3 en Autonieuws Autoverkopen 2011 Wolvo S40/V50 met «extra uitrusting Nieuwe viercilinders n BMW 5-serie I Veilig op vakantie fr/ Minder files in 2011 - 3URGSE KOERIER DE AUTOMAAT DONDERDAG 21 JULI 2011 PAGINA 7 11-411648 L Control pnemotor pon pagh ■TILBL OLENSCHOT Ai TCO ^aP wordt het leveringsprograr lia van de BMW 5-serie uitgebreid m ■Ird aanzienlijk zuiniger zijn dan hun "■jeelal zescilinder voorgangers. Nieuw (Ide BMW 52 Od Efficient Dynamics jjoorzien van de bekende viërcilinder liesel die 184 pk levert en qua prestaties Het gaat op dit moment de goede kant op versnelde aanleg van extra rijstroken langs met de filezwaarte in ons land. Die ligt over diverse snelwegen z'n vruchten af. De A2 de eerste zes maanden van het jaar maar tussen Den Bosch en Amsterdam en de liefst 19 procent lager dan dezelfde periode A12 tussen Utrecht en Den Haag zijn hier vorig jaar. De ANWB geeft daarvoor verschil- goede voorbeelden van. Bij de A4 tussen lende verklaringen. Zo waren er minder Amsterdam en Den Haag blijft het nog spitsen met slecht weer en werpt ook de sukkelen, daar nam het aantal files juist toe. We kunnen het op de vingers van één hand uittellen dat de huidige Volvo S40 en V50 hun langste tijd hebben gehad. Beide modellen stammen immers al weer uit begin 2004. Daarom dat het Zweedse merk het duo in een extra complete Limited Edition op de markt zet naar keuze met de 2 liter benzinemotor of 1.6 DRIVe diesel. Dat levert een serie op van vier model len, te beginnen met de S40 2.0 voor 26.995 euro en 28.995 euro als diesel. De meerprijs voor de V50 bedraagt 1.000 euro. En wat krijgt de koper voor z'n geld: standaard 16 inch lichtmetaal, uitgebreide audio met Bluetooth, licht- en regensen- sor' lederen bekleding, stoelverwarming, r r*.navigatie en parkeersensoren. Het aardige I is dat de genoemde prijzen gelijk zijn I aan de bestaande versies zonder al deze extra's, zodat deze uitgebreide 'lijst' zon- I der bijbetaling wordt gemonteerd. Hoe grillig de autoverkopen kunnen verlopen, bewijst de afgelopen maand juni. Na vijf maan den van een forse verkooptoename, staat het resultaat voor juni op 0,1 procent verlies. Dit is vooral te herleiden naar allerhande verkoopbe vorderende acties die vorig jaar in die maand werden gehouden. Bovendien ontstond er vori ge maand wat onduidelijkheid over de nieuwe belastingmaatregelen en dat werkt ook altijd verkoopbeperkend, vooral bij de consument. De totaalteller voor het eerste half jaar staat nu op 328.545 eenheden en dat is een toename met 21,6 procent. Volkswagen, Peugeot en Renault bezetten in de eerste zes maanden de top 3, terwijl de modellen VW Polo, Renault Twingo en Peugeot 107 de dienst uitmaken. Allemaal auto's die verkrijgbaar zijn in uitvoeringen met vrijstelling van BPM en wegenbelasting. ,,-^am- niets te wensen over laat: 0-100 in 7,9 Dezelfde krachtbron met 245 pk en 350 ebreid met seconden. Het gemiddelde brandstof- Nm ligt in de nieuwe 528i. Deze snelle ndieuiter- verbruik ligt met 4,5 liter/100 km zeer variant verbruikt 6,8 liter/100 km en gunstig en dat laat zich vertalen in een met de achttraps automaat nog maar CO2-uitstoot van 119 g/km. De nieuwe 6,4 liter/100 km. Een aantal bestaande BMW 520i krijgt een 2 liter benzinemotor motoren krijgen er wat pk’s bij en de 4,4 met turbo die eveneens 184 pk aflevert liter V8 wordt eveneens verkrijgbaar in en goed is voor 270 Nm aan koppel. de 5-serie Touring. tussen A12 tu Amsterdam en sukkelen, daar n gemic 3t 4,5 iaat zie. at van 