impressie r 23 vA Renault Energy dCi maal, Driecilinder turbo van Ford BOM jw j F ers UTDEAS L JUNI 2011 PAGINA 6 DE AUTOMAAT DONDERDAG 16 JUNI 2011 PAGINA 7 Alles in de strijd geworpen - -• voor i 1.00C 1 beurt. RDW erkend .a. 1800,- fefeM I-4554254 AREND AUTO, UW OFFICIËLE RENAULT DEALER Ss Zo is door gebr ersterkte kunststof! gebracht ten opzid 5.2 FSI. Verder st; ip het asfalt en he irijs moet nog word met deze nieuwe •tor gecombineerd. De kleinere cilinder- Bhoud wordt gecompenseerd door vier foppen per cilinder toe te passen, zoals jok het geval is bij de 2.0 dCi. Verder fokt de uitlaatgasrecirculatie met een Bedruk en dat heeft een betere verbran- |g en lagere C02-uitstoot tot gevolg, literaard is deze nieuwe motor voorzien |n een roetfilter dat zeer kort op het blok [gemonteerd. Iedere 1.500 km wordt Rra dieselolie ingespoten om het filter [regenereren. Het juiste tijdstip daarvoor »ordt bepaald door het motormanage- AREND DRIVE THE CHANGE öe primeur is weggelegd voor de Scénic en Grand Scenic, maar de nieuwe Renault Energy dieselmotor fgy’-p/iiml* 1198 ''ter 9aat binnenkort «n zeer belangrijke rol spelen in lethele Renault-programma. Met wt technische uitleg wordt al snel Welijk waarom. -CLUSIVE ;iimatecontrol,Electr. X* ?.94O,- p/mnd* IP GARANTIE rco, Electr. ÏÏ&iïa* 8-495’- Manks de ontwikkeling van elektrische 1 in het uitwerken van hybrides n andere alternatieve aandrijfvormen, I lijft de verbrandingsmotor de komende Éntallen jaren nog een dominerende rol jelen. Om echter zo lang mogelijk met de I bevoorraad in de wereld te kunnen doen, I ihet van groot belang dat deze motoren II min mogelijk brandstof verbruiken. In 1st kader ontwikkelen alle autofabrikan- n nieuwe technieken. Met de komst van de driecilinder 1,0 liter Ecoboost turbomotor heeft Ford een brede range moderne motoren opgebouwd. De grootste Ecoboost motor heeft namelijk een inhoud van 3,5 liter verdeeld over zes cilinders. De nieuwe 1.0 Ecoboost debuteert in september in de Ford B-Max, een compacte ruimtewagen die onder meer met de Opel Meriva moet gaan concurreren. Directe inspuiting en Gunstige invloed Voor het eerst past Renault een start/stop systeem toe. Als de bestuurder remt, de versnellingspook in de neutraal zet en de koppeling op laat komen, slaat de motor vlak voor stilstand af. Een speciale regelunit is hiervoor aangebracht. Óp het moment dat het koppelingspedaal weer wordt inge trapt, start de motor automatisch en kan er variabele kfêpïïinïng makën^ van de technische eigenschappen alsmede een in de cilinderkop geïn tegreerd spruitstuk. Ook de interne wrijving van de motor is waar moge lijk teruggebracht om uiteindelijk een uiterst gunstig brandstofverbruik te verkrijgen. Deze nieuwe motor is in Europa ontwikkeld, maar wordt over de hele wereld ingezet in diverse modellen. xrertuigen en he - andere alter ACENTA COMFORT Regensensor, Electr. I loeining, etc. 12.940,- >0,- +€149,-p/pm» direct worden weggereden. De startmotor is zodanig gebouwd dat deze een veel gro ter aantal starts in z'n leven aan kan. In het inlaattraject van de motor is een zogenaamde swirl-klep opgenomen. Afhankelijk van het toerental wordt daar mee het mengen van brandstof en lucht geregeld en zoals iedereen kan bedenken is een optimaal mengsel een goede voor waarde voor een laag brandstofverbruik. Dat er in een koelsysteem een thermostaat is opgenomen, dat is geen nieuws. Maar dit systeem wordt door Renault verder verfijnd. Bij koude motor wordt zelfs de koeling van de cilinderkop stil gezet om de verbrandingsruimtes zo snel mogelijk hun optimale bedrijfstemperatuur te bren gen. Ook dat heeft een gunstige invloed op het verbrandingsproces en dus het brandstofverbruik met daaraan gekoppeld de C02-uitstoot. Pas als de motor goed op temperatuur is, wordt het koelsysteem geopend. Al deze maatregelen zorgen ervoor dat de Energy 130 dCi zo zuinig mogelijk met z'n brandstof omgaat en dat is goed te merken aan de gemeten CO2- uitstoot van 115 g/km. Die waarde wordt behaald door zowel de Scénic als Grand Scénic ongeacht het uit rustingsniveau, het formaat van de bij zakelijk gebruik. De Scénic 130 dCi wielen en de gekozen opties, zoals kost 30.990 euro en voor de verlengde ijk op bijvoorbeeld het panoramadak. En dat Grand Scénic moet 1.000 euro extra bren- betekent een bijtelling van 20 procent worden gereserveerd. mentsysteem. I Turbocompressoren met geo- 1 metrie zijn vooral 1 bii krachtige diesels I al laren bekend J Renault past een I vergelijkbaar prin- 99 I cipe toe op de 38 I oliepomp. Bij lage I toerentallen is de I pompopbrengst H maximaal, terwijl dit bij hogere 9991^^^^^^ toerentallen niet nodig is. De pomp ver bruikt hierdoor minder energie en dat is ook weer gunstig voor het brandstofver bruik. lage druk nieuwste motor bij Renault is de Energy dCi 130, een 1,6 liter viercilinder ie dient ter vervanging van de bestaande 1,9 liter. Het is nog maar de eerste vermo- ensvariant met 130 pk en 320 Nm. In de aptur conceptstudie liet Renault eerder itjaar al een biturbo variant zien die 160 i levert. Er zijn dus nog mogelijkheden enoeg. Als eerste profiteert de Scénic- leks van de nieuwe krachtbron, maar het il niet lang meer duren of de motor is ok verkrijgbaar in de Mégane, naar wens uk met EDC-bak met dubbele koppeling, fe bestaande technieken om brandstof te esparen worden <-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 35