mimi local
Autotest
J
JU
BMW 6-serie coupé
i Cit
■BS
1
■■BIShSSÏÏr liii.t
Spreiden
ILBURGSE
vice
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 22 nr28 Donderdag 14 juli 2011 Oplage 111.800
In omgekeerde volgorde
nho-
i zo'n
FM
A-label
Vierwielaandrijving
lonyVos
Gerobotiseerd
Handmatig
Lees verder op pagina 3
www.renova.nl
Enkele maanden geleden maakten
we al kennis met de nieuwe BMW
6-serie cabriolet, maar nu is ook
de nieuwe coupé op weg naar de
dealers. Die is in het komende najaar
beschikbaar, maar wij konden in
Duitsland nu al kennismaken met de
nieuwe 640i coupé. Er komt boven
dien een diesel en ook vierwielaan
drijving maakt z'n opwachting.
089
dag
0»
iet de
..□ten dat
dagelijkse
et zo zuinig is als een
enkele grammen C02
Nederland is geen dieselmarkt om de sim
pele reden dat de overheid nogal wat ex
tra heffingen hanteert om het dieselrijden
roor velen onaantrekkelijk te maken. Op
dit moment geldt er een uitzondering voor
wat betreft de kleine diesels die met de
modernste technieken tot een .ongekend
lage C02-uitstoot komen.
het stuur. Citroen en Peugeot combineren
deze versnellingsbak met meerdere mo
toren. Bij de benzinemotoren is het geen
aanrader door de enorme vertraging bij
het schakelen, althans in de automatische
modus. Handmatig gaat het een stuk be
ter. Diesels springen doorgaans wat pret-
uitstekende eigenschappen van de auto te
waarderen. De bak heeft ook een sports
tand, het schakelen gaat dan wel wat vlot
ter, maar de motor draait dan weer veel
te veel toeren. Dat past weer niet bij de
Renova Tilburg
Ringbaan Oost 102a
5013 CD Tilburg
T(013) 54221 33
Renova Waalwijk
Van Andelstraat 9
T(M1^^443 Renova Group
Renova Breda
Huifakkerstraat 1
4815 PN Breda
T (076) 522 35 49
Die bak kent twee schakelmogelijkheden.
Volledig automatisch of handmatig met
behulp van de pook of flippers achter
tiger met dit karakter om, maar helaas, bij
de C5 e-HDi is de combinatie niet bepaald
geslaagd te noemen. Het gebeurt niet
vaak dat we een testauto met dergelijke
versnellingsbak voor meer dan 90 procent
van de’ tijd handmatig bedienen. Maar bij
de C5 e-HDi moet het wel qm de verder
Citroen ondanks de e-HDi techniek me
C5 net niet aan de gestelde uitstoot
is jammer. Vooral omdat in de
praktijk zo'n auto net zo zuinig
concurrent die net enkele grarr
per kilometer minder uitstoot.
Maar wat behelst nu die e-HDi, door Cit
roen ook wel microhybride genaamd. De
1,6 liter dieselmotor wordt voorzien van
een start/stop systeem en een gecombi
neerde dynamo/startmotor die bij gaslos
of remmen energie terugwint. Verder
uiteraard lage rolweerstand banden en
nog een aantal kleine aanpassingen aan
het motormanagement. Citroen weet het
verbruik nog verder terug te dringen door
de EGS gerobotiseerde zesversnellingsbak
te monteren.
De vormgeving is geen verrassing meer.
De auto werd vorig jaar als concept al op I
de autosalon van Parijs getoond en is op
het dak na uiteraard gelijk aan de cabri
olet. Wel is het model een stuk eleganter
geworden dan z'n voorganger en dat komt
onder meer door de toegenomen afmetin
gen en het feit dat het kofferdeksel
niet meer los op
de achtersteven
lijkt te liggen.
Maakten we in de
cabriolet kennis
met de uitermate J
krachtige 4,4 li-
ter 8 cilinder, nu
staat de zespitter
640i klaar. Die maakt meteen een
indruk met een ven
een korte 5,4 seconden sn...
gracieus naar de 100 km/u en stopt
versnellen op de afgeregelde top van -
km/u. De motor doet fluisterstil z'n werk
en is gekoppeld aan de prettig, maar niet
voelbaar schakelende achttraps automaat
die meehelpt aan het hoge comfort dat de
coupé biedt. Het onderstel is afgeleid van De verschillende standen van het
de 5- en 7-serie zodat alle verfijnde tech- stel zijn goed voelbaar. Ook de n
nieken uit die auto's ook op deze 6-serie op het gaspedaal en de reacties op
van toepassing zijn. De auto is dus ook te- u--J J-
gen meerprijs verkrijgbaar met de sturen
de achteras. De afstemming is in diverse
stappen te regelen van comfort tot sport+
en helemaal nieuw de Eco Pro modus. In
dat geval reageert de auto aanzienlijk tra
ger op bewegingen van het gaspedaal, de
motor klimt ook minder hoog in toeren en
verliest daarmee een belangrijk deel van levert BMW ee
z'n sportiviteit. Zelfs de airco draait minder De auto is eer
hard. Bovendien heeft de nieuwe 6-serie heeft een bac
standaard een start/stop systeem. Prima
golftassen probleemloos kunnen worden
ingeladen. Dat is wat telt in de wereld van
de BMW 6-serie.
