Autotest Iff® bijzonder Lancia Ypsilon TwinAir Platinum ce 11 PAGINA 2 DE AUTOMAAT DONDERDAG 25 AUGUSTUS 2011 PAGINA 3 Technische gegevens: Merk en type: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: acceleratie 0-100 in 11,9 sec. Verbruik: C02-uitstoot: Prijs: graag! beperk van c Pruttelend SEAT SERVICE hen van de Ven enz De Lancia Ypsilon heeft z'n 25ste verjaardag bereikt, maar wel verdeeld over vier generaties. Het nieuwe model blijft bijzonder van vorm en lekker compact, maar slaat meteen ook andere wegen in. De vraag is of Lancia met deze auto nu eens niet alleen de eigen Italiaanse markt succesvol kan bewerken? Lancia Ypsilon TwinAir Platinum lengte 3,842 mtr, breedte 1,666 mtr stadscyclus 5,0 liter/100 km 63 kW/85 pk bij 5500 tr/min 145 Nmbij 1.900 tr/min buitenwegcydus 3,8 liter/100 km gecombineerd 4,2 liter/100 km 99 g/km (A-label) 16.600 euro S.WP*5r d.YWA 45.WW» hg DE TILBURGSE KOERIER - outogroep 1 E I 950 kg Aanhanggewicht: 750 kg (geremd) Prestaties: topsnelheid 176 km/u Motorisch biedt Lancia in de Ypsilon twee mogelijkheden, die beiden in aanmer king komen voor vrijstelling van BPM en wegenbelasting. De vertrouwde viercilin- Natuurlijk past Lancia deze nieuwe motor toe om het brandstofverbruik zo laag mogelijk te krijgen. Volgens de meetcy- dus zou het model genoegen moeten nemen met niet meer dan 1 liter op 23,8 kilometer. Dat blijkt een utopie als we bij het aftanken constateren dat 1 op 15 in de praktijk realistischer is. Een zesbak en beter in het zicht geplaatste scha- kelindicator zouden hier wellicht kunnen helpen. Lancia heeft de prijsopbouw van de nieuwe Ypsilon zeer overzichtelijk gehou den. De Gold uitvoering kost 15.000 euro ongeacht de gekozen motor, terwijl de Platinum 16.600 euro moet opbrengen vanwege zijn rijkere uitrusting. De gerobo tiseerde vijfbak kost öp de TwinAir slechts 900 euro extra. Laat Italianen maar auto's ontwerpen, ze durven tenminste fantasievol te zijn in vormen en materialen. De Ypsilon laat dit duidelijk merken. Het instrumentarium verhuisde al enkele generaties terug naar .j,het midden van het dashboard en is daar 'an geplaatste koplampen. gebleven. De nieuwe Ypsilon heeft een gaat al bol over in het dak fors bemeten geheel met traditionele, ieren nadrukkelijk afloopt. ronde klokken. Die zijn vooral door hun latuurlijke beweging vloeit opstelling middelmatig afleesbaar, terwijl in de achterruit die minder de schakelindicator zo uit het zicht is vijfde deur. De achterlicht- geplaatst dat de adviezen intuïtief niet p de schermen, terwijl de zullen worden gevolgd. De middenconsole inclusief de uitloper voor de versnellings pook is uitgevoerd in glanzend zwart, een materiaal waar je heel snel vette vingers op ziet. Hier zijn onder meer de bedie ning van audio en klimaat te vinden. De console voor de pook is behoorlijk breed waardoor met name de bestuurder rechts een beperkte knieruimte heeft. Een van de mogelijke kleuren voor de bekleding is stemmig donker bruin. Bij de Platinum wordt de middenbaan in leer uit gevoerd met een bijzonder patroon in het stiksel. Het lijkt alsof deze middenbaan hoger ligt dan de randen en daardoor ontbreekt de nodige zijdelingse steun. De ruimte op de achterbank is voor de benen voldoende, maar het sterk aflopende dak eist hier z'n tol, zodat volwassenen vrijwel zonder uitzondering met het hoofd het plafond raken. De bagageruimte heeft met 245 liter een redelijke inhoud. der 1,2 liter is uitgerust met een af-fabriek ingebouwde LPG-installatie. De 0,9 liter tweecilinder is veel recenter van datum en komt met turbo aan een schappelijk vermogen van 85 pk en een keurig koppel van 145 Nm al bij 1.900 tr/min. Gezien het feit dat de auto maar 950 kg weegt, weet Lancia hier prima prestaties uit te halen. In 11,9 seconden staat de 100 km/u op de teller en de auto topt op 176 km/u. De tweecilinder maakt een pruttelend geluid dat gelukkig niet storend is. Wel moet je als bestuurder in het begin even zoeken waar de juiste schakelmomenten liggen omdat je gehoor je hier wel eens voor de gek houdt. De handgeschakelde vijfbak laat zich naar behoren bedienen, alleen is de stuurbekrachtiging niet overdreven communicatief. Aantal cilinders: 2 in lijn Cilinderinhoud: 875 cc onderkant van de achterbumper de vorm De vorige generatie Lancia Ypsilon liep van een diffuser heeft, maar dat niet is. qua techniek in de pas met de Fiat Punto, Hierdoor wordt het geheel optisch breder maar de auto doet nu een stapje terug gemaakt. De Ypsilon is behoorlijk hoog, en werd ontwikkeld op dezelfde basis als waardoor de verhoudingen anders zijn de Fiat 500. De bodemgroep is voor deze dan bij een gemiddeld model uit dit seg- auto wel verlengd simpelweg vanwege ment. Ondanks de grote 16 inch wielen op het feit dat de Ypsilon een vijfdeurs is dit exemplaar komen deze relatief klein geworden. over. Al bij al is de nieuwe Lancia Ypsilon alles behalve saai. Het is even afwachten Optisch breder of het grote publiek zich aangesproken voelt en bereid is voor het model wat In het compacte segment worden in meer te betalen dan voor de instappers bij Europa vrijwel alleen vijfdeursmodel de meeste concurrenten. len verkocht. In diverse landen is een auto met een lengte van 3,84 meter een Knieruimte gezinswagens, dus zijn de achterportieren broodnodig. Lancia heeft de twee extra deuren in het ontwerp een beetje weg gemoffeld door de portiergrepen in de roitomlijsting op te nemen. Vrijwel alles is bol en rond aan dit model. Het korte front begint met de typische Lancia grille met los daarvan geplaatste koplampen. Devoorruitstijlg dat naar achteren nadrukkelijk afloopt. In een haast natuurlijke beweging vloeit dit weer door in de achterruit die minder breed is dan de vijfde deur. De achterlicht- units liggen op de schermen, terwijl de Z1S8-RNN-8

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 27