lij impressie
ilkab
nitiel
Ford Focus Wagon
1
akele
R I.
\G 23 JUNI 2011 I
DE AUTOMAAT DONDERDAG 23 JUNI 2011 PAGINA 7
liet gebied van actieve veilighei
nologieën gaat Ford ver. Heel
?n aan een
van de Ven
nieuwe Ford Focus is er nu ook
j Wagon. Met meer binnenruimte
^Bzelfde rijeigenschappen het
ZZAgtiikste model binnen de
^Be Focus-familie. Net als de
ÉB^ck en sedan komen ook alle
en dieseluitvoeringen
BB Wagon in aanmerking voor
^Bocent fiscale bijtelling. Zelfs in
^Bnatie met de 182 pk sterke
^Bost-krachtbron.
Gunstig bijtellen
5
BURGSE KOERIER -
Tilburg
013-5943943
Vessem
0497-591766
autogroep
Oisterwijk
013-5282680
lijnen 1
handg
imt de 1
veel
inden zeil
951 eginnen, Active City Stop (meerprijs
euro) helpt schades in stadsverkeer
>te voorkomen. Het systeem laat bij
~..d gevaar de auto bij snelheden tot
volledig zelf tot -' - -
er het verschij
met gewone ha
Daarmee komt I
r turbomotor v«
acceleratie
iet 7,9 secor
de prijs is met 24.95
pnd gevaar
n/u volledig zelf tot stilstand komen.
O f I (1 Helheden tussen de 15 en 30 km/u
V- I V I het systeem ondersteuning tijdens
Olrschot
brandstof tanken, dat ieder jaar nog altijd
vele duizenden keren gebeurt in ons land
en zeker bij moderne common rail-diesel-
motoren voor enorme schades zorgt.
Waalwijk
0416-568686
iet worden betaald. D
variant wordt de Johi
39.500 euro kost en n met
pk uit dezelfde krad liter,
laarnieuv..''7
en met de 143 pk s
i 32.950 euro moeti
is lager dan van de g nt
mming van het ondel i (5C
i onder de loe
een achten r
Hing wordt ge
van het stuur waarna de te
hzelf uitschakelde en de mede
_J. l anden aan het stuur' m
trumentarium projecteerde. Lane
j Aid functioneert overigens niet
il optimaal. Op smalle wegen waarbij
jnkant Jfetspad ook tot de rijbaan behoort,
j-Höi $t het systeem nogal eens de ne:~“*
»->r elir nte sturen. Door toch standvast.3
u„ev< enste richting in te sturen, kun je het
em 'overrulen'. Tot slot kun je dankzij
lEasy Fuel nooit meer de verkeerde
^Hlord Focus Wagon is bijna twintig
heter langer dan de hatchback en
S een kleine 2 centimeter langer
|J. D de sedan. De wielbasis is met 2,65
Johi rwel gelijk. De Wagon onderscheidt
enir met een grotere bagageruimte van
5:r, te vergroten tot 1.516 liter met
jwste speeltje shterbank neergeklapt. Het baga-
de 143 pk st urne komt dus aardig overeen met
to| offerbak van de Volkswagen
(505 - 1.495 liter) en de
500 - 1.550 liter). In tegenste
‘loepgenen voornaamste concurrenten bied
srspoiler die i Wagon een bovengemiddeld
it gebracht, ijgenoegen én kan ie net als de F
teek worden uitgerust met tal van
dit segment 'nieuwe' veiligheids-
nlogieën.
