Autotest )N udi A6 3.0 TDI quattro p OW ■TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT DONDERDAG 16 JUNI 2011 PAGINA 3 Technische gegevens egt de lat nog wat hoger Merk en type: Audi A6 Cilinderinhoud: 2.967 cc Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: acceleratie Verbruik: CO2-uitstoot: Prijs: zeer voortvarende wijze vervangt Audi in een paar jaar tijd al haar traditi- Audi Centrum Tilburg Steeds zuiniger MMI-systeem difference De Audi A6 Sedan staat al in onze showroom! De Audi A6 Avant is vanaf nu ook bestelbaar! 500 Nm bij 1.400 tot 3.250 tr/min -cilinder 1.6 liter kW (95 pk, en zeer lage M en de wegen- Ijder slechts I twlkkeling van 5 gedaan aan de 4etABS/ESP/ D-speler met ZCOnetiC heel e meest ij de Ford dealer, aal van nu. 0-100 in 6,1 sec. stadscyclus 7.2 liter/100 km buitenwegcydus 5.3 liter/100 km gecombineerd 6,0 liter/100 km 158 g/km (B-label) 64.900 euro 180 kW/245 pk bij 4.000-4.500 tr/min Audi i de anaf 3.0 3.0 TDI quattro Aantal cilinders: 6 in V-vorm lengte 4,915 mtr, breedte 1,874 mtr 1.795 kg Aanhanggewicht: 2.000 kg (geremd) Prestaties: topsnelheid 250 km/u Kraaivenstraat 14, Tilburg T: 013 75 00 777 www.audicentrumtilburg.nl Biedt meer ^je verwachtzeer voortvarende wijze vervangt Audi in een paar jaar tijd al haar traditi- w. brandstof en vervangend v«vo«. I *e seda h model Ie n, want de huidige A4 en A8 zijn van recente datum. Daar itnu de splinternieuwe A6-reeks bij. Een auto die de hoge verwachtingen B Wig waarmaakt als 3.0 V6 TDI met quattro vierwielaandrijving. Dat de Audi A6 een forse auto is, bewijst ook het bagagevolume van 530 liter. Bovendien kan de rugleuning van de ach terbank worden neergeklapt als er grotere voorwerpen vervoerd dienen te worden. In afwachting van de in ons land onge twijfeld veel gevraagde viercilinder 2.0TDI dieselmotor, zullen kopers van de nieuwe A6 het voorlopig even met de heerlijke V6 TDI moeten doen die in combinatie met quattro vierwielaandrijving een vermogen inch. De 18 inch 10-spaaks wielen op het testexemplaar staan de auto uitstekend, we kunnen ons nauwelijks voorstellen wat 20 inch aan de chique uitstraling kan toevoegen. Alhoewel de Audi A6 zeer voorspelbaar is vormgegeven, stelt de auto in niets te leur. De afwerking is van het allerhoogste niveau. Overigens kennen we de nieuwe A6 al eventjes, omdat de auto technisch identiek is aan de nieuwe A7. levert van 245 pk en aan een koppel komt van 500 Nm over een behoorlijk breed bereik van 1.400 tot 3.250 tr/min. De souplesse is ongekend en wordt ook nog eens versterkt door de geweldige S tronie versnellingsbak met dubbele koppeling. Vliegensvlug schakelend levert de motor probleemloos de beloofde prestaties. In 6,1 seconden gaat de 1.795 kg wegende sedan ongemerkt naar de 100 km/u en topt op een elektronisch begrensde snel heid van 250 km/u. Dat dit zo ongemerkt gaat, onder meer door slechts een zacht op de achtergrond zoevende motor, zorgt er ook voor dat iedere vorm van snelheids- sensatie ontbreekt. Daar staat de A6 in dit segment overigens niet alleen in. Gelukkig worden ook grotere auto's steeds zui niger. Audi bewijst dat met deze op dit moment krachtigste diesel in de reeks die i is het merk er niet naar om in de i «de segmenten voor revoluties te I m. Het merk vaart volledig zijn eigen •j sen is daarmee ongekend succesvol. «aast mag niet vergeten worden dat »k niet schroomt volledig