MB icrai ink lanceert de nieuwe Daihatsu Charade Lancia Ypsilon IUB 31 Belasting ■■■I De _4u tomaat Mixt met stijlen DE TILBURGSE KOERIEI jin Mercedes S250 CDI i bij Autobedrijf rihatsu is in drie I Autotest Heerlen Het is niet voor het eerst in de geschiedenis dat de merknaam Lancia nieuw leven wordt ingebla zen. Een van de nieuwe pijlers is de zoveelste generatie Ypsilon, die op veel vlakken wederom een echte Lancia is, maar op andere terreinen beslist nieuw voor de dag komt. f idirecte ingang is de nieuwe Daihatsu Cha fe te bewonderen bij Autobedrijf Bink. Deze -,^.stjng_ I telg van Daihatsu is in drie uitrusting- Waus te leveren en altijd voorzien van een I 1 te Toyota-motor met een vermogen van Pk. Het verbruik van 5,4 liter/100 km en de v uitstoot van 125 g/km zijn naar maatsta- -1 1 ran deze tijd en kan de Charade met de UM.NL ’enme*- instapmodel, de 1.3 Classic, begint bij Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 22 »nr23 Donderdag 9 juni 2011 Oplage 111.600 ven moet de motor nadrukkelijk op toeren worden gehouden om aan de beloofde prestaties te komen: een top van 176 km/u en een acceleratie naar 100 km/u in 11,9 seconden. Deze motor is er ook met een gerobotiseerde versnellingsbak. Ongeacht de bakkeuze blijft de CO2-uitstoot ruim ±r de 100 g/km en wordt belastingvrij stelling in het vooruitzicht gesteld. In het rijgedrag van de Ypsilon vallen twee zaken op. Ten eerste is de besturing aan de lichte kant, ook als de snelheid toeneemt. Verder komt de afvering behoorlijk stug over, bijna sportief en dat terwijl je bij een luxueuze Lancia toch vooral de focus op comfort zou verwachten. Half juni staat deTwinAir in de showroom. Bij aanvang goochelt Lancia meteen met de prijzen. De TwinAir in Gold uitvoering kost tot 18 juni 15.000 euro en dat is dan inclusief het Dolce Vita pakket met regen/ lichtsensor, cruise control en parkeersen- soren aan de achterkant. Daarna kost dit pakket 677 euro. De prijs van de BiFuel zal rond hetzelfde bedrag liggen, maar die versie komt pas in augustus. Volkswagen Tiguan instapmodel, de 1.3 Classic, begint bij '399 euro gevolgd door de City en Club uit ingen. Ook is de Charade leverbaar met een robotiseerde zestraps MMT versnellingsbak •Toyota die functioneert als een automaat, "af de City uitvoering is vehicle stability con- (YSC) standaard, een systeem dat de veilig- «I en het weggedrag bevordert. •fer heeft de Charade vanaf de City onder *fere airco, een audio installatie met zes luid- 'tes, een lederen stuurwiel met audiobedie- •g. acht airbags en ook schijfremmen achter. Jfraast hebben alle modellen een verschuif- ■•en deelbare achterbank. Verder is de meest ■plete Charade de Club met onder andere ■•te control, mistlampen voor, elektrische ■wachter en ook nog privacy glas. ■wt welkom bij Bink aan de Winklerprins- [®t 30 in Tilburg om een proefrit met de f* Charade te maken. van het instrumentarium heeft men de mwi uc vertrouwde opstelling in het midden van de ronding de console gekozen. Het zijn, zoals we ge- dat de Ypsi- wend waren, analoge klokken die qua af- j_.leesbaarheid weinig te wensen over laten. De middenconsole herbergt de meeste bedieningselementen zoals de draai- en drukknoppen van de klimaatbeheersing, de audio en eventueel het navigatiesy steem. Op een uitloper van de console zit de versnellingspook keurig binnen hand bereik. het aantal knoppen op het stuur wiel blijft gelukkig beperkt, terwijl op de portierpanelen zijruiten en buitenspiegels bediend worden. Zoals altijd heeft Lancia getracht er iets bijzonders van te maken, ook door de gekozen materialen en kleur stellingen. Want wie kleur wil bekennen zal door Lancia geen strobreed in de weg gelegd worden. Zo zijn er tal van carrosse- riekleuren waaronder een aantal duotone combinaties. De vijfdeurs Ypsilon heeft een veel be- ♦ere toegankelijkheid van de achterbank ua.. ,w.heen. Daar kunnen volwassenen met 1,80 meter lengte prima zitten