Rij impressie
Ji A1
Cadillac CTS Wagon
i rented
g f c cr de I
oorujoardeny
Elektrische Skoda bijna klaar
Jubileum Golf GTI
iL...
DE AUTOMAAT WOENSDAG 1 JUNI 2011 PAGINA 7
Weer eens wat anders
nch
g om
Bescheiden meubilair
m van:
ilmotor
Punto Evo
(Tiultijet DieseJ,
alternatief voor de overwegend
fce ^vestigde orde, zoals de
W 5-serie Touring, Audi A6 Avant
Mercedes E-klasse Estate biedt
ik in dit segment sinds kort de
Wagon. Een opvallende combi
te vooral van zijn looks en
■cinches' moet hebben. Wat dat
■rit lijkt ie verdacht veel op de
Asler 300C Touring. Inderdaad,
Breens wat anders.
drie officiële
■n zijn niet gering.
260 euro voor de
„lcr V6. De
moet mini-
■kr nerveus
[zo'n stoer
leen passer
waan Cadil
km/u op de klok en de topsnelheid van
het studiemodel is begrensd op 135 km/u.
Bij de ontwikkeling is bewust geprobeerd
de accu's over de bodem te verdelen om
de gewichtsverdeling te optimaliseren.
Volgens Skoda heeft de Octavia een actie
radius van 150 km en daarna moet de
Combi acht uur aan de stekker om weer
volledig op te laden. Tijdens het rijden
wordt met behulp van de zonnepanelen
op het dak extra energie opgewekt.
dan de gevestigde orde in zijn klasse, (Mercedes), noch in Ingolstadt (Audi) zul-
dat moge duidelijk zijn. Echter, noch len ze een minuut wakker liggen van de
in München (BMW), noch in Stuttgart komst van de CTS Wagon naar Europa.
or hoofd en ledematen. Indie
zin met de CTS Wagon op pad gaat, is
1 zaak concessies te doen. In de meeste
rallen zal niet alle bagage meegeno-
.1 kunnen worden. De bagageruimte is
n de krappe kant met een inhoud van
2 liter.
1 JUNI 2011 PAGINA, &SE KOERIER -
nog een half lederen bekleding aan, terwijl
vol leer ook tot de mogelijkheden behoort.
Liefhebbers moeten er snel bij zijn, de
oplage is beperkt.
Skoda heeft een volledig elektrische
Octavia Combi laten zien. De concept
bevindt zich in een ver gevorderd stadium,
de eerste praktijkproeven staan al voor
dit najaar gepland. De auto wordt Green
E Line genoemd en beschikt over een
accu bestaande uit 180 lithium-ion cellen
die een elektromotor voeden met een
vermogen van 60 tot 85 kW en een lekker
hoog koppel van 270 Nm. Vlot presteren is
geen probleem, in 12 tellen staat de 100
r. De SpëCiaie vvnov
35 heeft een prijs.
minimaal 35.790
bedrag is het motorvermog'
- toegenomen tot 235 pk en
steeg het koppel van 20
Nm. De Edition 35 markeert
het 35-jarig bestaan van de
GTI. De extra krachtige
e haalt de 100 km/u in
econden en topt op 247
i. Tegen meerprijs is een
aps DSG verkrijgbaar,
waardoor de prijs toeneemt
tot 38.090 euro. De koper
kan kiezen uit drie histo-
risch verantwoorde kleuren:
wit, rood en zwart. Voor 990
euro biedt Volkswagen ook
d® vormgeving van de Wagon
^^■grotendeels voort op de vierd
Denk niet dat je met deze cc
^■pakezel aan de haak slaat, want
Bijevan een koude kermis thuis
■kifieke bouw (lees: daklijn) is nogal
J^Binvloed op het ruimteaanbod bin-
fllBin. Het is vaak het een of het ander,
lillac gaat duidelijk voor het uiterliik
loon. Met standaard 18-inch lichti
leen hoge taillelijn en lage zijrui
Ide Wagon wel weer erg stoer.
ciale Volkswagen Golf GTI Edition
Het jubileummodel gaat
euro kosten. Voor dat
.^"■ormogen van 25 pk
uiterlijk hoort uitera
3r|de aandrijflijn. Laat
^Butaan Cadillac over! Zelfs vien
^^Bijving behoort tot de moge
fn, tegen een meerprijs vart 3
iii.il wielen een aanga gamma start met een 3,0
er maken de uitstraliix «Under, goed voor 276 pk en 302
>r de rode details in d laan koppel in Elegance-uitvoering.
