ij impressie
j
ïi Os BI
Opel Corsa en Insignia OPC
Lathouwers
DE AUTOMAAT DONDERDAG 12 MEI 2011 PAGINA 7
KOERIER
'AG 12 MEI 2011 «I
OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
www.lathouwers.nl
'j
.20.000 km
zijn de acce-
logere top is
on veel meer
0416 - 365 305
on-
krijgt
adeau
I OPC-assortiment toege-
de Insignia OPC Unlimited
Nürburgring Edition.
z, iets
Mijn, konden we met
ijns van oor tot oor van het
eel van beide nieuwkomers
Tilburg
Kraaivenstraat 28 \s=^
Tel. 013-59 42 555
inruil mogelijk
reparaties
an +/- 50 occasions j
VAN<
MoSFEEOWfJ
Wij vertellen u er graag meer over!
.'■"’IdeInsignia OPC UnHm
iaOPCNürburgring Ec
J iuroSpeedway Lausitz,
km
HXIHHIkm
■n/ s'km
pakket ihstronic enz
J.ik>00 km
nz. 80.000 km!1
artico zwart
rscarf enz 92.000km..
mand enz 95.000 km
:n voor enz.
t comand 38.000 km 4
Zoor 30.000 km
000 km
pingsyst.enz.
30 km
j koppel. Nul tot honderd kan in 6,8 standaard Insignia OPC.
de topsnelheid ligt dan op 230 hem in de blauwe kleur
remklauwen, een Unlimr
«n aangepast motormanage- het
khardware van de 'Ring'-editie
**erse plaatsen aangescherpt. De
1 gemodificeerd en het uitlaatsy-
wanderd. Het levert minder te-
Were dempers en veren van de
itein leggen de buik van de Corsa
«er dichter bij het asfalt. Mede
mechanisch sperdifferentie
®ppeling op Cc 3..r
2 ®l. Daar waar de standaard OPC
'3 heeft over zijn voorwielen de
Je schuiven, bijt het 18-inch rub-
e Nürburgring Edition zich vast in
2 l De besturing is daarbij heerlijk
uiterst communicatief.
1 remtangen van Brembo met
paiijven zorgen keer op keer voor
f® klasse indrukwekkende vertra-
- «enige 'minpunt' dat we kunnen uju. en we uju tuu»
I op r is het uithoudingsvermogen heb je doorgaans nie
jOS NL MMplingsbak. De handbak tijden accelereert tr
-Jlaltijd even goed raad met het den naar de honden
:g^gjFtentieel. Als te snel van verzet men tevens een OPC
klinkt er een krakend ge- op het testcircuit vai
el Performance Center heeft
p Q s twee nieuwe uitvoeringen
luid uit de transmissie, ook wel het zoge
naamde 'tanden poetsen' genoemd.
Joachim Winkelhock
De ontwikkeling van de Insignia OPC
Unlimited heeft de OPC-ingenieurs waar
schijnlijk minder hoofdbrekens gekost.
De Unlimited is technisch identiek aan de
Het verschil zit |MBgl
..em in de blauwe kleur van de Brembo "BBal
remklauwen, een Unlimited-insciptie op Ij
net instrumentarium en het ontbreken
van een snelheidsbegrenzer. In de meest MÉS
gestroomlijnde uitvoering, de sedan met f^^B
handgeschakelde zesbak, is het mogelijk
een topsnelheid van 270 km/u te bereiken.
