«I
1
A
icac* i
n
Opel Ampera
MJ
mJlelis Verkooijen maakt zich
Blote
knieën
It
iffip voor Exoticgreen Rally
ast
en
De grootste keuze
gebruikte Volkswagens
van de regio!
BURGSE KOEL
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 22 nr 27 Donderdag 7 juli 2011 Oplage 111.800
Brandstofverbruik
Stopcontact
Vaste toerentallen
ÏÊVÏÏ4i
Tony Vos
komei
y. De
J
Mossel
www.van-mossel.nl
AG
I
o uur
Nog even en dan staat de nieuwe
Opel Ampera bij de Nederlandse
dealers. Dit nieuwe model zou wel
eens zeer succesvol kunnen gaan
worden in het zakelijk segment,
omdat de overheid de Ampera ziet
als een volledig elektrisch voertuig
en de komende jaren een volledige
vrijstelling van bijtelling in het voor
uitzicht stelt.
Een nieuwe of gebruikte auto?
Bij van Mossel bent u altijd aan het juiste adres!
Bij voorbaat vrijgesteld
a, tijdsche-
xotigr°°"-
Qua prestaties kan de Opel Ampera prima
mee. De acceleratie naar 100 km/u duurt
Attijd 1.500 euro minimale inruil geen afleverkosten!
f ttoja /erwacht f
(M*.
De vormgeving van de Ampera is op z’n
minst apart. Vooral het front is door de
Opel ontwerpers opnieuw vormgegeven
Wie meer gaat rijden en grote stukken met
de verbrandingsmotor aan rijdt, die komt
aanzienlijk hoger uit. Wie overigens in rap
tempo met de typische eigenschappen van
de Ampera bekend is geraakt, zal merken
dat het rijden verder gaat als een gewone
auto. Alle functies aan automatisch en on
danks de afwijkende aandrijflijn, heeft de
bestuurder er geen omkijken naar.
Opel start over enkele maanden met de le
vering van de eerste exemplaren. De Opel
Ampera kost 44.500 euro. Dat is een prijs
zonder BPM. Verder is de auto de komende
jaren volledig vrijgesteld van wegenbelas
ting en bijtelling.
slechts 9 seconden en de auto haalt een
bruikbare topsnelheid van 160 km/u. Niet
verwonderlijk gezien het elektrische ver
mogen van 150 pk en een enorme koppel
van 370 Nm. Geruisloos rijdt de Ampera
weg en blijft over de hele linie comfortabel
stil. Ook als de range extender
wordt de rust niet bruusk verstoor^,.
motor draait op vaste toerentallen waarop
de afstemming optimaal is om een zo laag
mogelijk brandstofverbruik te bereiken.
Opel geeft een CO2-uitstoot op van 40
g/km. Maar dat is dan volgens de officiële
meetcydus waarbij de eerste 40 tot 80 km
volledig elektrisch worden meegenomen.
De Ampera is feitelijk geen Opel, omdat de
vijfdeurs hatchback is afgeleid van de Che
vrolet Volt. Dit typisch Amerikaanse karak
ter is op een aantal punten duidelijk terug
te vinden. Maar de gebruikte techniek is
op z'n minst opmerkelijk, en is deels in
Duitsland uitgewerkt.
De Opel Ampera is een elektrische auto
met een zogenaamde range extender. On
der de meeste omstandigheden rijdt het
model volledig elektrisch. Bij thuiskomst
kan de stekker in het stopcontact worden
gestopt om het gigantische accupakket in
een paar uur op te laden. In dat geval kan
de Opel tussen de 40 tot 80 km volledig
elektrisch rijden. Uiteraard is dat geheel
afhankelijk van de rijstijl. Tijdens een ken
nismaking in het drukke Haagste stadsver
keer en veelvuldig filerijden was de route
van 65 km niet te halen zonder tussen
komst van de 1,4 liter benzinemotor (86
pk) die voorin is geplaatst. In feite is deze
motor uitsluitend bedoeld om stroom op te
wekken waarop de elektrische aandrijving
functioneert. Bij hogere snelheden drijft
de benzinemotor ook direct de elektrische
aandrijflijn mee aan. Brandstofverbruik en
C02-uitstoot zijn bij deze Opel dan ook
sterk afhankelijk van de manier waarop de
auto wordt ingezet. Iemand die naar z'n
werk rijdt, rijdt volledig elektrisch. Wordt
de auto op het werk opgeladen, dan kan
ook de terugrit elektrisch worden afge
legd. Maar vanwege de nul procent bijtel
ling zullen zakelijke veelrijders met de Am
pera op pad gaan. Die hebben doorgaans
een stevige rijstijl en zullen een groot deel
van de kilometers met range extender rij
den. En dan is er wel degelijk sprake van
C02-uitstoot die in de praktijk ruim boven
de beloofde lage waarde zit.
en sluit al aan bij de nieuwe Europese mo
dellen die nog moeten gaan komen. In het
interieur is er op het stuur na weinig spe
cifiek Opel. Typisch Amerikaans is het ma
teriaalgebruik en de digitale displays van
zowel dashboard als console. De aflezing
vraagt hier en daar wat hogere wiskunde
en het verstandig in het begin het instruc
tieboekje bij de hand te houden. Uiteraard
wordt de volledige werking van de auto
weergegeven alsmede de laadtoestand
van de accu's en het aantal nog te rijden
kilometers. Wie 's ochtends de stekker uit
het stopcontact trekt, krijgt een actiera
dius te zien die is berekend aan de hand
van de laatste ritten die de Ampera heeft
afgelegd.
