Autotest IU 4 2013 ÜIL- HELFT DE AUTOMAAT DONDERDAG 19 MEI 2011 PAGINA 3 Technische gegevens: Idkarakter voor individualisten Merk en type: Koppel: Afmetingen: Prestaties: Verbruik: C02-uitstoot: Prijs: ^-^86 Niet uitzonderlijk engte iauto Automatisch grootlicht 'EL WEL van de Ven outogroep Tilburg Oisterwljk 013-5943943 013-5282680 3 19 MEI 2011 PAGINA .fllBURGSE KOERIER i nieuwe Focus bij Ford is belangrijk nieuws voor de Europese markt. Ook zet het merk weer een geslaagde middenklasser neer in een nog steeds i bevochten segment. Ford heeft altijd een goede naam gehad met de I cus, benieuwd of de nieuweling dit wederom kan waarmaken. 1.596 cc 110 kW/150 pk bij 5.700 tr/min 240 Nm bij 1.600 tr/min lengte 4,358 mtr, breedte 1,823 mtr 1.240 kg ega ccasion 1 ;ntrum E HELFT lie ruimte e beste keuze w.hyundai.nl/ jlders-tilburg loogte Je bagagen wordt gekoz vewiel, thi Ford Focus 1.6 Ecoboost 150 pk Titanium Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: Veermogen: Gewicht Aanhanggewicht: 1.500 kg (geremd) topsnelheid 212 km/u acceleratie O-100 in 8,7 sec. stadcydus 8,3 liter/100 km buitenwegcydus 5,0 liter/100 km gecombineerd 6,2 liter/100 km 139g/km (A-label) 25.995 euro SSsiSL "*t een grote opening it-en brandstotaSiT ’m°del beter. De Focus was s■- Olrschot 0499-571350 0% rente. ie vrolijk van. De i bel. Je betaalt de ik is de inruil van jto al voldoende), e helft over twee tussentijd betaal te. En ontvang je i 5 jaar garantie, ometers je ook Mgen herkennen deren grijpen ze. laatste geval variëren de mogelijkheden van 363 tot 1.148 Ijter en daarmee is de Focus geen uitschieter in het segment. Wel is de bagageruimte mooi hoekig en gemakkelijk in te delen. De Titanium is behoorlijk compleet met ondermeer een regen- en lichtsensor, bandenspanningcontrole, LED achter lichten, Hill Start Assist en volledig auto matische airco in twee zones. Daarnaast heeft Ford een behoorlijke lijst met moderne elektrische voorzieningen die het leven er gemakkelijker of veiliger op moeten maken. Zo is er voor 1.500 euro het zogenaamde Driver Assisant gehaa Pack met onder meer een automatisch familii inschakelend grootlicht dat niet al te fijntjes reageert en zeker in het begin een schrikreactie bij de bestuurder ver oorzaakt. Het Blind Spot Information Systeem detecteert auto's in de dode groot e hoek, maar 'ziet' ook stilstaande obsta- bak te kels, terwijl het Lane Departure Warning door trillingen in het stuur aangeeft als een lijn wordt overschreden zonder de richtingaanwijzer te gebruiken. Een prima voorziening die zichzelf niet voor de gek laat houden. Er worden steeds maar hogere vermogens uaald uit kleinere motoren. De Ecoboost ■oniilie van Ford is daar een goed voor beeld van. Met turbo haalt het merk een vermogen van 150 pk uit de 1,6 liter voegt daar nog een heerlijk koppel 240 Nm aan toe. De souplesse is daardoor ot en je hoeft maar weinig met de zes- te schakelen om vlot te presteren. In 8,7 seconden sprint de Focus naar de 100 km/u en heeft een top van 212 km/u. Het gemiddelde praktijkverbruik van 1 op 13,5 is zeker niet verkeerd, maar tegelijk uitzonderlijk. Op het gebied van onder*-' heeft Ford een naam hoog te hoüucu Het interieur is voldoende ruim van opzet met volop plaats voor minimaal vier per sonen. De voorstoelen bieden genoeg ondersteuning en ook achterin hebben volwassenen geen klachten. Zelfs de hoogte is daar in orde. De inhoud van de bagageruimte is afhankelijk van of er gekozen voor een volwaardig reser- ■I, thuiskomer of reparatiekit. In dat en doet dat uiteindelijk ook met deze nieuwkomer. In eerste instantie lijkt de auto comfortabeler en minder dynamisch, maar wie vyat sportiever met de hatchback omgaat krijgt snel de waardering terug. Ford start de Focus als vijfdeurs Trend met ter en 105 pk 1,6 liter motor voor 19.745 euro, el van Daarna zijn de stapjes naar krachtigere -J—motoren en hogere uitrustingsvarianten relatief bescheiden. De 1.6 Ecoboost start als Trend Sport bij 23.495 euro en komt als complete Titanium uit op 25.995 euro. De vierdeurs sedan kent dezelfde prijzen, j 13,5 terwijl de Wagon slechts 600 euro duurder niet is. Belangrijk voor de zakelijke rijder is dat lerstel alle benzinemodellen voldoen aan de CO2- juden norm voor 20% bijtelling. De vormgeving is modern en maar gekozen voor hoogwaardige materialen, lengte Het is wel een design dat behoorlijk uitge- o sproken is. En omdat Ford de nodige voor- - ...‘I zieningen voor de Focus bedacht heeft, lijn loopt het dashboard inclusief het stuur af, over van de bedieningsknoppen. West nauwelijks voor een stapsgewij- De Titanium is het op één na hoogste peering van de nieuwe Focus-familie. uitrustingsniveau en dat betekent dit een njfdeurs hatchback en de vierdeurs startknop van de partij is. Alleen jammer I worden in middels al uitgeleverd, dat Ford dit net als bij de C-MAX niet com- W de zeer populaire Wagon vanaf bineert met automatische deurvergrende- ddenklasse klinkt bescheiden, is bij de Focus met een 14.36 meter geen sprake meer. De auto ei BrwenBPMenexd 'er relatief lang uit en heeft qua profiel "harmonieuze vlakverdeling. De daklijn W naar achteren niet overdreven af, f toch is de algehele indruk sportief. S minder geslaagd toont de voorkant de bumper drie zwarte vlakken kent. "hebben de Focus in elektrische versie ®n met een grote opening en dat past uctei. ue rucus Was tot nu toe wnd van de hoog naast de achterruit mo KOfifiOni) n)onteerde verlichting, maar dat de U lj-Dzooau^ bj. de derde generatie |aten «i. Ook nu zijn de achterlichten weer oliënd al was het alleen maar van- I het formaat. IMiUl 1*^3

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 35