MB
icrai
ink lanceert de nieuwe
Daihatsu Charade
Lancia Ypsilon
IUB
31
Belasting
■■■I
De _4u tomaat
Mixt met stijlen
DE TILBURGSE KOERIEI
jin
Mercedes S250 CDI
i bij Autobedrijf
rihatsu is in drie
I
Autotest
Heerlen
Het is niet voor het eerst in de
geschiedenis dat de merknaam
Lancia nieuw leven wordt ingebla
zen. Een van de nieuwe pijlers is de
zoveelste generatie Ypsilon, die op
veel vlakken wederom een echte
Lancia is, maar op andere terreinen
beslist nieuw voor de dag komt.
f idirecte ingang is de nieuwe Daihatsu Cha
fe te bewonderen bij Autobedrijf Bink. Deze
-,^.stjng_
I telg van Daihatsu is in drie uitrusting-
Waus te leveren en altijd voorzien van een
I 1 te Toyota-motor met een vermogen van
Pk. Het verbruik van 5,4 liter/100 km en de
v uitstoot van 125 g/km zijn naar maatsta-
-1 1 ran deze tijd en kan de Charade met de
UM.NL ’enme*-
instapmodel, de 1.3 Classic, begint bij
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 22 »nr23 Donderdag 9 juni 2011 Oplage 111.600
ven moet de motor nadrukkelijk op toeren
worden gehouden om aan de beloofde
prestaties te komen: een top van 176 km/u
en een acceleratie naar 100 km/u in 11,9
seconden. Deze motor is er ook met een
gerobotiseerde versnellingsbak. Ongeacht
de bakkeuze blijft de CO2-uitstoot ruim
±r de 100 g/km en wordt belastingvrij
stelling in het vooruitzicht gesteld.
In het rijgedrag van de Ypsilon vallen twee
zaken op. Ten eerste is de besturing aan de
lichte kant, ook als de snelheid toeneemt.
Verder komt de afvering behoorlijk stug
over, bijna sportief en dat terwijl je bij een
luxueuze Lancia toch vooral de focus op
comfort zou verwachten.
Half juni staat deTwinAir in de showroom.
Bij aanvang goochelt Lancia meteen met
de prijzen. De TwinAir in Gold uitvoering
kost tot 18 juni 15.000 euro en dat is dan
inclusief het Dolce Vita pakket met regen/
lichtsensor, cruise control en parkeersen-
soren aan de achterkant. Daarna kost dit
pakket 677 euro. De prijs van de BiFuel
zal rond hetzelfde bedrag liggen, maar die
versie komt pas in augustus.
Volkswagen Tiguan
instapmodel, de 1.3 Classic, begint bij
'399 euro gevolgd door de City en Club uit
ingen. Ook is de Charade leverbaar met een
robotiseerde zestraps MMT versnellingsbak
•Toyota die functioneert als een automaat,
"af de City uitvoering is vehicle stability con-
(YSC) standaard, een systeem dat de veilig-
«I en het weggedrag bevordert.
•fer heeft de Charade vanaf de City onder
*fere airco, een audio installatie met zes luid-
'tes, een lederen stuurwiel met audiobedie-
•g. acht airbags en ook schijfremmen achter.
Jfraast hebben alle modellen een verschuif-
■•en deelbare achterbank. Verder is de meest
■plete Charade de Club met onder andere
■•te control, mistlampen voor, elektrische
■wachter en ook nog privacy glas.
■wt welkom bij Bink aan de Winklerprins-
[®t 30 in Tilburg om een proefrit met de
f* Charade te maken.
van het instrumentarium heeft men de
mwi uc vertrouwde opstelling in het midden van
de ronding de console gekozen. Het zijn, zoals we ge-
dat de Ypsi- wend waren, analoge klokken die qua af-
j_.leesbaarheid weinig te wensen over laten.
De middenconsole herbergt de meeste
bedieningselementen zoals de draai- en
drukknoppen van de klimaatbeheersing,
de audio en eventueel het navigatiesy
steem. Op een uitloper van de console zit
de versnellingspook keurig binnen hand
bereik. het aantal knoppen op het stuur
wiel blijft gelukkig beperkt, terwijl op de
portierpanelen zijruiten en buitenspiegels
bediend worden. Zoals altijd heeft Lancia
getracht er iets bijzonders van te maken,
ook door de gekozen materialen en kleur
stellingen. Want wie kleur wil bekennen
zal door Lancia geen strobreed in de weg
gelegd worden. Zo zijn er tal van carrosse-
riekleuren waaronder een aantal duotone
combinaties.
