utotest itroën DS4 1.6 VTi Chic S3 3 a goedbeterbertens.nl lis Ier S? 5? >2011 «PAG ■TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT DONDERDAG 18 AUGUSTUS 2011 PAGINA 3 Technische gegevens: n Andere draai! Merk en type: Citroen DS4 Cilinderinhoud: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Prestaties: Verbruik: C02-ufctoot Prijs: ciTRoën Behoorlijk stug Portierruiten Afwijkend aankleden rence 2.500,- 5,- 3 2.500,- 2.500,- iWest-Europa concentreert de markt zich steeds meer rond compact, zonder lat moderne automobilisten zich altijd in een grijze middenklasser willen ver- ■I wen. Citroen doet goede zaken met de nieuwe DS-reeks met inmiddels een weede model dat zich onderscheidt van de massa, de DS4. 0-100 in 10,8 sec. stadscyclus 8,3 liter/100 km buitenwegcydus 5,0 liter/100 km gecombineerd 6,2 liter/100 km 144g/km (B-label) 23.940 euro Citroen Bertens Oisterwijk Belgiestraat 8 5061 KG Oisterwijk T0I3-5II 1532 Het zal niemand verbazc, DS4 met verschillende m j De 1.4 VTi uit de C4 wor dit bijzondere model be VTi die met 120 pk en v> I van 160 Nm al keurig ook te merken - Gewicht: Aanhanggewicht: 1.450 kg. (geremd) topsnelheid 193km/u acceleratie 1.6 VTi Chic Aantal cilinders: 4 in lijn 1.598 cc 88kW/120 pk bij 6.000 tr/min 160 Nm bij 4.250 tr/min lengte 4,275 mtr, breedte 1,810 mtr 1.180 kg kijkopford.nl <1 10,8 seconden en een top van 193 km/u. Als enige uitvoering heeft de 1.6 VTi een handgeschakelde vijfbak. Uiteraard is er wel een schakelindicator op het dash board aanwezig en wie daar een beetje op let, komt tot een zeer keurig gemiddeld praktijkverbruik van ruim 1 op 13. Net als bij de DS3 is ook de afstemming van de DS4 anders in vergelijking met het technisch identiek C-model. De DS4 is voor een Franse auto behoorliib Dat is best e™" ““"non F niet verwond- model vooral klanten uit andere wil trekken. In ieder geval met een auto die zich keurig tussen mainstream en pro motoren, versnellingsbak- ophangingsystemen, delen en vérgaande elektronica vaker gedeeld door zoveel llende modellen binnen of zelfs onder concule- it dat vormgeving feitelijk —armee een automodel en. Citroen Bertens Tilburg Kapitein Hatterasstraat 21 5015 BB Tilburg T0I3 - 542 30 30 Onderstellen, r ten, complete I an interieurs wden steeds mogelijk verschille een autoconcern la's. Dat betekent het enige is waarn kh kan onderscheider Uhoewel de letters DS in de Citroën- *ereld magisch zijn, hebben de nieuwe 'S-modellen helemaal niets te maken met te historische 'snoek'. De DS4 is een 4,27 meter lange vijfdeurs die gebruik maakt an het onderstel van de nog niet zo lang leleden gelanceerde nieuwe C4. De pro xies zijn echter totaal veranderd omdat tementen van een vijfdeurs hatchback •orden gecombineerd met de daklijn van «n coupé en de hogere stand op de wie- sn van een crossover. Hierdoor ontstaat ®n aantrekkelijk en afwijkend ogende mto die tegelijk stoer en elegant is. nderdaad anders, maar niet zo dat velen PA AO letwegdraaien. Juist in tegendeel, cj wl omstanders vinden de DS4 erg mooi. --n het front zien we kenmerken die ook rbazen dat Citroen de lue motoren aanbiedt. vordt overgeslagen, .c. begint bij de 1.6 vooral een koppel ..__.ig is bedeeld. Dat is k te merken aan de prestaties zowel de praktijk als op papier: 0-100 in pen is er niet minder op geworden. De middenconsole omvat diverse displays en bedieningsknoppen voor de klimaat beheersing en audio eventueel aangevuld met het navigatiesysteem. Diverse mat aluminium accenten geven het geheel nog wat meer cachet. Wie overigens zijn of haar DS4 op een afwijkende manier wil aankleden, krijgt via de optielijst van Citroen afhankelijk van het uitrustingsni veau de nodige mogelijkheden. De stoelen voorin zitten uitstekend en bie den een prima zijdelingse steun, zodat er beslist ook sportief kan worden gereden. De ruimte op de achterbank is een mid denklasse waardig, ook wat betreft hoog te. Bovendien weet de Citroen DS4 goed mee te komen met zijn bagagevolume dat met 385 liter minimaal al behoorlijk is en maximaal groeit tot 1.021 liter. De aflopende daklijn vloeit voort in een flinke dakspoiler die weer de achterruit optisch kleiner maakt. Het ornament in de achterbumper rond de uitlaat is het zoveelste bewijs dat de DS4 iets bijzon ders is. Eens kijken of Citroen deze uitstra ling bevestigt met een overeenkomstig interieur én rijgedrag. Net als bij de DS3/C3 is ook het dashboard van de DS4 identiek aan dat van de nieuwe C4. Dat is helemaal geen schande, omdat het een zeer volwassen ogend geheel is gemaakt uit fraaie, zachte materialen. De blauw verlichte klokken zijn verdeeld over drie optisch gescheiden instrumenten. Het stuur mag dan wel weer een meedraaiend middenkussen hebben, het aantal knop- worden toegepast op de DS3. Een forse grille met stevig logo, aardig bemeten koplampen en andere details die voor een sportieve uitstraling zorgen. De wielkas ten komen door extra belijning in de spat borden imposant over. De achterdeuren liggen wat verscholen omdat de portier- kruk in de ruimomlijsting is opgenomen en de portierruiten niet geopend kunnen worden. mium plaatst. Op de snelweg is er prima grote afstanden mee te rijden, die mede door het goede meubilair comfortabel verlopen. Als de zon niet te fel schijnt, profiteren voorpassagiers van de verder in het dak doorgetrokken voorruit met extra zonwering voor als dat nodig is. De Citroen DS4 begint als 1.6 VTi Chic bij 23.940 euro en daaruit blijkt een bescheiden prijsverschil met de C4 met Franse auto behoorlijk stug. vergelijkbare motor. Dezelfde krachtbron even wennen en het is ook is er ook als meer complete So Chic voor iderlijk dat Citroën met dit 26.250 euro. Daarnaast kan de benzinerij- al klanten uit andere merken der eveneens kiezen voor de 156 en 200 pk 1.6 turbo voor respectievelijk 29.050 en 31.750 euro. «4

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 23