meer dan volgens de offici-
-cijfers wordt opgegeven.
Door de hoge zitpositie hebben bestuur
der en passagiers een royaal uitzicht. Het
instrumentarium is uitgevoerd als een
kleurenscherm midden op de console. De
afleesbaarheid van de snelheid is goed,
de overige instrumenten vragen wat meer
Het concept van de Scénic en Grand Scénic
is inmiddels zeer bekend. Al in 1996 lan
ceerde Renault dit type auto en was daar
door voorloper in het segment. Ook anno
2011 weet het merk zich prima tussen een
grote groep concurrenten te handhaven.
Nu moet gezegd worden dat de midden
klasse ruimtewagen aardig uit z'n voegen
is gegroeid. De korte versie van de Scénic
is al flink groter dan de eerste generatie
Espace uit de jaren tachtig. De Grand
Scénic is nog een slag forser en meet 4,56
meter in lengte. Normaal gesproken gaat
het bij dit model om een vijfzitter met drie
afzonderlijke stoelen als achterbank. Deze
kunnen los van elkaar worden versteld en
verwijderd. Tegen meerprijs kan de Grand
Scénic nog worden uitgerust met twee
klapstoelen die een derde zitrij vormen.
AREND AUTO
aandacht. Het standaard geïntegreerde
TomTom navigatiesysteem zit rechts naast
het instrumentarium en is qua scherm
groot genoeg om probleemloos de gege
ven aanwijzingen te volgen. De bediening
zit prettig dicht bij de bestuurder net
onder de middenarmleuning. Overal en
nergens heeft Renault opbergvakken in
de Scénic gemaakt, niet alleen in de
portieren, het dashboard en onder de
armleuning, maar ook in de vloer. Verder
horen er natuurlijk ook de klaptafeltjes
achterin bij. Het bagagevolume is enorm
en overtreft die van de grootste stationwa
gons met minimaal 645 liter en maximaal
2.050 liter als de achterstoelen uit de auto
zijn gehaald. Het is juist die flexibiliteit die
de Scénic zo populair maakt.
B dat laatste weet de Scénic 1.6 dCi
■niette komen, maar de motor voldoet
8an de CO2-norm om in aanmerking
jomen voor 20 procent bijtelling bij
Blijk gebruik. En heel veel van deze
gaan een zakelijke weg. De nieuwe
jel is verkrijgbaar in de normale Scénic
■leze Verlengde Grand Scénic.
I is wat jnaar te bedenken valt om de
tor schoon en zuinig te maken wordt
or Renault ingezet. Dat begint al met
i zo laag mogelijke interne wrijving,
der wordt een nieuw soort oliepomp
past die alleen z'n maximale opbrengst
irt als dat nodig is. Daarmee wordt
ndstof bespaard. De 1.6 dCi is ook
eerste motor van Renault die wordt
lerust met een start/stop systeem dat
en Bose maken iedere keer stapjes van
1.000 euro, terwijl de Privilège op 34.490
euro uitkomt. De meerprijs voor de Grand
op 1.000 euro uit.
Z' Tv-I
w
iic komt i
A’.