BMW gaat naast de 640i en 650i'bin
nenkort ook een dieselmotor in de 6-se-
rie leveren. We praten dan over de 640d,
een zescilinder met twee turbo's. Van deze
nieuwe versie wordt een gemiddeld ver
bruik opgegeven van 5,4 liter per 100 km
en dat is uitermate gunstig. Zo zie je maar
dat BMW haar Efficient Dynamics ook suc
cesvol toepast op de grotere motoren met
meer cilinders. De V8 benzine wordt tegen
meerprijs verkrijgbaar met vierwielaan
drijving en dat is in het programma van
deze coupé iets nieuws.
BMW verkocht van de eerste generatie 6-
serie zo'n 80.000 exemplaren. De vorige
versie deed het met 118.000 stuks nog j
beter. De derde generatie is vanwege de
lancering van de cabrio al weer een paar
maanden op weg. De prijslijst van de cou- j
pé start met de 640i vanaf 90.350 euro.
Vanaf half oktober kan'de nieuwe 6-serie
coupé bij de Nederlandse dealers worden
bekeken en gereden.
Gebruikers van zakenauto's zijn gewend
Ben percentage van de aanschafprijs van
ton auto bijgeteld te krijgen bij het inko
men- Hoe minder dit is, hoe liever men het
leeft. De normale bijtelling bedraagt 25
irocent, maar een bepaalde categorie zui-
lige modellen komt in aanmerking voor
!0 procent. Als dat verschil over een loop
ed van een jaar of vier wordt uitgerekend,
icheelt het een behoorlijke slok op een
Jorrel. Wie in de zakelijke klasse succes
ral wil verkopen, moet 20 procents auto's
cunnen leveren. Helaas maar waar, komt
t onder-
respons
-r Jaal en de reacties op stuur-
bewegingen worden daarmee aangepast.
Daarmee biedt BMW de 6-serie coupé als
meerdere auto's in één carrosserie. Over
het geheel genomen is de auto bijzonder
comfortabel, een echte afstandsloper van
het hoogste niveau.
Dat laat ook het interieur zien. Alle moder
ne gemakken zijn aanwezig en natuurlijk
levert BMW een grote keuzemogelijkheid.
een volwaardige vierzitter en
bagagevolume van 460 liter.
De kofferruimte is zo gevormd dat drie
We zijn al lange tijd gewend aan de
zogenaamde vakantiespreiding. In
het ene deel van het land gaan de
scholen eerder dicht dan in het an
dere deel. Logisch, want zo staat er
minder druk op de wegcapaciteit en
bijvoorbeeld campings, huisjes en ho
tels. Nu kun je de voordelen van zo'n
vakantiespreiding makkelijk uitleg
gen, maar we zijn niet alleen op deze
wereldbol. Ook in andere landen zijn
er vergelijkbare regelingen, maar als
ik bijvoorbeeld naar Frankrijk kijk,
dan gaat dat land traditioneel rond 1
augustus op slot. Dat is van oudsher
de maand dat de fabrieken sluiten. Ik
heb al eerder op deze plek geroepen
dat ik het vreemd vind dat mensen
liever op een zwarte zaterdag in el
lenlange files gaan staan dan rustig
een dag later vertrekken. Ook dit jaar
wordt weer een enorme verkeers
chaos voorspelt. Ze zijn traditioneel,
maar wie toch verstandig wil zijn en
rustig naar de vakantiebestemming
wil rijden, doet er verstandig aan op
internet bijvoorbeeld op de site van
de ANWB even te checken waar de
ellende richting de eigen vakantie
bestemming wordt verwacht. En ver
geet ook niet even te kijken hoe het
op de datum is dat u van plan bent te
rug te rijden. Kijk, het is vakantietijd,
dus zonder een beetje extra drukte
op de echte vakantieroutes zult u er
niet vanaf komen. Maar het loont de
moeite om onnodig oponthoud en
ongenoegen voor te zijn. Pas dan
hebt u vanaf vertrek tot thuiskomst
echt een ontspannen vakantie.
Van klein tot groot
Ns we de prijslijsten van de meeste automerken erop naslaan, zien we namen
bf lettercodes die de meest zuinige modéllen aanduiden. Binnen PSA Peugeot
titroën is dat bij de kleine diesels e- HDi, maar die beperken zich niet alleen
lot de compacte modellen. Ook de Citroen C5 is sinds kort met deze techniek
beschikbaar.
SEjjjpBL natuurlijk, want waarom zou
stilstaand voor een stop-
de motor laten lopen.
BMW moet alleen nog even werken aan
kwieke de startmotor, omdat die net iets teveel
srmogen van 320 pk. In laat voelen dat de motor weer aanslaat,
conden snelt de coupé Overigens levert het de BMW 640i wel
met een A-label op en daarmee heeft BMW in
250 het dure coupésegment een regelrechte
primeur.
100
afger
W-