We hebben het meermaals geprobeerd, -~z
maar 270 km/u op de teller zat er bij ons ~1nr' i i -mmmJTzZ*****^
-vu.-niet in. Op de Duitse Autobahn kwam de
jnechanisch sperdifferentieel met meter telkens niet verder dan 250 - 255
Koppeling op de vooras is de grip km/u, waarna het remvermogen volledig ft
n- 1 moest worden aangesproken om de bum- l
per van de voorligger niet te beschadigen. B
Tot 230 km/u gaat het versnellen allemaal
zeer vlotjes, daarna sp
stand een steeds grotere rol. Aangezien
het vermogen van de Unlimted gelijk is
aan dat van de gewone OPC zijn de acce-
leratiecijfers ook hetzelfde. De hogere top is
best haalbaar, maar kost gewoon veel meer
tijd. En die tijd (dus vrije kilometers asfalt)
heb je doorgaans niet. De snelste Opel aller
trouwens in zes secor
srd en bij aanschaf krijg
PC-circuittraining cadeau
van Opel in Dudenhofen,
t versnellen allemaal
speelt de luchtweer 'i. ’|lj
□tere rol. Aangezien I
op stekende koersvastheid, niet in de laatste zijn nog niet bekend, maar de Unlimited zal
de plaats te danken aan vierwielaandrijving en naar verwachting niet zo heel veel duurder
r een differentieel op de achteras. Ondanks zijn dan de Insignia OPC mét snelheidsbe-
g het hoge vermogen van de 2,8 liter V6 (325 grenzer. Die begint bij 67.395 euro. De prijs-
ingrijpen kan ook met de schakelflippers pk en 400 Nm) merk je aan alles dat de OPC lijst van de Corsa Nürburgring Edition zal
achter het stuurwiel, maar het is dan wel geen lichtgewicht is. In de onderste toeren- vermoedelijk wel flink boven de standaard
- regionen gebeurt er bovendien vrij weinig. Corsa OPC beginnen. Het zou mooi zijn als
De turbomotor komt pas boven de 3.000 Opel de gelimiteerde Corsa in ons land net
toeren echt tot leven. onder de 30 mille van de hand kan doen,
De productie van de Opel Insignia OPC Un- maar dat betwijfelen we, gezien de inspan-
limited start over enkele maanden. en die zijn verricht.
jBBEft'jy 1 (-versie van de Insignia en
I natuurlijk met nieuw. Het gr
BBI^r j erom twee'extreme'versies v
K-modellen. Bij de Insignia O
I slis de snelheidsbegrenzer buit
I st, waardoor de vierdeurs sed
Helheid van 270 km/u kan hale
a Nürburgring Edition daaren
ettig dat je niet voorti neer dan alleen een snellere v
r rechts wordt geslinger Je standaard Corsa OPC. Zo
aal doet vermoeden, is de at
I de prijs. Wie denkt hgefinetuned op de Nürburgrii
eeft het mis. Oké, 22 re Corsa is te herkennen aan e
i bak met geld, maari j onderstel, 18-inch wielen, e
de GranTurismoSwaa voorspoiler, een uitlaateindsl
is het verschil van 6 m dijden van de achterbumper
Dat heeft de Stradalei burgring-logo op de B-stijl.
i de 'gunstige' brandsto
jbehorende C02-uitstoi
i::i.-j gen(
aat® lOPC Nürburgring Edition wo
-j met (vendoor dezelfde 1,6 liter turk
n CO2 wordt dus loge kin de gewone OPC. Het mot
der uitgestoten, 13 p mentis echter aangepast en afi
recies te zijn. Onze» brandstof met een octaangé
--(1|W Daarmee stuiten we dire
(klein) probleem. Tankstations in
nd bieden geen benzine met RON
w- J Wie de Nürburging Edition af-
JL1 '-'J U tsuper-benzine (RON 98) haalt
rc^Benz Occam het vermogen en de prestaties
febrieksopgaaf. Naar schatting
volgens de fabrikant 5 pk op
l-Met RON 100 in de tank schopt
«0U^.-SwQ^Biir,'jnderd het tot 210 pk en 250
jbehoivuMc >_«j. u»
amelijk met een gen
14,4 1/100 km aan
de GranTurismo S i
ordt dus I
....es te zijn. Onzeove brandsto
e-een lagere C02-boete noo. Da;
onder leiding van voormalig Formule 1 -cou
reur Joachim Winkelhock.
Automaat
Sinds januari is de Insignia OPC ook te be
stellen met een zestraps automaat, die in
middels 47 procent van de verkopen voor
zijn rekening neemt. De automaat is prima
op zijn taken berekend en soms zelfs iets
te enthousiast met terugschakelen. Vooral
in OPC-modus (de OPC kent drie rijmodi).
In deze modus zorgt de schokdemperstu-
ring voor minimale rolbewegingen, staat
de stuurhulp en de gaspedaalrespons
scherp en volstaat een toefje gas om
automaat te laten terugschakelen naar
het meest ideale toerental. Handmatig
ingrijpen kan ook met de schakelflippers
stuurwiel, maar
zaak de pook in manuele modus te zetten
(naar links te bewegen). Doe je dat niet,
dan reageert de elektronica niet op de flip
pers. Niet altijd even handig dus.
Ook de Insignia Unlimited heeft een uit-