kok Rij impressie
11
11
ST
Volvo S60 DRIVe
-,.-s
Een bewuste keuze
VAN ROOSMALEN
www.roosmalen.nl
Suzuki Splash zonder
EDINGEN
ilburg
1
Jiiiii
26 MEI 2011 PAGINAf
DE AUTOMAAT- DONDERDAG 26 MEI 2011 PAGINA 7
't Zakelijk belang prevaleert
irio.
n.
Vijfcilinder
Automotive
2005
2005
2005
2003
2003
2002
2002
2003
9950,00
8250,00
8250,00
39000
B7012
90201
75687
31047
87895
90104
53116
56264
55000
93352
21081
96420
58395
52136
33558
11627
2003
2003
4950,00
5950,00
5950,00
N 2012*
let kleinere motoren, elektrische
Bies en volgend jaar zelfs een
lug in dieselhybride is Volvo hard
pweg het brandstofverbruik van
ar modellen terug te dringen. Ook
«nieuwe S60 moet eraan geloven
lis vanaf nu verkrijgbaar in een
We versie met kleine diesel die
nwege zijn lage uitstoot voldoet
m de eisen voor 20 procent bijtel-
Volvo S60 drive E:
slechts 20% bijtelling!
KM
33638
43931
29148
25000
12359
02345
20964
66386
35879
65211
65543
21675
34539
87921
34099
55812
38676
30476
12365
46493
24040
87058
70188
68476
98702
76931
68204
69028
54903
501
3600
62579
68222
61759
68197
31253
28936
41265
11977
69228
56431
5000
92300
98506
17200
56001
97272
PHUS
7850,00
5500,00
5990,00
6990,00
5990,00
6950,00
5950,00
7950,00
6950,00
BWJ
2005
2005
2006
2002
2001
2003
2002
2004
2006
2007 10450,00
2006
2007
2007
2005
2004
2007
i CO2
>ort daarbij ook een
bijtelling bij zakelijk
t het ruimtewonder
voor aan lagere vanaf-
rA
hilburgse koerier -
BMW 3-serie, Mercedes C-klasse,
lar ook modellen als de VW Passat,
'd Mondeo, Renault Laguna en
ugeot 508 zijn allemaal verkrijgbaar
minimaal één motorische dieselvari-
t met een CO2-uitstoot die op of
ter de 116 g/km uitkomt. Althans,
l is volgens de officiële eisen zo
meten.
(lasting
'03 6.1#
tdai en Mazda
3-5286900
n nieuwe APK Keuring,
7850,00
7950,00
2007 7950,00
2008
2009
2009
2008 12900,00
8450,00
8450,00
8450,00
6450,00
6450,00
6950,00
6450J»
7450,00
2010 35990,00
2010 23950,00
2002 9950,00
2005 11450,00
2007 15950,00
2007 15950,00
2006 6950,00
2006 5450,00
2008 5945,00
2009 11895,00
2008 1 3450,00
2007 16950,00
2010 25450,00
2006 1 5750,00
2006 1 4950,00
2010 24800,00
2009 27450,00
2000 4950,00
NIEUW 2929500
2003 1 3950,00
2005 9950,00
2002 7950,00
2003 17900,00
2005 8450,00
2005 14950,00
2003 6950,00'
2002 8950,00
2003 6450,00
2006 14950.00
2004 9450,00
2006 10950,00
2005 7450,00
2006 11500,00.
2004 13950,00
7450,00*
8450,00
'het typeplaatje na is er aan de bui-
fant weinig te zien van de aanwezig-
h van de kleinste dieselmotor. Volvo
tot de DRIVe namelijk in maar liefst
I verschillende, uitrustingsvarianten
ien met de R-Design en Summum,
keuze van wielen en andere acces-
Wie nu een Suzuki Splash voorzien van zinemotor nog maar 109 g/km aan
de 1 liter benzinemotor koopt, hoeft geen uitstoot. Uiteraard hoort daarbij ook
BPM af te rekenen eg is de komende A-label en 14 procent kli
tijd ook vrijgesteld van wegenbelasting. gebruik. Suzuki biedt
De compacte vijfdeurs heeft een aantal ook nog eens aan vo«>
wijzigingen ondergaan waardoor de ben- prijs’van 8.699 euro.
Ie zo'n auto zakelijk rijdt en bijtelling
ijgt voor het privégebruik, die vindt
wrgaans een verschil van vijf procent
moeite waard. Neem een auto met
i cataloguswaarde van 35.000 euro,
i scheelt dat over een gebruiksduur
n vier jaar zo'n 7.000 euro aan bij-
ling, dus enkele duizenden euro's
1 belasting die niet betaald hoeft te
rden.
noemen deze prijs niet zonder
sjen,Volvo vraagt namelijk minimaal
1.795 euro voor de nieuwe S60 DRIVe.
meeste auto's van het merk met
ze toevoeging worden voortbewo-
mdoor een vertrouwde en beproefde
i liter dieselmotor die voortkomt
leen nauwe samenwerking tussen
«igeot en voormalig Volvo-eigenaar
rd. De motor levert een normaal
(rmogen van 115 pk, maar valt vooral
door het maximale koppel van 270
t.En daarmee weet de compact/
ortieve Volvo sedan heel behoorlijk
presteren. De auto zet probleemloos
entop neer van 195 km/u en sprint in
^seconden naar de 100 km/u. Daar
helemaal niets mis mee. En ondanks
li duidelijk dieselgeluid kort na het
irten, is de auto eenmaal op gang
jortstoelen
soires is namelijk niet van invloed op
de gemeten C02-uitstoot van 114 g/km,
immers bepalend voor de hoogte van de
zakelijke bijtelling.
We gingen op stap met de meest spor
tieve uitvoering die is voorzien van
prima aansluitende sportstoelen die
aanzienlijk beter ondersteunen dan
het standaard meubilair. De souplesse
van de diesel blijkt voldoende, zeker in
ons vlakke landje. Soepel schakelen we
handmatig door de zes versnellingen en
realiseren ons weer opnieuw hoe heer
lijk comfortabel zo'n Volvo is zonder de
rijdynamiek uit het oog te verliezen.
Het is jammer voor Volvo dat de DRIVe
versie van de enorm populaire V60 niet
de grenswaarde voor de lagere bijtel
ling haalt, maar desondanks verwacht
Volvo Nederland juist van dit laatste
model aanzienlijk meer exemplaren te
verkopen: zo'n 3.500 stuks tegen 2.000
exemplaren van de S60, voornamelijk
als DRIVe.
Kijken we verder in het leveringspro
gramma van de 560, dan staat boven de
nieuwe DRIVe de D3 dieselmotor, de vol
ledig nieuwe, enorm soepele en heerlijk
klinkende 2 liter vijfcilinder. Deze levert
met 163 pk een fors vermogen, verwent
zijn berijder met een koppel van 400
Nm al vanaf 1.500 tr/min en is dus over
de hele linie superieur aan de DRIVe.
En dat terwijl de C02-uitstoot ook bij
deze variant beperkt blijft tot 129 g/km.
Maar regels zijn regels, voor deze veel
fijnere 560 moet gewoon 25. procent
bijtelling verrekend worden. Een kwes
tie van uitrekenen en overwegen of de
meerprijs en extra bijtelling het surplus
aan rijplezier waard is.
De Volvo 560 DRIVe is er onder meer’
naast de basisversie ook als R-Design
voor 39.990 euro en de topper is de
Summum voor 41.990 euro. De D3 is
over de hele linie 2.800 euro duurder.
OO-RBT-7.
X.
1
kf|
^Q-RBT-7j