s
p^ij impressie
Volkswagen Tiguan
IF^ATf
I
£NGD
Dealers
A i
DE AUTOMAAT DONDERDAG 9 JUNI 2011 PAGINA 5
Touareg in *t klein
I
fc inparkeren
Bluemotion Technology
Niet storend
losset
www.van-mossel.nl
I
I
I
een facelif
ook de
j heeft Volk
gemaakt en
Tilburg
Ringbaan Noord 65
013-5321411
013-5959100
013-5443330
013-4652100
013-4634355
013-4647676
013-5470040
013-5959100
013-5351035
013-5321411
013-5840000
Email:
tonyvos@automedia.nl
Email:
advertentie@tilburgsekoerier.nl
edrijf Bink
nsstraat 30
.BURG
013) 542 01 43
iuto.nl
013-5959100
013-5423030
013-5420143
013-5943943
076-5263800
013-4652100
Mercedes Rüttchen
Mitsubishi I Suzuki De Auto-Avenue
Nissan Denissen
Peugeot Vingerhoets
Saab Zuid Oost
Seat I Skoda Auto Noordhoek
Smart Rüttchen
Toyota Van Dorst Tilburg
Volkswagen Van Mossel Tilburg.
Volvo Van Roosmalen
Oisterwijk
Bedrijf sweg 17
013-528 3226
2.0 TDI kunnen als voorwielaandrijver be
steld worden.
iedt meer
je verwacht
Tony Vos
Tel. 0495-430930
Postbus 2144, 6020 AC Budel
3330
linage en^kosten rijklMr
osten rijklaar maker
wijzigingen
end, volgens 80/1268
Alfa Romeo Fiat - Lancia VanDeVen013-5943980
Audi Audi Centrum Tilburg013-7500777
BMW I MINI Renova013-5422133
Chevrolet Auto Noordhoek Waalwijk-Tilburg 0416-651590
Chrysler I Dodge I Jeep Rüttchen
Citroen Bertens
Daihatsu I MG Bink
FordP. van de Ven
Jaguar Bogaers Jaguar Breda
Kia Denissen
I fcwagen heeft de Tiguan in het
iuw gestoken. De compacte SUV
1meer dan ooit op grote broer
I uareg. Behalve een aangepast
Blijk heeft Volkswagen ook het
(ustingsniveau naar een hoger
n getild met tal van nieuwe
fes.
G 9 JUNI 2011 «PAGINA
MURGSE KOERIER
nieuw, maar wel
keerhulp. Voortaan nement oe nguan een
geschikte parkeerplek en bovendien biedt
het systeem ook hulp bij haaks inparkeren.
De elektronica neemt alleen de besturing
over, gas geven en remmen is nog altijd de
verantwoording van de bestuurder.
Behalve het gemodificeerde uiterlijk en de
komst van talloze technische snufjes heeft
Volkswagen ook het interieur hier en daar Voor de aandrijving
bijgepunt. Het interieur van de Tiguan is zich niet al te druk c
Driveeeartb
sf de meer
1 I lipt met a
lie denken
rijstrookdetectie, een hulpmii
auto door middel van kleine
te binnen de lijnen houdt, v<
kdetectie en
Kijken we naar het dieselgamma, dan zien
we wederom drie versies van de bekende
common rail 2.0 TDI met onveranderde
vermogens van 110, 140 of 170 pk. Ook
hier weer dragen de minst vermogende
een Bluemotion Technology label, waar
van de zuinigste van het stel dankzij onder
meer een standaard start/stop-systeem
een gemiddeld brandstofverbruik van 5,3
1/100 km zou moeten noteren. En we
derom kwamen we bij lange na niet in de
buurt van het opgegeven verbruik. Reken
op ruim anderhalve liter meer gemiddeld.
De diesels zijn in de Passat bijvoorbeeld
uitermate stil, in de Tiguan laten ze iets
toch meer van zich horen, maar op de
een of andere manier is dat niet storend
in deze compacte SUV. Op snelheid nemen
de afrolgeluiden en het windgeruis de
overhand.
