«I 1 A icac* i n Opel Ampera MJ mJlelis Verkooijen maakt zich Blote knieën It iffip voor Exoticgreen Rally ast en De grootste keuze gebruikte Volkswagens van de regio! BURGSE KOEL Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 22 nr 27 Donderdag 7 juli 2011 Oplage 111.800 Brandstofverbruik Stopcontact Vaste toerentallen ÏÊVÏÏ4i Tony Vos komei y. De J Mossel www.van-mossel.nl AG I o uur Nog even en dan staat de nieuwe Opel Ampera bij de Nederlandse dealers. Dit nieuwe model zou wel eens zeer succesvol kunnen gaan worden in het zakelijk segment, omdat de overheid de Ampera ziet als een volledig elektrisch voertuig en de komende jaren een volledige vrijstelling van bijtelling in het voor uitzicht stelt. Een nieuwe of gebruikte auto? Bij van Mossel bent u altijd aan het juiste adres! Bij voorbaat vrijgesteld a, tijdsche- xotigr°°"- Qua prestaties kan de Opel Ampera prima mee. De acceleratie naar 100 km/u duurt Attijd 1.500 euro minimale inruil geen afleverkosten! f ttoja /erwacht f (M*. De vormgeving van de Ampera is op z’n minst apart. Vooral het front is door de Opel ontwerpers opnieuw vormgegeven Wie meer gaat rijden en grote stukken met de verbrandingsmotor aan rijdt, die komt aanzienlijk hoger uit. Wie overigens in rap tempo met de typische eigenschappen van de Ampera bekend is geraakt, zal merken dat het rijden verder gaat als een gewone auto. Alle functies aan automatisch en on danks de afwijkende aandrijflijn, heeft de bestuurder er geen omkijken naar. Opel start over enkele maanden met de le vering van de eerste exemplaren. De Opel Ampera kost 44.500 euro. Dat is een prijs zonder BPM. Verder is de auto de komende jaren volledig vrijgesteld van wegenbelas ting en bijtelling. slechts 9 seconden en de auto haalt een bruikbare topsnelheid van 160 km/u. Niet verwonderlijk gezien het elektrische ver mogen van 150 pk en een enorme koppel van 370 Nm. Geruisloos rijdt de Ampera weg en blijft over de hele linie comfortabel stil. Ook als de range extender wordt de rust niet bruusk verstoor^,. motor draait op vaste toerentallen waarop de afstemming optimaal is om een zo laag mogelijk brandstofverbruik te bereiken. Opel geeft een CO2-uitstoot op van 40 g/km. Maar dat is dan volgens de officiële meetcydus waarbij de eerste 40 tot 80 km volledig elektrisch worden meegenomen. De Ampera is feitelijk geen Opel, omdat de vijfdeurs hatchback is afgeleid van de Che vrolet Volt. Dit typisch Amerikaanse karak ter is op een aantal punten duidelijk terug te vinden. Maar de gebruikte techniek is op z'n minst opmerkelijk, en is deels in Duitsland uitgewerkt. De Opel Ampera is een elektrische auto met een zogenaamde range extender. On der de meeste omstandigheden rijdt het model volledig elektrisch. Bij thuiskomst kan de stekker in het stopcontact worden gestopt om het gigantische accupakket in een paar uur op te laden. In dat geval kan de Opel tussen de 40 tot 80 km volledig elektrisch rijden. Uiteraard is dat geheel afhankelijk van de rijstijl. Tijdens een ken nismaking in het drukke Haagste stadsver keer en veelvuldig filerijden was de route van 65 km niet te halen zonder tussen komst van de 1,4 liter benzinemotor (86 pk) die voorin is geplaatst. In feite is deze motor uitsluitend bedoeld om stroom op te wekken waarop de elektrische aandrijving functioneert. Bij hogere snelheden drijft de benzinemotor ook direct de elektrische aandrijflijn mee aan. Brandstofverbruik en C02-uitstoot zijn bij deze Opel dan ook sterk afhankelijk van de manier waarop de auto wordt ingezet. Iemand die naar z'n werk rijdt, rijdt volledig elektrisch. Wordt de auto op het werk opgeladen, dan kan ook de terugrit elektrisch worden afge legd. Maar vanwege de nul procent bijtel ling zullen zakelijke veelrijders met de Am pera op pad gaan. Die hebben doorgaans een stevige rijstijl en zullen een groot deel van de kilometers met range extender rij den. En dan is er wel degelijk sprake van C02-uitstoot die in de praktijk ruim boven de beloofde lage waarde zit. en sluit al aan bij de nieuwe Europese mo dellen die nog moeten gaan komen. In het interieur is er op het stuur na weinig spe cifiek Opel. Typisch Amerikaans is het ma teriaalgebruik en de digitale displays van zowel dashboard als console. De