I
I
Autotest
BS
ca
Volkswagen Jetta 1.2 TSI Comfortline
a
JI
5
DE AUTOMAAT DONDERDAG 26 MEI 2011 PAGINA 3
tie
Technische
gegevens:
Merk en type:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Prestaties:
Verbruik:
C02-uitstoot:
Prijs:
Comfort
Net zo strak en redelijk
buitenkant is, heeft Volks
Klimmen
Biedt meer
Ml je verwacht
iringen
s aan
1.197 cc
77 kW/105 pk bij
5.000 tr/min
175 Nm bij
1.500-4.000 tr/min
lengte 4,644 mtr,
breedte 1,778 mtr
1.205 kg
Tilburg
Ringbaan Noord 65
013-5321411
rvan T
f*1oss«3>|
Rechtlijnig
I
26 MEI 2011 PAGINA ;HLBURGSE KOERIER ---
zich op dit
een uiterst
t een turbo-
p-estaties in
il het vermogen van
i het koppel vap 175
-Bns land heerst een hatchbackcultuur, zeker in de middenklasse waar de
Astras en Focussen als warme broodjes over de toonbank gaan. In de
■wringende wereld is dat soms wel eens anders en daarmee wordt al snel
■horme belang van de nieuwe Jetta voor Volkswagen verklaard.
Volkswagen Jetta
1.2 TSI Comfortline
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
Gewicht:
Aanhanggewicht: 1.200 kg
(geremd)
topsnelheid
190 km/u
acceleratie 0-100
in 10,9 sec.
stadscyclus
6.6 liter/100 km
buitenwegcydus
4.6 liter/100 km
gecombineerd
5,3 liter/100 km
123g/km
(A-label)
24.490 euro
Biedt meer
mi je verwacht
interieur ingericht. Grijs en zwart voeren
de boventoon, maar de gebruikte materi
alen zijn van het hoge niveau dat we van
het merk gewend zijn. Ook op dit vlak is
er een groot verschil met de Amerikaanse
versie die vol zit met hard plastic. De
"Comfortline is de derde in de opvolging
en die zit aardig in de spullen. Zo verlaat
deze versie de fabriek met een radio/
CD-speler, hoogteverstelling op de pas
sagiersstoel, automatische airco, leer op
het stuur en de pookknop en een licht- en
regensensor. Volkswagen levert de laatste
tijd goede stoelen in haar auto's, ook de
exemplaren in de Jetta bieden ondanks
een wat korte zitting volop comfort zeker
overkant van de Atlantische oce-
ierdeurs het best verkopende
Duitse merk. Daarom vindt
1 Mexico plaats, overigens
van de Golf Variant die er
van de band loopt. Toch
jen niet één Jetta voor de
itwikkejd, maar maakt dui-
pnderscheid tussen het Amerikaanse
ropese type. Wij kunnen het ons niet
lellen dat deze behoorlijk beme
ste zou worden geleverd met een
achteras en trommelremmen achter.
Amerikaanse klant heeft daar geen
Ife mee, zeker niet gezien de gun-
e Prijsstelling aldaar. In Europa krijgt
Pta een andere positie, niet langer
de sedan op basis van de Golf, maar
■afzonderlijk model dat aanvullend
«de Passat het zakelijk segment moet
j penen. Dat kan het model overigens
>t geld -A Intend gezien formaat en zijn formele
a Jtraling.
is helemaal in lijn met
op langere ritten. Ruimte biedt de cabine
volop, zowel voor- als achterin, waar alle
passagiers kunnen profiteren van een
comfort verhogende middenarmleuning.
Die is achterin uiteraard opklapbaar mei
erachter een skiluik. De been- en hoofd
ruimte achterin zijn royaal en hetzelfde
geldt voor het volume van de bagage
ruimte: Aan 510 liter kan menig grotere
auto niet eens tippen.
Prijstechnisch blijft de Jetta vanaf 21.390
euro keurig onder het Passat segment.
Als Comfortline komt het model met de
benzinemotor op 24.490 euro. Daarnaast
kan er worden gekozen voor de 1.6 en
2.0 TDI motoren vanaf 28.090 euro.
www.van-mossel.nl
zesde
meer.
de zesde, want bijvoorbeeld in
arden ook de Vento en Bora
weer Jetta genoemd.
Nm. Bovendien is het bijzonder dat deze
trekkracht volledig van zich laat profiteren
tussen 1.500 en 4.000 tr/min. De souples-
sl se is zodoende groot en dat draagt enorm
bij aan het comfort en het gemak waar
mee de Jetta rijdt. Probleemloos sprint
de 1.205 kg wegende vierdeurs in 10,9
seconden naar de 100 km/u en zet een top
neer van 190 km/u. Prestaties waarvoor
i enkele jaren geleden nog minimaal een
1 1,6 liter motor nodig was. Ook in sterk
I geaccentueerd terrein met lange beklim-
I mingen blijkt de 1.2 TSI een lange adem
I te hebben, pas na verloop van tijd loopt
I de snelheid al klimmend terug.
I En waar doet Volkswagen het allemaal
I voor? Juist, het terugdringen van het
I. brandstofverbruik. De auto heeft een
I gemeten C02-uitstoot van 123 g/km
en komt daardoor ruimschoots in aan-
merking voor 20 procent bijtelling. Het
praktijkverbruik van gemakkelijk 1 op 15
is uitstekend. Uiteraard helpen daar de
schakelindicator en het start/stop systeem
een beetje aan mee.
Let wel, de Jetta is volledig nieuw en deelt
qua carrosserie niets met zijn voorganger
of de Golf. Dat is onderhuids natuurlijk wel
het geval. De auto kan wat betreft afstem
ming het best als goedmoedig worden
omschreven. Er is duidelijk gekeken naar
de gemiddelde smaak van de Europeaan.
Zonder dat de auto door zijn gebruik en
uitstraling dynamisch overkomt, levert de
afstemming van vering en demping een
goede mix tussen comfort en een hoge
stabiliteit op de snelweg en in bochten.
Eigenlijk rijdt de Jetta strakker dan de
buitenkant doet vermoeden.
Het benzineaanbod beperkt z
moment tot de 1,2 liter TSI, i
compacte viercilinder die met
compressor tot verrassende pres
staat is. Neem alleen al het vermc
1 05 pk en voeg daarbij h— —rr-
andere moderne Volkswagens. Dat komt
door de grote koplampen, strakke grille en
een extra opening in de voorbumper tus
sen de twee mistlampen. Onmiskenbaar
een Volkswagen van de huidige generatie.
Datzelfde geldt voor de achterkant waar
de lichtunits met ronde accenten plaats
hebben gemaakt voor een meer hoekige
verlichting.
anoniem als de
eswagen ook het
i Oisterwijk -
Bedrijfsweg 17
i 013-528 32 26
'■“M- -
poeze'
Wvan he
PtVolkswr