De vernieuwde Tiguan verschijnt samen
met de Golf Cabriolet op 18 augustus bij
de dealer. Prijzen zijn op dit moment nog
niet bekend, maar zullen niet al te veel
afwijken van het huidig model, die vanaf
27.790 euro te boek staat.
|E AUTOMAAT IS EEN UITGAVE VAN DETILBURGSE KOERIER I.S.M. DEALER ASSOCIATIE TILBURG EN OMSTREKEN, VERSCHIJNT IN GEHEEL TILBURG, GOIRLE, RIEL, LOON OP ZAND,
UDENHOUT, BERKEL ENSCHOT, OISTERWIJK, MOERGESTEL, HILVARENBEEK EN HULTEN.
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013-5368805
Fax 013-5359985
1 kswagen heeft de vernieuwde Tiguan
J‘ “Ter luxueuze uitvoeringen vol-
allerlei technische snufjes.
uciiken van een verkeersbordenle-
rijstrookdetectie, een hulpmiddel dat
auto door middel van kleine stuurcor-
ies binnen de lijnen houdt, vermoeid-
Isdetectie een grootlichtassistent!
laatste systeem schakelt boven de 65
ii automatisch grootlicht in, zodra de
Handigheden dit toelaten. Een camera
b binnenspiegel registreert eventueel
moetkomend verkeer.
emic Damper Control (DCC) is niet
en nog steeds optioneel te verkrij-
■Het maakt het mogelijk de Tiguan in
modi te rijden: Normal, Comfort en
V Het verschil is echter minimaal en
■Is bij de Golf GTl zouden wij gewoon
■de 'gewone' dempers gaan. Ook niet
Wkswagen Tiguan was zo'n beetje het
Ste model van de fabrikant dat nog
lift zat te wachten. Nu heeft
compacte SUV het nieuwe
I iliegezicht gekregen met scherpere
11 m voor grille en koplampen. Aan de
terzijde blijven de wijzigingen beperkt
I een licht gemodificeerde achterklep en
fchtunits. Nog altijd kiest Volkswagen
I rtwee 'neuzen'. Wie regelmatig de
opzoekt doet er goed aan de offroad-
tering te kiezen. Voor wie niet van
is regelmatig natte voeten te halen,
een onroad-neus. Het verschil zit hem
londerbumper, die in het eerste geval
in is afgesneden om op die manier
grotere hellingshoek te kunnen ne-
t:28 in plaats van 18 graden.
staande motoren hier en daar wat aan
gepast. Nog altijd vormt de 122 pk sterke
1.4 TSI-motor als Bluemotion Technology
(met standaard start-/stop-systeem) de
instapper. Tja, op papier een alleraardigst
model met een gemiddeld verbruik van 1
«k -tR Op 15,4, maar in de praktijk zal die vlieger
niet op gaan. We herinneren ons nog zijn
- i&V voorganger, die we met 150 pk sterke 1.4
ijHn TSI reden. Ook die zou in theorie makke-
2S|gË lijk de 1 op 13 kunnen halen, maar in de
•praktijk kwamen we niet verder dan een
schamele 1 op 10. Zo'n downsizemotor is
leuk voor een Polo of Golf, maar niet voor
de fysiek van een Tiguan. Al moet gezegd
dat de 1.4 TSI (nu met 160 pk) de Tiguan
vrij vlot in beweging brengt. Helaas was
de kennismaking te kort om een passend
gemiddeld verbruik van 6,7 1/100 km te
controleren.
Meer power biedt de 2.0 TSI, die wederom
in twee uitvoeringen te bestellen is, een
versie met 180 of 210 pk, in beide geval
len 10 pk meer dan zijn voorganger. De
minst vermogende tweeliter lijkt de beste
papieren te hebben, qua (vermoedelijke)
aanschafprijs in relatie tot zijn prestaties
en verbruik. Overigens rollen beide twee-
liters altijd in combinatie met 4Motion
vierwielaandrijving van de band. Alleen
de 1.4TSI (122 en 160 pk) en de 110 pk