Autotest
Iff®
bijzonder
Lancia Ypsilon TwinAir Platinum
ce
11 PAGINA 2
DE AUTOMAAT DONDERDAG 25 AUGUSTUS 2011 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Merk en type:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
acceleratie
0-100 in 11,9 sec.
Verbruik:
C02-uitstoot:
Prijs:
graag!
beperk
van c
Pruttelend
SEAT
SERVICE
hen
van de Ven
enz
De Lancia Ypsilon heeft z'n 25ste verjaardag bereikt, maar wel verdeeld over
vier generaties. Het nieuwe model blijft bijzonder van vorm en lekker compact,
maar slaat meteen ook andere wegen in. De vraag is of Lancia met deze auto
nu eens niet alleen de eigen Italiaanse markt succesvol kan bewerken?
Lancia Ypsilon
TwinAir Platinum
lengte 3,842 mtr,
breedte 1,666 mtr
stadscyclus
5,0 liter/100 km
63 kW/85 pk
bij 5500 tr/min
145 Nmbij
1.900 tr/min
buitenwegcydus
3,8 liter/100 km
gecombineerd
4,2 liter/100 km
99 g/km (A-label)
16.600 euro
S.WP*5r d.YWA 45.WW» hg
DE TILBURGSE KOERIER -
outogroep
1
E I
950 kg
Aanhanggewicht: 750 kg (geremd)
Prestaties: topsnelheid
176 km/u
Motorisch biedt Lancia in de Ypsilon twee
mogelijkheden, die beiden in aanmer
king komen voor vrijstelling van BPM en
wegenbelasting. De vertrouwde viercilin-
Natuurlijk past Lancia deze nieuwe motor
toe om het brandstofverbruik zo laag
mogelijk te krijgen. Volgens de meetcy-
dus zou het model genoegen moeten
nemen met niet meer dan 1 liter op 23,8
kilometer. Dat blijkt een utopie als we bij
het aftanken constateren dat 1 op 15 in
de praktijk realistischer is. Een zesbak
en beter in het zicht geplaatste scha-
kelindicator zouden hier wellicht kunnen
helpen.
Lancia heeft de prijsopbouw van de
nieuwe Ypsilon zeer overzichtelijk gehou
den. De Gold uitvoering kost 15.000 euro
ongeacht de gekozen motor, terwijl de
Platinum 16.600 euro moet opbrengen
vanwege zijn rijkere uitrusting. De gerobo
tiseerde vijfbak kost öp de TwinAir slechts
900 euro extra.
Laat Italianen maar auto's ontwerpen,
ze durven tenminste fantasievol te zijn
in vormen en materialen. De Ypsilon laat
dit duidelijk merken. Het instrumentarium
verhuisde al enkele generaties terug naar
.j,het midden van het dashboard en is daar
'an geplaatste koplampen. gebleven. De nieuwe Ypsilon heeft een
gaat al bol over in het dak fors bemeten geheel met traditionele,
ieren nadrukkelijk afloopt. ronde klokken. Die zijn vooral door hun
latuurlijke beweging vloeit opstelling middelmatig afleesbaar, terwijl
in de achterruit die minder de schakelindicator zo uit het zicht is
vijfde deur. De achterlicht- geplaatst dat de adviezen intuïtief niet
p de schermen, terwijl de zullen worden gevolgd. De middenconsole
inclusief de uitloper voor de versnellings
pook is uitgevoerd in glanzend zwart, een
materiaal waar je heel snel vette vingers
op ziet. Hier zijn onder meer de bedie
ning van audio en klimaat te vinden. De
console voor de pook is behoorlijk breed
waardoor met name de bestuurder rechts
een beperkte knieruimte heeft.
Een van de mogelijke kleuren voor de
bekleding is stemmig donker bruin. Bij de
Platinum wordt de middenbaan in leer uit
gevoerd met een bijzonder patroon in het
stiksel. Het lijkt alsof deze middenbaan
hoger ligt dan de randen en daardoor
ontbreekt de nodige zijdelingse steun. De
ruimte op de achterbank is voor de benen
voldoende, maar het sterk aflopende dak
eist hier z'n tol, zodat volwassenen vrijwel
zonder uitzondering met het hoofd het
plafond raken. De bagageruimte heeft met
245 liter een redelijke inhoud.
der 1,2 liter is uitgerust met een af-fabriek
ingebouwde LPG-installatie. De 0,9 liter
tweecilinder is veel recenter van datum
en komt met turbo aan een schappelijk
vermogen van 85 pk en een keurig koppel
van 145 Nm al bij 1.900 tr/min. Gezien het
feit dat de auto maar 950 kg weegt, weet
Lancia hier prima prestaties uit te halen.
In 11,9 seconden staat de 100 km/u op
de teller en de auto topt op 176 km/u. De
tweecilinder maakt een pruttelend geluid
dat gelukkig niet storend is. Wel moet je
als bestuurder in het begin even zoeken
waar de juiste schakelmomenten liggen
omdat je gehoor je hier wel eens voor de
gek houdt. De handgeschakelde vijfbak
laat zich naar behoren bedienen, alleen
is de stuurbekrachtiging niet overdreven
communicatief.
Aantal cilinders: 2 in lijn
Cilinderinhoud: 875 cc
onderkant van de achterbumper de vorm
De vorige generatie Lancia Ypsilon liep van een diffuser heeft, maar dat niet is.
qua techniek in de pas met de Fiat Punto, Hierdoor wordt het geheel optisch breder
maar de auto doet nu een stapje terug gemaakt. De Ypsilon is behoorlijk hoog,
en werd ontwikkeld op dezelfde basis als waardoor de verhoudingen anders zijn
de Fiat 500. De bodemgroep is voor deze dan bij een gemiddeld model uit dit seg-
auto wel verlengd simpelweg vanwege ment. Ondanks de grote 16 inch wielen op
het feit dat de Ypsilon een vijfdeurs is dit exemplaar komen deze relatief klein
geworden. over. Al bij al is de nieuwe Lancia Ypsilon
alles behalve saai. Het is even afwachten
Optisch breder of het grote publiek zich aangesproken
voelt en bereid is voor het model wat
In het compacte segment worden in meer te betalen dan voor de instappers bij
Europa vrijwel alleen vijfdeursmodel de meeste concurrenten.
len verkocht. In diverse landen is een
auto met een lengte van 3,84 meter een Knieruimte
gezinswagens, dus zijn de achterportieren
broodnodig. Lancia heeft de twee extra
deuren in het ontwerp een beetje weg
gemoffeld door de portiergrepen in de
roitomlijsting op te nemen. Vrijwel alles
is bol en rond aan dit model. Het korte
front begint met de typische Lancia grille
met los daarvan geplaatste koplampen.
Devoorruitstijlg
dat naar achteren nadrukkelijk afloopt.
In een haast natuurlijke beweging vloeit
dit weer door in de achterruit die minder
breed is dan de vijfde deur. De achterlicht-
units liggen op de schermen, terwijl de
Z1S8-RNN-8