De vijfdeurs Ypsilon heeft een veel be-
♦ere toegankelijkheid van de achterbank
ua.. ,w.heen. Daar kunnen volwassenen
met 1,80 meter lengte prima zitten indien
Het zal velen wellicht verbazen dat Lancia
bij de nieuwe oplage heeft gekozen voor W -Tj
een vijfdeurs carrosserie. Maar die keuze is J
logisch als we weten dat modellen uit het
compacte segment door hun toegenomen
ruimteaanbod steeds vaker als gezinsauto
worden ingezet en dan zijn twee extra
portieren erg prettig.
Relatief hoog
Toch wil Lancia deze switch niet helemaal
toegeven. Door de portiergreep Jn het ui
terste puntje van de achterdeuren te plaat
sen, wordt nog enigszins het effect van
een driedeurs verkregen. Schuin van ach-
teren is het onmiskenbaar een Ypsilon. Dat
komt deels door de achterklep die op de
achtersteven lijkt te liggen en ook door de
vorm van de achterlichten die de rondir
van de spatborden volgt. Doordat de Yp.
Ion relatief hoog is, oogt het model lekker
compact, maar die hoogte is uiteraard wel
verantwoordelijk voor een toename in het
interieurvolume. Het front sluit aan bij het
nieuwe Lancia gezicht met de hoge grille
en los daarvan geplaatste koplampen. Het
is Lancia wederom gelukt een bescheiden
auto neer te zetten qua formaat die door
de detaillering beslist chic overkomt. Kijk
naar het chroomgebruik en bijvoorbeeld
ook de wielen. Er wordt bij de huidige ge
neratie Italiaanse auto's ook steeds meer
gefocust op de afwerking en ook Lancia
heeft zeer z'n best gedaan op de nieuwe
Ypsilon.
Inrichting
Wie in een Lancia stapt, verwacht het
nodige voor wat betreft de inrichting. tere toegai
Op dit vlak stelt de nieuwe Ypsilon zeker dan voorhe
niet teleur. Voor wat betreft de plaatsing
|n Den Haag zijn afgelopen week de
[plannen bekend gemaakt rond de
[autobelastingen voor de komende
jaren. Gelukkig houdt minister De
[lager via staatssecretaris Weekers
boord en wordt niet afgeweken
han wat enige tijd geleden al werd
jesuggereerd. In feite komt het erop
Ineer dat de uitstootnormen voor la
ke bijtelling en vrijstelling van we-
fcnbelasting worden aangescherpt.
[Dat wordt dus nog ingewikkelder te
ltenen voor de consument. De lease-
Bijder hoeft zich voorlopig geen zor-
I gen te maken. Hij of zij profiteert van
jet bijtellingspercentage dat geldt
aangaan van het leasecontract en
[dat over de hele looptijd. Fijn dat er
[dus geen tussentijdse verrassingen
[tanen. Zeker particulieren die wat
[langer met hun zuinige auto gaan
[lijden, doen er verstandig aan eens
[vooruit te rekenen wat het meest ver-
istandige is. Al zal binnen afzienbare
[tijd een grens van slechts 50 g/km
Bs C02-uitstoot gaan gelden voor
Bolledige vrijstelling van wegenbe
lasting. Wie nu al een auto binnen de
■huidige normen heeft of de komende
Ejd gaat aanschaffen, profiteert nog
jan vrijstelling tot en met 2013 en
[dat is een jaar langer dan voorheen
berd beloofd. Al bij al naar mijn idee
leen realistisch voorstel waarmee
[schoon en zuinig blijvend gestimu
leerd worden, maar langzaam wordt
Bijgesteld. Vanuit een kabinet dat
Ks moet bezuinigen is dit beslist
jen positief geluid...
Tony Vos
uiteraard de voorpassagiers de stoel niet
te ver naar achteren schuiven. De bagage
ruimte heeft een inhoud van 245 Ijter en
dat is niet meer dan gemiddeld.
Start/stop
Lancia heeft bij de keuze aan motoren onder i
sterk gekeken naar het brandstofverbruik. stellinc
Daarom begint het programma met de be
kende 1,2 liter 8-klepper die 69 pk levert
en dankzij een start/stop systeem onder
stadse omstandigheden brandstof spaart.
De motor komt aan een koppel van 102
Nm, haalt een top van 163 km/u en sprint
in 14,5 seconden naar de 100 km/u. Op
benzine voldoet deze motor met een CO2-
uitstoot van 115 g/km niet aan de normen
voor belastingvrijstelling. Daarom levert
de importeur deze variant als BiFuel met
een LPG-installatie, waardoor het model
wel aan de norm kan voldoen.
Belangrijken en aanzienlijk vlotter is de
tweecilinder turbomotor. DeTwinAir levert
zoals bekend 85 pk en een koppel van 145
Nm al bij 1.900 tr/min. Ondanks dat gege-