De Ampera is strikt een vierzits auto met
een grote achterklep. De achterpassagiers
dienen bij instappen te letten op de lage
en schuine deuropening om het hoofd niet
te stoten. De vloer van de bagageruimte
ligt wat hoger, omdat de T-vormige accu-
module onder de bodem is aangebracht.
Dat betekent dat genoegen moet worden IE
genomen met een bagagevolume dat vari-
eert van 310 tot 1.005 liter.
k Verkooijen uit Oirschot en zijn Bel- bevindt bij het raadhuisinhetcentrum van
pe navigator Eddy Smeets behoren Etten-Leur. Het regerende kampioensduo
foontegetrouw tot de deelnemers bij Groep N van 2010 komt met de bekende
komende West Brabantse Exoticgreen Prodrive Subaru impreza STI naar de Bra
tt De start van de rally is zaterdag 9 juli bantse rally voor een goëie kfassering.
p 2.00 uur vanaf het podium dat zich Nelis Verkooijen: "We kiezen dit jaar heel
ien van de reacties op de nieuwe
lelastingplannen rond de auto is dat
rhone auto's duurder worden en
beer vervuilende auto's minder geld
laan kosten. Dat is klinkklare onzin!
Ie overheid gaat de grenzen voor
jiverse vrijstellingen aanscherpen,
jogisch, de techniek staat niet stil en
fabrikanten maken steeds schonere
loertuigen. Dan is het te begrijpen dat
Ien Haag juist die nieuwste technie-
ien wil stimuleren. Mensen die met
kin kleine auto of hybride al jaren
teen wegenbelasting betalen en bij
ianschaf ook geen BPM hebben hoe-
ten afrekenen, die krijgen al lange tijd
ten cadeau van de overheid. Die moe-
|n tevreden zijn met dit voordeel en
let mekkeren dat de vrijstelling voor
Wegenbelasting niet eeuwig is. Wie
liep in z'n hart kijkt, heeft de huidige
kito vooral vanwege het voordeel ge-
bzen en zou in een heel ander model
[jden of zelfs een gebruikt exemplaren
Rebben gekozen als de vette worst van
bijstellingen niet was voorgehouden,
in dan die minder zuinige auto's die
foedkoper zouden worden. We ken
en in ons land de CO2-tax die stukje
jij beetje in de plaats komt voor de
IPM. Officieel moet de BPM verdwij-
ten, maar in feite wordt alleen de be-
bkeningswijze anders. Auto's die veel
|02-uitstoten krijgen zodoende een
prse heffing aan de broek. De verhou
dingen op de markt raken daardoor
plledig zoek. Zo zat ik deze week een
lerhaal te dichten op de Nissan Mura-
P die ongeacht de motor in ons land
uim 69 mille moet kosten. Kijk ik in de
ranse prijslijst, dan is dezelfde auto
wintigduizend euro goedkoper. Laten
ve nu niet uit jaloezie vanuit onze be-
Bstingvrije stadsmini verwijten gaan
ütdelen aan mensen die 20 mille extra
ian de schatkist doneren omdat ze
jraag zo'n grote auto willen rijden. We
noeten deze mensen juist op de blote
jnieën danken...
USSSSo bewust voor een rustige benadering, een
2 zogenaamde sabathical om alle zaken
goed op een rij te zetten om een juiste
keuze te kunnen maken voor de nabije
toekomst. Daarbij is besloten om slechts
een selectief aantal rally's te rijden. We
willen wel een prestatie neerzetten en als
kampioensteam zeker meedoen voor de
prijzen met name in de klasse N. Eerdere
edities van de Exoticgreenrally eindigden
we in de top drie van onze klasse, zo ook
vorig jaar. Mogelijk kunnen we dit jaar
gaan voor de dagoverwinning gezien
we geen kampioenschapdruk hebben.
Wij gaan er in elk geval alles aan doen
om maximaal te rijden met als doel een
overwinning in groep N. Hopelijk zijn onze
rallyervaringen met het West Brabantse
evenement en zware klassementsproeven
van Achtmaal in ons voordeel. Zaterdag
avond omstreeks middernacht bij de finish
van de rally. Voor het publiek belooft het
weer een mooie rally te worden met veel
spektakel en kijkplezier."
Voor meer info over programma,
ma rally en deelnemers: www.exotigreen-
rally.nl
...ortabel
aanslaat
toord. De
■i waarop
>n zo laag
uereiken.
i ugn 40
40 tot 80