3
TÉ
VILVI ICICI L
Volkswagen Beetle
5
I s
Hill
pel koopt niet Combo in
i
XI
he
3
id
vice
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 22 nr 30 Donderdag 11 augustus 2011 Oplage 111.800
Modern met historische link
lini Clubman Cooper SD
Stoer
I
Hyundai Veloster
motorisch uitgebreid
Cabrio komt
Lees verder op pagina 5
www.van-mossel.nl
Gordini-genen
doorgegeven aan Clio GT
Ondanks groot enthousiasme in
het begin, werd de Volkswagen
New Beetle geen enorm succes. De
vraag was daarom lange tijd of het
merk nog een derde oplage van de
historische Kever zou gaan maken.
Het antwoord is ja en staat vanaf
november in de showroom.
Oisterwijk
Bedrijfsweg 17
013 - 528 32 26
089
rdag
lOuur
Kafer,
~elan-
vï u^etle,
>le model
maar de
auto
type-
maar
jns zo
Biedt meer
an je verwacht
BURGSE
van 1
Mossel
n heeft drie uitrustingsvarian-
kbaar. Het grappige is dat op
niveau het dashboard, maar
De nieuweling zorgt meteen voor een
spraakverwarring. De oorspronkelijke
Volkswagen werd zonder typenaam ge
boren, maar kreeg al snel over de hele
wereld diverse bijnamen als Kever, Kafer,
Beetle, Cocdnelle etc. De in 1999 gelar
ceerde nieuwe oplage is de New Beetli
terwijl Volkswagen bij het actuele
simpelweg over Beetle spreekt, n.__.
klant zelf laat kiezen hoe zijn of haar au
heet. Er komen acht verschillende typ
plaatjes voor op de achtersteven, r-
daar tussen zit helaas niet het bij or
vertrouwd klinkende 'Kever'.
kkelde en gebouwde
'el, de Combo, krijgt --
■aar ook nu h./’.
samenwerking mei t
•brikant. Sterker nog, Ope
ter zitten. Alleen zit je met een lengte van
tegen de 1,80 meter al snel met het hoofd
tegen het dak. Een bezwaar van de New
Beetle was altijd de bescheiden bagage
ruimte en ook daaraan heeft Volkswagen
iets gedaan. Het volume is behoorlijk toe
genomen en bevindt zich op serieus mid
denklasse niveau.
enige volledig in eigen huis ont- s'-""
kkelde en gebouwde bestelauto van kopen.
nbo, krijgt een opvolger. aangepaste Doblo a
heeft Opel gekozen voor Geheel synchroon at
erking met een andere de Combo beschikba
jel heeft be-
Tilburg
vyv Ringbaan Noord 65
013-5321411
zich in diverse andere modellen al uitste
kend heeft bewezen. Het aardige is dat
deze motorvariant voldoet aan de normen
voor 20 procent bijtelling. Een trede ho
ger staat de 1.4 TSI die maar liefst 160 pk
voortbrengt en de Beetle naar een sportief
niveau tilt. Wie gaat voor de versie met
DSG-versnellingsbak valt eveneens binnen
de normen voor 20 procent. Tijdens de pre
sentatie stond alleen de meest krachtige
variant beschikbaar voorzien van de 2 liter
TSI motor die afkomstig is uit de Golf GTI
en 210 pk levert. Niet verwonderlijk dat
deze motor qua prestaties nergens moeite
mee heeft. Uiteraard komen er ook die
sels, zowel de 1.6 als 2.0 TDI zijn voorzien,
waarbij de lichtste met Blue Motion Tech
nology eveneens voor een lagere bijtelling
in aanmerking komt. En komt er weer een
cabrio? Ja zeker, die zou al volgend jaar
mei gereed moeten zijn.
Sport
Volkswagen
ten beschikt
het tweede
Heel aardig is de vormgeving van het
dashboard. Dat verwijst meer dan een
beetje naar de originele Kever. Het front
staat volledig rechtop en ook het traditi
onele dashboardkastje is weer helemaal
terug. De enkele, ronde klok waarin alle
boordinstrumenten zijn verenigd, is komen
te vervallen. In plaats daarvan een meer
traditionele unit met drie losse klokken.
De stoelen zorgen voorin voor een prima
zitpositie en ondersteunen uitstekend aan
de randen.
Volkswagen bouwt de nieuwe Beetle op
haar bekende middenklasse onderstel,
dat bijvoorbeeld ook bij de Golf wordt
gebruikt. Daarnaast is louter voor com
pacte turbomotoren gekozen, stuk voor
stuk met directe inspuiting. Dat betekent
aan de basis de 105 pk sterke 1.2 TSI die
Het is niet gemakkelijk voor ontwerpers om
van zo'n icoon een nieuwe oplage te ma
ken die enerzijds als een modern product
rijdt en overkomt en tegelijk beantwoordt
aan de verwachtingen die de moderne
automobilist eraan stelt qua vormgeving.
De oplossing ligt in een model dat sterker
dan de New Beetle in de buurt blijft van
de oorspronkelijke Kever. De nieuweling is
in alle richtingen groter geworden. Boven
dien staat de voorruit meer rechtop, is de
neus langer en wordt de daklijn niet tot op
de achterspatborden, maar helemaal tot
aan de bumper vloeiend doorgetrokken.
De ronde koplampen zijn weer present, de
nieuwe achterlichten zijn slechts een inter
pretatie van het origineel. Maar het is in
eerste aanblik voor iedereen duidelijk dat
het hier om een Kever gaat. Wel een auto
die er stoerder en sportiever uitziet dan z'n
voorgangers.
In het interieur is vooral de ruimtewinst
■■ft van belang. Het dashboard is veel minder
diep dan bij het vorige model en dat levert
I ruimtewinst op. Ook de grotere afmetin-
■P I gen hebben een positieve invloed. Voorin
I is het prima toeven, maar ook op de ach-
■■■M0 terbank kunnen twee volwassenen nu be
sloten de nieuwe Combo volledig in te bestelversies ook varianten op geel
kopen. Fiat gaat een op kleine details kenteken voor personenvervoer. Het
-Doblo aan Opel leveren. motorenprogramma loopt eveneens
aan de Doblo komt met de Italiaanse evenknie in de pas.
de Combo beschikbaar in twee lengte- De nieuwe Opel Combo wordt door Fiat
varianten en zijn er naast de gesloten in Turkije gebouwd.