lij impressie ilkab nitiel Ford Focus Wagon 1 akele R I. \G 23 JUNI 2011 I DE AUTOMAAT DONDERDAG 23 JUNI 2011 PAGINA 7 liet gebied van actieve veilighei nologieën gaat Ford ver. Heel ?n aan een van de Ven nieuwe Ford Focus is er nu ook j Wagon. Met meer binnenruimte ^Bzelfde rijeigenschappen het ZZAgtiikste model binnen de ^Be Focus-familie. Net als de ÉB^ck en sedan komen ook alle en dieseluitvoeringen BB Wagon in aanmerking voor ^Bocent fiscale bijtelling. Zelfs in ^Bnatie met de 182 pk sterke ^Bost-krachtbron. Gunstig bijtellen 5 BURGSE KOERIER - Tilburg 013-5943943 Vessem 0497-591766 autogroep Oisterwijk 013-5282680 lijnen 1 handg imt de 1 veel inden zeil 951 eginnen, Active City Stop (meerprijs euro) helpt schades in stadsverkeer >te voorkomen. Het systeem laat bij ~..d gevaar de auto bij snelheden tot volledig zelf tot -' - - er het verschij met gewone ha Daarmee komt I r turbomotor v« acceleratie iet 7,9 secor de prijs is met 24.95 pnd gevaar n/u volledig zelf tot stilstand komen. O f I (1 Helheden tussen de 15 en 30 km/u V- I V I het systeem ondersteuning tijdens Olrschot brandstof tanken, dat ieder jaar nog altijd vele duizenden keren gebeurt in ons land en zeker bij moderne common rail-diesel- motoren voor enorme schades zorgt. Waalwijk 0416-568686 iet worden betaald. D variant wordt de Johi 39.500 euro kost en n met pk uit dezelfde krad liter, laarnieuv..''7 en met de 143 pk s i 32.950 euro moeti is lager dan van de g nt mming van het ondel i (5C i onder de loe een achten r Hing wordt ge van het stuur waarna de te hzelf uitschakelde en de mede _J. l anden aan het stuur' m trumentarium projecteerde. Lane j Aid functioneert overigens niet il optimaal. Op smalle wegen waarbij jnkant Jfetspad ook tot de rijbaan behoort, j-Höi $t het systeem nogal eens de ne:~“* »->r elir nte sturen. Door toch standvast.3 u„ev< enste richting in te sturen, kun je het em 'overrulen'. Tot slot kun je dankzij lEasy Fuel nooit meer de verkeerde ^Hlord Focus Wagon is bijna twintig heter langer dan de hatchback en S een kleine 2 centimeter langer |J. D de sedan. De wielbasis is met 2,65 Johi rwel gelijk. De Wagon onderscheidt enir met een grotere bagageruimte van 5:r, te vergroten tot 1.516 liter met jwste speeltje shterbank neergeklapt. Het baga- de 143 pk st urne komt dus aardig overeen met to| offerbak van de Volkswagen (505 - 1.495 liter) en de 500 - 1.550 liter). In tegenste ‘loepgenen voornaamste concurrenten bied srspoiler die i Wagon een bovengemiddeld it gebracht, ijgenoegen én kan ie net als de F teek worden uitgerust met tal van dit segment 'nieuwe' veiligheids- nlogieën. Ion aan het stuur /arte details in hetii jjoptim. aan de buitenkant «spad iten. De C3 e-HDIr ïuro, slechts 435 en nique waarop dezes ----- JJ Dieselnagel(tje) „a systeem ondersteuning tijdens temmen. Traffic Sign Recognition her- Genoeg over de veiligheidstechnologieën, snelheidsborden en inhaalverboden het is tijd om de Focus Wagon de sporen ■B ojecteert deze (indien van toepas- te geven. We reden de eerste meters in W^Hnaast elkaar) in het display op het de 1.6 TDCi met 115 pk. Deze brengt ■^^Bnentarium. Lane Departure Warning de Wagon in 11,1 seconden naar de ^^Bt bij Ford op zijn beurt samen met 100 km/u, haalt een topsnelheid van 193 I^Blteeping Aid. Trillingen in het stuur km/u en is op papier met een gemiddeld la^Wteren de bestuurder erop dat hij de verbruik van 4,2 1/100 km even zuinig als GBBok verlaat. Mocht de bestuurder de geknepen 95 pk-uitvoering van deze J|^^Hiet tijdig op reageren, neemt Lane 1.6 TDCi. Ondanks zijn moderne inborst is M®ng Aid bij snelheden van boven de in de verte, vooral als vanuit stationair de a 4* de besturing over en dirigeert acceleratie wordt ingezet, toch een lichte BgBBito terug naar een veilige positie, dieselklop hoorbaar. De motor is verbon- B JKn op de rijstrook. Even lijkt het erop den met een voortreffelijk schakelende BBlde techniek de besturing volledig zesbak met start-/stopautomaat, die het H^Beemt. Dat is dus niet het geval. tijdens onze testrit bij een buitentem- M^Bs onze testrit namen we kort onze peratuur van 25 graden Celsius en een H|Bn van het stuur waarna de tech- ingestelde interieurtemperatuur van 19 i Zichzelf uitschakelde en de medede- graden Celsius meermaals liet afweten, 3 'houdt u handen aan het stuur' in omdat de airco een te grote aanslag deed instrumentarium projecteerde. Lane op de energievoorraad. Ping Aid functioneert overigens niet "j Koppelverdeling neiging Tot de brandstofbesparende maatregelen, istig de bij Ford Econetic technologieën geheten, L behoren naast een start-/stopsysteem, een actieve grille shutter (de grille gaat alleen open als de motor gekoeld moet worden). met 105 pk in Ambiente-uitvoering. De voordeligste diesel is er vanaf 23.845 euro als Ambiente. Een airco is standaard vanaf de Trend, die 1.250 euro duurder is dan de tmbiente. Meer dan vijftig procent van ue Wagons zal volgens de importeur in de meest exclusieve Titanium-uitvoering geregistreerd worden, vooral vanwege de geringe meerprijs ten opzichte van de Trend (2.500 euro). ager De Focus staat al sinds zijn lancering in 1998 bekend om zijn hoogstaande rijeigenschappen. Ook de nieuwe Wagon scoort weer bovengemiddeld als het gaat om rijgenoegen. Ten opzichte van zijn voorganger is de torsiestijfheid van het nieuwe onderstel met 15 procent verbe terd en is Torque Vectoring Control (TVC) in de 182 pk sterke Ecoboost-versie voortaan standaard op alle uitvoeringen. degelijk een zeer welkome aanvulling. TVC wordt normaal gesproken alleen Het motorenpalet van de Focus toegepast in sportieve auto's en zorgt varieert van een 105 pk sterke 'i.u ul. voor een optimale koppelverdeling tus- zinemotor tot de krachtige 1.6 Ecoboost Am sen beide voorwielen. Vooral in bochten met 182 pk. Dieselen kan vanaf de 1.6 de bewijst het systeem zijn meerwaarde door TDCi met 95 pk. De sterkste van het meer koppel naar het wiel met de meeste dieselstel is een 2.0 TDCi met 163 pk. De grip te dirigeren. In de 1.6 TDCi misschien prijslijst van de Focus Wagon begint bij niet helemaal voelbaar, maar bijvoorbeeld 20.345 euro voor de 1.6 benzinemotor de 182 pk sterke Ecoboost-versii ■gelijk een zeer welkoi- wel Bt van de Focus Wagon 105 pk sterke 1.6 ben-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 35