I I Autotest BS ca Volkswagen Jetta 1.2 TSI Comfortline a JI 5 DE AUTOMAAT DONDERDAG 26 MEI 2011 PAGINA 3 tie Technische gegevens: Merk en type: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Prestaties: Verbruik: C02-uitstoot: Prijs: Comfort Net zo strak en redelijk buitenkant is, heeft Volks Klimmen Biedt meer Ml je verwacht iringen s aan 1.197 cc 77 kW/105 pk bij 5.000 tr/min 175 Nm bij 1.500-4.000 tr/min lengte 4,644 mtr, breedte 1,778 mtr 1.205 kg Tilburg Ringbaan Noord 65 013-5321411 rvan T f*1oss«3>| Rechtlijnig I 26 MEI 2011 PAGINA ;HLBURGSE KOERIER --- zich op dit een uiterst t een turbo- p-estaties in il het vermogen van i het koppel vap 175 -Bns land heerst een hatchbackcultuur, zeker in de middenklasse waar de Astras en Focussen als warme broodjes over de toonbank gaan. In de ■wringende wereld is dat soms wel eens anders en daarmee wordt al snel ■horme belang van de nieuwe Jetta voor Volkswagen verklaard. Volkswagen Jetta 1.2 TSI Comfortline Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: Gewicht: Aanhanggewicht: 1.200 kg (geremd) topsnelheid 190 km/u acceleratie 0-100 in 10,9 sec. stadscyclus 6.6 liter/100 km buitenwegcydus 4.6 liter/100 km gecombineerd 5,3 liter/100 km 123g/km (A-label) 24.490 euro Biedt meer mi je verwacht interieur ingericht. Grijs en zwart voeren de boventoon, maar de gebruikte materi alen zijn van het hoge niveau dat we van het merk gewend zijn. Ook op dit vlak is er een groot verschil met de Amerikaanse versie die vol zit met hard plastic. De "Comfortline is de derde in de opvolging en die zit aardig in de spullen. Zo verlaat deze versie de fabriek met een radio/ CD-speler, hoogteverstelling op de pas sagiersstoel, automatische airco, leer op het stuur en de pookknop en een licht- en regensensor. Volkswagen levert de laatste tijd goede stoelen in haar auto's, ook de exemplaren in de Jetta bieden ondanks een wat korte zitting volop comfort zeker overkant van de Atlantische oce- ierdeurs het best verkopende Duitse merk. Daarom vindt 1 Mexico plaats, overigens van de Golf Variant die er van de band loopt. Toch jen niet één Jetta voor de itwikkejd, maar maakt dui- pnderscheid tussen het Amerikaanse ropese type. Wij kunnen het ons niet lellen dat deze behoorlijk beme ste zou worden geleverd met een achteras en trommelremmen achter. Amerikaanse klant heeft daar geen Ife mee, zeker niet gezien de gun- e Prijsstelling aldaar. In Europa krijgt Pta een andere positie, niet langer de sedan op basis van de Golf, maar ■afzonderlijk model dat aanvullend «de Passat het zakelijk segment moet j penen. Dat kan het model overigens >t geld -A Intend gezien formaat en zijn formele a Jtraling. is helemaal in lijn met op langere ritten. Ruimte biedt de cabine volop, zowel voor- als achterin, waar alle passagiers kunnen profiteren van een comfort verhogende middenarmleuning. Die is achterin uiteraard opklapbaar mei erachter een skiluik. De been- en hoofd ruimte achterin zijn royaal en hetzelfde geldt voor het volume van de bagage ruimte: Aan 510 liter kan menig grotere auto niet eens tippen. Prijstechnisch blijft de Jetta vanaf 21.390 euro keurig onder het Passat segment. Als Comfortline komt het model met de benzinemotor op 24.490 euro. Daarnaast kan er worden gekozen voor de 1.6 en 2.0 TDI motoren vanaf 28.090 euro. www.van-mossel.nl zesde meer. de zesde, want bijvoorbeeld in arden ook de Vento en Bora weer Jetta genoemd. Nm. Bovendien is het bijzonder dat deze trekkracht volledig van zich laat profiteren tussen 1.500 en 4.000 tr/min. De souples- sl se is zodoende groot en dat draagt enorm bij aan het comfort en het gemak waar mee de Jetta rijdt. Probleemloos sprint de 1.205 kg wegende vierdeurs in 10,9 seconden naar de 100 km/u en zet een top neer van 190 km/u. Prestaties waarvoor i enkele jaren geleden nog minimaal een 1 1,6 liter motor nodig was. Ook in sterk I geaccentueerd terrein met lange beklim- I mingen blijkt de 1.2 TSI een lange adem I te hebben, pas na verloop van tijd loopt I de snelheid al klimmend terug. I En waar doet Volkswagen het allemaal I voor? Juist, het terugdringen van het I. brandstofverbruik. De auto heeft een I gemeten C02-uitstoot van 123 g/km en komt daardoor ruimschoots in aan- merking voor 20 procent bijtelling. Het praktijkverbruik van gemakkelijk 1 op 15 is uitstekend. Uiteraard helpen daar de schakelindicator en het start/stop systeem een beetje aan mee. Let wel, de Jetta is volledig nieuw en deelt qua carrosserie niets met zijn voorganger of de Golf. Dat is onderhuids natuurlijk wel het geval. De auto kan wat betreft afstem ming het best als goedmoedig worden omschreven. Er is duidelijk gekeken naar de gemiddelde smaak van de Europeaan. Zonder dat de auto door zijn gebruik en uitstraling dynamisch overkomt, levert de afstemming van vering en demping een goede mix tussen comfort en een hoge stabiliteit op de snelweg en in bochten. Eigenlijk rijdt de Jetta strakker dan de buitenkant doet vermoeden. Het benzineaanbod beperkt z moment tot de 1,2 liter TSI, i compacte viercilinder die met compressor tot verrassende pres staat is. Neem alleen al het vermc 1 05 pk en voeg daarbij h— —rr- andere moderne Volkswagens. Dat komt door de grote koplampen, strakke grille en een extra opening in de voorbumper tus sen de twee mistlampen. Onmiskenbaar een Volkswagen van de huidige generatie. Datzelfde geldt voor de achterkant waar de lichtunits met ronde accenten plaats hebben gemaakt voor een meer hoekige verlichting. anoniem als de eswagen ook het i Oisterwijk - Bedrijfsweg 17 i 013-528 32 26 '■“M- - poeze' Wvan he PtVolkswr

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 31