3
en Autonieuws
Autoverkopen 2011
Wolvo S40/V50 met
«extra uitrusting
Nieuwe viercilinders
n BMW 5-serie
I
Veilig op vakantie
fr/
Minder files in 2011
-
3URGSE KOERIER
DE AUTOMAAT DONDERDAG 21 JULI 2011 PAGINA 7
11-411648
L Control
pnemotor
pon pagh
■TILBL
OLENSCHOT
Ai TCO ^aP wordt het leveringsprograr
lia van de BMW 5-serie uitgebreid m
■Ird aanzienlijk zuiniger zijn dan hun
"■jeelal zescilinder voorgangers. Nieuw
(Ide BMW 52 Od Efficient Dynamics
jjoorzien van de bekende viërcilinder
liesel die 184 pk levert en qua prestaties
Het gaat op dit moment de goede kant op versnelde aanleg van extra rijstroken langs
met de filezwaarte in ons land. Die ligt over diverse snelwegen z'n vruchten af. De A2
de eerste zes maanden van het jaar maar tussen Den Bosch en Amsterdam en de
liefst 19 procent lager dan dezelfde periode A12 tussen Utrecht en Den Haag zijn hier
vorig jaar. De ANWB geeft daarvoor verschil- goede voorbeelden van. Bij de A4 tussen
lende verklaringen. Zo waren er minder Amsterdam en Den Haag blijft het nog
spitsen met slecht weer en werpt ook de sukkelen, daar nam het aantal files juist toe.
We kunnen het op de vingers van één
hand uittellen dat de huidige Volvo S40
en V50 hun langste tijd hebben gehad.
Beide modellen stammen immers al weer
uit begin 2004. Daarom dat het Zweedse
merk het duo in een extra complete Limited
Edition op de markt zet naar keuze met de
2 liter benzinemotor of 1.6 DRIVe diesel.
Dat levert een serie op van vier model
len, te beginnen met de S40 2.0 voor
26.995 euro en 28.995 euro als diesel.
De meerprijs voor de V50 bedraagt 1.000
euro. En wat krijgt de koper voor z'n geld:
standaard 16 inch lichtmetaal, uitgebreide
audio met Bluetooth, licht- en regensen-
sor' lederen bekleding, stoelverwarming,
r r*.navigatie en parkeersensoren. Het aardige
I is dat de genoemde prijzen gelijk zijn
I aan de bestaande versies zonder al deze
extra's, zodat deze uitgebreide 'lijst' zon-
I der bijbetaling wordt gemonteerd.
Hoe grillig de autoverkopen kunnen verlopen,
bewijst de afgelopen maand juni. Na vijf maan
den van een forse verkooptoename, staat het
resultaat voor juni op 0,1 procent verlies. Dit is
vooral te herleiden naar allerhande verkoopbe
vorderende acties die vorig jaar in die maand
werden gehouden. Bovendien ontstond er vori
ge maand wat onduidelijkheid over de nieuwe
belastingmaatregelen en dat werkt ook altijd
verkoopbeperkend, vooral bij de consument. De
totaalteller voor het eerste half jaar staat nu op
328.545 eenheden en dat is een toename met
21,6 procent. Volkswagen, Peugeot en Renault
bezetten in de eerste zes maanden de top 3,
terwijl de modellen VW Polo, Renault Twingo
en Peugeot 107 de dienst uitmaken. Allemaal
auto's die verkrijgbaar zijn in uitvoeringen met
vrijstelling van BPM en wegenbelasting.
,,-^am- niets te wensen over laat: 0-100 in 7,9 Dezelfde krachtbron met 245 pk en 350
ebreid met seconden. Het gemiddelde brandstof- Nm ligt in de nieuwe 528i. Deze snelle
ndieuiter- verbruik ligt met 4,5 liter/100 km zeer variant verbruikt 6,8 liter/100 km en
gunstig en dat laat zich vertalen in een met de achttraps automaat nog maar
CO2-uitstoot van 119 g/km. De nieuwe 6,4 liter/100 km. Een aantal bestaande
BMW 520i krijgt een 2 liter benzinemotor motoren krijgen er wat pk’s bij en de 4,4
met turbo die eveneens 184 pk aflevert liter V8 wordt eveneens verkrijgbaar in
en goed is voor 270 Nm aan koppel. de 5-serie Touring.
tussen
A12 tu
Amsterdam en
sukkelen, daar n
gemic
3t 4,5
iaat zie.
at van 119 c
teen 2 lï
eveneens
is voor 270 N
Om probleemloos en veilig met de een autostoeltje mag zitten,
kinderen op vakantie te gaan, is de limiet geldt als richtlijn om ove
keuze van het juiste kinderzitje van ven dagelijks gebruik tegen te i
groot belang. Volgens onderzoek van Moet c“.
