Autotest Mercedes S250 CDI WWV’ enz ;hen ill in DE AUTOMAAT DONDERDAG 9 JUNI 2011 PAGINA 3 tie o Technische gegevens: Merk en type: Mercedes S250 Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: acceleratie 0-100 Verbruik: Prijs: Concurrentieloos taie Make-up spiegel C-Klasse design de iviteit. zijn zuinig ar te maken 3r kilometers rowroom. tofabrikanten kunnen allerhande technieken toepassen om hun modellen riger te maken. Mercedes lanceerde kort geleden de minst dorstige S-klas- ooit door juist gebruik te maken van bestaande techniek. Maar is een vier- ioder diesel genoeg om aan de hoge verwachtingen binnen het topklasse groent te voldoen? Biedt meer fan je verwacht 150kW/204pk bij 4.200 tr/min 500 Nm bij 1.600 tr/min |s voldoende ook genoeg? G 9 JUNI 2011 PAGINA ITILBURGSE KOERIER - in 8,2 sec. stadscyclus 7,0 liter/100 km buitenwegcydus 5,0 Hter/100 km gecombineerd 5,7 liter/100 km C02-uitstoot: 149 g/km (A-label) 98.990 euro Zonder twijfel zal een deel van de S-klasse rijders zich door de nieuwe instapversie aangesproken voelen. Mercedes zet deze versie meteen serieus neer door zowel de standaard carrosserie als de verlengde variant aan te bieden. Die laatste heeft een lengte van maar liefst 5,23 meter. De extra lengte tussen de voor- en ach terwielen komt volledig ten goede aan de beenruimte op de achterbank. Die is dan ook zeer royaal. Omdat de S-klasse volledig ontwikkeld is om met chauffeur gereden te worden, ontbreekt het de ach- terpassagiers aan niets. Zo is de klimaat beheersing verdeeld over vier zones, zodat beide achterpassagiers zelf de gewenste temperatuur kunnen kiezen, de ventilatie- richting kunnen instellen en de ventilator- snelheid kunnen variëren. De achterbank is ruim bemeten, heeft een comfortabele middenarmsteun en uiteraard bestaan er mogelijkheden voor verstellen van de zit plaatsen tot aan een massagefunctie toe. De verlichte make-up spiegels tegen het dak zijn al jaren een vast kenmerk van dit topmodel. Voorin is het allerminst afzien op de ruim bemeten stoelen met een uitgebreide ver- stelbaarheid. De materialen zijn van een hoog niveau, er is voorzien in diverse fraaie details en het valt tegelijk op dat deze topper niet overloopt van de knop- waardoor het overzicht behouden Het dashboard zelf licht op als de motor wordt gestart. Uiteraard gebeurt dit met een startknop, want ook openen en slui ten van de portieren gebeurt met de sleu tel op zak. De snelheidsmeter is zelfs een projectie, terwijl de andere instrumenten nog hun traditionele en fysieke wijzer heb ben. De arm van de bestuurder valt com fortabel op de armleuning in het midden. Daaruit komt een geheimzinnig klepje omhoog waaronder de knoppen voor de telefoon zijn ondergebracht met daarvoor de draai/drukknop voor de uitgebreide mogelijkheden op het beeldscherm. Dat vraagt wel enige gewenning omdat het lang niet altijd duidelijk is waar bepaalde functies zitten. Het rijgedrag van de S-klasse is absoluut top. Zelfs met het standaard onderstel is. Dus is de kous hier eigenlijk mee af!? Niet helemaal. Er is blijkbaar meer wat het gevoel van een auto bepaalt. Natuurlijk is de souplesse van de diesel dankzij het hoge koppel bij een laag toerental (1.600 tr/min) behoorlijk groot. Gekoppeld aan de zijzacht schakelende 7G-Tronic auto maat kom je op dat gebied niets te kort. En toch ontstaat het gevoel op stap te zijn met een wat groter uitgevallen viercilinder E-klasse, dan met het absolute toppro duct. Zit dat tussen de oren? En went een jongere generatie daar snel aan? In de basisopzet is Mercedes beslist geslaagd en dat is het terugbrengen van het brandstofverbruik van deze grote auto. Volgens de officiële cijfers zou de 5250 CDI. 1 op 17,5 moeten rijden en daarom zijn we zeer tevreden als in de praktijk gemakkelijk 1 op 15 wordt gehaald. CDI Lang Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 2.143 cc is nog niet eens zo lang geleden dat j grote limousine zonder uitzondering ■i <laangedreven door een volumineuze I br met toch wel minimaal zes of liever I Icilinders. Audi, BMW, Jaguar en ook I cedes volgden dezelfde lijn. Maar met 'sterk verbeteren van de dieseltechniek n deze brandstof het in de Europese blijft. Nu zitten uiteraard heel veel functies weet de 5250 CDI wat betreft comfort verstopt achter de grote display bovenaan direct te overtuigen. De stille motor maakt de middenconsole die schuil gaat onder ook deel uit van dit comfort. De auto dezelfde overkapping als het dashboard. heeft behoorlijk grote wielen met even eens forse banden en die hebben weinig problemen met oneffenheden van klein tot aan forse drempels. Wie het eventueel zou willen, zal merken dat het onderstel ook afgestemd is op een stevig wegge drag. Een chauffeur moet zich immers uit de voeten kunnen maken als de captain of industry achterin op z'n hielen wordt gezeten. Mercedes heeft de nieuwe 5250 CDI behoorlijk concurrentieloos op de markt gezet. Nog geen enkele andere fabrikant heeft een vergelijkbaar aanbod. En dat betekent dat voor een auto uit dit seg ment de minst vermogende 5 behoorlijk gunstig is geprijsd. Het model begint bij 89.900 euro en start in de lange versie bij 98.990 euro. Daarnaast zijn er de Prestige en Prestige Plus uitvoeringen en kan de koper uit de uitgebreide optielijst kiezen om de eigen 5 naar wens in te richten. eringen IWBf is aan lengte 5,226 meter, breedte 1,871 meter 1.945 kg Aanhanggewicht: 2.100 kg (geremd) Prestaties: topsnelheid 240 km/u **er kun je daarin gaan?. Mercedes Wal enige tijd een 2,1 liter viercilinder selmotor die met een vermogen van pk en een enorm koppel van 500 'devroegere en veel grotere benzine- ten probleemloos overtreft. Althans t/n prestaties. Deze krachtbron in nieuwe 5250 CDI zet een acceleratie I 100 km/u neer in 8,2 seconden Wet probleemloos door te schieten 1 «een top van 240 km/u. Dat is toch 'topklasse product waardig. De isola- *«n de huidige motoren is geweldig. men voorheen vooral het geluid «njument noemde voor de aanschaf leenV6 of groter, doen alle motoren ongemerkt hun werk, dat het aantal ®eis daarvoor niet meer maatgevend - j^PU-9

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 31