1
1
Dealernieuws
n/iTr*
ByandeVen levert eerste Fiat op
^aardgas
Golf
iet
Vernieuwde Lancia
Delta gunstig geprijsd
Dealers
Peugeot 207 in actie
ft
Oranje
licht
3 19 MEI 2011 •PAGINA
DE AUTOMAAT DONDERDAG 19 MEI 2011 PAGINA 5
3
Tony Vos
20 procent
komt als driedeurs op
;r ook een 1.4 VU die al
st geld d
PAN juke
DE AUTOMAAT IS EEN UITGAVE VAN DETILBURGSE KOERIER I.S.M. DEALER ASSOCIATIE TILBURG EN OMSTREKEN, VERSCHIJNT IN GEHEEL TILBURG, GOIRLE, RIEL, LOON OP ZAND,
UDENHOUT, BERKEL ENSCHOT, OISTERWIJK, MOERGESTEL, HILVARENBEEK EN HULTEN.
013-5959100
013-5443330
013-4652100
013-4634355
013-4647676
013-5470040
013-5959100
013-5351035
013-5321411
013-5840000
Email:
tonyvos@automedia.nl
in Dynamic Control
ECO benzinemotor
KEUZE UIT
ACCESSOIRE
ICKS'
Mercedes Rüttchen
Mitsubishi I Suzuki De Auto-Avenue
Nissan Denissen
Peugeot Vingerhoets
Saab Zuid Oost
Seat I Skoda Auto Noordhoek
Smart Rüttchen
Toyota Van Dorst Tilburg
Volkswagen Van Mossel Tilburg
Volvo Van Roosmalen
Alfa Romeo-Fiat-Lancia VanDeVen013-5943980
Audi Audi Centrum Tilburg013-7500777
BMW I MINI Renova013-5422133
Chevrolet Auto Noordhoek Waalwijk-Tilburg 0416-651590
Chrysler I Dodge I Jeep Rüttchen013-5959100
Citroën Bertens013-5423030
Daihatsu IMG Bink 013-5420143
Ford P. van de Venl.013-5943943
Jaguar Bogaers Jaguar Breda076-5263800
Kia Denissen013-4652100
DETILBURGSE KOERIER -
Vervólg van voorpagina
Volkswagen Golf Cabriolet
Email:
advertentie@tilburgsekoerier.nl
’EUCEOT
LOTION EMOTIQH
Oeheer J. Hendriks van Sogeti (I) ontvangt
I de sleutels van Rachid Lezaar (r).
Tony Vos
Tel. 0495-430930
Postbus 2144, 6020 AC Budel
oze Golf te waarborgen, maar is
d genoeg om bijvoorbeeld een
vboard of ski’s te kunnen vervoeren.
L
krijgt heel toepasselijk]
n van de drie beschikte
dus 105 auto's in toto
nog niet bekend.
ZUID-OOST
AUTOSERVICEBEDRIJF
Officieel Saab dealer
abc Autoservice
voor al uw onderhoud
Ringbaan Zuid 301-T 013/4647676
www.saab-tilburg.nl
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013-5368805
Fax 013-5359985
De 207 Sportium is een speciale uitvoering op
basis van de regulier Active. De extra uitrus
ting omvat onder meer diverse aluminium ac
centen in het interieur, privacy glass, aircondi
tioning en andere vloermatten. De uitvoering
met 1.6 VTi motor krijgt bovendien 16 inch
Tijdens de autosalon van Genève en de
AutoRai toonde Lancia haar aangepaste
Delta. De nieuwe instapper is de 1.4 T-
Jet Steel die voor 22.145 euro aardig
goedkoper is dan voorheen. De instap-
versie heeft al airco, elektrische ramen,
LED-dagrijverlichting, mistlampen en zes
airbags. De Silver en Gold uitvoeringen
stoot de 1.6 TDI net iets teveel C02 uit
om in aanmerking te komen voor de
gunstige 20 procent bijtelling. De fabriek
meldt een verbruik van 4,8 1/100 km en
een koolzuurgasuitstoot van 125 g/km.
Voorwaarde om überhaupt in de buurt
Volkswagen denkt de Golf Cabriolet van dit verbruik te komen is om met een
behalve aan particulieren ook op de za- fluwelen rechtervoet te rijden en zoveel
Bijke iparkt te slijten. Daarvoor is een mogelijk de cruise control in te schake-
10 procent bijtelling'-uitvoering in het len. Die snelheidsregelaar kan trouwens
imma opgenomen, de 1.2 TSI Bluemo- nog wel watfinetuning gebruiken. Om de
ton Technology. De motor lijkt op pa- ingestelde snelheid op glooiend wegdek
per moeite te hebben met de zomerse constant te houden, wordt voortdurend
Wf, maar de praktijk leert dat zelfs de afgeremd en gas bijgegeven. Weliswaar
kleine viercilinder genoeg pit heeft. Met minimaal, maar het laat de auto wel
zijn 105 pk en 175 Nm aan koppel vanaf lichtjes schokken. Dat kan niet de bedoe-
1-500 tr/min brengt ie de cabrio in 11,"’
tellen naar de honderd en naar een t.r
^^^^elheid van 188 km/u. De 1.2 TSI ver-
'kt gemiddeld 5,9 1/100 km en geeft
iedere kilometer 139 gram C02 terug
jan het milieu.
