Dénissen
autotest
Jissan Leaf
f dl
ENS.
Nissan Leaf
Ovj \J.
URGSE KOERIER
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 23 JUNI 2011 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Merk en type:
Nissan Leaf
Elektrisch
Motor:
Flowing
Vermogen:
80kW/108 pk
Koppel:
280 Nm
Afmetingen:
lengte
4,445 meter,
breedte
1,770 meter
Gewicht:
1.500 kg
Aanhanggewicht: n.v.t.
topsnelheid
Prestaties:
145 km/u
acceleratie
0-100 in 11,9 sec.
C02-uitstoot:
0 g/km (A-label)
Prijs:
34.990 euro
en een bescheiden
t juist bij deze lage
p niet opgemerkt
Middenklasser
".1
père
Elektronische piep
d lenen kost geldg
AG 23 JUNI 2011 PAG
fega I
•ccasionl
entrum
1 MOSSEL
irg.
tilburg.nl
Mere ervaringen opgedaan met al dan niet experimentele elektrische
Iverbleken bij het rijden met de nieuwe Nissan Leaf, die geheel terecht
■roepen tot de Europese Auto van het Jaar 2011En er is maar één
lom iedereen van de-kwaliteiten van elektrisch rijden te overtuigen:
len en gasgeven.
Kraaivenstraat 18, Tilburt
013 465 21 OO www.denissen-ti
Vanaf dit najaar in onze showroom
rtrische auto roept standaard een
ragen op: wat kost ie, hoeveel kilo-
lan ie rijden en hoe lang duurt het
i? Niemand die vraagt hoe de auto
int vrijwel iedereen beschouwt het
«ment nog als een rariteit.
die ruimte
ie beste keus
komen. Wie de snelweg opgaat en daar
normale snelheden rijdt, die komt net
boven de 100 kilometer uit. Zeker in het
begin komt het aan op een beetje goed
plannen. De rit naar een bestemming
verloopt ontspannen, de route terug kan
in sommige gevallen wat zweet op het
voorhoofd veroorzaken, omdat het een
beetje krap wordt. Maar een lagere snel
heid vergroot de actieradius vrijwel direct
en vormt dan de oplossing.
pazingwekkend goed
a 1.2
58
3lauw
O,-*
iktriciteitsnet t
bpcontact rege
•er de stroom
i lAmpère.
I Radius is sterk afhankelijk van hoe
I de auto wordt gereden. Wat dat
li is een elektrische auto niet anders
auto op benzine of diesel. Het ver-
Irdt altijd bepaald door de manier
het gaspedaal wordt ingetrapt,
■■heeft twee rijstanden, normaal en
jet laatste geval wordt minder ver-
■Igebruikt en groeit de actieradius.
gMFt de Leaf in de bebouwde kom
Wop buitenwegen en de snelheid
I" 90 km/u beperkt, die zal op een
jZêftulading 150 tot 160 kilometer ver
De Leaf heeft een fors leeg gewicht .van
1.500 kg. Dat komt deels door de Lithium-
ion accu's die voornamelijk onder de
achterbank liggen en zorgen voor een
prettig laag zwaartepunt. Dat is een van
de redenen waarom de Leaf een bijzonder
prettig rijdende auto is. De eerste keren
heb je nog het gevoel met iets speciaals
op pad te zijn, maar je bent er vliegens
vlug aan gewend en dan blijkt de Nissan
gewoon een auto. Een bruikbare vijfdeurs
middenklasser met minimaal 330 liter aan
bagageruimte.
Na het instappen in een redelijk normaal
interieur met typisch op de Amerikaanse
markt afgestemde lichte materialen, is
de procedure voor het wegrijden kort. De
sleutel kan op zak blijven, een kwestie van
ranaf te zijn, eerst maar de ant-
n die direct kunnen worden gege-
i Nissan Leaf kost 34.990 euro en
accu's helemaal leeg zijn, worden
neen normaal stopcontact in 10,5
jeladen. Die tijd kan worden terug-
it als er thuis een zogenaamde
wordt geïnstalleerd die gebruik
ran de volledige 16 Ampère die
- biedt. Via een nor-
gelt het kastje in de
n automatisch terug
Verder is het zaak de Leaf bij stilstand
zoveel mogelijk aan het stopcontact te
hangen, zodat de auto vrijwel altijd vol
is. En bedenk wel dat 80 procent van de
automobilisten in de hele wereld nooit
meer rijden dan 100 kilometer per dag.
Maar er is meer aan de Leaf dan cijfers
alleen. Alhoewel aan het rijplezier een
elektromotor ten grondslag ligt met een
vermogen van 108 pk en een koppel
van 280 Nm. Van dat laatste profiteert
de gebruiker. Wie het gaspedaal vloert
zal versteld staan van de enorme acce-
leratiekracht van de vijfdeurs hatchback.
Bovendien verloopt de acceleratie lineair,
dat wil zeggen dat van 0 tot 10 km/u
net zoveel tijd vraagt als van 90 tot 100
km/u. De aandrijflijn blijft hierbij volledig
stil, maar uiteraard doen bij wat hogere
snelheden wel de banden en het wind
geruis een duit in het zakje. Pas als je na
lijkt dat je zicht hebt op een cilinderkop
met kleppen deksel, maar dat is meer een
geintje van de ontwerpers.
Het spreekt voor zich dat elektrische
auto's door de jaren heen goedkoper
zullen worden, dat de accutechniek zich
verder ontwikkelt ten gunste van de actie
radius en dat ook het opladen korter zal
duren door inzet van nieuwe technieken.
Maar het staat als een paal boven water
dat het rijgenoegen en de praktische
inzetbaarheid van de Nissan Leaf nu al
volledig op niveau zijn.
Nissan start over enige tijd de produc
tie van de Leaf ook op in haar Engelse
fabriek. Dan zullen er minder rijk uitge
ruste uitvoeringen gemaakt gaan worden
die voor een lager bedrag in de markt
worden gezet.
een rit met de Leaf weer in een brandstof
gestookte auto stapt, merk je het verschil.
Veel mensen hebben de vrees dat een
elektrische auto door het gebrek aan
geluid in het verkeer minder opvalt. Toch
is dat geen reële angst. We hebben geen
enkele keer gemerkt dat de Leaf over het
hoofd werd gezien. Bovendien produceert
de auto bij achteruit rijden een bescheiden
elektronische piep, want j
snelheid is de kans op _r=I
worden het grootst.
rem intrappen en op de startknop druk
ken. Op het dashboard wordt een bonte
kermis zichtbaar met een groen autootje
ten teken dat de Leaf klaar is voor vertrek.
Tussen de stoelen zit een knop bij wijze
van versnellingspook waarmee achterruit,
Drive en Eco kunnen worden ingescha
keld. Rem los, en de auto begint al te
rollen. Een kind kan de was doen!
Alle voorzieningen in de auto zijn uiter
aard elektrisch zoals de bestuurbekrach-
tiging, maar ook de airconditioning. Voor
alle zaken waarin bij een gewone auto
het vacuüm van de motor wordt gebruikt,
wordt in de Leaf een elektrische vari
ant toegepast. Het grappige is dat na
het openen van de motorkap, waaronder
inderdaad de elektromotor ligt, de aanblik
ook weer die van een gewone auto is. Het