ij impressie j ïi Os BI Opel Corsa en Insignia OPC Lathouwers DE AUTOMAAT DONDERDAG 12 MEI 2011 PAGINA 7 KOERIER 'AG 12 MEI 2011 «I OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz www.lathouwers.nl 'j .20.000 km zijn de acce- logere top is on veel meer 0416 - 365 305 on- krijgt adeau I OPC-assortiment toege- de Insignia OPC Unlimited Nürburgring Edition. z, iets Mijn, konden we met ijns van oor tot oor van het eel van beide nieuwkomers Tilburg Kraaivenstraat 28 \s=^ Tel. 013-59 42 555 inruil mogelijk reparaties an +/- 50 occasions j VAN< MoSFEEOWfJ Wij vertellen u er graag meer over! .'■"’IdeInsignia OPC UnHm iaOPCNürburgring Ec J iuroSpeedway Lausitz, km HXIHHIkm ■n/ s'km pakket ihstronic enz J.ik>00 km nz. 80.000 km!1 artico zwart rscarf enz 92.000km.. mand enz 95.000 km :n voor enz. t comand 38.000 km 4 Zoor 30.000 km 000 km pingsyst.enz. 30 km j koppel. Nul tot honderd kan in 6,8 standaard Insignia OPC. de topsnelheid ligt dan op 230 hem in de blauwe kleur remklauwen, een Unlimr «n aangepast motormanage- het khardware van de 'Ring'-editie **erse plaatsen aangescherpt. De 1 gemodificeerd en het uitlaatsy- wanderd. Het levert minder te- Were dempers en veren van de itein leggen de buik van de Corsa «er dichter bij het asfalt. Mede mechanisch sperdifferentie ®ppeling op Cc 3..r 2 ®l. Daar waar de standaard OPC '3 heeft over zijn voorwielen de Je schuiven, bijt het 18-inch rub- e Nürburgring Edition zich vast in 2 l De besturing is daarbij heerlijk uiterst communicatief. 1 remtangen van Brembo met paiijven zorgen keer op keer voor f® klasse indrukwekkende vertra- - «enige 'minpunt' dat we kunnen uju. en we uju tuu» I op r is het uithoudingsvermogen heb je doorgaans nie jOS NL MMplingsbak. De handbak tijden accelereert tr -Jlaltijd even goed raad met het den naar de honden :g^gjFtentieel. Als te snel van verzet men tevens een OPC klinkt er een krakend ge- op het testcircuit vai el Performance Center heeft p Q s twee nieuwe uitvoeringen luid uit de transmissie, ook wel het zoge naamde 'tanden poetsen' genoemd. Joachim Winkelhock De ontwikkeling van de Insignia OPC Unlimited heeft de OPC-ingenieurs waar schijnlijk minder hoofdbrekens gekost. De Unlimited is technisch identiek aan de Het verschil zit |MBgl ..em in de blauwe kleur van de Brembo "BBal remklauwen, een Unlimited-insciptie op Ij net instrumentarium en het ontbreken van een snelheidsbegrenzer. In de meest MÉS gestroomlijnde uitvoering, de sedan met f^^B handgeschakelde zesbak, is het mogelijk een topsnelheid van 270 km/u te bereiken. We hebben het meermaals geprobeerd, -~z maar 270 km/u op de teller zat er bij ons ~1nr' i i -mmmJTzZ*****^ -vu.-niet in. Op de Duitse Autobahn kwam de jnechanisch sperdifferentieel met meter telkens niet verder dan 250 - 255 Koppeling op de vooras is de grip km/u, waarna het remvermogen volledig ft n- 1 moest worden aangesproken om de bum- l per van de voorligger niet te beschadigen. B Tot 230 km/u gaat het versnellen allemaal zeer vlotjes, daarna sp stand een steeds grotere rol. Aangezien het vermogen van de Unlimted gelijk is aan dat van de gewone OPC zijn de acce- leratiecijfers ook hetzelfde. De hogere top is best haalbaar, maar kost gewoon veel meer tijd. En die tijd (dus vrije kilometers asfalt) heb je doorgaans niet. De snelste Opel aller trouwens in zes secor srd en bij aanschaf krijg PC-circuittraining cadeau van Opel in Dudenhofen, t versnellen allemaal speelt de