Autotest
iV\
Jeep Compass 2.4 Limited
0IVEN
I
ar.
TlLBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 21 JULI 2011 PAGINA 3
Technische gegevens:
Merk en type:
Jeep Compass 2.4
kwaliteit als nieuwe drijfveer
Limited CVT 4WD
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
2.359 cc
J dealer.
125 kW/17Ó pk
Vermogen:
bij'6.000 tr/min
Koppel:
220 Nm bij 4.500
tr/min
Afmetingen:
lengte 4,448 m.
breedte 1,812 m.
Gewicht:
1.505 kg
Aanhanggewicht: 1.500 kg
(geremd)
Prestaties:
topsnelheid
180 km/u
acceleratie
0-100 in 10,7 sec.
rence
Verbruik:
stadscyclus 11,3
liter/100 km
buitenwegcydus 7,0 liter/100 km
gecombineerd
8,6 liter/100 km
C02-uitstoot
199g/km (E-label)
Prijs:
35.990 euro
Lagere regionen
erieus
Met CVT
r 1.6 liter
pk,
age
wegen-
chts
I het eerste halve jaar heeft Jeep het qua verkopen aanzienlijk beter gedaan
i Europa. Dat zal deels liggen aan de nieuwe verbintenis met Fiat, maar ook
oor nieuwe modellen of het aanzienlijk opwaarderen van bestaande types,
e gefacelifte Compass is er een uitstekend voorbeeld van.
i aan de
/ESP/
2011 PAGII l1
Dnetic
(95 pk)
)5,-
L VANAF 1
P. MND. I
VANAF I
>5,-
uitstekende
>t 109 g/km
ling van 20
ie auto z
’eugeot 51..
orjaar bij de
crossovers van vooral
•che bodem. Die merken hebben
vormgeving en kwaliteit juist de
jaren vrij spel gehad en domineren
gment.
heeft gelukkig de olijke en wat
Een kentekengewicht van zo'n 1.500 kg is
in dit segment geen uitzondering. Volgens
de folder zou de 2.4 CVT 4WD 11,6
kilometer ver kunnen komen op één liter
benzine, in de praktijk blijft het verbruik
met 1 op 10 daar nog redelijk in de buurt.
p Amerikaanse klant maalt niet om
arde kunststoffen in een interieur, maar
ril wel de laatste gadgets en blingbling.
en Europese koper heeft een wat andere
ijk op de zaken en daarom heeft een
rigineel merk als Jeep jarenlang zich in
ns werelddeel de kaas van het brood
Ren eten.
vreemde uitstraling van het front
Compass laten varen. Daar voor
plaats hebben we nu een veel serieuzer
geheel gekregen, dat duidelijk is geïnspi
reerd op de nieuwe Grand Cherokee. De
zeven sleuven in de grille hebben keurig
een chromen omlijsting en ook de. recht
hoekige koplampen zorgen voor meer
distinctie. Het hele front is opnieuw van de
tekentafel gekomen. Dat geldt niet voor
de zijkant, waardoor het profiel nagenoeg
gelijk is gebleven. Toch past de nieuwe
voorzijde er prima bij.
De Compass heeft een voldoende com
fortabel geveerd onderstel, het is immers
een Amerikaan. Hinderlijke bewegingen
maakt de carrosserie daarbij niet in boch
ten of bij sterk afremmen.
Een van de belangrijkste veranderingen
vinden we bij de vernieuwde Compass in
het interieur. De auto heeft een compleet
nieuw dashboard gekregen dat vooral is
opgetrokken uit zachte, prettig aanvoe
lende materialen. Het goedkoop ogende
lichtgrijs heeft geplaatst gemaakt voor
zwart en dat zorgt bij elkaar voor een
kwalitatief veel betere uitstraling. Toch
past Jeep in de lagere regionen nog steeds
harde plastics toe. Het meubilair is op alle
zitplaatsen aan de vlakke kant en zoals
gebruikelijk is de lengte van de zitting van
de achterbank bescheiden. Wel heeft de
Compass daar voldoende hoogte zodat je
niet met de benen opgetrokken zit. Ook
de ruimte is voor vier tot eventueel vijf
De achterkant bleef meer bij het oude,
maar ook hier zijn er kleine verschillen bij
bumper, verlichting en de manier waarop
de typenaam is weergegeven. De verschil
lende chroomaccen- ten zijn zowel
-
vinden. Het
enige uiter
lijke verschil
geldt er voor
de 18 inch
lichtmetalen j
wielen die 1
alleen de
duurste vari-
j ant sieren.
JT Jeep levert
r de Compasj
w met zowel
voor- als
vierwiel-
aandrij-
9 ving. De
niet eerder
in Europa
geleverde 2 liter benzine heeft altijd
voorwielaandrijving, terwijl de bestaande
2.4 louter als 4WD wordt aangeboden.
De 2,1 liter diesel kan met beide syste
men worden gekozen. De 2,4 liter in het
vooronder van ons testexemplaar is een
oude bekende en was voorheen ook al
personen keurig in orde. Het standaard
bagagevolume is met 328 liter aan de
bescheiden kant. Na het neerklappen van
de achterbank in delen neemt dit naar een
keurige 1.269 liter toe.
De Limited heeft standaard lederen bekle
ding, naar keuze zwart of beige. Jammer
dat alleen daarvan het kwaliteitsgevoel
niet kan overtuigen. Er lijkt nauwelijks
verschil tussen het leer op rugleuning en
zitvlak en het kunstleer waarvan de zij-
en achterkant zijn opgetrokken. Andere
Limited elementen zijn een volledig auto
matische airco. Privacy Glass, elektrische
bestuurdersstoel, stoelverwarming en een
CD-wisselaar.
De Jeep Compass 2.4 Limited CVT 4WD
kost 35.990 euro. De Compass is als 2.0
Sport met handbak en voorwielaandr
ving echter al beschikbaar voor 26.9E
euro. Dieselrijders worden vanaf 34.91
euro bediend.
i Europese invloed en vooral de smaak
Italianen zijn ze in de Amerikaanse
- ^y-Jhoofdstad Detroit hard bezig het
ze® fcodellenprogramma meer geschikt te
1 508 haken voor de internationale markt. De
bij de Compass vormt al sinds zijn lancering één
Bmilie met de Patriot en Dodge Caliber.
#ndersteltechnisch is het drietal identiek
f* ook qua formaat ontlopen ze elkaar
veel. De Compass is 4,45 meter lang
TP concurreert
in de Compass verkrijgbaar. Deze levert
op papier een fors vermogen van 170 pk
en een prima koppel van 220 Nm. Bij de
Limited is deze motor vanzelf gekoppeld
aan een CVT, eentje met het oude karakter
van deze vinding. Dat betekent dat bij fors
accelereren het motortoerental tot vrijwel
maximaal toeneemt, om daarna weer
'e naar rustigere regionen terug te zakken.
Ie De motor lijkt daardoor de beloofde pit te
er missen, volgens Jeep accelereert de 2.4 in
10,7 seconden naar de 100 km/u en haalt
een top van 180 km/u.
FrggT
Bardoor met de
oor