119 c teen 2 lï eveneens is voor 270 N Om probleemloos en veilig met de een autostoeltje mag zitten, kinderen op vakantie te gaan, is de limiet geldt als richtlijn om ove keuze van het juiste kinderzitje van ven dagelijks gebruik tegen te i groot belang. Volgens onderzoek van Moet c“. Maxi-Cosi ervaart 64 procent tijdens bijvoorbeeld tijd» de vakantierit stress doordat ze wor- langer zitten dan den afgeleid door de kinderen. Als kinderen veilig achterin de auto zit, geeft dat de ouders een stukje rust. Koop een kinderzitje met een Nederlandse gebruiksaanwijzing en onder meer de ANWB op de meest geschikt ue m uw kind mee naar de cf'- ..nderen tot 1,35 me clusief Ook Europa verplicht in een autostoeltje nooit op de groei, srvoerd worden. In maar zorg dat het vanaf het begin nrijk, Zwitserland, goed past bij het gewicht en lengte J—1 J— van u-* ,!J - ‘-J l"~ neter. Voor gro- toe ,5 tot circa 12 het -t vaste zijdelingse gewicht staat ling. Bij zitverho- keurmerk. Let i rugleuning, de juiste 1- :ers, is het risico het ge jong, monteert. ten teger geplaatst. Isofix is de Nederland! raadpleeg onder meer de ANWB en stoel Consumenten op de meest geschikte de v< aankoop. Neem uw kind mee naar de winkel. Ook kinderen tot 1,35 meter lengte moeten in Europa verplicht ir een kinderzitje vervoerd worden. Ir Duitsland, Oostenrijk, Zwit._.!_J, Luxemburg en Ierland geldt deze grens zelfs tot 1,50 me*" - tere kinderen van 3,5 v..« jaar bieden de zitverhogers met vaste rugleuning de meeste zijdelir steun en beschermir* - gers zonder vaste zogenaamde boosters, op verwondingen dusdanig groot dat de meerderheid v. de ANWB en de Consumentenbond jonge kinderen het dit type autozitje sterk afraden en - zelfs niet meer testen. Autozitjes die extra zijdelingse bescherming (side protection) bie den, verdienen de voorkeur. De FeroFix, het nieuwste autozitje van Maxi-Cosi, heeft deze technologie ingebouwd in de hoofdsteun. Met deze innovatieve veiligheidstechno- logie loopt het kind maar liefst 20 procent minder risico op hoofdletsel. Richtlijn Vaak wordt gezegd dat een baby kind zich tijdens niet langer dan twee uur per dag in of het onnodig w voor gingsvs Deze om overdre ven dagelijks gebruik tegen te gaan. Moet een kind een enkele keer, "orbeeld tijdens de vakantie, langer zitten dan is dat niet nadelig voor de gezondheid. Let altijd op de nieuwste Europese veiligheidseisen herkenbaar aan het oranje ECE-keuringslabel ECE R44/04. Neem bij aankoop van een kinder- -*">l de auto altijd mee en laat uv verkoper het gebruik inch-"”* de montage demonstreren, «uk gemak dient hier de mensen. Koop ->ltje noojt Op groej r_jt bij het gewicht en lengte het kind. Als het kind bijna is aan een groter autozitje, is de moeite waard voor de reis een grotere stoel te nemen. Het vicht staat aangegeven op het _.t voor vertrek op de e bevestigingswijze, want uit jenoemde onderzoek blijkt dat --‘--:J van ouders met éren het stoeltje verkeerd Baby's tot 13 kg moe- •n de rijrichting in worden Isofix is de metst eenvoudige en gebruiksvriendelijke manier om een zitje te installeren en te gebruiken. Een Isofix autozitje zet u eenmalig vast aan twee haken die zich bevin den tussen de rugleuning en de zitting van de achterbank. De twee haken zijn verbonden met de carros serie van de auto en zorgt daardoor voor een zeer stevige en veilige installatie. En tot slot, zorg dat uw kind zich tijdens de rit niet verveeld lig warm krijgt.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 31