indien Het zal velen wellicht verbazen dat Lancia bij de nieuwe oplage heeft gekozen voor W -Tj een vijfdeurs carrosserie. Maar die keuze is J logisch als we weten dat modellen uit het compacte segment door hun toegenomen ruimteaanbod steeds vaker als gezinsauto worden ingezet en dan zijn twee extra portieren erg prettig. Relatief hoog Toch wil Lancia deze switch niet helemaal toegeven. Door de portiergreep Jn het ui terste puntje van de achterdeuren te plaat sen, wordt nog enigszins het effect van een driedeurs verkregen. Schuin van ach- teren is het onmiskenbaar een Ypsilon. Dat komt deels door de achterklep die op de achtersteven lijkt te liggen en ook door de vorm van de achterlichten die de rondir van de spatborden volgt. Doordat de Yp. Ion relatief hoog is, oogt het model lekker compact, maar die hoogte is uiteraard wel verantwoordelijk voor een toename in het interieurvolume. Het front sluit aan bij het nieuwe Lancia gezicht met de hoge grille en los daarvan geplaatste koplampen. Het is Lancia wederom gelukt een bescheiden auto neer te zetten qua formaat die door de detaillering beslist chic overkomt. Kijk naar het chroomgebruik en bijvoorbeeld ook de wielen. Er wordt bij de huidige ge neratie Italiaanse auto's ook steeds meer gefocust op de afwerking en ook Lancia heeft zeer z'n best gedaan op de nieuwe Ypsilon. Inrichting Wie in een Lancia stapt, verwacht het nodige voor wat betreft de inrichting. tere toegai Op dit vlak stelt de nieuwe Ypsilon zeker dan voorhe niet teleur. Voor wat betreft de plaatsing |n Den Haag zijn afgelopen week de [plannen bekend gemaakt rond de [autobelastingen voor de komende jaren. Gelukkig houdt minister De [lager via staatssecretaris Weekers boord en wordt niet afgeweken han wat enige tijd geleden al werd jesuggereerd. In feite komt het erop Ineer dat de uitstootnormen voor la ke bijtelling en vrijstelling van we- fcnbelasting worden aangescherpt. [Dat wordt dus nog ingewikkelder te ltenen voor de consument. De lease- Bijder hoeft zich voorlopig geen zor- I gen te maken. Hij of zij profiteert van jet bijtellingspercentage dat geldt aangaan van het leasecontract en [dat over de hele looptijd. Fijn dat er [dus geen tussentijdse verrassingen [tanen. Zeker particulieren die wat [langer met hun zuinige auto gaan [lijden, doen er verstandig aan eens [vooruit te rekenen wat het meest ver- istandige is. Al zal binnen afzienbare [tijd een grens van slechts 50 g/km Bs C02-uitstoot gaan gelden voor Bolledige vrijstelling van wegenbe lasting. Wie nu al een auto binnen de ■huidige normen heeft of de komende Ejd gaat aanschaffen, profiteert nog jan vrijstelling tot en met 2013 en [dat is een jaar langer dan voorheen berd beloofd. Al bij al naar mijn idee leen realistisch voorstel waarmee [schoon en zuinig blijvend gestimu leerd worden, maar langzaam wordt Bijgesteld. Vanuit een kabinet dat Ks moet bezuinigen is dit beslist jen positief geluid... Tony Vos uiteraard de voorpassagiers de stoel niet te ver naar achteren schuiven. De bagage ruimte heeft een inhoud van 245 Ijter en dat is niet meer dan gemiddeld. Start/stop Lancia heeft bij de keuze aan motoren onder i sterk gekeken naar het brandstofverbruik. stellinc Daarom begint het programma met de be kende 1,2 liter 8-klepper die 69 pk levert en dankzij een start/stop systeem onder stadse omstandigheden brandstof spaart. De motor komt aan een koppel van 102 Nm, haalt een top van 163 km/u en sprint in 14,5 seconden naar de 100 km/u. Op benzine voldoet deze motor met een CO2- uitstoot van 115 g/km niet aan de normen voor belastingvrijstelling. Daarom levert de importeur deze variant als BiFuel met een LPG-installatie, waardoor het model wel aan de norm kan voldoen. Belangrijken en aanzienlijk vlotter is de tweecilinder turbomotor. DeTwinAir levert zoals bekend 85 pk en een koppel van 145 Nm al bij 1.900 tr/min. Ondanks dat gege-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 29