3 TÉ VILVI ICICI L Volkswagen Beetle 5 I s Hill pel koopt niet Combo in i XI he 3 id vice Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 22 nr 30 Donderdag 11 augustus 2011 Oplage 111.800 Modern met historische link lini Clubman Cooper SD Stoer I Hyundai Veloster motorisch uitgebreid Cabrio komt Lees verder op pagina 5 www.van-mossel.nl Gordini-genen doorgegeven aan Clio GT Ondanks groot enthousiasme in het begin, werd de Volkswagen New Beetle geen enorm succes. De vraag was daarom lange tijd of het merk nog een derde oplage van de historische Kever zou gaan maken. Het antwoord is ja en staat vanaf november in de showroom. Oisterwijk Bedrijfsweg 17 013 - 528 32 26 089 rdag lOuur Kafer, ~elan- vï u^etle, >le model maar de auto type- maar jns zo Biedt meer an je verwacht BURGSE van 1 Mossel n heeft drie uitrustingsvarian- kbaar. Het grappige is dat op niveau het dashboard, maar De nieuweling zorgt meteen voor een spraakverwarring. De oorspronkelijke Volkswagen werd zonder typenaam ge boren, maar kreeg al snel over de hele wereld diverse bijnamen als Kever, Kafer, Beetle, Cocdnelle etc. De in 1999 gelar ceerde nieuwe oplage is de New Beetli terwijl Volkswagen bij het actuele simpelweg over Beetle spreekt, n.__. klant zelf laat kiezen hoe zijn of haar au heet. Er komen acht verschillende typ plaatjes voor op de achtersteven, r- daar tussen zit helaas niet het bij or vertrouwd klinkende 'Kever'. kkelde en gebouwde 'el, de Combo, krijgt -- ■aar ook nu h./’. samenwerking mei t •brikant. Sterker nog, Ope ter zitten. Alleen zit je met een lengte van tegen de 1,80 meter al snel met het hoofd tegen het dak. Een bezwaar van de New Beetle was altijd de bescheiden bagage ruimte en ook daaraan heeft Volkswagen iets gedaan. Het volume is behoorlijk toe genomen en bevindt zich op serieus mid denklasse niveau. enige volledig in eigen huis ont- s'-"" kkelde en gebouwde bestelauto van kopen. nbo, krijgt een opvolger. aangepaste Doblo a heeft Opel gekozen voor Geheel synchroon at erking met een andere de Combo beschikba jel heeft be- Tilburg vyv Ringbaan Noord 65 013-5321411 zich in diverse andere modellen al uitste kend heeft bewezen. Het aardige is dat deze motorvariant voldoet aan de normen voor 20 procent bijtelling. Een trede ho ger staat de 1.4 TSI die maar liefst 160 pk voortbrengt en de Beetle naar een sportief niveau tilt. Wie gaat voor de versie met DSG-versnellingsbak valt eveneens binnen de normen voor 20 procent. Tijdens de pre sentatie stond alleen de meest krachtige variant beschikbaar voorzien van de 2 liter TSI motor die afkomstig is uit de Golf GTI en 210 pk levert. Niet verwonderlijk dat deze motor qua prestaties nergens moeite mee heeft. Uiteraard komen er ook die sels, zowel de 1.6 als 2.0 TDI zijn voorzien, waarbij de lichtste met Blue Motion Tech nology eveneens voor een lagere bijtelling in aanmerking komt. En komt er weer een cabrio? Ja zeker, die zou al volgend jaar mei gereed moeten zijn. Sport Volkswagen ten beschikt het tweede Heel aardig is de vormgeving van het dashboard. Dat verwijst meer dan een beetje naar de originele Kever. Het front staat volledig rechtop en ook het traditi onele dashboardkastje is weer helemaal terug. De enkele, ronde klok waarin alle boordinstrumenten zijn verenigd, is komen te vervallen. In plaats daarvan een meer traditionele unit met drie losse klokken. De stoelen zorgen voorin voor een prima zitpositie en ondersteunen uitstekend aan de randen. Volkswagen bouwt de nieuwe Beetle op haar bekende middenklasse onderstel, dat bijvoorbeeld ook bij de Golf wordt gebruikt. Daarnaast is louter voor com pacte turbomotoren gekozen, stuk voor stuk met directe inspuiting. Dat betekent aan de basis de 105 pk sterke 1.2 TSI die Het is niet gemakkelijk voor ontwerpers om van zo'n icoon een nieuwe oplage te ma ken die enerzijds als een modern product rijdt en overkomt en tegelijk beantwoordt aan de verwachtingen die de moderne automobilist eraan stelt qua vormgeving. De oplossing ligt in een model dat sterker dan de New Beetle in de buurt blijft van de oorspronkelijke Kever. De nieuweling is in alle richtingen groter geworden. Boven dien staat de voorruit meer rechtop, is de neus langer en wordt de daklijn niet tot op de achterspatborden, maar helemaal tot aan de bumper vloeiend doorgetrokken. De ronde koplampen zijn weer present, de nieuwe achterlichten zijn slechts een inter pretatie van het origineel. Maar het is in eerste aanblik voor iedereen duidelijk dat het hier om een Kever gaat. Wel een auto die er stoerder en sportiever uitziet dan z'n voorgangers. In het interieur is vooral de ruimtewinst ■■ft van belang. Het dashboard is veel minder diep dan bij het vorige model en dat levert I ruimtewinst op. Ook de grotere afmetin- ■P I gen hebben een positieve invloed. Voorin I is het prima toeven, maar ook op de ach- ■■■M0 terbank kunnen twee volwassenen nu be sloten de nieuwe Combo volledig in te bestelversies ook varianten op geel kopen. Fiat gaat een op kleine details kenteken voor personenvervoer. Het -Doblo aan Opel leveren. motorenprogramma loopt eveneens aan de Doblo komt met de Italiaanse evenknie in de pas. de Combo beschikbaar in twee lengte- De nieuwe Opel Combo wordt door Fiat varianten en zijn er naast de gesloten in Turkije gebouwd.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 17