I i tij impressie Discovery Onderscheidingen voor Land Rover 23 fJUNI 2011 DE AUTOMAAT DONDERDAG 23 JUNI 2011 PAGINA 9 I Geruisloos gasgeven Lood sttourn »t geld Getad AN JUKE keuze uit accessoire CKS“ JRGSE KOÉRIER - 'I detail waarop de 'gepakt' kan wor- goed afgewerkt en liet voor niets is het model t de Europese e-scooter Award door het verbond van Britse verzekeraars. Bij de Towcar Awards zegevierde de Land Rover boven de Audi Q7, Mercedes ML en Volkswagen Touareg en haalde voor de tweede keer in successie de titel binnen. Volgens de jury is er wel een zeer bijzondere auto nodig om 'm te verslaan. aantal jaar de geest geeft. Het is immers een loodaccu die voor een paar honderd euro wordt vervangen. Govecs levert twee varianten van deze scooter. De ene haalt een topsnelheid van 25 km/u en mag dus zonder helm worden het wfflm of met, etetoïsch «jdeo zal todh liar^zaam om systeem to- jgen. En (fan hoeft het met noodzafae^k een personenauto of beftehKk Maar ook de tweewdetwreW is met ontwikkelingen bezsg die tot lan aardige oplossingen Héden, Zo ook bij het Dwtse metk Govecs dat mamma etettsdw scooters Iheeft apgetawd Govecs uitermate prettig. Op de plaats van bestemming even met de sleutel het zadel ontgrendelen en daaron der de laadsnoer vandaan halen. Die hoeft alleen maar in het stopcontact. Dat is echt alles. Onder het zadel is ook nog voorzien in een opbergvak. Er is eigenlijk geen enkel i Govecs in negatieve zin den. Alles is doordacht, gc In de bediening is de Govecs uiterst sim pel. Met de sleutel van het stuurslot halen, doordraaien tot het digitale dashboard oplicht. Dan voor de rijmodus kiezen (nor maal of eco) en verder gewoon gas geven en remmen. De elektromotor produceert een lichte fluittoon, maar dat is dan ook het enige wat er tijdens het rijden te horen is. Geen geknetter, gaatjes in uitlaten of ander onheil. Een deel van de huidige scooterrijders zal het geluid missen, omdat het bij zou dragen aan het totale rijgevoel. Maar wie eenmaal de enorme acceleratie- kracht van de elektromotor heeft gevoeld, kan het geluid snel missen als kiespijn. Op het instrumentarium zien we naast de 'ersie snelheid en kilometerteller een aandui- adius ding van de laadtoestand van de accu en km geeft een soort van toerenteller aan of we duur- veel of weinig energie gebruiken tijdens en. De snelheidsmeter klimt tot 47 lu en ook bij die snelheid rijdt de niet bekend het rijden geen sprake is van evenwicht. se firma die En dat is juist waar de Govecs zich door r .duceert. Een onderscheidt. Nie* !c dat de scooter van uitgeroepen tot elektrische aandrijving van het jaar. De huidige Land Rover Discovery 4 is al weer enige tijd op de markt, maar blijft bewondering scoren die weer worden omgezet in klinkende prijzen. Zo kreeg het model recent de Towcar Award in de categorie meer dan 1.900 kg en werd de anti-diefstalbeveiliging van de Land Rover bekroond met een British Insurance Vehicle Security nneerd JUKE gamma: 5J 7,Sr/lW km/u uitvoering tussen de 90 en 100 km haalt. is waarvoor een Daarnaast heeft Govecs ook een ver met lithium-ion accu met een actierad die in het maximale geval naar 150 I gaat. Maar die is zo'n tweeduizend du functioneert geruisloos en intuïtief. Met zijn prijs van 3.497 euro zit de Govecs S1.2 aan de bovenkant van de markt voor elektrische scooters, maar daarvoor wordt wel kwaliteit geboden alsmede een. gedegen fabrikant, import- en dealerorganisatie die staat voor een uitstekende service, probleemloze leve ring van onderdelen en een volledige garan tie van 2 jaar ook op de accu. Voor meer informatie: www.rrmobility.nl. ^Baam Govecs klinkt ons n:“ u-1—J ^Boren. Het is een Duitse ^Modellen in Polen produceert. Een gegeven is dat de ^Haf aan voor elek ^Kntwikkeld en dat levert vooral in ^■ag enorme voordelen op. ^Kste ziet de Govecs er strak, modern sportief uit. Gewoon een flitsende ^■r die met name ook de jeugd zal ^■reken. De elektromotor is direct voor ^■chterwiel geplaatst en ligt meteen ^■het accupakket. Dat betekent de* ^■ergrote deel van het totaalgewicln ^■140 kg laag tussen de wielen ^■tst. Een hierdoor verkregen L_3 ^Htepunt zorgt ervoor dat de Govecs ^■is een blok op de weg ligt en zelfs deelladingen nog veel groter. Overigens ^■efende rijders meteen een goed hoeft men ook niet bang te zijn voor ■Ki geeft. Er is inmiddels ook aanbod gigantische kosten als de accu na een -'*■ Ts Sjlliina van elektrische scooter, maar dat »Rtuk voor stuk modellen die tot voor ■■alleen met een verbrandingsmotor jen uitgerust en op dezelfde plek nu ■jOektromotor hebben. De accu's zijn ^Bhoog geplaatst, zodat er tijdens We duiken even in de techniek. Er wordt gebruik gemaakt van een elektromotor met een nominaal vermogen van 3 kW, een zogenaamd borstelloze 96 Volt motor met riemaandrijving. Het af en toe vervan gen van die riem is dan ook een van de weinige zaken die onder het kopje onder- Dat betekent dat houd valt. De motor krijgt zijn stroom het totaalgewicht uit een lood silicium accu die volgens de ?n is fabriek 500 keer volledig opgeladen kan laag worden. Maar omdat vrijwel niemand de accu helemaal leeg zal rijden, is het aantal deelladingen nog veel groter. Overigens ktromc □laatst K HM iuur en alleen tot iant

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 37