Ion aan het stuur
/arte details in hetii jjoptim.
aan de buitenkant «spad
iten. De C3 e-HDIr
ïuro, slechts 435 en
nique waarop dezes
----- JJ Dieselnagel(tje)
„a systeem ondersteuning tijdens
temmen. Traffic Sign Recognition her- Genoeg over de veiligheidstechnologieën,
snelheidsborden en inhaalverboden het is tijd om de Focus Wagon de sporen
■B ojecteert deze (indien van toepas- te geven. We reden de eerste meters in
W^Hnaast elkaar) in het display op het de 1.6 TDCi met 115 pk. Deze brengt
■^^Bnentarium. Lane Departure Warning de Wagon in 11,1 seconden naar de
^^Bt bij Ford op zijn beurt samen met 100 km/u, haalt een topsnelheid van 193
I^Blteeping Aid. Trillingen in het stuur km/u en is op papier met een gemiddeld
la^Wteren de bestuurder erop dat hij de verbruik van 4,2 1/100 km even zuinig als
GBBok verlaat. Mocht de bestuurder de geknepen 95 pk-uitvoering van deze
J|^^Hiet tijdig op reageren, neemt Lane 1.6 TDCi. Ondanks zijn moderne inborst is
M®ng Aid bij snelheden van boven de in de verte, vooral als vanuit stationair de
a 4* de besturing over en dirigeert acceleratie wordt ingezet, toch een lichte
BgBBito terug naar een veilige positie, dieselklop hoorbaar. De motor is verbon-
B JKn op de rijstrook. Even lijkt het erop den met een voortreffelijk schakelende
BBlde techniek de besturing volledig zesbak met start-/stopautomaat, die het
H^Beemt. Dat is dus niet het geval. tijdens onze testrit bij een buitentem-
M^Bs onze testrit namen we kort onze peratuur van 25 graden Celsius en een
H|Bn van het stuur waarna de tech- ingestelde interieurtemperatuur van 19 i
Zichzelf uitschakelde en de medede- graden Celsius meermaals liet afweten,
3 'houdt u handen aan het stuur' in omdat de airco een te grote aanslag deed
instrumentarium projecteerde. Lane op de energievoorraad.
Ping Aid functioneert overigens niet
"j Koppelverdeling
neiging Tot de brandstofbesparende maatregelen,
istig de bij Ford Econetic technologieën geheten,
L behoren naast een start-/stopsysteem, een
actieve grille shutter (de grille gaat alleen
open als de motor gekoeld moet worden).
met 105 pk in Ambiente-uitvoering. De
voordeligste diesel is er vanaf 23.845 euro
als Ambiente. Een airco is standaard vanaf
de Trend, die 1.250 euro duurder is dan de
tmbiente. Meer dan vijftig procent van
ue Wagons zal volgens de importeur in
de meest exclusieve Titanium-uitvoering
geregistreerd worden, vooral vanwege
de geringe meerprijs ten opzichte van de
Trend (2.500 euro).
ager
De Focus staat al sinds zijn lancering
in 1998 bekend om zijn hoogstaande
rijeigenschappen. Ook de nieuwe Wagon
scoort weer bovengemiddeld als het gaat
om rijgenoegen. Ten opzichte van zijn
voorganger is de torsiestijfheid van het
nieuwe onderstel met 15 procent verbe
terd en is Torque Vectoring Control (TVC) in de 182 pk sterke Ecoboost-versie
voortaan standaard op alle uitvoeringen. degelijk een zeer welkome aanvulling.
TVC wordt normaal gesproken alleen Het motorenpalet van de Focus
toegepast in sportieve auto's en zorgt varieert van een 105 pk sterke 'i.u ul.
voor een optimale koppelverdeling tus- zinemotor tot de krachtige 1.6 Ecoboost Am
sen beide voorwielen. Vooral in bochten met 182 pk. Dieselen kan vanaf de 1.6 de
bewijst het systeem zijn meerwaarde door TDCi met 95 pk. De sterkste van het
meer koppel naar het wiel met de meeste dieselstel is een 2.0 TDCi met 163 pk. De
grip te dirigeren. In de 1.6 TDCi misschien prijslijst van de Focus Wagon begint bij
niet helemaal voelbaar, maar bijvoorbeeld 20.345 euro voor de 1.6 benzinemotor
de 182 pk sterke Ecoboost-versii
■gelijk een zeer welkoi-
wel
Bt van de Focus Wagon
105 pk sterke 1.6 ben-