luchtweer 'i. ’|lj □tere rol. Aangezien I op stekende koersvastheid, niet in de laatste zijn nog niet bekend, maar de Unlimited zal de plaats te danken aan vierwielaandrijving en naar verwachting niet zo heel veel duurder r een differentieel op de achteras. Ondanks zijn dan de Insignia OPC mét snelheidsbe- g het hoge vermogen van de 2,8 liter V6 (325 grenzer. Die begint bij 67.395 euro. De prijs- ingrijpen kan ook met de schakelflippers pk en 400 Nm) merk je aan alles dat de OPC lijst van de Corsa Nürburgring Edition zal achter het stuurwiel, maar het is dan wel geen lichtgewicht is. In de onderste toeren- vermoedelijk wel flink boven de standaard - regionen gebeurt er bovendien vrij weinig. Corsa OPC beginnen. Het zou mooi zijn als De turbomotor komt pas boven de 3.000 Opel de gelimiteerde Corsa in ons land net toeren echt tot leven. onder de 30 mille van de hand kan doen, De productie van de Opel Insignia OPC Un- maar dat betwijfelen we, gezien de inspan- limited start over enkele maanden. en die zijn verricht. jBBEft'jy 1 (-versie van de Insignia en I natuurlijk met nieuw. Het gr BBI^r j erom twee'extreme'versies v K-modellen. Bij de Insignia O I slis de snelheidsbegrenzer buit I st, waardoor de vierdeurs sed Helheid van 270 km/u kan hale a Nürburgring Edition daaren ettig dat je niet voorti neer dan alleen een snellere v r rechts wordt geslinger Je standaard Corsa OPC. Zo aal doet vermoeden, is de at I de prijs. Wie denkt hgefinetuned op de Nürburgrii eeft het mis. Oké, 22 re Corsa is te herkennen aan e i bak met geld, maari j onderstel, 18-inch wielen, e de GranTurismoSwaa voorspoiler, een uitlaateindsl is het verschil van 6 m dijden van de achterbumper Dat heeft de Stradalei burgring-logo op de B-stijl. i de 'gunstige' brandsto jbehorende C02-uitstoi i::i.-j gen( aat® lOPC Nürburgring Edition wo -j met (vendoor dezelfde 1,6 liter turk n CO2 wordt dus loge kin de gewone OPC. Het mot der uitgestoten, 13 p mentis echter aangepast en afi recies te zijn. Onze» brandstof met een octaangé --(1|W Daarmee stuiten we dire (klein) probleem. Tankstations in nd bieden geen benzine met RON w- J Wie de Nürburging Edition af- JL1 '-'J U tsuper-benzine (RON 98) haalt rc^Benz Occam het vermogen en de prestaties febrieksopgaaf. Naar schatting volgens de fabrikant 5 pk op l-Met RON 100 in de tank schopt «0U^.-SwQ^Biir,'jnderd het tot 210 pk en 250 jbehoivuMc >_«j. u» amelijk met een gen 14,4 1/100 km aan de GranTurismo S i ordt dus I ....es te zijn. Onzeove brandsto e-een lagere C02-boete noo. Da; onder leiding van voormalig Formule 1 -cou reur Joachim Winkelhock. Automaat Sinds januari is de Insignia OPC ook te be stellen met een zestraps automaat, die in middels 47 procent van de verkopen voor zijn rekening neemt. De automaat is prima op zijn taken berekend en soms zelfs iets te enthousiast met terugschakelen. Vooral in OPC-modus (de OPC kent drie rijmodi). In deze modus zorgt de schokdemperstu- ring voor minimale rolbewegingen, staat de stuurhulp en de gaspedaalrespons scherp en volstaat een toefje gas om automaat te laten terugschakelen naar het meest ideale toerental. Handmatig ingrijpen kan ook met de schakelflippers stuurwiel, maar zaak de pook in manuele modus te zetten (naar links te bewegen). Doe je dat niet, dan reageert de elektronica niet op de flip pers. Niet altijd even handig dus. Ook de Insignia Unlimited heeft een uit-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 35