mimi local Autotest J JU BMW 6-serie coupé i Cit ■BS 1 ■■BIShSSÏÏr liii.t Spreiden ILBURGSE vice Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 22 nr28 Donderdag 14 juli 2011 Oplage 111.800 In omgekeerde volgorde nho- i zo'n FM A-label Vierwielaandrijving lonyVos Gerobotiseerd Handmatig Lees verder op pagina 3 www.renova.nl Enkele maanden geleden maakten we al kennis met de nieuwe BMW 6-serie cabriolet, maar nu is ook de nieuwe coupé op weg naar de dealers. Die is in het komende najaar beschikbaar, maar wij konden in Duitsland nu al kennismaken met de nieuwe 640i coupé. Er komt boven dien een diesel en ook vierwielaan drijving maakt z'n opwachting. 089 dag 0» iet de ..□ten dat dagelijkse et zo zuinig is als een enkele grammen C02 Nederland is geen dieselmarkt om de sim pele reden dat de overheid nogal wat ex tra heffingen hanteert om het dieselrijden roor velen onaantrekkelijk te maken. Op dit moment geldt er een uitzondering voor wat betreft de kleine diesels die met de modernste technieken tot een .ongekend lage C02-uitstoot komen. het stuur. Citroen en Peugeot combineren deze versnellingsbak met meerdere mo toren. Bij de benzinemotoren is het geen aanrader door de enorme vertraging bij het schakelen, althans in de automatische modus. Handmatig gaat het een stuk be ter. Diesels springen doorgaans wat pret- uitstekende eigenschappen van de auto te waarderen. De bak heeft ook een sports tand, het schakelen gaat dan wel wat vlot ter, maar de motor draait dan weer veel te veel toeren. Dat past weer niet bij de Renova Tilburg Ringbaan Oost 102a 5013 CD Tilburg T(013) 54221 33 Renova Waalwijk Van Andelstraat 9 T(M1^^443 Renova Group Renova Breda Huifakkerstraat 1 4815 PN Breda T (076) 522 35 49 Die bak kent twee schakelmogelijkheden. Volledig automatisch of handmatig met behulp van de pook of flippers achter tiger met dit karakter om, maar helaas, bij de C5 e-HDi is de combinatie niet bepaald geslaagd te noemen. Het gebeurt niet vaak dat we een testauto met dergelijke versnellingsbak voor meer dan 90 procent van de’ tijd handmatig bedienen. Maar bij de C5 e-HDi moet het wel qm de verder Citroen ondanks de e-HDi techniek me C5 net niet aan de gestelde uitstoot is jammer. Vooral omdat in de praktijk zo'n auto net zo zuinig concurrent die net enkele grarr per kilometer minder uitstoot. Maar wat behelst nu die e-HDi, door Cit roen ook wel microhybride genaamd. De 1,6 liter dieselmotor wordt voorzien van een start/stop systeem en een gecombi neerde dynamo/startmotor die bij gaslos of remmen energie terugwint. Verder uiteraard lage rolweerstand banden en nog een aantal kleine aanpassingen aan het motormanagement. Citroen weet het verbruik nog verder terug te dringen door de EGS gerobotiseerde zesversnellingsbak te monteren. De vormgeving is geen verrassing meer. De auto werd vorig jaar als concept al op I de autosalon van Parijs getoond en is op het dak na uiteraard gelijk aan de cabri olet. Wel is het model een stuk eleganter geworden dan z'n voorganger en dat komt onder meer door de toegenomen afmetin gen en het feit dat het kofferdeksel niet meer los op de achtersteven lijkt te liggen. Maakten we in de cabriolet kennis met de uitermate J krachtige 4,4 li- ter 8 cilinder, nu staat de zespitter 640i klaar. Die maakt meteen een indruk met een ven een korte 5,4 seconden sn... gracieus naar de 100 km/u en stopt versnellen op de afgeregelde top van - km/u. De motor doet fluisterstil z'n werk en is gekoppeld aan de prettig, maar niet voelbaar schakelende achttraps automaat die meehelpt aan het hoge comfort dat de coupé biedt. Het onderstel is afgeleid van De verschillende standen van het de 5- en 7-serie zodat alle verfijnde tech- stel zijn goed voelbaar. Ook de n nieken uit die auto's ook op deze 6-serie op het gaspedaal en de reacties op van toepassing zijn. De auto is dus ook te- u--J J- gen meerprijs verkrijgbaar met de sturen de achteras. De afstemming is in diverse stappen te regelen van comfort tot sport+ en helemaal nieuw de Eco Pro modus. In dat geval reageert de auto aanzienlijk tra ger op bewegingen van het gaspedaal, de motor klimt ook minder hoog in toeren en verliest daarmee een belangrijk deel van levert BMW ee z'n sportiviteit. Zelfs de airco draait minder De auto is eer hard. Bovendien heeft de nieuwe 6-serie