aw
Automaat
1
3
9
Audi Q5 Hybrid
SX4 op
Rl
Suzuki
waardeert
1
DE TILBURGSE
Focus Wagon
Lees verder op pagina 5
UM.NL
I
4
Heerlen
n
ERDAG
JUNI
17.30 UU
irscheidingen voor
>very
Audi
Centrum Tilburg
De hele autowereld weet dat
hybrides technisch gezien een tus
senoplossing vormen, maar wel een
techniek die nog wel even stand
zal houden. Audi start het hybride
avontuur met de wereldwijd goed
verkopende Q5 die we op de hoog
ste toppen van Mallorca op waarde
konden schatten.
Jaargang 21 *nr 25 Donderdag 23 juni 2011 Oplage 111.600
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Eerste stap in de goede richting
bare buitenspiegels met geïntegreerde
richtingaanwijzers en 16 inch lichtme
taal van een ander ontwerp. Al deze
extra's kosten helemaal niets, omdat de
prijs van de Executive met 19.999 euro
identiek is aan de bestaande Exclusive.
Met vierwielaandrijving komt de auto
op 21.927 euro.
Kraaivenstraat 14, Tilburg
T: 013 75 00 777
www.audicentrumtilburg.nl
i-jen meegesleept. Audi heeft het r"
onderstel qua setting iets aangepast om Offici
hetzelfde rijcomfort te kunnen bieden. Van kilom
de interieurruimte wordt niets afgesnoept 60 kr
en ook kan er in de Hybrid dezelfde hoe-
-elheid bagage mee. De accu's liggen
er de bagagevloer en hebben een ge-
iceerd koelsysteem. Immers als de ac-
opwarmen, daalt de capaciteit en dat
In de bus van luchthaven naar presentatie
krijgen we meteen een uitgebreide video
voorgeschoteid waarin wordt getoond
wat er allemaal aan de Q5 is gewijzigd
om er een hybride van te maken. Dat
nogal wat, waardoor het respect voor
ontwikkelingsafdeling als een paal bov
water staat.
bestaande Acenta van slechts 850 euro. Daarmee komt
een handbediende de startprijs van de Pixo Look op 9.749
n wielen en euro en komt de auto met automaat uit
meerprijs op 11.749 euro.
■aantrekkelijkheid van de com- Ten opzichte van de b
■vijfdeurs en belastingvrije Pixo biedt deze variant een han
Tte vergroten, heeft Nissan de airco, 14 inch lichtmetalen
moet worden voorkomen.
Officieel kan de Q5 over een afstand van 3
meter met een constante snelheid van
w km/u volledig elektrisch rijden. Maar in
de praktijk blijft daar weinig van over, om
dat men eerst nog naar die 60 km/u moet
accelereren.
Is de Suzuki SX4 in Exclusive uitmon
stering al aardig compleet, de tijdelijke
Executive doet er nog een schepje bo
venop. De lijst met extra's is gevuld met
een navigatiesysteem met Bluetooth,
handsfree en aansluiting voor USB en
iPod alsmede een met leer bekleed
stuur, andere bekledingsstoffen, inklap-
hybride nauwelijks haalbaar is. Klimmend
naar de hogere regionen van het Spaanse
eiland staat het gemiddeld in het minst
gunstige geval op 1 op 6,8 en dat is schrik
ken voor een concept dat toch als 'zuinig'
en 'schoon' wordt aangeprezen. Gelukkig
maakt de afdaling veel goed en komt de
boordcomputer dicht bij de 1 op 10.
Rijcomfort
Toch zit de hoge verwachting vooral tus-
■nze oren. Voor een Amerikaan is deze
superzuinig, terwijl wij met een nor-
2.0 TFSI in de praktijk net zo zui..^
n uitkomen. De Hybrid heeft als extra
‘I het hogere vermogen en koppel. En
eren
effect c
door de prestaties: een top van 225
en acceleratie naar 100 in 7,1 secor
Het totale hybride systeem weegt
slordige 130 kg en die moeten natui
Systeemvermogen
Wat gebleven is, is de 2 liter viercilinder
K TFSI turbomotor die 211 pk levert. Verder
I heeft de Q5 Hybrid uiteraard permanente
vierwielaandrijving en is er aan de carros
serie ook weinig gewijzigd. Ter ondersteu
ning dient een 54 pk sterke elektromotor
die tussen de motor en de achttraps auto
maat is geplaatst. We mogen vermogens
en koppel niet straffeloos bij elkaar optel
len, maar Audi rekent ons toch een 'sy
steemvermogen' voor van 245 pk en een
koppel van 480 Nm. Dat belooft dus nogal To<.u
wat. In ieder geval wordt al snel duidelijk sen onz
dat Audi met deze variant een brug wil Audi si
slaan tussen de 2.0 TFSI en de 3.2 FSI die male 2.
goed is voor 270 pk. zullen
Wat betreft C02-uitstoot is dit verreweg de vooral het hogere vermogen en koppel,
'schoonste' Q5 die komt aan 159 g/km en het effect daarvan laat zich snel illustrer
dat correspondeert weer met een gemid- door de prestaties: een top van 225 km/u veelhi
deld brandstofverbruik van 1 op 14,5. Dat en acceleratie naar 100 in 7,1 seconden! onder
klinkt keurig, maar in de praktijk weten Het totale hybride systeem weegt een avanc
dat het opgegeven verbruik met een slordige 130 kg en die moeten natuurlijk cu's c
n nor- ook worde
zuinig onderstel i
in Leaf
Z i
A