s Autotest
Peugeot 308 SW 1.6 THP
Mercedes-Benz 125 laar.
DE AUTOMAAT DONDERDAG 7 JULI 2011 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Merk en type:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
13
Prestaties:
Acceleratie 0-100
Verbruik:
5/2007/EEG. -
C02-uitstoot:
>900
Prijs:
Niet explosief
kvenzitter
Nieuw logo
el
125'jaar innovatie
Mercedes-Benz
Rüttchen Tilburg B.V. Kraaivenstraat 12, 5048 AB Tilburg, tel. 013 - 595 91 00.
Ruttchen.nl, tilburg@ruttchen.nl
in 9,5 sec.
stadscyclus
9,9 liter/100 km
buitenwegcydus
5,6 liter/100 km
gecombineerd
7,1 liter/100 km
165g/km
(C-label)
29.150 euro
Peugeot 308 SW
Allure THP 1.6
115 kW/156 pk
bij 6.000 tr/min
240 Nm bij
1.400 tr/min
Logisch doorontwikkeld
Rüttchen
Autowereld
1 PAGfc
DE TILBURGSE KOERIER -
LI 2011
Gem. verbruik: 4,5-7,61/100
C02uitstoot. 118 -178 g/km.
lengte 4,500 mtr,
breedte 1,815 mtr
1.456 kg
Aanhanggewicht: 1.400 kg
(geremd)
topsnelheid
211 km/u
A-Klasse
Edition 125!
Inclusief o.fr -
Radio Audio 20CD
Bluetooth interface
Airco THERMATIC
Luxe vloermatten
Zitcomfortpakket
BlueEFFICIENCY-motor
Metallic lak
l| de middenklasse kun je als automerk alleen een
pist maken als je een groot aanbod hebt. Peugeot
antwoordt aan die vraag met drie carrosserievartan-
n. Met de facelift is meteen de driedeurs hatchback
schrapt. In de praktijk wordt de vijfdeurs aanzienlijk
Ster verkocht.
-rolgens een strak schema heeft Peugeot haar middenklasse 308 een facelift gegeven. Geen ingrij-
MMMbende operatie, maar wei een die nog net wat meer verfijning aanbrengt. Alhoewel het proces van
^■iownsizing bij het model al was ingezet, ligt de nadruk nu volledig op de kleinere motoren.
Profiteer nu van delubileumaanbieaing.
De wijzigingen die Peugeot aan de 308 heeft doorge
voerd, zijn vooral aan de voorkant goed te zien. De
neus is wat meer verfijnd. De enorm grote luchtinlaat
is optisch teruggebracht en wordt nu chroom omlijst.
De staande mistlampen hebben gezelschap gekregen
van dagrijverlichting en de koplampen zijn wat minder
puntig en ogen daardoor ook wat meer bescheiden
van formaat. De wijzigingen aan de achterkant zijn
zeer beperkt en moeten vooral gezocht worden in het
Het vernieuwde programma van de Peugeot 308
SW bestaat louter uit 1,4 en 1,6 liter motoren. De
1.6 THP met turbo is meteen de meest krachtige en
levert een vermogen van 156 pk plus een prettig kop
pel van 240 Nm al bij 1.400 tr/min. Trekkracht heeft
s de Nederlandse markt ligt de nadruk bij de mid-
inklasse op stationwagons en daar doet Peugeot
et de 308 SW goede zaken. Waar de 307 SW altijd
•orzien was van een glazen panoramadak, is dat
ij de 308 SW alleen voorbehouden aan de meest
Bmplete Allure variant en op de tijdelijk verkrijgbare
Hl Bemière-uitvoering.