tok de 1.6 TDI raakt met zijn 105 pk
Èigenlijk nooit buiten-adem. De diesel
profiteert wel van een hoger koppel van
pO Nm vanaf 1.500 tr/min. Toch weet
»<fe1.2 TSI die ruim 150 kilogram lich
tte niet voor te blijven. De stande1
^geschakelde vijfbak met een lange
Bfe versnelling houdt het toerental
1120 km/u keurig laag op zo'n 2.200 De prijslijst van de Golf Cabriolet
piin. Dat komt de rust in het interieur bij 27.290 euro voor de 1.2 TSI Blut
an het verbruik ten goede, al is de die- tion Technology. De 1.6 TDI verlaat v
factor van huis uit al erg stil. Helaas 32.390 euro de showroom.
nog wel wat finetur... .3 3
ingestelde snelheid
constant te houden, wordt vo
afgeremd en gas bijgegeven. I
Met minimaal, maar het laat de auto
ranaf lichtjes schokken. Dat kan niet de bei
11,7 ling zijn.
itop- De Volkswagen Golf Cabriolet is gro-
tendeels gebaseerd op zijn dichte broer,
maar beschikt over een aangepaste
voor- en achterwielophanging. Voor de
TSI-motoren (1.2 en 1.4) en de 1.6 TDI
is een relatief comfortabele set-up geko
zen. Desondanks beweegt de auto niet
al te veel over zijn lengteas en neemt
hobbels uiterst comfortabel. De tweeliter
motoren (TDI en TSI) zijn beduidend ste-
idaard viger/sportiever van snit. Dit tweetal kan
lange echter pas vanaf oktober besteld worden
en komt in december naar ons land.
De prijslijst van de Golf Cabriolet start
- - J-- riluemo-
srlaat vanaf
kosten respectievelijk 23.695 euro en
24.895 euro. De 140 pk T-Jet motor is in
Steel uitvoering de enige die voldoet aan
de normen voor 20 procent bijtelling en
kost 23.945 euro. De snelste Delta is de
200 pk sterke 1.8 Di Turbo vanaf 32.495
euro. Dieselen kan met de 105 pk 1.6
voor minimaal 25.745 euro.
lichtmetalen wielen en k
17.375 euro. Er is echter Omk cvn .-»uic ai
begint bij 15.950 euro. De 207 Sportium kan
eveneens als vijfdeurs worden geleverd tegen
525 euro meerprijs, terwijl de SW1.565 euro
extra kost bovenop de driedeurs.
Afgelopen vrijdag heeft dhr. J. Hendriks
m ICT-bedrijf Sogeti uit handen van Ra-
M Lezaar, verkoopadviseur van de Van
ie Ven Autogroep, de sleutels ontvangen
an een nieuwe Fiat Qubo op aardgas. De
etste CNG auto die het dealerbedrijf af-
serde.
I HG is de afkorting voor Compressed Na-
- aal Gas. Aardgas belast het milieu minder
tor een lagere uitstoot NOx en fijnstof in
tergelijk met benzine en bovendien een
reductie in C02 met 20 tot 25 procent.
Aardgas is bovendien goedkoper vanwege
felagere energiebelasting en ondanks dat
Ie voertuigen nu nog iets duurder zijn in
anschaf. Boven dien zijn aardgasmotoren
goedkoper in onderhoud. Fiat levert ver-
rdiillende modellen op aardgas.
Laat alles maar bij het oude, dat
was toch goed! Een bewering die je
vaak hoort als iemand roept dat iets
anders en vooral beter kan. Zo werd
recent door de WD voorgesteld dat
het voor de doorstroming beter is
als verkeerslichten eerst op oranje
springen alvorens ze groen worden.
Het zou afhankelijk van de situatie
één tot twee auto's per cyclus sche
len. Hoe vaak maak je het niet mee
dat de eerste auto in de rij alle tijd
nodig heeft de juiste versnelling te
kiezen en dan pas op gang te komt,
indien het groen worden van het
verkeerslicht überhaupt al wordt
opgemerkt. De oranje tussenstop is
een extra signaal en ik kan me goed
voorstellen dat het voor sommige
weggebruikers echt zal helpen. Nu
voel ik in de reacties op het voorstel
een ondertoon van 'verdorie waar
om hebben wij dat niet bedacht'.
Want niemand durft zich er echt te
gen uit te spreken. Maar dat het nu
met gejuich wordt ontvangen, dat
is teveel gezegd. De oppositie komt
niet verder dan symboolpolitiek. Het
eerst op oranje springen van een
verkeerslicht wordt als sinds jaar en
dag bij onze Oosterburen toegepast
en geen Nederlander die daar ook
maar enig commentaar op heeft.
Ik vind het jammer dat gezien de
voortgang der techniek één argu
ment voor het doorvoeren van een
dergelijke wijziging niet wordt aan
gevoerd. Steeds meer auto's hebben
een start/stop systeem. Dat treedt
in werking als men stilstaand de
versnellingspook in de vrije stand
zet. Na het intrappen van het kop-
pelingspedaal start de auto weer.
Dat gebeurt in een fractie van een
seconde, maar het geeft wel een
kleine vertraging. En juist daar kan
het oranje licht prima bij helpen...
BRAVO
reran