e motorkap en het fe 'llac koppelt meer luxe aan een ÊfgbB
el is gemaakt. De voor 19r°ter aggregaat. Deze 3,6 liter
enals de deuren 6 een bekend uit onder meer de vorige MBB
g om de motor te late watl« SRX, genereert 311 pk en 374
iaan koppel. Een automatische zes- «sasaaa
ips transmissie stuurt het potentieel
ar de achterwielen. De transmissie is
-1 likkig minder nerveus dan de bak uit
nieuwe SRX en houdt het toerental
»i laag, zodat heerlijk op het koppel De designafdeling
reden kan worden. Het geluid dat het exterieur ook cr
I de twee eindpijpen komt, mag er uitleven. De vormgeving mag best gezien aan
Kiwens ook wezen! De CTS Wagon worden. Wel stelt de gemiddelde koper in 412
(snelt met het gaspedaal gevloerd in deze klasse toch net wat hogere eisen op
lellen naar de 100 km/u en haalt een het gebied van kwaliteitsbeleving. Ook CTS-V Wagon
psnelheid van 241 km/u. al scoort de CTS hierop zeker niet slecht
achterwielaandrijver wordt keurig -Cadillac heeft wat dat betreft een flinke Cadillac heeft in ons land
toom gehouden door een hele riedel sprong voorwaarts gemaakt- het niveau verkooppunten. De prijzen zijr
i vangnetten. Het is immers een van de gevestigde orde haalt ie gewoon De prijslijst start bij 69.260 euro t
ihge gezins-Amerikaan. Om allerlei niet. Laat trouwens het 1.120 euro kos- Elegance-instapper met 3,0 liter
I klachten te voorkomen, zul je de CTS tende Wood Trim Package maar gauw gereden 3.6 V6 Sport Luxury
I op een miststap kunnen betrap- achterwege. Ja, we weten het, hout hoort mal 77.100 euro opbrengen.
i De kont wordt te allen tijde in eigenlijk in een Cadillac, maar niet in de Het assortiment van de CTS Wagon wordt
tang gehouden, bij het minste of CTS Wagon. de komende maanden trouwens nog verder
nngste tractieverlies wordt het poten- Het meubilair is vreemd genoeg niet beme- uitgebreid. Zo is de productie van de CTS-
a zonder pardon in de kiem gesmoord. ten op ons Europeanen. Onbegrijpelijk, V Wagon met 564 pk sterke achtcilinder
tersteltechnisch is er weinig op de want de gemiddelde Amerikaan is aller- inmiddels gestart. Goed alternatief voor.
?on aan te merken, de onafhankelijke minst klein van stuk. De rugleuning van de een E-klasse Estate AMG (de RS6 Avant is
en multilink achterwielophanging voorstoelen is gewoon niet lang genoeg uit productie). Ook was er jaren sprake van
ten nog altijd een prettige en comfor- en met de hoofdsteun in de uiterste stand een 2,9 liter- turbodiesel met 250 pk voor
rit mogelijk. Klein puntje van kri- is deze nog te laag gepositioneerd voor de Europese markt, al zouden er op het
tnet als in de SRX is ook de besturing iemand met een lengte van 1,83 meter. ogenblik geen dieselplannen zijn.
ide CTS Wagon aan de lichte kant. Achterin is voldoende ruimte voorhanden De CTS Wagon is weer eens wat anders
voor
gezin met di
het zaak cor
...,g heeft zich behalve op geval
iok op het interieur mogen men I
irmgeving mag best r—-
gem
deze klasse toch net wat hogere eisen op
het gebied van kwaliteitsbeleving. Ook
al scoort de CTS hierop zeker niet slecht
-Cadillac heeft wat dat betreft een flinke
sprong voorwaarts gemaakt- het niveau
van de gevestigde orde haalt ie gewoon
niet. Laat trouwens het 1.120 euro kos
tende Wood Trim Package maar gauw
achterwege. Ja, we weten het, hout hoort
eigenlijk in een Cadillac, maar niet in de
CTS Wagon.
Het meubilair is vreemd genoeg niet beme-
ten op ons Europeanen. Onbegrijpelijk,
is er weinig op de want de gemiddelde Amerikaan is aller-
;n, de onafhankelijke minst klein van stuk. De rugleuning van de
□uhterwielophanging voorstoelen is gewoon niet lang genoeg
- orettige en comfor- en met de hoofdsteun in de uiterste stand
-i._- j-x- -positioneerd voor
>or-
iurs
Si
Looptijd in mnd.
24
24