MB Fallend is dat de Peugeot 308 SW met een lengte
Pn 4'50 meter behoorlijk bescheiden is gedimensio-
fe.- Ferd- Veel tegenstrevers zijn tot gigantische formaten
- Bgroeid. Dat dient wellicht de uitstraling, maar in
wt volume is dat niet direct terug te vinden. Peugeot
wacht L°Ort uitstekend met een variabele inhoud van 508
J1-736 liter, waarmee menig grotere stationwagon
Normaal €23.445,
Uw voordeel 4.455,
Vanaf 18.9
wordt overtroffen. Wat is het geheim daarachter? Dat
is tweeledig. Allereerst is de 308 SW net wat hogen
dan de gemiddelde middenklasse wagon en daarmee
wordt ruimte gewonnen. Verder heeft de Allure drie
losse stoelen als achterbank die-allemaal afzonderlijk
verwijderd kunnen worden. Overigens, er zitten ook
twee vergrendelpunten in de bagageruimte, zodat de
auto met twee optionele stoelen een zevenzitter kan
worden. Heb daarbij geen illusies over de beenruimte,
maar voor twee kleinere kinderen kan het prima. Voor
de meerprijs van 600 euro hoefje het niet te laten.
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderhoud: 1.598 cc
-_f,t niet explosief. De
-.„..kkeling is nog het best te vergelijken met
■x ische 2 liter. Toch komt de THP op papier
.._t over met een top van 211 km/u en
tie naar 100 in 9,5 seconden. We hebben het
geconstateerd, door een neutraal weggedrag
ekende isolatie is bij veel moderne auto's de
issensatie verdwenen. De motor is gekoppeld
1 handgeschakelde zesbak die samen met een
ndicator moet zorgen voor een keurig brand
ei uik. De opgegeven 1 op 14 halen we niet,
'1,7 is toch een prima praktijkscore.
ip 17 inch wielen met een nog steeds
t banden, die wegoneffenheden doel-
n. De afstemming van het onderstel
vormt een prima compromis tussen comfort en een
actieve rijstijl. De 308 is daarmee een goed voorbeeld
van een moderne Franse auto. Heerlijk om lange
afstanden mee te rijden.
Peugeot probeert in de middenklasse niet kost wat
kost de goedkoopste te zijn. De 308 SW begint als
1.4 VTi Access bij 22.000 euro. De 1.6 THP start in de
Sportium uitvoering bij 26.050 euro en onze Allure
komt op 29.150 euro. De zo belangrijke 20 procent
bijtelling wordt alleen gehaald met vier varianten
voorzien van de 1.6 e-HDi motor (112 pk) die te koop
is vanaf 26.750 euro.
nieuwe logo en de minder groot aanwezige Peugeot de motor genoeg, maar is beslist i
merknaam. Bij de Allure zien we bovendien een vol- krachtsontwikkeling is nog het best
ledig meegespoten achterbumper en rondom parkeer- een atmosferisi
sensoren. Specifiek voor deze uitvoering zijn ook de bijzonder vlot
aluminiumkleurige dakrails. acceleratie -
De wijzigingen in het interieur zijn vooral te vinden op al vaker gt
het vlak van materialen en kleuren. Wat in ieder geval en uitstekende isolë
opvalt is dat Peugeot zichzelf hier een hoge standaard snelheidssensatie vt
heeft opgelegd en kan het Franse merk prima de aan een h_...
Duitse concurrentie recht in de ogen aankijken. De schakelindica^.
Allure heeft een middenconsole in glanzend zwart, stofverbruik. De
terwijl recht erboven een uitklapbaar navigatiescherm maar 1 op 11,7 is
is geplaatst. Andere kenmerken van de Allure zijn De auto staat op
twee klaptafeltjes achterin, rolgordijnen in de ach- redelijk formaat t
terportieren ‘en een verstelbare Tendensteunen op de matig opvangen,
bestuurdersstoel. vormt een prima
Niet alleen voor bagage, maar ook voor passagiers -
biedt de 308 SW volop ruimte, ook hier is de auto door
zijn grotere carrosseriehoogte in het voordeel.
14-RBP-9