Autotest
)N
udi A6 3.0 TDI quattro
p
OW
■TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT DONDERDAG 16 JUNI 2011 PAGINA 3
Technische
gegevens
egt de lat nog wat hoger
Merk en type:
Audi A6
Cilinderinhoud:
2.967 cc
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
acceleratie
Verbruik:
CO2-uitstoot:
Prijs:
zeer voortvarende wijze vervangt Audi in een paar jaar tijd al haar traditi-
Audi Centrum Tilburg
Steeds zuiniger
MMI-systeem
difference
De Audi A6 Sedan staat al in onze
showroom! De Audi A6 Avant
is vanaf nu ook bestelbaar!
500 Nm bij 1.400
tot 3.250 tr/min
-cilinder 1.6 liter
kW (95 pk,
en zeer lage
M en de wegen-
Ijder slechts I
twlkkeling van
5 gedaan aan de
4etABS/ESP/
D-speler met
ZCOnetiC heel
e meest
ij de Ford dealer,
aal van nu.
0-100 in 6,1 sec.
stadscyclus
7.2 liter/100 km
buitenwegcydus
5.3 liter/100 km
gecombineerd
6,0 liter/100 km
158 g/km (B-label)
64.900 euro
180 kW/245 pk bij
4.000-4.500 tr/min
Audi
i de
anaf
3.0
3.0 TDI quattro
Aantal cilinders: 6 in V-vorm
lengte 4,915 mtr,
breedte 1,874 mtr
1.795 kg
Aanhanggewicht: 2.000 kg (geremd)
Prestaties: topsnelheid
250 km/u
Kraaivenstraat 14, Tilburg
T: 013 75 00 777
www.audicentrumtilburg.nl
Biedt meer
^je verwachtzeer voortvarende wijze vervangt Audi in een paar jaar tijd al haar traditi-
w. brandstof en vervangend v«vo«. I *e seda h model Ie n, want de huidige A4 en A8 zijn van recente datum. Daar
itnu de splinternieuwe A6-reeks bij. Een auto die de hoge verwachtingen
B Wig waarmaakt als 3.0 V6 TDI met quattro vierwielaandrijving.
Dat de Audi A6 een forse auto is, bewijst
ook het bagagevolume van 530 liter.
Bovendien kan de rugleuning van de ach
terbank worden neergeklapt als er grotere
voorwerpen vervoerd dienen te worden.
In afwachting van de in ons land onge
twijfeld veel gevraagde viercilinder 2.0TDI
dieselmotor, zullen kopers van de nieuwe
A6 het voorlopig even met de heerlijke V6
TDI moeten doen die in combinatie met
quattro vierwielaandrijving een vermogen
inch. De 18 inch 10-spaaks wielen op het
testexemplaar staan de auto uitstekend,
we kunnen ons nauwelijks voorstellen
wat 20 inch aan de chique uitstraling kan
toevoegen.
Alhoewel de Audi A6 zeer voorspelbaar
is vormgegeven, stelt de auto in niets te
leur. De afwerking is van het allerhoogste
niveau. Overigens kennen we de nieuwe
A6 al eventjes, omdat de auto technisch
identiek is aan de nieuwe A7.
levert van 245 pk en aan een koppel komt
van 500 Nm over een behoorlijk breed
bereik van 1.400 tot 3.250 tr/min. De
souplesse is ongekend en wordt ook nog
eens versterkt door de geweldige S tronie
versnellingsbak met dubbele koppeling.
Vliegensvlug schakelend levert de motor
probleemloos de beloofde prestaties. In
6,1 seconden gaat de 1.795 kg wegende
sedan ongemerkt naar de 100 km/u en
topt op een elektronisch begrensde snel
heid van 250 km/u. Dat dit zo ongemerkt
gaat, onder meer door slechts een zacht
op de achtergrond zoevende motor, zorgt
er ook voor dat iedere vorm van snelheids-
sensatie ontbreekt. Daar staat de A6 in dit
segment overigens niet alleen in. Gelukkig
worden ook grotere auto's steeds zui
niger. Audi bewijst dat met deze op dit
moment krachtigste diesel in de reeks die
i is het merk er niet naar om in de
i «de segmenten voor revoluties te
I m. Het merk vaart volledig zijn eigen
•j sen is daarmee ongekend succesvol.
