Autotest
Os
Mini Clubman Cooper SD
h*—Km
g'é-PVBll
if
JS 2011
DE AUTOMAAT- DONDERDAG 11 AUGUSTUS 2011 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
acceleratie
100 in 8,6 sec.
Verbruik:
C02-uitstoot:
Prijs:
/assen
in mag
Samenstellen
enscf
nog eens
dealer
:top
v wegen
de aan-
oor u een
t zelfs
v Ford
e voor-
rd.nl
rence
Half deurtje
imt
>te
ik al worden dieselrijders in ons land zwaarder belast, in veel van de
s omringende landen zijn juist diesels in het voordeel. Geen wonder dat
t aanbod aan diesels vaak groter is dan op onze prijslijsten vermeld.
di besloot Mini de 'grote' 2 liter diesel in al haar modelseries aan het
ïderlandse programma toe te voegen.
bij 1.750 tr/min
lengte 3,961 meter,
breedte 1,683 meter
topsnelheid
215 km/u
105 kW/.143 pk
bij 4.000 tr/min
305 Nm
stadscyclus
5,2 1/100 km
buitenwegcydus
3,9 1/100 km
gecombineerd
4,4 1/100 km
115 g/km (C-label)
33.740 euro
De 2 liter diese
cijfers a-
_pagi|ti lburgse koerier -
sel komt volgens de officiële
n C02-uitstoot van 115 g/km
■iant 2.0 Td
Bruin
Merk en type: Mini Clubman
Cooper SD
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.984 cc
1.210 kg
Aanhanggewicht 750 kg (geremd)
Prestaties:
dit geval de Clubman n
izondere uitstraling en afwijkende
in deuren. Want ook in de Mini hatch-
Kken cabrio kan de nieuwe, grote diesel
orden aangekruist.
alleen kan worden geopend als ook het
voorportier open staat.
Een veel gehoorde klacht over de normale
Mini is de uiterst bescheiden bagage
ruimte. Ook op dat vlak komt de Clubman
wat beter voor de dag. Een minimaal
volume van 260 liter achter de dubbele
achterdeuren en een maximum van 930
liter als de bank is neergeklapt zijn pas
send bij z'n formaat.
Wet meer kracht, meer lol!?
BMW levert dezelfde 2 liter diesel met
veel meer vermogen, bijvoorbeeld 184 pk
in de 3- en 5-serie. Wat dat betreft zijn
er voor de Mini nog extra mogelijkheden
met deze motor. Wellicht dat dit hogere
vermogen nog zal worden toegepast in
kennismaking met de 'dikke' diesel ook het origineel, de 2 liter, in de motor-
aat dus feitelijk los van de carrosserie- ruimte te laten zakken. Met 143 pk levert
1 m, in dit geval de Clubman met zijn deze machine aanzienlijk meer vermogen 'Wi'
bij 1.750 tr/min. Prima cijfers voor een
nog geen vier meter lange auto met een
gewicht van 1.210 kg. Dat is ook met-
een te merken aan de prestatiecijfers. Als
Clubman accelereert de grote diesel in 8,6 I
seconden naar de 100 km/u en zet een
topsnelheid neer van 215 km/u. Ook de
indruk die de motor in deze auto afgeeft
is uitermate sportief. De handgeschakelde
zesbak functioneert direct en vormt een
goed geheel met de krachtbron.
leer vermogen
korte tijd heeft Mini veel dieselnieuws.
t voor kort werd de 1,6 liter diesel
jekocht bij Peugeot. Maar mede omdat
aantallen, die Mini van zijn dieselvari-
iten verkoopt, fors toenemen werd het
•ndiger en interessanter zelf met pas-
nde diesels te komen. De vier cilinder
«el van BMW heeft een uitstekende
lam. Deze wordt als 2 liter toegepast in
in veelheid aan modellen. Omdat in een
rto van het Mini-for- J:
irgelijk grote diesel
ire variant gemaakt met 1,6 liter inhoud
e tegelijk met de facelift enige tijd terug
erd gelanceerd. Er is zelfs sprake van
eerdere vermogensvarianten.
5 de 1,6 liter in het vooronder p"'*
In kost het niet al te veel moeite
van 1 op 19 alle behalve teleur.
Mini koppelt deze krachtige diesel auto
matisch aan de Cooper S uitvoeringen en
dat zegt vooral iets over de afstemming
van het onderstel. Waar de One redelijk
comfortabel is en de Cooper al wat stug
ger is afgestemd, gaat de Cooper S hele
maal voor maximale dynamiek. Let wel,
dat geldt vooral voor de bestuurder, want
de erg stugge en harde vering en demping
zullen bij de passagiers de handen niet zo
snel op elkaar krijgen. Vooral niet op de
achterbank. Gelukkig is de ruimte daar
bij de Clubman wat royaler dan bij de
standaard Mini, maar erg ruim mag het
model beslist niet genoemd worden. De
bereikbaarheid van de achterbank is wat
verbeterd door het extra (halve) deurtje
aan de rechter zijde van de carrosserie dat
een nog meer op sportiviteit afgestemde
John Cooper Works uitvoering.
Wie de Clubman Cooper SD in de basisuit
voering kiest is 33.740 euro kwijt. Aan de
top van het programma staat de speciale
Hampton uitvoering die op 37.770 euro
uitkomt. Bijzonder aan de Hampton is zijn
kleurrijke aankleding, zowel buitenop als
in het interieur. Op de motorkap zien we
smalle donker paarse lijntjes die bijvoor
beeld ook op het dashboard terugkomen.
Verder komen we dezelfde kleur op het
hart van de wielen tegen en zijn er nog tal
van toevoegingen om een speciale sfeer in
deze Clubman te creëren. Overigens zijn er
nog meer varianten te leveren en schotelt
Mini een forse optielijst voor, zodat iedere
koper naar eigen smaak en portemonnee
een auto kan samenstellen.
ars toenemc
"ssanter t<=
\v.nen. De
heeft een
t als 2 liter 1
nodellen. G
formaat niet direct een cijfers aan een C02-uitstoot van 115 g/km MmmH
sel nodig is, is een klei- in de Clubman en dat betekent in ons C-
akt met 1,6 liter inhoud land dat deze Mini diesel in aanmerking 5- ‘-v
g komt voor 20 procent bijtelling. En juist aMgyggEg
._n dat feit zal toch nog de nodige liefhebbers
aantrekken. Het brandstofverbruik maakt
past, een diesel vaak extra aantrekkelijk. De ffijjjffiaB
e om Mini Cooper SD stelt met eën gemiddelde wmhm
68-PVB-3