Autotest
IU
4
2013
ÜIL-
HELFT
DE AUTOMAAT DONDERDAG 19 MEI 2011 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Idkarakter voor individualisten
Merk en type:
Koppel:
Afmetingen:
Prestaties:
Verbruik:
C02-uitstoot:
Prijs:
^-^86
Niet uitzonderlijk
engte
iauto
Automatisch grootlicht
'EL
WEL
van de Ven
outogroep
Tilburg Oisterwljk
013-5943943 013-5282680
3 19 MEI 2011 PAGINA
.fllBURGSE KOERIER
i nieuwe Focus bij Ford is belangrijk nieuws voor de Europese markt. Ook
zet het merk weer een geslaagde middenklasser neer in een nog steeds
i bevochten segment. Ford heeft altijd een goede naam gehad met de
I cus, benieuwd of de nieuweling dit wederom kan waarmaken.
1.596 cc
110 kW/150 pk
bij 5.700 tr/min
240 Nm bij
1.600 tr/min
lengte 4,358 mtr,
breedte 1,823 mtr
1.240 kg
ega
ccasion 1
;ntrum
E HELFT
lie ruimte
e beste keuze
w.hyundai.nl/
jlders-tilburg
loogte
Je bagagen
wordt gekoz
vewiel, thi
Ford Focus 1.6
Ecoboost 150 pk
Titanium
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
Veermogen:
Gewicht
Aanhanggewicht: 1.500 kg
(geremd)
topsnelheid
212 km/u
acceleratie O-100
in 8,7 sec.
stadcydus
8,3 liter/100 km
buitenwegcydus
5,0 liter/100 km
gecombineerd
6,2 liter/100 km
139g/km
(A-label)
25.995 euro
SSsiSL
"*t een grote opening
it-en brandstotaSiT ’m°del beter. De Focus was
s■-
Olrschot
0499-571350
0% rente.
ie vrolijk van. De i
bel. Je betaalt de
ik is de inruil van
jto al voldoende),
e helft over twee
tussentijd betaal
te. En ontvang je
i 5 jaar garantie,
ometers je ook
Mgen herkennen
deren grijpen ze.
laatste geval variëren de mogelijkheden
van 363 tot 1.148 Ijter en daarmee is de
Focus geen uitschieter in het segment.
Wel is de bagageruimte mooi hoekig en
gemakkelijk in te delen.
De Titanium is behoorlijk compleet met
ondermeer een regen- en lichtsensor,
bandenspanningcontrole, LED achter
lichten, Hill Start Assist en volledig auto
matische airco in twee zones. Daarnaast
heeft Ford een behoorlijke lijst met
moderne elektrische voorzieningen die
het leven er gemakkelijker of veiliger
op moeten maken. Zo is er voor 1.500
euro het zogenaamde Driver Assisant gehaa
Pack met onder meer een automatisch familii
inschakelend grootlicht dat niet al te
fijntjes reageert en zeker in het begin
een schrikreactie bij de bestuurder ver
oorzaakt. Het Blind Spot Information
Systeem detecteert auto's in de dode groot e
hoek, maar 'ziet' ook stilstaande obsta- bak te
kels, terwijl het Lane Departure Warning
door trillingen in het stuur aangeeft
als een lijn wordt overschreden zonder
de richtingaanwijzer te gebruiken. Een
prima voorziening die zichzelf niet voor
de gek laat houden.
Er worden steeds maar hogere vermogens
uaald uit kleinere motoren. De Ecoboost
■oniilie van Ford is daar een goed voor
beeld van. Met turbo haalt het merk een
vermogen van 150 pk uit de 1,6 liter
voegt daar nog een heerlijk koppel
240 Nm aan toe. De souplesse is daardoor
ot en je hoeft maar weinig met de zes-
te schakelen om vlot te presteren. In
8,7 seconden sprint de Focus naar de 100
km/u en heeft een top van 212 km/u. Het
gemiddelde praktijkverbruik van 1 op 13,5
is zeker niet verkeerd, maar tegelijk
uitzonderlijk. Op het gebied van onder*-'
heeft Ford een naam hoog te hoüucu
Het interieur is voldoende ruim van opzet
met volop plaats voor minimaal vier per
sonen. De voorstoelen bieden genoeg
ondersteuning en ook achterin hebben
volwassenen geen klachten. Zelfs de
hoogte is daar in orde. De inhoud van
de bagageruimte is afhankelijk van of er
gekozen voor een volwaardig reser-
■I, thuiskomer of reparatiekit. In dat
en doet dat uiteindelijk ook met deze
nieuwkomer. In eerste instantie lijkt de
auto comfortabeler en minder dynamisch,
maar wie vyat sportiever met de hatchback
omgaat krijgt snel de waardering terug.
Ford start de Focus als vijfdeurs Trend met
ter en 105 pk 1,6 liter motor voor 19.745 euro,
el van Daarna zijn de stapjes naar krachtigere
-J—motoren en hogere uitrustingsvarianten
relatief bescheiden. De 1.6 Ecoboost start
als Trend Sport bij 23.495 euro en komt
als complete Titanium uit op 25.995 euro.
De vierdeurs sedan kent dezelfde prijzen,
j 13,5 terwijl de Wagon slechts 600 euro duurder
niet is. Belangrijk voor de zakelijke rijder is dat
lerstel alle benzinemodellen voldoen aan de CO2-
juden norm voor 20% bijtelling.
De vormgeving is modern en
maar gekozen voor hoogwaardige materialen,
lengte Het is wel een design dat behoorlijk uitge-
o sproken is. En omdat Ford de nodige voor- -
...‘I zieningen voor de Focus bedacht heeft,
lijn loopt het dashboard inclusief het stuur
af, over van de bedieningsknoppen.
West nauwelijks voor een stapsgewij- De Titanium is het op één na hoogste
peering van de nieuwe Focus-familie. uitrustingsniveau en dat betekent dit een
njfdeurs hatchback en de vierdeurs startknop van de partij is. Alleen jammer
I worden in middels al uitgeleverd, dat Ford dit net als bij de C-MAX niet com-
W de zeer populaire Wagon vanaf bineert met automatische deurvergrende-
ddenklasse klinkt bescheiden,
is bij de Focus met een
14.36 meter geen sprake meer. De auto
ei BrwenBPMenexd 'er relatief lang uit en heeft qua profiel
"harmonieuze vlakverdeling. De daklijn
W naar achteren niet overdreven af,
f toch is de algehele indruk sportief.
S minder geslaagd toont de voorkant
de bumper drie zwarte vlakken kent.
"hebben de Focus in elektrische versie
®n met een grote opening en dat past
uctei. ue rucus Was tot nu toe
wnd van de hoog naast de achterruit
mo KOfifiOni) n)onteerde verlichting, maar dat de
U lj-Dzooau^ bj. de derde generatie |aten
«i. Ook nu zijn de achterlichten weer
oliënd al was het alleen maar van-
I het formaat.
IMiUl
1*^3