impressie
r
23
vA
Renault Energy dCi
maal,
Driecilinder
turbo van Ford
BOM
jw
j
F
ers
UTDEAS
L
JUNI 2011 PAGINA 6
DE AUTOMAAT DONDERDAG 16 JUNI 2011 PAGINA 7
Alles in de strijd geworpen
-
-•
voor i
1.00C
1
beurt. RDW erkend
.a. 1800,-
fefeM
I-4554254
AREND AUTO,
UW OFFICIËLE
RENAULT DEALER
Ss
Zo is door gebr
ersterkte kunststof!
gebracht ten opzid
5.2 FSI. Verder st;
ip het asfalt en he
irijs moet nog word
met deze nieuwe
•tor gecombineerd. De kleinere cilinder-
Bhoud wordt gecompenseerd door vier
foppen per cilinder toe te passen, zoals
jok het geval is bij de 2.0 dCi. Verder
fokt de uitlaatgasrecirculatie met een
Bedruk en dat heeft een betere verbran-
|g en lagere C02-uitstoot tot gevolg,
literaard is deze nieuwe motor voorzien
|n een roetfilter dat zeer kort op het blok
[gemonteerd. Iedere 1.500 km wordt
Rra dieselolie ingespoten om het filter
[regenereren. Het juiste tijdstip daarvoor
»ordt bepaald door het motormanage-
AREND DRIVE THE CHANGE
öe primeur is weggelegd voor de
Scénic en Grand Scenic, maar de
nieuwe Renault Energy dieselmotor
fgy’-p/iiml* 1198 ''ter 9aat binnenkort
«n zeer belangrijke rol spelen in
lethele Renault-programma. Met
wt technische uitleg wordt al snel
Welijk waarom.
-CLUSIVE
;iimatecontrol,Electr.
X*
?.94O,-
p/mnd*
IP GARANTIE
rco, Electr.
ÏÏ&iïa*
8-495’-
Manks de ontwikkeling van elektrische
1 in het uitwerken van hybrides
n andere alternatieve aandrijfvormen,
I lijft de verbrandingsmotor de komende
Éntallen jaren nog een dominerende rol
jelen. Om echter zo lang mogelijk met de
I bevoorraad in de wereld te kunnen doen,
I ihet van groot belang dat deze motoren
II min mogelijk brandstof verbruiken. In
1st kader ontwikkelen alle autofabrikan-
n nieuwe technieken.
Met de komst van de driecilinder 1,0
liter Ecoboost turbomotor heeft Ford
een brede range moderne motoren
opgebouwd. De grootste Ecoboost
motor heeft namelijk een inhoud van
3,5 liter verdeeld over zes cilinders.
De nieuwe 1.0 Ecoboost debuteert
in september in de Ford B-Max, een
compacte ruimtewagen die onder
meer met de Opel Meriva moet gaan
concurreren. Directe inspuiting en
Gunstige invloed
Voor het eerst past Renault een start/stop
systeem toe. Als de bestuurder remt, de
versnellingspook in de neutraal zet en de
koppeling op laat komen, slaat de motor
vlak voor stilstand af. Een speciale regelunit
is hiervoor aangebracht. Óp het moment
dat het koppelingspedaal weer wordt inge
trapt, start de motor automatisch en kan er
variabele kfêpïïinïng makën^
van de technische eigenschappen
alsmede een in de cilinderkop geïn
tegreerd spruitstuk. Ook de interne
wrijving van de motor is waar moge
lijk teruggebracht om uiteindelijk een
uiterst gunstig brandstofverbruik te
verkrijgen. Deze nieuwe motor is in
Europa ontwikkeld, maar wordt over
de hele wereld ingezet in diverse
modellen.
xrertuigen en he
- andere alter
ACENTA COMFORT
Regensensor, Electr. I
loeining, etc.
12.940,-
>0,- +€149,-p/pm»
direct worden weggereden. De startmotor
is zodanig gebouwd dat deze een veel gro
ter aantal starts in z'n leven aan kan.
In het inlaattraject van de motor is een
zogenaamde swirl-klep opgenomen.
Afhankelijk van het toerental wordt daar
mee het mengen van brandstof en lucht
geregeld en zoals iedereen kan bedenken
is een optimaal mengsel een goede voor
waarde voor een laag brandstofverbruik.
Dat er in een koelsysteem een thermostaat
is opgenomen, dat is geen nieuws. Maar
dit systeem wordt door Renault verder
verfijnd. Bij koude motor wordt zelfs de
koeling van de cilinderkop stil gezet om de
verbrandingsruimtes zo snel mogelijk
hun optimale bedrijfstemperatuur te bren
gen. Ook dat heeft een gunstige invloed
op het verbrandingsproces en dus het
brandstofverbruik met daaraan gekoppeld
de C02-uitstoot. Pas als de motor goed
op temperatuur is, wordt het koelsysteem
geopend.
Al deze maatregelen zorgen ervoor dat
de Energy 130 dCi zo zuinig mogelijk
met z'n brandstof omgaat en dat is
goed te merken aan de gemeten CO2-
uitstoot van 115 g/km. Die waarde
wordt behaald door zowel de Scénic
als Grand Scénic ongeacht het uit
rustingsniveau, het formaat van de bij zakelijk gebruik. De Scénic 130 dCi
wielen en de gekozen opties, zoals kost 30.990 euro en voor de verlengde
ijk op bijvoorbeeld het panoramadak. En dat Grand Scénic moet 1.000 euro extra
bren- betekent een bijtelling van 20 procent worden gereserveerd.
mentsysteem.
I Turbocompressoren
met geo-
1 metrie zijn vooral
1 bii krachtige diesels
I al laren bekend
J Renault past een
I vergelijkbaar prin-
99 I cipe toe op de
38 I oliepomp. Bij lage
I toerentallen is de
I pompopbrengst
H maximaal, terwijl
dit bij hogere
9991^^^^^^ toerentallen niet
nodig is. De pomp ver
bruikt hierdoor minder energie en dat is
ook weer gunstig voor het brandstofver
bruik.
lage druk
nieuwste motor bij Renault is de
Energy dCi 130, een 1,6 liter viercilinder
ie dient ter vervanging van de bestaande
1,9 liter. Het is nog maar de eerste vermo-
ensvariant met 130 pk en 320 Nm. In de
aptur conceptstudie liet Renault eerder
itjaar al een biturbo variant zien die 160
i levert. Er zijn dus nog mogelijkheden
enoeg. Als eerste profiteert de Scénic-
leks van de nieuwe krachtbron, maar het
il niet lang meer duren of de motor is
ok verkrijgbaar in de Mégane, naar wens
uk met EDC-bak met dubbele koppeling,
fe bestaande technieken om brandstof te
esparen worden
<-