Dénissen autotest Jissan Leaf f dl ENS. Nissan Leaf Ovj \J. URGSE KOERIER DE AUTOMAAT» DONDERDAG 23 JUNI 2011 PAGINA 3 Technische gegevens: Merk en type: Nissan Leaf Elektrisch Motor: Flowing Vermogen: 80kW/108 pk Koppel: 280 Nm Afmetingen: lengte 4,445 meter, breedte 1,770 meter Gewicht: 1.500 kg Aanhanggewicht: n.v.t. topsnelheid Prestaties: 145 km/u acceleratie 0-100 in 11,9 sec. C02-uitstoot: 0 g/km (A-label) Prijs: 34.990 euro en een bescheiden t juist bij deze lage p niet opgemerkt Middenklasser ".1 père Elektronische piep d lenen kost geldg AG 23 JUNI 2011 PAG fega I •ccasionl entrum 1 MOSSEL irg. tilburg.nl Mere ervaringen opgedaan met al dan niet experimentele elektrische Iverbleken bij het rijden met de nieuwe Nissan Leaf, die geheel terecht ■roepen tot de Europese Auto van het Jaar 2011En er is maar één lom iedereen van de-kwaliteiten van elektrisch rijden te overtuigen: len en gasgeven. Kraaivenstraat 18, Tilburt 013 465 21 OO www.denissen-ti Vanaf dit najaar in onze showroom rtrische auto roept standaard een ragen op: wat kost ie, hoeveel kilo- lan ie rijden en hoe lang duurt het i? Niemand die vraagt hoe de auto int vrijwel iedereen beschouwt het «ment nog als een rariteit. die ruimte ie beste keus komen. Wie de snelweg opgaat en daar normale snelheden rijdt, die komt net boven de 100 kilometer uit. Zeker in het begin komt het aan op een beetje goed plannen. De rit naar een bestemming verloopt ontspannen, de route terug kan in sommige gevallen wat zweet op het voorhoofd veroorzaken, omdat het een beetje krap wordt. Maar een lagere snel heid vergroot de actieradius vrijwel direct en vormt dan de oplossing. pazingwekkend goed a 1.2 58 3lauw O,-* iktriciteitsnet t bpcontact rege •er de stroom i lAmpère. I Radius is sterk afhankelijk van hoe I de auto wordt gereden. Wat dat li is een elektrische auto niet anders auto op benzine of diesel. Het ver- Irdt altijd bepaald door de manier het gaspedaal wordt ingetrapt, ■■heeft twee rijstanden, normaal en jet laatste geval wordt minder ver- ■Igebruikt en groeit de actieradius. gMFt de Leaf in de bebouwde kom Wop buitenwegen en de snelheid I" 90 km/u beperkt, die zal op een jZêftulading 150 tot 160 kilometer ver De Leaf heeft een fors leeg gewicht .van 1.500 kg. Dat komt deels door de Lithium- ion accu's die voornamelijk onder de achterbank liggen en zorgen voor een prettig laag zwaartepunt. Dat is een van de redenen waarom de Leaf een bijzonder prettig rijdende auto is. De eerste keren heb je nog het gevoel met iets speciaals op pad te zijn, maar je bent er vliegens vlug aan gewend en dan blijkt de Nissan gewoon een auto. Een bruikbare vijfdeurs middenklasser met minimaal 330 liter aan bagageruimte. Na het instappen in een redelijk normaal interieur met typisch op de Amerikaanse markt afgestemde lichte materialen, is de procedure voor het wegrijden kort. De sleutel kan op zak blijven, een kwestie van ranaf te zijn, eerst maar de ant- n die direct kunnen worden gege- i Nissan Leaf kost 34.990 euro en accu's helemaal leeg zijn, worden neen normaal stopcontact in 10,5 jeladen. Die tijd kan worden terug- it als er thuis een zogenaamde wordt geïnstalleerd die gebruik ran de volledige 16 Ampère die - biedt. Via een nor- gelt het kastje in de n automatisch terug Verder is het zaak de Leaf bij stilstand zoveel mogelijk aan het stopcontact te hangen, zodat de auto vrijwel altijd vol is. En bedenk wel dat 80 procent van de automobilisten in de hele wereld nooit meer rijden dan 100 kilometer per dag. Maar er is meer aan de Leaf dan cijfers alleen. Alhoewel aan het rijplezier een elektromotor ten grondslag ligt met een vermogen van 108 pk en een koppel van 280 Nm. Van dat laatste profiteert de gebruiker. Wie het gaspedaal vloert zal versteld staan van de enorme acce- leratiekracht van de vijfdeurs hatchback. Bovendien verloopt de acceleratie lineair, dat wil zeggen dat van 0 tot 10 km/u net zoveel tijd vraagt als van 90 tot 100 km/u. De aandrijflijn blijft hierbij volledig stil, maar uiteraard doen bij wat hogere snelheden wel de banden en het wind geruis een duit in het zakje. Pas als je na lijkt dat je zicht hebt op een cilinderkop met kleppen deksel, maar dat is meer een geintje van de ontwerpers. Het spreekt voor zich dat elektrische auto's door de jaren heen goedkoper zullen worden, dat de accutechniek zich verder ontwikkelt ten gunste van de actie radius en dat ook het opladen korter zal duren door inzet van nieuwe technieken. Maar het staat als een paal boven water dat het rijgenoegen en de praktische inzetbaarheid van de Nissan Leaf nu al volledig op niveau zijn. Nissan start over enige tijd de produc tie van de Leaf ook op in haar Engelse fabriek. Dan zullen er minder rijk uitge ruste uitvoeringen gemaakt gaan worden die voor een lager bedrag in de markt worden gezet. een rit met de Leaf weer in een brandstof gestookte auto stapt, merk je het verschil. Veel mensen hebben de vrees dat een elektrische auto door het gebrek aan geluid in het verkeer minder opvalt. Toch is dat geen reële angst. We hebben geen enkele keer gemerkt dat de Leaf over het hoofd werd gezien. Bovendien produceert de auto bij achteruit rijden een bescheiden elektronische piep, want j snelheid is de kans op _r=I worden het grootst. rem intrappen en op de startknop druk ken. Op het dashboard wordt een bonte kermis zichtbaar met een groen autootje ten teken dat de Leaf klaar is voor vertrek. Tussen de stoelen zit een knop bij wijze van versnellingspook waarmee achterruit, Drive en Eco kunnen worden ingescha keld. Rem los, en de auto begint al te rollen. Een kind kan de was doen! Alle voorzieningen in de auto zijn uiter aard elektrisch zoals de bestuurbekrach- tiging, maar ook de airconditioning. Voor alle zaken waarin bij een gewone auto het vacuüm van de motor wordt gebruikt, wordt in de Leaf een elektrische vari ant toegepast. Het grappige is dat na het openen van de motorkap, waaronder inderdaad de elektromotor ligt, de aanblik ook weer die van een gewone auto is. Het

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 31