heeft een bac standaard een start/stop systeem. Prima golftassen probleemloos kunnen worden ingeladen. Dat is wat telt in de wereld van de BMW 6-serie. BMW gaat naast de 640i en 650i'bin nenkort ook een dieselmotor in de 6-se- rie leveren. We praten dan over de 640d, een zescilinder met twee turbo's. Van deze nieuwe versie wordt een gemiddeld ver bruik opgegeven van 5,4 liter per 100 km en dat is uitermate gunstig. Zo zie je maar dat BMW haar Efficient Dynamics ook suc cesvol toepast op de grotere motoren met meer cilinders. De V8 benzine wordt tegen meerprijs verkrijgbaar met vierwielaan drijving en dat is in het programma van deze coupé iets nieuws. BMW verkocht van de eerste generatie 6- serie zo'n 80.000 exemplaren. De vorige versie deed het met 118.000 stuks nog j beter. De derde generatie is vanwege de lancering van de cabrio al weer een paar maanden op weg. De prijslijst van de cou- j pé start met de 640i vanaf 90.350 euro. Vanaf half oktober kan'de nieuwe 6-serie coupé bij de Nederlandse dealers worden bekeken en gereden. Gebruikers van zakenauto's zijn gewend Ben percentage van de aanschafprijs van ton auto bijgeteld te krijgen bij het inko men- Hoe minder dit is, hoe liever men het leeft. De normale bijtelling bedraagt 25 irocent, maar een bepaalde categorie zui- lige modellen komt in aanmerking voor !0 procent. Als dat verschil over een loop ed van een jaar of vier wordt uitgerekend, icheelt het een behoorlijke slok op een Jorrel. Wie in de zakelijke klasse succes ral wil verkopen, moet 20 procents auto's cunnen leveren. Helaas maar waar, komt t onder- respons -r Jaal en de reacties op stuur- bewegingen worden daarmee aangepast. Daarmee biedt BMW de 6-serie coupé als meerdere auto's in één carrosserie. Over het geheel genomen is de auto bijzonder comfortabel, een echte afstandsloper van het hoogste niveau. Dat laat ook het interieur zien. Alle moder ne gemakken zijn aanwezig en natuurlijk levert BMW een grote keuzemogelijkheid. een volwaardige vierzitter en bagagevolume van 460 liter. De kofferruimte is zo gevormd dat drie We zijn al lange tijd gewend aan de zogenaamde vakantiespreiding. In het ene deel van het land gaan de scholen eerder dicht dan in het an dere deel. Logisch, want zo staat er minder druk op de wegcapaciteit en bijvoorbeeld campings, huisjes en ho tels. Nu kun je de voordelen van zo'n vakantiespreiding makkelijk uitleg gen, maar we zijn niet alleen op deze wereldbol. Ook in andere landen zijn er vergelijkbare regelingen, maar als ik bijvoorbeeld naar Frankrijk kijk, dan gaat dat land traditioneel rond 1 augustus op slot. Dat is van oudsher de maand dat de fabrieken sluiten. Ik heb al eerder op deze plek geroepen dat ik het vreemd vind dat mensen liever op een zwarte zaterdag in el lenlange files gaan staan dan rustig een dag later vertrekken. Ook dit jaar wordt weer een enorme verkeers chaos voorspelt. Ze zijn traditioneel, maar wie toch verstandig wil zijn en rustig naar de vakantiebestemming wil rijden, doet er verstandig aan op internet bijvoorbeeld op de site van de ANWB even te checken waar de ellende richting de eigen vakantie bestemming wordt verwacht. En ver geet ook niet even te kijken hoe het op de datum is dat u van plan bent te rug te rijden. Kijk, het is vakantietijd, dus zonder een beetje extra drukte op de echte vakantieroutes zult u er niet vanaf komen. Maar het loont de moeite om onnodig oponthoud en ongenoegen voor te zijn. Pas dan hebt u vanaf vertrek tot thuiskomst echt een ontspannen vakantie. Van klein tot groot Ns we de prijslijsten van de meeste automerken erop naslaan, zien we namen bf lettercodes die de meest zuinige modéllen aanduiden. Binnen PSA Peugeot titroën is dat bij de kleine diesels e- HDi, maar die beperken zich niet alleen lot de compacte modellen. Ook de Citroen C5 is sinds kort met deze techniek beschikbaar. SEjjjpBL natuurlijk, want waarom zou stilstaand voor een stop- de motor laten lopen. BMW moet alleen nog even werken aan kwieke de startmotor, omdat die net iets teveel srmogen van 320 pk. In laat voelen dat de motor weer aanslaat, conden snelt de coupé Overigens levert het de BMW 640i wel met een A-label op en daarmee heeft BMW in 250 het dure coupésegment een regelrechte primeur. 100 afger W-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 25