nieuwe lellen te lanceren of zelfs compleet i segmenten aan te zwengelen. een lengte van 4,915 meter wordt het I sscheidt tussen de A6 en de modellen ten nog hoger niveau uitermate dun. I is ook een forse verschijning waarin I *rk al haar bekende designelemen- ^terugkomen. Dat begint al meteen de voorkant waar de singleframe ehet beeld bepaalt alsmede de fraai ^gestelde koplampen met bijzon- !IED dagrijverlichting. Wie overigens önkoop nog wat budget over heeft, als optie volledige LED koplampen schaffen (4.392 euro!). Vervolgens we verder naar het profiel met krachtige schouderlijn en een bijna Achtig afgelopende daklijn die weer e« komen in het kofferdeksel. De aan wderkant licht omhoog lopende ach tten kennen we qua stijl ook van de ®A8 en zijn deels op het kofferdeksel tatst. Standaard begint de Audi A6 W inch lichtmetalen wielen, maar iaier is de keuze enorm tot aan 20 in de praktijk, zonder dat je er moeite voor hoeft te doen, 1 op 13 verbruikt. Qua comfort hoeven we ons natuurlijk nergens druk om te maken. Het onder stel is zeer prettig afgestemd, verwerkt wegoneffenheden uiterst doeltreffend en zorgt bij hoge snelheden voor een uitste kende dynamiek. De besturing volgt strak de gegeven commando's op. En als we daarbij het zitcomfort en het lage geluids niveau voegen, komen we aan een auto die een absoluut topklasse gevoel geeft. De prijslijst van de nieuwe A6 start bij 46.900 euro voor de 2-.0 TDI, maar die motor laat nog even op zich wachten. Benzinerijders beginnen met de 2,8 liter FTSI V6 (204 pk) voor 51.340 euro en 3.0 TDI met voorwielaandrijving is er var 57.280 euro. De vanafprijs voor onze TDI quattro bedraagt 64.900 euro. Cl ECOnetic 70 kW (95 pk) >.995,- NETIC AL VANAF 319,-p.mnd. *e! N FIESTA VANAF F Ultstralin9 1.495,- zit in onze testauto een prachtige houten accentrand die beschaafd tot op een deel van de portierpanelen wordt doorgetrok ken. De nerven zijn te zien en te voelen, maar uiteraard levert Audi ook andere mogelijkheden. Er zijn volop leerkleuren beschikbaar en via quattro GmbH kunnen klanten zelfs hun meest vergaande wen sen laten uitvoeren. De nieuwe A6 is een lekker ruime auto die niet alleen aan voorpassagiers een pret tige, goed ondersteunde zitpositie biedt, maar ook op de achterbank weinig te wensen overlaat. De zitplaatsen zijn daar bescheiden voorgevormd, zodat in het voorkomende geval een derde persoon goed in het midden kan zitten. Uiteraard beschikt de auto over een opklapbare armleuning en kunnen passagiers hele maal hun eigen klimaat bepalen. Met die wetenschap stappen we in en een aan de A7 identiek dashboard, wordt bijna saai om iedere Audi op gebied van afwerking, materiaalgebi en design van het interieur hoog te prijzen. Maar het is nu eenmaal niet anders, Audi onderscheidt zich op dit vlak van werkelijk iedere concurrent. Wat een beschaving, wat een blijk van goede smaak, maar zoals al vaker opgemerkt daardoor wel een beetje klinisch. Het is opmerkelijk dat Audi voor haar uitgebreide MMI-systeem inclusief navigatie kiest voor een beeld scherm dat na het starten van de motor uit de middenconsole omhoog klapt, daar waar de meeste merken voor een vaste display gaan. In ingeklapte stand zorgt dit wel voor een rustig beeld en hoeft de dashboardoverkapping niet onnodig breed te worden doorgetrokken. Een niveau lager 23-PNW

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 31