Autotest
Mercedes S250 CDI
WWV’
enz
;hen
ill
in
DE AUTOMAAT DONDERDAG 9 JUNI 2011 PAGINA 3
tie
o
Technische
gegevens:
Merk en type:
Mercedes S250
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
acceleratie 0-100
Verbruik:
Prijs:
Concurrentieloos
taie
Make-up spiegel
C-Klasse
design de
iviteit.
zijn zuinig
ar te maken
3r kilometers
rowroom.
tofabrikanten kunnen allerhande technieken toepassen om hun modellen
riger te maken. Mercedes lanceerde kort geleden de minst dorstige S-klas-
ooit door juist gebruik te maken van bestaande techniek. Maar is een vier-
ioder diesel genoeg om aan de hoge verwachtingen binnen het topklasse
groent te voldoen?
Biedt meer
fan je verwacht
150kW/204pk
bij 4.200 tr/min
500 Nm bij
1.600 tr/min
|s voldoende ook genoeg?
G 9 JUNI 2011 PAGINA ITILBURGSE KOERIER -
in 8,2 sec.
stadscyclus
7,0 liter/100 km
buitenwegcydus
5,0 Hter/100 km
gecombineerd 5,7 liter/100 km
C02-uitstoot: 149 g/km (A-label)
98.990 euro
Zonder twijfel zal een deel van de S-klasse
rijders zich door de nieuwe instapversie
aangesproken voelen. Mercedes zet deze
versie meteen serieus neer door zowel
de standaard carrosserie als de verlengde
variant aan te bieden. Die laatste heeft
een lengte van maar liefst 5,23 meter.
De extra lengte tussen de voor- en ach
terwielen komt volledig ten goede aan
de beenruimte op de achterbank. Die is
dan ook zeer royaal. Omdat de S-klasse
volledig ontwikkeld is om met chauffeur
gereden te worden, ontbreekt het de ach-
terpassagiers aan niets. Zo is de klimaat
beheersing verdeeld over vier zones, zodat
beide achterpassagiers zelf de gewenste
temperatuur kunnen kiezen, de ventilatie-
richting kunnen instellen en de ventilator-
snelheid kunnen variëren. De achterbank
is ruim bemeten, heeft een comfortabele
middenarmsteun en uiteraard bestaan er
mogelijkheden voor verstellen van de zit
plaatsen tot aan een massagefunctie toe.
De verlichte make-up spiegels tegen het
dak zijn al jaren een vast kenmerk van dit
topmodel.
Voorin is het allerminst afzien op de ruim
bemeten stoelen met een uitgebreide ver-
stelbaarheid. De materialen zijn van een
hoog niveau, er is voorzien in diverse
fraaie details en het valt tegelijk op dat
deze topper niet overloopt van de knop-
waardoor het overzicht behouden
Het dashboard zelf licht op als de motor
wordt gestart. Uiteraard gebeurt dit met
een startknop, want ook openen en slui
ten van de portieren gebeurt met de sleu
tel op zak. De snelheidsmeter is zelfs een
projectie, terwijl de andere instrumenten
nog hun traditionele en fysieke wijzer heb
ben. De arm van de bestuurder valt com
fortabel op de armleuning in het midden.
Daaruit komt een geheimzinnig klepje
omhoog waaronder de knoppen voor de
telefoon zijn ondergebracht met daarvoor
de draai/drukknop voor de uitgebreide
mogelijkheden op het beeldscherm. Dat
vraagt wel enige gewenning omdat het
lang niet altijd duidelijk is waar bepaalde
functies zitten.
Het rijgedrag van de S-klasse is absoluut
top. Zelfs met het standaard onderstel
is. Dus is de kous hier eigenlijk mee af!?
Niet helemaal. Er is blijkbaar meer wat het
gevoel van een auto bepaalt. Natuurlijk
is de souplesse van de diesel dankzij het
hoge koppel bij een laag toerental (1.600
tr/min) behoorlijk groot. Gekoppeld aan
de zijzacht schakelende 7G-Tronic auto
maat kom je op dat gebied niets te kort.
En toch ontstaat het gevoel op stap te zijn
met een wat groter uitgevallen viercilinder
E-klasse, dan met het absolute toppro
duct. Zit dat tussen de oren? En went een
jongere generatie daar snel aan?
In de basisopzet is Mercedes beslist
geslaagd en dat is het terugbrengen van
het brandstofverbruik van deze grote auto.
Volgens de officiële cijfers zou de 5250
CDI. 1 op 17,5 moeten rijden en daarom
zijn we zeer tevreden als in de praktijk
gemakkelijk 1 op 15 wordt gehaald.
CDI Lang
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 2.143 cc
is nog niet eens zo lang geleden dat
j grote limousine zonder uitzondering
■i <laangedreven door een volumineuze
I br met toch wel minimaal zes of liever
I Icilinders. Audi, BMW, Jaguar en ook
I cedes volgden dezelfde lijn. Maar met
'sterk verbeteren van de dieseltechniek
n deze brandstof het in de Europese
blijft. Nu zitten uiteraard heel veel functies weet de 5250 CDI wat betreft comfort
verstopt achter de grote display bovenaan direct te overtuigen. De stille motor maakt
de middenconsole die schuil gaat onder ook deel uit van dit comfort. De auto
dezelfde overkapping als het dashboard. heeft behoorlijk grote wielen met even
eens forse banden en die hebben weinig
problemen met oneffenheden van klein
tot aan forse drempels. Wie het eventueel
zou willen, zal merken dat het onderstel
ook afgestemd is op een stevig wegge
drag. Een chauffeur moet zich immers uit
de voeten kunnen maken als de captain
of industry achterin op z'n hielen wordt
gezeten.
Mercedes heeft de nieuwe 5250 CDI
behoorlijk concurrentieloos op de markt
gezet. Nog geen enkele andere fabrikant
heeft een vergelijkbaar aanbod. En dat
betekent dat voor een auto uit dit seg
ment de minst vermogende 5 behoorlijk
gunstig is geprijsd. Het model begint bij
89.900 euro en start in de lange versie
bij 98.990 euro. Daarnaast zijn er de
Prestige en Prestige Plus uitvoeringen en
kan de koper uit de uitgebreide optielijst
kiezen om de eigen 5 naar wens in te
richten.
eringen IWBf
is aan
lengte 5,226 meter,
breedte 1,871 meter
1.945 kg
Aanhanggewicht: 2.100 kg (geremd)
Prestaties: topsnelheid
240 km/u
**er kun je daarin gaan?. Mercedes
Wal enige tijd een 2,1 liter viercilinder
selmotor die met een vermogen van
pk en een enorm koppel van 500
'devroegere en veel grotere benzine-
ten probleemloos overtreft. Althans
t/n prestaties. Deze krachtbron in
nieuwe 5250 CDI zet een acceleratie
I 100 km/u neer in 8,2 seconden
Wet probleemloos door te schieten
1 «een top van 240 km/u. Dat is toch
'topklasse product waardig. De isola-
*«n de huidige motoren is geweldig.
men voorheen vooral het geluid
«njument noemde voor de aanschaf
leenV6 of groter, doen alle motoren
ongemerkt hun werk, dat het aantal
®eis daarvoor niet meer maatgevend
-
j^PU-9