aw Automaat 1 3 9 Audi Q5 Hybrid SX4 op Rl Suzuki waardeert 1 DE TILBURGSE Focus Wagon Lees verder op pagina 5 UM.NL I 4 Heerlen n ERDAG JUNI 17.30 UU irscheidingen voor >very Audi Centrum Tilburg De hele autowereld weet dat hybrides technisch gezien een tus senoplossing vormen, maar wel een techniek die nog wel even stand zal houden. Audi start het hybride avontuur met de wereldwijd goed verkopende Q5 die we op de hoog ste toppen van Mallorca op waarde konden schatten. Jaargang 21 *nr 25 Donderdag 23 juni 2011 Oplage 111.600 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Eerste stap in de goede richting bare buitenspiegels met geïntegreerde richtingaanwijzers en 16 inch lichtme taal van een ander ontwerp. Al deze extra's kosten helemaal niets, omdat de prijs van de Executive met 19.999 euro identiek is aan de bestaande Exclusive. Met vierwielaandrijving komt de auto op 21.927 euro. Kraaivenstraat 14, Tilburg T: 013 75 00 777 www.audicentrumtilburg.nl i-jen meegesleept. Audi heeft het r" onderstel qua setting iets aangepast om Offici hetzelfde rijcomfort te kunnen bieden. Van kilom de interieurruimte wordt niets afgesnoept 60 kr en ook kan er in de Hybrid dezelfde hoe- -elheid bagage mee. De accu's liggen er de bagagevloer en hebben een ge- iceerd koelsysteem. Immers als de ac- opwarmen, daalt de capaciteit en dat In de bus van luchthaven naar presentatie krijgen we meteen een uitgebreide video voorgeschoteid waarin wordt getoond wat er allemaal aan de Q5 is gewijzigd om er een hybride van te maken. Dat nogal wat, waardoor het respect voor ontwikkelingsafdeling als een paal bov water staat. bestaande Acenta van slechts 850 euro. Daarmee komt een handbediende de startprijs van de Pixo Look op 9.749 n wielen en euro en komt de auto met automaat uit meerprijs op 11.749 euro. ■aantrekkelijkheid van de com- Ten opzichte van de b ■vijfdeurs en belastingvrije Pixo biedt deze variant een han Tte vergroten, heeft Nissan de airco, 14 inch lichtmetalen moet worden voorkomen. Officieel kan de Q5 over een afstand van 3 meter met een constante snelheid van w km/u volledig elektrisch rijden. Maar in de praktijk blijft daar weinig van over, om dat men eerst nog naar die 60 km/u moet accelereren. Is de Suzuki SX4 in Exclusive uitmon stering al aardig compleet, de tijdelijke Executive doet er nog een schepje bo venop. De lijst met extra's is gevuld met een navigatiesysteem met Bluetooth, handsfree en aansluiting voor USB en iPod alsmede een met leer bekleed stuur, andere bekledingsstoffen, inklap- hybride nauwelijks haalbaar is. Klimmend naar de hogere regionen van het Spaanse eiland staat het gemiddeld in het minst gunstige geval op 1 op 6,8 en dat is schrik ken voor een concept dat toch als 'zuinig' en 'schoon' wordt aangeprezen. Gelukkig maakt de afdaling veel goed en komt de boordcomputer dicht bij de 1 op 10. Rijcomfort Toch zit de hoge verwachting vooral tus- ■nze oren. Voor een Amerikaan is deze superzuinig, terwijl wij met een nor- 2.0 TFSI in de praktijk net zo zui..^ n uitkomen. De Hybrid heeft als extra ‘I het hogere vermogen en koppel. En eren effect c door de prestaties: een top van 225 en acceleratie naar 100 in 7,1 secor Het totale hybride systeem weegt slordige 130 kg en die moeten natui Systeemvermogen Wat gebleven is, is de 2 liter viercilinder K TFSI turbomotor die 211 pk levert. Verder I heeft de Q5 Hybrid uiteraard permanente vierwielaandrijving en is er aan de carros serie ook weinig gewijzigd. Ter ondersteu ning dient een 54 pk sterke elektromotor die tussen de motor en de achttraps auto maat is geplaatst. We mogen vermogens en koppel niet straffeloos bij elkaar optel len, maar Audi rekent ons toch een 'sy steemvermogen' voor van 245 pk en een koppel van 480 Nm. Dat belooft dus nogal To<.u wat. In ieder geval wordt al snel duidelijk sen onz dat Audi met deze variant een brug wil Audi si slaan tussen de 2.0 TFSI en de 3.2 FSI die male 2. goed is voor 270 pk. zullen Wat betreft C02-uitstoot is dit verreweg de vooral het hogere vermogen en koppel, 'schoonste' Q5 die komt aan 159 g/km en het effect daarvan laat zich snel illustrer dat correspondeert weer met een gemid- door de prestaties: een top van 225 km/u veelhi deld brandstofverbruik van 1 op 14,5. Dat en acceleratie naar 100 in 7,1 seconden! onder klinkt keurig, maar in de praktijk weten Het totale hybride systeem weegt een avanc dat het opgegeven verbruik met een slordige 130 kg en die moeten natuurlijk cu's c n nor- ook worde zuinig onderstel i in Leaf Z i A

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 29