«aast mag niet vergeten worden dat
»k niet schroomt volledig nieuwe
lellen te lanceren of zelfs compleet
i segmenten aan te zwengelen.
een lengte van 4,915 meter wordt het
I sscheidt tussen de A6 en de modellen
ten nog hoger niveau uitermate dun.
I is ook een forse verschijning waarin
I *rk al haar bekende designelemen-
^terugkomen. Dat begint al meteen
de voorkant waar de singleframe
ehet beeld bepaalt alsmede de fraai
^gestelde koplampen met bijzon-
!IED dagrijverlichting. Wie overigens
önkoop nog wat budget over heeft,
als optie volledige LED koplampen
schaffen (4.392 euro!). Vervolgens
we verder naar het profiel met
krachtige schouderlijn en een bijna
Achtig afgelopende daklijn die weer
e« komen in het kofferdeksel. De aan
wderkant licht omhoog lopende ach
tten kennen we qua stijl ook van de
®A8 en zijn deels op het kofferdeksel
tatst. Standaard begint de Audi A6
W inch lichtmetalen wielen, maar
iaier is de keuze enorm tot aan 20
in de praktijk, zonder dat je er moeite voor
hoeft te doen, 1 op 13 verbruikt.
Qua comfort hoeven we ons natuurlijk
nergens druk om te maken. Het onder
stel is zeer prettig afgestemd, verwerkt
wegoneffenheden uiterst doeltreffend en
zorgt bij hoge snelheden voor een uitste
kende dynamiek. De besturing volgt strak
de gegeven commando's op. En als we
daarbij het zitcomfort en het lage geluids
niveau voegen, komen we aan een auto
die een absoluut topklasse gevoel geeft.
De prijslijst van de nieuwe A6 start bij
46.900 euro voor de 2-.0 TDI, maar die
motor laat nog even op zich wachten.
Benzinerijders beginnen met de 2,8 liter
FTSI V6 (204 pk) voor 51.340 euro en
3.0 TDI met voorwielaandrijving is er var
57.280 euro. De vanafprijs voor onze
TDI quattro bedraagt 64.900 euro.
Cl ECOnetic
70 kW (95 pk)
>.995,-
NETIC AL VANAF
319,-p.mnd. *e!
N FIESTA VANAF F Ultstralin9
1.495,-
zit in onze testauto een prachtige houten
accentrand die beschaafd tot op een deel
van de portierpanelen wordt doorgetrok
ken. De nerven zijn te zien en te voelen,
maar uiteraard levert Audi ook andere
mogelijkheden. Er zijn volop leerkleuren
beschikbaar en via quattro GmbH kunnen
klanten zelfs hun meest vergaande wen
sen laten uitvoeren.
De nieuwe A6 is een lekker ruime auto die
niet alleen aan voorpassagiers een pret
tige, goed ondersteunde zitpositie biedt,
maar ook op de achterbank weinig te
wensen overlaat. De zitplaatsen zijn daar
bescheiden voorgevormd, zodat in het
voorkomende geval een derde persoon
goed in het midden kan zitten. Uiteraard
beschikt de auto over een opklapbare
armleuning en kunnen passagiers hele
maal hun eigen klimaat bepalen.
Met die wetenschap stappen we in en
een aan de A7 identiek dashboard,
wordt bijna saai om iedere Audi op
gebied van afwerking, materiaalgebi
en design van het interieur hoog te prijzen.
Maar het is nu eenmaal niet anders, Audi
onderscheidt zich op dit vlak van werkelijk
iedere concurrent. Wat een beschaving,
wat een blijk van goede smaak, maar
zoals al vaker opgemerkt daardoor wel
een beetje klinisch. Het is opmerkelijk dat
Audi voor haar uitgebreide MMI-systeem
inclusief navigatie kiest voor een beeld
scherm dat na het starten van de motor
uit de middenconsole omhoog klapt, daar
waar de meeste merken voor een vaste
display gaan. In ingeklapte stand zorgt
dit wel voor een rustig beeld en hoeft de
dashboardoverkapping niet onnodig breed
te worden doorgetrokken. Een niveau lager
23-PNW