Maxi-Cosi ervaart 64 procent tijdens bijvoorbeeld tijd»
de vakantierit stress doordat ze wor- langer zitten dan
den afgeleid door de kinderen. Als
kinderen veilig achterin de auto zit,
geeft dat de ouders een stukje rust.
Koop een kinderzitje met een
Nederlandse gebruiksaanwijzing en
onder meer de ANWB
op de meest geschikt ue
m uw kind mee naar de cf'-
..nderen tot 1,35 me
clusief
Ook
Europa verplicht in een autostoeltje nooit op de groei,
srvoerd worden. In maar zorg dat het vanaf het begin
nrijk, Zwitserland, goed past bij het gewicht en lengte
J—1 J— van u-* ,!J - ‘-J l"~
neter. Voor gro- toe
,5 tot circa 12 het
-t vaste
zijdelingse gewicht staat
ling. Bij zitverho- keurmerk. Let
i rugleuning, de juiste 1-
:ers, is het risico het ge
jong,
monteert.
ten teger
geplaatst.
Isofix is de
Nederland!
raadpleeg onder meer de ANWB en stoel
Consumenten op de meest geschikte de v<
aankoop. Neem uw kind mee naar de
winkel. Ook kinderen tot 1,35 meter
lengte moeten in Europa verplicht ir
een kinderzitje vervoerd worden. Ir
Duitsland, Oostenrijk, Zwit._.!_J,
Luxemburg en Ierland geldt deze
grens zelfs tot 1,50 me*" -
tere kinderen van 3,5 v..«
jaar bieden de zitverhogers met vaste
rugleuning de meeste zijdelir
steun en beschermir* -
gers zonder vaste
zogenaamde boosters,
op verwondingen dusdanig groot dat de meerderheid v.
de ANWB en de Consumentenbond jonge kinderen het
dit type autozitje sterk afraden en -
zelfs niet meer testen.
Autozitjes die extra zijdelingse
bescherming (side protection) bie
den, verdienen de voorkeur. De
FeroFix, het nieuwste autozitje van
Maxi-Cosi, heeft deze technologie
ingebouwd in de hoofdsteun. Met
deze innovatieve veiligheidstechno-
logie loopt het kind maar liefst 20
procent minder risico op hoofdletsel.
Richtlijn
Vaak wordt gezegd dat een baby kind zich tijdens
niet langer dan twee uur per dag in of het onnodig w
voor
gingsvs
Deze
om overdre
ven dagelijks gebruik tegen te gaan.
Moet een kind een enkele keer,
"orbeeld tijdens de vakantie,
langer zitten dan is dat niet nadelig
voor de gezondheid.
Let altijd op de nieuwste Europese
veiligheidseisen herkenbaar aan
het oranje ECE-keuringslabel ECE
R44/04.
Neem bij aankoop van een kinder-
-*">l de auto altijd mee en laat
uv verkoper het gebruik inch-"”*
de montage demonstreren, «uk
gemak dient hier de mensen. Koop
->ltje noojt Op groej
r_jt bij het gewicht en lengte
het kind. Als het kind bijna
is aan een groter autozitje, is
de moeite waard voor de reis
een grotere stoel te nemen. Het
vicht staat aangegeven op het
_.t voor vertrek op de
e bevestigingswijze, want uit
jenoemde onderzoek blijkt dat
--‘--:J van ouders met
éren het stoeltje verkeerd
Baby's tot 13 kg moe-
•n de rijrichting in worden
Isofix is de metst eenvoudige en
gebruiksvriendelijke manier om een
zitje te installeren en te gebruiken.
Een Isofix autozitje zet u eenmalig
vast aan twee haken die zich bevin
den tussen de rugleuning en de
zitting van de achterbank. De twee
haken zijn verbonden met de carros
serie van de auto en zorgt daardoor
voor een zeer stevige en veilige
installatie. En tot slot, zorg dat uw
kind zich tijdens de rit niet verveeld
lig warm krijgt.