s p^ij impressie Volkswagen Tiguan IF^ATf I £NGD Dealers A i DE AUTOMAAT DONDERDAG 9 JUNI 2011 PAGINA 5 Touareg in *t klein I fc inparkeren Bluemotion Technology Niet storend losset www.van-mossel.nl I I I een facelif ook de j heeft Volk gemaakt en Tilburg Ringbaan Noord 65 013-5321411 013-5959100 013-5443330 013-4652100 013-4634355 013-4647676 013-5470040 013-5959100 013-5351035 013-5321411 013-5840000 Email: tonyvos@automedia.nl Email: advertentie@tilburgsekoerier.nl edrijf Bink nsstraat 30 .BURG 013) 542 01 43 iuto.nl 013-5959100 013-5423030 013-5420143 013-5943943 076-5263800 013-4652100 Mercedes Rüttchen Mitsubishi I Suzuki De Auto-Avenue Nissan Denissen Peugeot Vingerhoets Saab Zuid Oost Seat I Skoda Auto Noordhoek Smart Rüttchen Toyota Van Dorst Tilburg Volkswagen Van Mossel Tilburg. Volvo Van Roosmalen Oisterwijk Bedrijf sweg 17 013-528 3226 2.0 TDI kunnen als voorwielaandrijver be steld worden. iedt meer je verwacht Tony Vos Tel. 0495-430930 Postbus 2144, 6020 AC Budel 3330 linage en^kosten rijklMr osten rijklaar maker wijzigingen end, volgens 80/1268 Alfa Romeo Fiat - Lancia VanDeVen013-5943980 Audi Audi Centrum Tilburg013-7500777 BMW I MINI Renova013-5422133 Chevrolet Auto Noordhoek Waalwijk-Tilburg 0416-651590 Chrysler I Dodge I Jeep Rüttchen Citroen Bertens Daihatsu I MG Bink FordP. van de Ven Jaguar Bogaers Jaguar Breda Kia Denissen I fcwagen heeft de Tiguan in het iuw gestoken. De compacte SUV 1meer dan ooit op grote broer I uareg. Behalve een aangepast Blijk heeft Volkswagen ook het (ustingsniveau naar een hoger n getild met tal van nieuwe fes. G 9 JUNI 2011 «PAGINA MURGSE KOERIER nieuw, maar wel keerhulp. Voortaan nement oe nguan een geschikte parkeerplek en bovendien biedt het systeem ook hulp bij haaks inparkeren. De elektronica neemt alleen de besturing over, gas geven en remmen is nog altijd de verantwoording van de bestuurder. Behalve het gemodificeerde uiterlijk en de komst van talloze technische snufjes heeft Volkswagen ook het interieur hier en daar Voor de aandrijving bijgepunt. Het interieur van de Tiguan is zich niet al te druk c Driveeeartb sf de meer 1 I lipt met a lie denken rijstrookdetectie, een hulpmii auto door middel van kleine te binnen de lijnen houdt, v< kdetectie en Kijken we naar het dieselgamma, dan zien we wederom drie versies van de bekende common rail 2.0 TDI met onveranderde vermogens van 110, 140 of 170 pk. Ook hier weer dragen de minst vermogende een Bluemotion Technology label, waar van de zuinigste van het stel dankzij onder meer een standaard start/stop-systeem een gemiddeld brandstofverbruik van 5,3 1/100 km zou moeten noteren. En we derom kwamen we bij lange na niet in de buurt van het opgegeven verbruik. Reken op ruim anderhalve liter meer gemiddeld. De diesels zijn in de Passat bijvoorbeeld uitermate stil, in de Tiguan laten ze iets toch meer van zich horen, maar op de een of andere manier is dat niet storend in deze compacte SUV. Op snelheid nemen de afrolgeluiden en het windgeruis de overhand. De vernieuwde Tiguan verschijnt samen met de Golf Cabriolet op 18 augustus bij de dealer. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend, maar zullen niet al te veel afwijken van het huidig model, die vanaf 27.790 euro te boek staat. |E AUTOMAAT IS EEN UITGAVE VAN DETILBURGSE KOERIER I.S.M. DEALER ASSOCIATIE TILBURG EN OMSTREKEN, VERSCHIJNT IN GEHEEL TILBURG, GOIRLE, RIEL, LOON OP ZAND, UDENHOUT, BERKEL ENSCHOT, OISTERWIJK, MOERGESTEL, HILVARENBEEK EN HULTEN. De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013-5368805 Fax 013-5359985 1 kswagen heeft de vernieuwde Tiguan J‘ “Ter luxueuze uitvoeringen vol- allerlei technische snufjes. uciiken van een verkeersbordenle- rijstrookdetectie, een hulpmiddel dat auto door middel van kleine stuurcor- ies binnen de lijnen houdt, vermoeid- Isdetectie een grootlichtassistent! laatste systeem schakelt boven de 65 ii automatisch grootlicht in, zodra de Handigheden dit toelaten. Een camera b binnenspiegel registreert eventueel moetkomend verkeer. emic Damper Control (DCC) is niet en nog steeds optioneel te verkrij- ■Het maakt het mogelijk de Tiguan in modi te rijden: Normal, Comfort en V Het verschil is echter minimaal en ■Is bij de Golf GTl zouden wij gewoon ■de 'gewone' dempers gaan. Ook niet Wkswagen Tiguan was zo'n beetje het Ste model van de fabrikant dat nog lift zat te wachten. Nu heeft compacte SUV het nieuwe I iliegezicht gekregen met scherpere 11 m voor grille en koplampen. Aan de terzijde blijven de wijzigingen beperkt I een licht gemodificeerde achterklep en fchtunits. Nog altijd kiest Volkswagen I rtwee 'neuzen'. Wie regelmatig de opzoekt doet er goed aan de offroad- tering te kiezen. Voor wie niet van is regelmatig natte voeten te halen, een onroad-neus. Het verschil zit hem londerbumper, die in het eerste geval in is afgesneden om op die manier grotere hellingshoek te kunnen ne- t:28 in plaats van 18 graden. staande motoren hier en daar wat aan gepast. Nog altijd vormt de 122 pk sterke 1.4 TSI-motor als Bluemotion Technology (met standaard start-/stop-systeem) de instapper. Tja, op papier een alleraardigst model met een gemiddeld verbruik van 1 «k -tR Op 15,4, maar in de praktijk zal die vlieger niet op gaan. We herinneren ons nog zijn - i&V voorganger, die we met 150 pk sterke 1.4 ijHn TSI reden. Ook die zou in theorie makke- 2S|gË lijk de 1 op 13 kunnen halen, maar in de •praktijk kwamen we niet verder dan een schamele 1 op 10. Zo'n downsizemotor is leuk voor een Polo of Golf, maar niet voor de fysiek van een Tiguan. Al moet gezegd dat de 1.4 TSI (nu met 160 pk) de Tiguan vrij vlot in beweging brengt. Helaas was de kennismaking te kort om een passend gemiddeld verbruik van 6,7 1/100 km te controleren. Meer power biedt de 2.0 TSI, die wederom in twee uitvoeringen te bestellen is, een versie met 180 of 210 pk, in beide geval len 10 pk meer dan zijn voorganger. De minst vermogende tweeliter lijkt de beste papieren te hebben, qua (vermoedelijke) aanschafprijs in relatie tot zijn prestaties en verbruik. Overigens rollen beide twee- liters altijd in combinatie met 4Motion vierwielaandrijving van de band. Alleen de 1.4TSI (122 en 160 pk) en de 110 pk

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 33