Autotest iV\ Jeep Compass 2.4 Limited 0IVEN I ar. TlLBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT» DONDERDAG 21 JULI 2011 PAGINA 3 Technische gegevens: Merk en type: Jeep Compass 2.4 kwaliteit als nieuwe drijfveer Limited CVT 4WD Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 2.359 cc J dealer. 125 kW/17Ó pk Vermogen: bij'6.000 tr/min Koppel: 220 Nm bij 4.500 tr/min Afmetingen: lengte 4,448 m. breedte 1,812 m. Gewicht: 1.505 kg Aanhanggewicht: 1.500 kg (geremd) Prestaties: topsnelheid 180 km/u acceleratie 0-100 in 10,7 sec. rence Verbruik: stadscyclus 11,3 liter/100 km buitenwegcydus 7,0 liter/100 km gecombineerd 8,6 liter/100 km C02-uitstoot 199g/km (E-label) Prijs: 35.990 euro Lagere regionen erieus Met CVT r 1.6 liter pk, age wegen- chts I het eerste halve jaar heeft Jeep het qua verkopen aanzienlijk beter gedaan i Europa. Dat zal deels liggen aan de nieuwe verbintenis met Fiat, maar ook oor nieuwe modellen of het aanzienlijk opwaarderen van bestaande types, e gefacelifte Compass is er een uitstekend voorbeeld van. i aan de /ESP/ 2011 PAGII l1 Dnetic (95 pk) )5,- L VANAF 1 P. MND. I VANAF I >5,- uitstekende >t 109 g/km ling van 20 ie auto z ’eugeot 51.. orjaar bij de crossovers van vooral •che bodem. Die merken hebben vormgeving en kwaliteit juist de jaren vrij spel gehad en domineren gment. heeft gelukkig de olijke en wat Een kentekengewicht van zo'n 1.500 kg is in dit segment geen uitzondering. Volgens de folder zou de 2.4 CVT 4WD 11,6 kilometer ver kunnen komen op één liter benzine, in de praktijk blijft het verbruik met 1 op 10 daar nog redelijk in de buurt. p Amerikaanse klant maalt niet om arde kunststoffen in een interieur, maar ril wel de laatste gadgets en blingbling. en Europese koper heeft een wat andere ijk op de zaken en daarom heeft een rigineel merk als Jeep jarenlang zich in ns werelddeel de kaas van het brood Ren eten. vreemde uitstraling van het front Compass laten varen. Daar voor plaats hebben we nu een veel serieuzer geheel gekregen, dat duidelijk is geïnspi reerd op de nieuwe Grand Cherokee. De zeven sleuven in de grille hebben keurig een chromen omlijsting en ook de. recht hoekige koplampen zorgen voor meer distinctie. Het hele front is opnieuw van de tekentafel gekomen. Dat geldt niet voor de zijkant, waardoor het profiel nagenoeg gelijk is gebleven. Toch past de nieuwe voorzijde er prima bij. De Compass heeft een voldoende com fortabel geveerd onderstel, het is immers een Amerikaan. Hinderlijke bewegingen maakt de carrosserie daarbij niet in boch ten of bij sterk afremmen. Een van de belangrijkste veranderingen vinden we bij de vernieuwde Compass in het interieur. De auto heeft een compleet nieuw dashboard gekregen dat vooral is opgetrokken uit zachte, prettig aanvoe lende materialen. Het goedkoop ogende lichtgrijs heeft geplaatst gemaakt voor zwart en dat zorgt bij elkaar voor een kwalitatief veel betere uitstraling. Toch past Jeep in de lagere regionen nog steeds harde plastics toe. Het meubilair is op alle zitplaatsen aan de vlakke kant en zoals gebruikelijk is de lengte van de zitting van de achterbank bescheiden. Wel heeft de Compass daar voldoende hoogte zodat je niet met de benen opgetrokken zit. Ook de ruimte is voor vier tot eventueel vijf De achterkant bleef meer bij het oude, maar ook hier zijn er kleine verschillen bij bumper, verlichting en de manier waarop de typenaam is weergegeven. De verschil lende chroomaccen- ten zijn zowel - vinden. Het enige uiter lijke verschil geldt er voor de 18 inch lichtmetalen j wielen die 1 alleen de duurste vari- j ant sieren. JT Jeep levert r de Compasj w met zowel voor- als vierwiel- aandrij- 9 ving. De niet eerder in Europa geleverde 2 liter benzine heeft altijd voorwielaandrijving, terwijl de bestaande 2.4 louter als 4WD wordt aangeboden. De 2,1 liter diesel kan met beide syste men worden gekozen. De 2,4 liter in het vooronder van ons testexemplaar is een oude bekende en was voorheen ook al personen keurig in orde. Het standaard bagagevolume is met 328 liter aan de bescheiden kant. Na het neerklappen van de achterbank in delen neemt dit naar een keurige 1.269 liter toe. De Limited heeft standaard lederen bekle ding, naar keuze zwart of beige. Jammer dat alleen daarvan het kwaliteitsgevoel niet kan overtuigen. Er lijkt nauwelijks verschil tussen het leer op rugleuning en zitvlak en het kunstleer waarvan de zij- en achterkant zijn opgetrokken. Andere Limited elementen zijn een volledig auto matische airco. Privacy Glass, elektrische bestuurdersstoel, stoelverwarming en een CD-wisselaar. De Jeep Compass 2.4 Limited CVT 4WD kost 35.990 euro. De Compass is als 2.0 Sport met handbak en voorwielaandr ving echter al beschikbaar voor 26.9E euro. Dieselrijders worden vanaf 34.91 euro bediend. i Europese invloed en vooral de smaak Italianen zijn ze in de Amerikaanse - ^y-Jhoofdstad Detroit hard bezig het ze® fcodellenprogramma meer geschikt te 1 508 haken voor de internationale markt. De bij de Compass vormt al sinds zijn lancering één Bmilie met de Patriot en Dodge Caliber. #ndersteltechnisch is het drietal identiek f* ook qua formaat ontlopen ze elkaar veel. De Compass is 4,45 meter lang TP concurreert in de Compass verkrijgbaar. Deze levert op papier een fors vermogen van 170 pk en een prima koppel van 220 Nm. Bij de Limited is deze motor vanzelf gekoppeld aan een CVT, eentje met het oude karakter van deze vinding. Dat betekent dat bij fors accelereren het motortoerental tot vrijwel maximaal toeneemt, om daarna weer 'e naar rustigere regionen terug te zakken. Ie De motor lijkt daardoor de beloofde pit te er missen, volgens Jeep accelereert de 2.4 in 10,7 seconden naar de 100 km/u en haalt een top van 180 km/u. FrggT Bardoor met de oor

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 27