aflezing vraagt hier en daar wat hogere wiskunde en het verstandig in het begin het instruc tieboekje bij de hand te houden. Uiteraard wordt de volledige werking van de auto weergegeven alsmede de laadtoestand van de accu's en het aantal nog te rijden kilometers. Wie 's ochtends de stekker uit het stopcontact trekt, krijgt een actiera dius te zien die is berekend aan de hand van de laatste ritten die de Ampera heeft afgelegd. De Ampera is strikt een vierzits auto met een grote achterklep. De achterpassagiers dienen bij instappen te letten op de lage en schuine deuropening om het hoofd niet te stoten. De vloer van de bagageruimte ligt wat hoger, omdat de T-vormige accu- module onder de bodem is aangebracht. Dat betekent dat genoegen moet worden IE genomen met een bagagevolume dat vari- eert van 310 tot 1.005 liter. k Verkooijen uit Oirschot en zijn Bel- bevindt bij het raadhuisinhetcentrum van pe navigator Eddy Smeets behoren Etten-Leur. Het regerende kampioensduo foontegetrouw tot de deelnemers bij Groep N van 2010 komt met de bekende komende West Brabantse Exoticgreen Prodrive Subaru impreza STI naar de Bra tt De start van de rally is zaterdag 9 juli bantse rally voor een goëie kfassering. p 2.00 uur vanaf het podium dat zich Nelis Verkooijen: "We kiezen dit jaar heel ien van de reacties op de nieuwe lelastingplannen rond de auto is dat rhone auto's duurder worden en beer vervuilende auto's minder geld laan kosten. Dat is klinkklare onzin! Ie overheid gaat de grenzen voor jiverse vrijstellingen aanscherpen, jogisch, de techniek staat niet stil en fabrikanten maken steeds schonere loertuigen. Dan is het te begrijpen dat Ien Haag juist die nieuwste technie- ien wil stimuleren. Mensen die met kin kleine auto of hybride al jaren teen wegenbelasting betalen en bij ianschaf ook geen BPM hebben hoe- ten afrekenen, die krijgen al lange tijd ten cadeau van de overheid. Die moe- |n tevreden zijn met dit voordeel en let mekkeren dat de vrijstelling voor Wegenbelasting niet eeuwig is. Wie liep in z'n hart kijkt, heeft de huidige kito vooral vanwege het voordeel ge- bzen en zou in een heel ander model [jden of zelfs een gebruikt exemplaren Rebben gekozen als de vette worst van bijstellingen niet was voorgehouden, in dan die minder zuinige auto's die foedkoper zouden worden. We ken en in ons land de CO2-tax die stukje jij beetje in de plaats komt voor de IPM. Officieel moet de BPM verdwij- ten, maar in feite wordt alleen de be- bkeningswijze anders. Auto's die veel |02-uitstoten krijgen zodoende een prse heffing aan de broek. De verhou dingen op de markt raken daardoor plledig zoek. Zo zat ik deze week een lerhaal te dichten op de Nissan Mura- P die ongeacht de motor in ons land uim 69 mille moet kosten. Kijk ik in de ranse prijslijst, dan is dezelfde auto wintigduizend euro goedkoper. Laten ve nu niet uit jaloezie vanuit onze be- Bstingvrije stadsmini verwijten gaan ütdelen aan mensen die 20 mille extra ian de schatkist doneren omdat ze jraag zo'n grote auto willen rijden. We noeten deze mensen juist op de blote jnieën danken... USSSSo bewust voor een rustige benadering, een 2 zogenaamde sabathical om alle zaken goed op een rij te zetten om een juiste keuze te kunnen maken voor de nabije toekomst. Daarbij is besloten om slechts een selectief aantal rally's te rijden. We willen wel een prestatie neerzetten en als kampioensteam zeker meedoen voor de prijzen met name in de klasse N. Eerdere edities van de Exoticgreenrally eindigden we in de top drie van onze klasse, zo ook vorig jaar. Mogelijk kunnen we dit jaar gaan voor de dagoverwinning gezien we geen kampioenschapdruk hebben. Wij gaan er in elk geval alles aan doen om maximaal te rijden met als doel een overwinning in groep N. Hopelijk zijn onze rallyervaringen met het West Brabantse evenement en zware klassementsproeven van Achtmaal in ons voordeel. Zaterdag avond omstreeks middernacht bij de finish van de rally. Voor het publiek belooft het weer een mooie rally te worden met veel spektakel en kijkplezier." Voor meer info over programma, ma rally en deelnemers: www.exotigreen- rally.nl ...ortabel aanslaat toord. De ■i waarop >n zo laag uereiken. i ugn 40 40 tot 80

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 33