Rij impressie
ES
w*
I
Wp
I® Auto SwwldëYS
Éi
Hyundai Velos.er
I
-
an
JW
3
g\
BMW X3 motorisch
uitgebreid
wig
Juli draagt bij
aan verkoopgroei
11
-- -
F Test 'm bij ons!
DE AUTOMAAT DONDERDAG 11 AUGUSTUS 2011 PAGINA 7
2x 2
lie APK
isira
A
60-RSP4 [J
3.V.
T
jj ids meer bouwt Hyundai speciale
a lellen voor specifieke markten.
a it geval is de Veloster duidelijk
2j 5temd op de Amerikaanse
2j kt Maar niets belet de Europese
J ndai-organisatie om de originele
J pé ook in ons werelddeel te
L eren. Al was het alleen maar voor
■imago.
EOT
EMOTION J
S2011 .PAG*
JllBURGSE KOERIER -
^weringen
de 17 inch
sr daarmee
Ie enige echte Hyundai-dealer voor Tilburg en omstreken
Kraaivenstraat 16 5048 AB Tilburg - 013-5286900
De vrolijke noot
lelijk worde)
ddy wordt
id voorjaar il
emeten lim<
ierwielaand
een beter
lerbank me.
doorgaans niet gekocl
F'"’ i die veelvuldig van hur
-gg|
de eerste zeven maanden een groei
met 20,1 procent aan. In totaal zijn er
‘■jssen 1 januari en 31 juli in ons land
j,J.462 nieuwe auto's gekentekend. In
juli was Volkswagen het meest succes
vol gevolgd door Ford, Peugeot, Renault
en Toyota. Het best verkochte model
blijkt de Volkswagen Polo. Daarna
komen de Peugeot 107, Renault Twingo,
Volkswagen Golf en Ford Focus.
- - -‘TL;* 'l
toe zelfs iets te stug. tien tellen. De handgeschakelde zesbak
schakelt probleemloos en na een korte
Vermakelijk gewenningsperiode wordt de Veloster een
redelijk vermakelijk rijdende auto.
Voorin ligt bij alle uitvoeringen van Voorin biedt de Koreaan volop ruimte, ach-
Veloster de behoorlijk nieuwe 1,6 liter terjn is het met been-en hoofdruimte wat
benzine met directe inspuiting. Met een minder gesteld. De vormgeving van het
tmodel is, is het rijgedrag van vermogen van 140 pk en koppel van 167 dashboard sluit keurig aan bij de andere
beslist op niveau. Vering, dem- Nm komt de krachtbron zeer overtuigend modellen van het merk, maar aan wat
1 over. Dat wordt tevens bewezen door de kleine details is de Amerikaanse inborst
prestaties zoals een top van 201 km/u goed merkbaar. De gebruikte kunststoffen
en acceleratie naar 100 km/u in net geen lijken daar ook op afgestemd te zijn. We
moeten niet vergeten dat auto's als de
Veloster aan de basis van de Amerikaanse
markt staan en daar zeer betaalbaar zijn.
In Nederland zet Hyundai met deze nieu
weling wat hoger in en start bij 23.995
euro voor de instapper. Hyundai heeft een
aantal aansprekende, vrolijke kleuren in
het programma opgenomen, maar zoals
gebruikelijk durft bijna geen Nederlander
die te bestellen. Zwart en grijs zijn ook
beschikbaar! Bij de duurdere uitvoeringen
komt de kleur in de spaken van c'
lichtmetalen wielen terug, maar
gaat Hyundai net over de top.
Het zal niemand zijn ontgaan dat BMW gegaan, vanwege de lagere BPM is de
haar motorenpallet in diverse modél- prijs met 3.000 euro gezakt tot 49.200
series onder handen neemt,zo ook bij euro. Nieuw is ook de xDrive35d, een
de X3. De nieuwe 2 liter turbomotor zespitter goed voor 313 pk, die 70.500
krijgt een plek aan de basis in de xDri- euro kost en met een C-label nog steeds
ve20i. De qjeuwe krachtbron levert daar keurig scoort. De achttraps automaat is
184 pk. Door de lagere CO2-uitstoot is bij deze motor standaard en optioneel bij
niet alleen de C02-uitstoot flink omlaag de xDrive20i.
haam Veloster gebruikte Hyundai jaren ÉfHHK
ken al voor een concept. Het is overi-
is de bedoeling dat het op z'n Engels MRPCj
fdt uitgesproken. De coupé zit in de BfiMR
Menklasse en moet daar concurre-
met bijvoorbeeld de Renault Mégane
Dé waar de auto ook de nodige desig- I
nes van lijkt te hebben.
leuze rol
direct opvalt is dat de Veloster links
(portier heeft en aan de rechter kant 1
e stuks. Dat zorgt wellicht voor wat
plans in de uitstraling, maar brengt
L_wïre toegankelijkheid van de
net zich mee. Nu wordt een
is niet gekocht door men-
van hun achterbank
ruik maken, maar het geeft de auto
wat extra functionaliteit. De uitstra-
van de Veloster is laag en breed met
drillende elementen die wat gewen-
vragen. Het zal voor Hyundai dan ook
gemakkelijk zijn met dit model in het
ipese coupésegment een serieuze rol
aan spelen. Alleen al omdat in Europa
jpémodellen niet het broodje van de
Ber zijn.
basis staat de Veloster op het onder-
van de nieuwste Hyundai Accent, een
Bel dat op de Europese markt al even
■schrapt. Maar ondanks dat de Accent
Bbudgetmodel is,
■loster beslist op niveau. Vering, dem-
B en besturing komen zeer sportief
Ben in het geval van de 17 inch wielen
lage sectie banden is de auto af en
In de maand juni was er geen sprake
van verkoopgroei bij nieuwe personen
auto's, maar dat het resultaat van een tusse
heel jaar niet over slechts één maand 37(M
beoordeeld kan worden, is duidelijk te
zien aan de resultaten van afgelopen
juli. Toen werden er 42.281 nieuwe
personenauto's op kenteken gezet, een
winst met 3.794 eenheden, in procenten
9,9 procent. Tot nu geeft de teller voor