s Autotest Peugeot 308 SW 1.6 THP Mercedes-Benz 125 laar. DE AUTOMAAT DONDERDAG 7 JULI 2011 PAGINA 3 Technische gegevens: Merk en type: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: 13 Prestaties: Acceleratie 0-100 Verbruik: 5/2007/EEG. - C02-uitstoot: >900 Prijs: Niet explosief kvenzitter Nieuw logo el 125'jaar innovatie Mercedes-Benz Rüttchen Tilburg B.V. Kraaivenstraat 12, 5048 AB Tilburg, tel. 013 - 595 91 00. Ruttchen.nl, tilburg@ruttchen.nl in 9,5 sec. stadscyclus 9,9 liter/100 km buitenwegcydus 5,6 liter/100 km gecombineerd 7,1 liter/100 km 165g/km (C-label) 29.150 euro Peugeot 308 SW Allure THP 1.6 115 kW/156 pk bij 6.000 tr/min 240 Nm bij 1.400 tr/min Logisch doorontwikkeld Rüttchen Autowereld 1 PAGfc DE TILBURGSE KOERIER - LI 2011 Gem. verbruik: 4,5-7,61/100 C02uitstoot. 118 -178 g/km. lengte 4,500 mtr, breedte 1,815 mtr 1.456 kg Aanhanggewicht: 1.400 kg (geremd) topsnelheid 211 km/u A-Klasse Edition 125! Inclusief o.fr - Radio Audio 20CD Bluetooth interface Airco THERMATIC Luxe vloermatten Zitcomfortpakket BlueEFFICIENCY-motor Metallic lak l| de middenklasse kun je als automerk alleen een pist maken als je een groot aanbod hebt. Peugeot antwoordt aan die vraag met drie carrosserievartan- n. Met de facelift is meteen de driedeurs hatchback schrapt. In de praktijk wordt de vijfdeurs aanzienlijk Ster verkocht. -rolgens een strak schema heeft Peugeot haar middenklasse 308 een facelift gegeven. Geen ingrij- MMMbende operatie, maar wei een die nog net wat meer verfijning aanbrengt. Alhoewel het proces van ^■iownsizing bij het model al was ingezet, ligt de nadruk nu volledig op de kleinere motoren. Profiteer nu van delubileumaanbieaing. De wijzigingen die Peugeot aan de 308 heeft doorge voerd, zijn vooral aan de voorkant goed te zien. De neus is wat meer verfijnd. De enorm grote luchtinlaat is optisch teruggebracht en wordt nu chroom omlijst. De staande mistlampen hebben gezelschap gekregen van dagrijverlichting en de koplampen zijn wat minder puntig en ogen daardoor ook wat meer bescheiden van formaat. De wijzigingen aan de achterkant zijn zeer beperkt en moeten vooral gezocht worden in het Het vernieuwde programma van de Peugeot 308 SW bestaat louter uit 1,4 en 1,6 liter motoren. De 1.6 THP met turbo is meteen de meest krachtige en levert een vermogen van 156 pk plus een prettig kop pel van 240 Nm al bij 1.400 tr/min. Trekkracht heeft s de Nederlandse markt ligt de nadruk bij de mid- inklasse op stationwagons en daar doet Peugeot et de 308 SW goede zaken. Waar de 307 SW altijd •orzien was van een glazen panoramadak, is dat ij de 308 SW alleen voorbehouden aan de meest Bmplete Allure variant en op de tijdelijk verkrijgbare Hl Bemière-uitvoering. MB Fallend is dat de Peugeot 308 SW met een lengte Pn 4'50 meter behoorlijk bescheiden is gedimensio- fe.- Ferd- Veel tegenstrevers zijn tot gigantische formaten - Bgroeid. Dat dient wellicht de uitstraling, maar in wt volume is dat niet direct terug te vinden. Peugeot wacht L°Ort uitstekend met een variabele inhoud van 508 J1-736 liter, waarmee menig grotere stationwagon Normaal €23.445, Uw voordeel 4.455, Vanaf 18.9 wordt overtroffen. Wat is het geheim daarachter? Dat is tweeledig. Allereerst is de 308 SW net wat hogen dan de gemiddelde middenklasse wagon en daarmee wordt ruimte gewonnen. Verder heeft de Allure drie losse stoelen als achterbank die-allemaal afzonderlijk verwijderd kunnen worden. Overigens, er zitten ook twee vergrendelpunten in de bagageruimte, zodat de auto met twee optionele stoelen een zevenzitter kan worden. Heb daarbij geen illusies over de beenruimte, maar voor twee kleinere kinderen kan het prima. Voor de meerprijs van 600 euro hoefje het niet te laten. Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderhoud: 1.598 cc -_f,t niet explosief. De -.„..kkeling is nog het best te vergelijken met ■x ische 2 liter. Toch komt de THP op papier .._t over met een top van 211 km/u en tie naar 100 in 9,5 seconden. We hebben het geconstateerd, door een neutraal weggedrag ekende isolatie is bij veel moderne auto's de issensatie verdwenen. De motor is gekoppeld 1 handgeschakelde zesbak die samen met een ndicator moet zorgen voor een keurig brand ei uik. De opgegeven 1 op 14 halen we niet, '1,7 is toch een prima praktijkscore. ip 17 inch wielen met een nog steeds t banden, die wegoneffenheden doel- n. De afstemming van het onderstel vormt een prima compromis tussen comfort en een actieve rijstijl. De 308 is daarmee een goed voorbeeld van een moderne Franse auto. Heerlijk om lange afstanden mee te rijden. Peugeot probeert in de middenklasse niet kost wat kost de goedkoopste te zijn. De 308 SW begint als 1.4 VTi Access bij 22.000 euro. De 1.6 THP start in de Sportium uitvoering bij 26.050 euro en onze Allure komt op 29.150 euro. De zo belangrijke 20 procent bijtelling wordt alleen gehaald met vier varianten voorzien van de 1.6 e-HDi motor (112 pk) die te koop is vanaf 26.750 euro. nieuwe logo en de minder groot aanwezige Peugeot de motor genoeg, maar is beslist i merknaam. Bij de Allure zien we bovendien een vol- krachtsontwikkeling is nog het best ledig meegespoten achterbumper en rondom parkeer- een atmosferisi sensoren. Specifiek voor deze uitvoering zijn ook de bijzonder vlot aluminiumkleurige dakrails. acceleratie - De wijzigingen in het interieur zijn vooral te vinden op al vaker gt het vlak van materialen en kleuren. Wat in ieder geval en uitstekende isolë opvalt is dat Peugeot zichzelf hier een hoge standaard snelheidssensatie vt heeft opgelegd en kan het Franse merk prima de aan een h_... Duitse concurrentie recht in de ogen aankijken. De schakelindica^. Allure heeft een middenconsole in glanzend zwart, stofverbruik. De terwijl recht erboven een uitklapbaar navigatiescherm maar 1 op 11,7 is is geplaatst. Andere kenmerken van de Allure zijn De auto staat op twee klaptafeltjes achterin, rolgordijnen in de ach- redelijk formaat t terportieren ‘en een verstelbare Tendensteunen op de matig opvangen, bestuurdersstoel. vormt een prima Niet alleen voor bagage, maar ook voor passagiers - biedt de 308 SW volop ruimte, ook hier is de auto door zijn grotere carrosseriehoogte in het voordeel. 14-RBP-9

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 35