I
i
tij impressie
Discovery
Onderscheidingen
voor Land Rover
23 fJUNI 2011
DE AUTOMAAT DONDERDAG 23 JUNI 2011 PAGINA 9
I
Geruisloos gasgeven
Lood sttourn
»t geld
Getad
AN JUKE
keuze uit
accessoire
CKS“
JRGSE KOÉRIER -
'I detail waarop de
'gepakt' kan wor-
goed afgewerkt en
liet voor niets is het model
t de Europese e-scooter
Award door het verbond van Britse
verzekeraars.
Bij de Towcar Awards zegevierde
de Land Rover boven de Audi Q7,
Mercedes ML en Volkswagen Touareg
en haalde voor de tweede keer in
successie de titel binnen. Volgens de
jury is er wel een zeer bijzondere auto
nodig om 'm te verslaan.
aantal jaar de geest geeft. Het is immers
een loodaccu die voor een paar honderd
euro wordt vervangen.
Govecs levert twee varianten van deze
scooter. De ene haalt een topsnelheid van
25 km/u en mag dus zonder helm worden
het wfflm of met, etetoïsch «jdeo zal todh liar^zaam om systeem to-
jgen. En (fan hoeft het met noodzafae^k een personenauto of beftehKk
Maar ook de tweewdetwreW is met ontwikkelingen bezsg die tot
lan aardige oplossingen Héden, Zo ook bij het Dwtse metk Govecs dat
mamma etettsdw scooters Iheeft apgetawd
Govecs uitermate prettig.
Op de plaats van bestemming even met de
sleutel het zadel ontgrendelen en daaron
der de laadsnoer vandaan halen. Die hoeft
alleen maar in het stopcontact. Dat is echt
alles. Onder het zadel is ook nog voorzien
in een opbergvak.
Er is eigenlijk geen enkel i
Govecs in negatieve zin
den. Alles is doordacht, gc
In de bediening is de Govecs uiterst sim
pel. Met de sleutel van het stuurslot halen,
doordraaien tot het digitale dashboard
oplicht. Dan voor de rijmodus kiezen (nor
maal of eco) en verder gewoon gas geven
en remmen. De elektromotor produceert
een lichte fluittoon, maar dat is dan ook
het enige wat er tijdens het rijden te horen
is. Geen geknetter, gaatjes in uitlaten of
ander onheil. Een deel van de huidige
scooterrijders zal het geluid missen, omdat
het bij zou dragen aan het totale rijgevoel.
Maar wie eenmaal de enorme acceleratie-
kracht van de elektromotor heeft gevoeld,
kan het geluid snel missen als kiespijn.
Op het instrumentarium zien we naast de
'ersie snelheid en kilometerteller een aandui-
adius ding van de laadtoestand van de accu en
km geeft een soort van toerenteller aan of we
duur- veel of weinig energie gebruiken tijdens
en. De snelheidsmeter klimt tot 47
lu en ook bij die snelheid rijdt de
niet bekend het rijden geen sprake is van evenwicht.
se firma die En dat is juist waar de Govecs zich door
r .duceert. Een onderscheidt. Nie* !c
dat de scooter van uitgeroepen tot
elektrische aandrijving van het jaar.
De huidige Land Rover Discovery 4 is
al weer enige tijd op de markt, maar
blijft bewondering scoren die weer
worden omgezet in klinkende prijzen.
Zo kreeg het model recent de Towcar
Award in de categorie meer dan 1.900
kg en werd de anti-diefstalbeveiliging
van de Land Rover bekroond met
een British Insurance Vehicle Security
nneerd JUKE gamma: 5J 7,Sr/lW
km/u uitvoering tussen de 90 en 100 km haalt.
is waarvoor een Daarnaast heeft Govecs ook een ver
met lithium-ion accu met een actierad
die in het maximale geval naar 150 I
gaat. Maar die is zo'n tweeduizend du
functioneert geruisloos en intuïtief. Met zijn
prijs van 3.497 euro zit de Govecs S1.2 aan
de bovenkant van de markt voor elektrische
scooters, maar daarvoor wordt wel kwaliteit
geboden alsmede een. gedegen fabrikant,
import- en dealerorganisatie die staat voor
een uitstekende service, probleemloze leve
ring van onderdelen en een volledige garan
tie van 2 jaar ook op de accu. Voor meer
informatie: www.rrmobility.nl.
^Baam Govecs klinkt ons n:“ u-1—J
^Boren. Het is een Duitse
^Modellen in Polen produceert. Een
gegeven is dat de
^Haf aan voor elek
^Kntwikkeld en dat levert vooral in
^■ag enorme voordelen op.
^Kste ziet de Govecs er strak, modern
sportief uit. Gewoon een flitsende
^■r die met name ook de jeugd zal
^■reken. De elektromotor is direct voor
^■chterwiel geplaatst en ligt meteen
^■het accupakket. Dat betekent de*
^■ergrote deel van het totaalgewicln
^■140 kg laag tussen de wielen
^■tst. Een hierdoor verkregen L_3
^Htepunt zorgt ervoor dat de Govecs
^■is een blok op de weg ligt en zelfs deelladingen nog veel groter. Overigens
^■efende rijders meteen een goed hoeft men ook niet bang te zijn voor
■Ki geeft. Er is inmiddels ook aanbod gigantische kosten als de accu na een -'*■ Ts
Sjlliina van elektrische scooter, maar dat
»Rtuk voor stuk modellen die tot voor
■■alleen met een verbrandingsmotor
jen uitgerust en op dezelfde plek nu
■jOektromotor hebben. De accu's zijn
^Bhoog geplaatst, zodat er tijdens
We duiken even in de techniek. Er wordt
gebruik gemaakt van een elektromotor
met een nominaal vermogen van 3 kW,
een zogenaamd borstelloze 96 Volt motor
met riemaandrijving. Het af en toe vervan
gen van die riem is dan ook een van de
weinige zaken die onder het kopje onder-
Dat betekent dat houd valt. De motor krijgt zijn stroom
het totaalgewicht uit een lood silicium accu die volgens de
?n is fabriek 500 keer volledig opgeladen kan
laag worden. Maar omdat vrijwel niemand de
accu helemaal leeg zal rijden, is het aantal
deelladingen nog veel groter. Overigens
ktromc
□laatst
K HM
iuur en alleen
tot
iant