utotest
itroën DS4 1.6 VTi Chic
S3
3
a
goedbeterbertens.nl
lis
Ier
S?
5?
>2011 «PAG
■TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT DONDERDAG 18 AUGUSTUS 2011 PAGINA 3
Technische
gegevens:
n Andere draai!
Merk en type:
Citroen DS4
Cilinderinhoud:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Prestaties:
Verbruik:
C02-ufctoot
Prijs:
ciTRoën
Behoorlijk stug
Portierruiten
Afwijkend aankleden
rence
2.500,-
5,-
3 2.500,-
2.500,-
iWest-Europa concentreert de markt zich steeds meer rond compact, zonder
lat moderne automobilisten zich altijd in een grijze middenklasser willen ver-
■I wen. Citroen doet goede zaken met de nieuwe DS-reeks met inmiddels een
weede model dat zich onderscheidt van de massa, de DS4.
0-100 in 10,8 sec.
stadscyclus
8,3 liter/100 km
buitenwegcydus
5,0 liter/100 km
gecombineerd
6,2 liter/100 km
144g/km
(B-label)
23.940 euro
Citroen Bertens Oisterwijk
Belgiestraat 8
5061 KG Oisterwijk
T0I3-5II 1532
Het zal niemand verbazc,
DS4 met verschillende m
j De 1.4 VTi uit de C4 wor
dit bijzondere model be
VTi die met 120 pk en v>
I van 160 Nm al keurig
ook te merken -
Gewicht:
Aanhanggewicht: 1.450 kg.
(geremd)
topsnelheid
193km/u
acceleratie
1.6 VTi Chic
Aantal cilinders: 4 in lijn
1.598 cc
88kW/120 pk
bij 6.000 tr/min
160 Nm bij
4.250 tr/min
lengte 4,275 mtr,
breedte 1,810 mtr
1.180 kg
kijkopford.nl <1
10,8 seconden en een top van 193 km/u.
Als enige uitvoering heeft de 1.6 VTi een
handgeschakelde vijfbak. Uiteraard is er
wel een schakelindicator op het dash
board aanwezig en wie daar een beetje
op let, komt tot een zeer keurig gemiddeld
praktijkverbruik van ruim 1 op 13.
Net als bij de DS3 is ook de afstemming
van de DS4 anders in vergelijking met
het technisch identiek C-model. De DS4
is voor een Franse auto behoorliib
Dat is best e™" ““"non F
niet verwond-
model vooral klanten uit andere
wil trekken. In ieder geval met een auto
die zich keurig tussen mainstream en pro
motoren, versnellingsbak-
ophangingsystemen, delen
en vérgaande elektronica
vaker gedeeld door zoveel
llende modellen binnen
of zelfs onder concule-
it dat vormgeving feitelijk
—armee een automodel
en.
Citroen Bertens Tilburg
Kapitein Hatterasstraat 21
5015 BB Tilburg
T0I3 - 542 30 30
Onderstellen, r
ten, complete
I an interieurs
wden steeds
mogelijk verschille
een autoconcern
la's. Dat betekent
het enige is waarn
kh kan onderscheider
Uhoewel de letters DS in de Citroën-
*ereld magisch zijn, hebben de nieuwe
'S-modellen helemaal niets te maken met
te historische 'snoek'. De DS4 is een 4,27
meter lange vijfdeurs die gebruik maakt
an het onderstel van de nog niet zo lang
leleden gelanceerde nieuwe C4. De pro
xies zijn echter totaal veranderd omdat
tementen van een vijfdeurs hatchback
•orden gecombineerd met de daklijn van
«n coupé en de hogere stand op de wie-
sn van een crossover. Hierdoor ontstaat
®n aantrekkelijk en afwijkend ogende
mto die tegelijk stoer en elegant is.
nderdaad anders, maar niet zo dat velen
PA AO letwegdraaien. Juist in tegendeel,
cj wl omstanders vinden de DS4 erg mooi.
--n het front zien we kenmerken die ook
rbazen dat Citroen de
lue motoren aanbiedt.
vordt overgeslagen,
.c. begint bij de 1.6
vooral een koppel
..__.ig is bedeeld. Dat is
k te merken aan de prestaties zowel
de praktijk als op papier: 0-100 in
pen is er niet minder op geworden. De
middenconsole omvat diverse displays
en bedieningsknoppen voor de klimaat
beheersing en audio eventueel aangevuld
met het navigatiesysteem. Diverse mat
aluminium accenten geven het geheel
nog wat meer cachet. Wie overigens zijn
of haar DS4 op een afwijkende manier
wil aankleden, krijgt via de optielijst van
Citroen afhankelijk van het uitrustingsni
veau de nodige mogelijkheden.
De stoelen voorin zitten uitstekend en bie
den een prima zijdelingse steun, zodat er
beslist ook sportief kan worden gereden.
De ruimte op de achterbank is een mid
denklasse waardig, ook wat betreft hoog
te. Bovendien weet de Citroen DS4 goed
mee te komen met zijn bagagevolume dat
met 385 liter minimaal al behoorlijk is en
maximaal groeit tot 1.021 liter.
De aflopende daklijn vloeit voort in een
flinke dakspoiler die weer de achterruit
optisch kleiner maakt. Het ornament in
de achterbumper rond de uitlaat is het
zoveelste bewijs dat de DS4 iets bijzon
ders is. Eens kijken of Citroen deze uitstra
ling bevestigt met een overeenkomstig
interieur én rijgedrag.
Net als bij de DS3/C3 is ook het dashboard
van de DS4 identiek aan dat van de nieuwe
C4. Dat is helemaal geen schande, omdat
het een zeer volwassen ogend geheel is
gemaakt uit fraaie, zachte materialen. De
blauw verlichte klokken zijn verdeeld over
drie optisch gescheiden instrumenten. Het
stuur mag dan wel weer een meedraaiend
middenkussen hebben, het aantal knop-
worden toegepast op de DS3. Een forse
grille met stevig logo, aardig bemeten
koplampen en andere details die voor een
sportieve uitstraling zorgen. De wielkas
ten komen door extra belijning in de spat
borden imposant over. De achterdeuren
liggen wat verscholen omdat de portier-
kruk in de ruimomlijsting is opgenomen
en de portierruiten niet geopend kunnen
worden.
mium plaatst. Op de snelweg is er prima
grote afstanden mee te rijden, die mede
door het goede meubilair comfortabel
verlopen. Als de zon niet te fel schijnt,
profiteren voorpassagiers van de verder in
het dak doorgetrokken voorruit met extra
zonwering voor als dat nodig is.
De Citroen DS4 begint als 1.6 VTi Chic
bij 23.940 euro en daaruit blijkt een
bescheiden prijsverschil met de C4 met
Franse auto behoorlijk stug. vergelijkbare motor. Dezelfde krachtbron
even wennen en het is ook is er ook als meer complete So Chic voor
iderlijk dat Citroën met dit 26.250 euro. Daarnaast kan de benzinerij-
al klanten uit andere merken der eveneens kiezen voor de 156 en 200
pk 1.6 turbo voor respectievelijk 29.050
en 31.750 euro.
«4