3
5
7
VIIVII ICICI 1.
Lancia Flavia gaat
niet door
IR
IE
Range Rover Evoque
Smart komt met
verbeterde
elektrische Fortwo
BURGSE
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 22 nr 31 Donderdag 18 augustus 2011 Oplage 111.800
itroën DS4
Carrosserievarianten
Prius kan aan de stekker
Bloemdesign
jvrolet Cruze
Lees verder op pagina 5
electric drive «-
ïrlen
NL
teuwe diesel
)r Defender
In
de
topt
1140
Leer
»lf bij.
3 van
zeer
lelijk
AG
>TUS -
O UU
Past in het straatje
'Lancia Flavia die als concept op ba-
van de Chrysler 200 eerder dit je’'
Smart ontwikkelt
zitter gewoon dv
moet een-
variant lev
Ook dan gaat het om een Amc
basis, maar met een duidelijk
touch.
In het interieur
Uiteraard focus!
elt de elektrische twee-
door. Volger
voora| technisch
variant leverbaar worden die
aantallen geproduceerd gaat
Smart levert daarin een nieu1...
drijflijn die in samenwerking met U»wi
is ontwikkeld. De elektromotor levert
d. Cipier 20. eerder dli
'Genève werd getoond als sedan en korte tijd nog op de Europese markt te Ook dan gaat het om een Amerikaanse
'briolet, komt definitief niet in deze brengen. Daarom wacht Lancia tot 2013 basis, maar met een duidelijk Europese
•TO naar Europa. Het zou volgens voor een compleet nieuw model in het
één na. Het gaat in de heel range om de
2,2 liter viercilinder die onder meer ook in
de Freelander huist. De basisversie levert
al 150 pk en is als eD4 voorzien van een
start/stop systeem. Het koppel bereikt al
z'n maximale waarde van 380 Nm bij 1.750
tr/min. Met een top van 180 km/u en ac
celeratie naar 100 km/u in 11,2 seconden
is ook de basisversie alles behalve traag.
Deze motorvariant is er ook met vierwiel-
aandrijving en heet dan TD4 (3.000 euro
meerprijs). Het koppel ligt iets hoger met
400 Nm, zodat de uiteindelijke prestaties
op een nog iets hoger niveau liggen. De
topper in de dieselrange is de SD4 (weer
3.000 euro meer) die een vermogen levert
van 190 pk en een koppel van 420 Nm. De
prestaties worden hierdoor nog wat ver
beterd: 200 km/u, 0-100 in 10 seconden.
Er is sterk gekeken naar welke eisen de
nieuwe klantengroep stelt. De Evoque zal
deels door stadsbewoners worden gekocht
die altijd al graag een trendy crossover wil
den hebben, maar een grote Range Rover
nauwelijks in hun woonomgeving kunnen
parkeren. Daarnaast zal de Evoque beslist
worden ingezet als tweede auto binnen
gezinnen waar een andere Range Rover
het belangrijkste vervoermiddel is.
Dat betekent dat de fabrikant één mo-
delserie heeft gemaakt die zowel op dat Op de parkeerplaats alleen 1
vrouwen als mannen is afgestemd, op al- grijs en een enkele rode op trans
leenstaanden, koppels, maar ook families te wachten,
met kinderen. Dat is deels opgelost door
twee carrosserievarianten. De driedeurs
wordt coupé genoemd en heeft een wat
lager dak. De auto wordt ook als duurder
alternatief neergezet met een meerprijs
van 1.000 euro ten opzichte van de vijf- materialen die bij
deurs. Qua lengte zijn beide auto's iden- en dik tapijt horen
tiek en ook front en achterzijde zijn vrijwel Zelfs de vormgevir
gelijk. Wel zijn er verschillen in uitstraling
tussen de diverse uitrustingsvarianten. Zo
zijn er types met metaalkleurige accenten
of juist glanzend zwart. Middels het uit
gebreide optie- en accessoireprogramma
kan iedereen z'n Evoque naar eigen wens
aankleden. Bovendien levert Range R
een paar opvallende kleuren zoals
groen en fel blauw. Maar tijdens ons korte
bezoek aan de fabriek viel het meteen op
Er zijn maar weinig auto's die zo'n
lange, zichtbare aanlooptijd hebben
gekend als de Range Rover Evoque.
Maar in de loop van september staat
ie bij de dealer en mochten we 'm
recent in Wales beproeven als een
volwaardig Land Rover product.
Op basis van de Land Rover Freelander is
een hippe crossover ontstaan die recht
streeks is afgeleid van het LRX concept
model dat het merk al in januari 2008
aan het publiek toonde. De reacties waren
dermate enthousiast dat de ontwikkeling
werd doorgezet. Het merk had immers
niets te verliezen, de uiteindelijke Evoque
is een model dat met gaan ander product
uit de eigen stal vloekt.
55 kW en een koppel van 130 Nm.
.ulgend voorjaar nog geen dertien seconden staat
■"■!>ch aangepaste 100 km/u op de teller en de auto 1
uoi die in serieuze op 120 km/u. Als actieradius wordt
1 “’t worden. km opgegeven, maar dat zal beslist niet
een nieuwe aan- gelden als louter de topsnelheid wordt
werking met Bosch aangehouden. De nieuwe batterij zou
een korte laadtijd kennen.
i wit, zwart, Zeer licht beige met donker rood leer be-
tsport staan palen het beeld alsmede aluminiumkleu-
rige details met bloemdesign.
Motorische steunt de nieuwe Evoque op
twee peilers. Er is slechts één benzinever
sie. Het gaat dan om de 2 liter Ford Eco-
r is veel fantasie gestoken. boost motor die een flink vermogen levert
focust Range Rover op fraaie van 240 pk. De motor kan uitsluitend wor-
die bij het merk horen. Leer den gekocht met een zestraps sequenti-
r.,*. h::an er bijna als vanzelf bij. ele automaat die het comfort alleen maar
Zelfs de vormgeving en vlakverdeling van verhoogd. Dankzij het koppel van 340 Nm
de stoelen is in sommige varianten zeer voelt de krachtbron krachtig aan, sprint in
bijzonder. Verder biedt de Evoque redelijk 8,7 seconden naar de 100 km/u en heeft
de ruimte, ook op de achterbank van de een top van net geen 200 km/u. De vierci-
vijfdeurs is er voor volwassenen behoorlijk linder is alles behalve rumoerig en wordt
plek. Verder is de bagageruimte goed van uitsluitend gekoppeld aan permanente
formaat met minimaal 575 liter en is deze vierwielaandrijving.
Rover 'bak' netjes recht afgewerkt. En wie iets
s licht echt bijzonders wil, gaat voor de optionele Hoger niveau
interieurinrichting die in samenwerking
met Victoria Beckham is samengesteld. Dat laatste geldt ook voor alle diesels op